فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انگیزه قیام سید اشهداء
▫️ حسین بن علی (علیه السلام) با انگیزه #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر خروج خودش را اعلام کرده است و هرگز بدون ایجاد یک #شرایط_اجتماعی و قدرت اجتماعی شایسته در مقابل این قدرت جهنمی یزیدی بر نمی خواست.
▫️ بنابراین بایستی که #حسین_بن_علی_علیه_السلام گفتمان هایی را ایجاد می کرد، شرایطی را در جامعه رقم می زد که مطابق با آن شرایط بتواند گفتمان حاکم را مغلوب کند و #گفتمان_شایسته را غالب و قاهر کند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی مجازی محرم
تاریخ: 1400
🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان پیام تسلیتی صادر نمود.
متن پیام ایشان بدین شرح است:
انا لله وانا اليه راجعون
رحلت فاضل ارجمند حجة الإسلام آقاى عبدالمحمود جهانگيرى از خسارت هاى سنگين و ضايعه اى اسفناك است.
بنده كه مدت نسبتاً طولانى با ايشان محشور بودم، جديّت، پرسشگرى، دقت و نظم در امور علمى را در ايشان مشاهده نمودم و از حضورشان در جلسه درس لذٌت مى بردم. اميدوار بودم تا اين چهره علمى مستعد و با انگيزه بتواند معلّمى علم مدار و مربّى اخلاق محور بوده و حوزه هاى علميّه را از علم و فضل خويش بهره مند سازد.
خبر سفر ابدى غير منتظره ايشان آب سردى بود بر اين شعله اميد و پرده اى تاريكى بر اين نور از افق بر آمده.
موفقيت هاى ايشان در عرصه تبليغ، تدريس و مديريت نشان آشكارى بود از آينده درخشان اين برادر گرامى.
و چون چاره اى جز تسليم و ياورى بهتر از صبر نيست بر اين سفر كرده ديار ملكوت، سلام و تحيت ملائك را گوارا دانسته و بر همه بازماندگان خصوصا خانواده گرامى از درگاه الهى صبر باورمندان و پاداش صابران را آرزو داريم.
مرتضى جوادى آملى
شهريور ١٤٠٠
🔹لازم به ذکر است مرحوم جهانگیری، چندین سال از محضر استاد مرتضی جوادی آملی در قم بهره برده بودند و نمایندگی طلاب هرمزگان در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، عضویت در هیئت علمی و تصدی معاونت آموزش دانشکده علوم قرآنی بندرعباس و مدیر حوزه علمیه خواهران قم در هرمزگان در کارنامه حجت الاسلام جهانگیری دیده می شود. وی همچنین حافظ کل قرآن کریم بود.
حجت الاسلام جهانگیری بامداد سهشنبه ۲شهریور ۱۴۰۰ پس از یک ماه مبارزه با بیماری منحوس کرونا، در سن ۳۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
پیام_تسلیت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
09. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
12.09M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 9
#نواقص
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
و لأنّه لو لم يكن وجود كل شيء، لم يكن بسيط الذات و لا محض الوجود؛ بل يكون وجودا لبعض الأشياء و عدما لبعض؛ فلزم فيه تركيب من عدم و وجود و خلط بين إمكان و وجوب و هو محال.
#ص27
تاریخ نشست: 1392/12/08
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
73-71. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
10.72M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 71
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
#المظهر_الرابع
... فكذلك الإنسان إذا مات و ارتحل عن هذا العالم، فقد بقیت له حیاتان اخرویتان - إن كان من أهلها - و انقطعت عنه حیاة النباتیة و الحیوانیة... .
#ص106
تاریخ نشست: 1400/06/07
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
74-72. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.85M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 72
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
#المظهر_الخامس_فی_البعث
اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ).
#ص112
تاریخ نشست: 1400/06/09
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
سه شنبه 9 شهریور ماه،
ساعت 14:30
Esra links ⤵
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
ZOOM link ⤵
https://us02web.zoom.us/j/3949619859
password: 5
استاد مرتضی جوادی آملی
سه شنبه 9 شهریور ماه، ساعت 14:30 Esra links ⤵ https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
سه شنبه 9 شهریور ماه،
ساعت 14:30
Esra links ⤵️
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
ZOOM link ⤵️
https://us02web.zoom.us/j/3949619859
password: 5
75-73. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
12.38M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 73
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
#المظهر_الخامس_فی_البعث
اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ).
#ص112
تاریخ نشست: 1400/06/09
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی«تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی»
❇️ اهمیت مساله حریت و آزاد اندیشی در حوزه های علمیه
باید از درون حوزه، به نقد اندیشه ها بپردازیم
نظام آموزشی مدرک گرا خطر و تهدید جدی برای حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به صورت آنلاین در این نشست علمی حضور پیدا کرده و به بررسی دیدگاه های #آیت_الله_العظمی__آملی در باره نقش نظام آموزشی حوزه های علمیه در بحث آزاد اندیشی، تولید علم، نظریه پردازی و احیای تمدن اسلامی پرداخت.
🔹 این حوزه ما محدود به فقه و اصول شده است. این محدودیت باعث می شود که جلوی #آزاد_اندیشی گرفته شود. حوزه علمیه آمده است بحث های غیر فقه و اصول را در گوشه و بیرون حوزه در انجمن ها و موسسات مختلف قرار داد است ولی باید اینها در متن حوزه علمیه باشد.
🔹 حوزه باید به نظام اسلامی #راه_را_نشان_دهد اما متاسفانه الان برعکس شده است و این نظام است که به حوزه می گوید که چه بگویید و بنویسید. این حوزه علمیه هرگز به روحیه آزاد اندیشی نمی رسد.
🔹 ماباید به #پلورلاریزم علمی در حوزه معتقد باشیم و آن را گسترش دهیم.
🔹 #آیت_الله_جوادی در این باره می فرمودند: ما حرفمان و گفتارمان جهانی است ولی اندیشه و فکر ما محلی است. ما زمانی می توانیم داعیه هدایت بشر را داشته باشیم که #تعامل با #جامعه_جهانی داشته باشیم که متاسفانه اکنون اینگونه نیست.
🔹 حریت و #آزاد_اندیشی بسیار مهم است. در حوزه این حریت به دو نحو محدود شده است یکی سخت افزاری است که از زشت ترین نوع محدودیت هایی است که ما می بینیم. یکی دیگر نرم افزاری است که گاهی فشار ها به افراد به قدری زیاد است که افراد آزاد اندیش جرأت حرف زدن را ندارند. ما باید از درون حوزه نه بیرون از آن، به #نقد_اندیشه_ها بپردازیم.
🔹 محور اصلی در حوزه باید #اخلاق_و_علم باشد نه گرایش به مدرک.و باید درباره این مدرک گرایی تجدیدنظر شود، چون نظام آموزشی #مدرک_گرا خطر و تهدید جدی برای حوزههای علمیه است.
متن کامل خبر👇👇👇
https://b2n.ir/n99143
news.esra.ir
🆔@m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احیای نهضت امام حسین علیه السلام
▫️ ما اگر بخواهیم برجسته ترین جهات وجودی #امام_سجاد_علیه_السلام را شماره کنیم و بشماریم، اولین ویژگی او این بوده است که نهضت پدر بزرگوارش سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیه) را #احیا کرد و زنده نگه داشت....
👇👇👇👇👇
💠 احیای نهضت امام حسین علیه السلام
▫️ ما اگر بخواهیم برجسته ترین جهات وجودی #امام_سجاد_علیه_السلام را شماره کنیم و بشماریم، اولین ویژگی او این بوده است که نهضت پدر بزرگوارش سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیه) را #احیا کرد و زنده نگه داشت. نهضت أبی عبدالله (علیه السلام) به عنوان چراغ روشن و به تعبیر رسول مکرّم اسلام #مصباح_هدایت و سفینه نجات[1] درخشندگی دارد که هیچ چراغی به فروغ و تابندگی این #چراغ_الهی نیست، این باید همواره روشن و تابناک باشد و امام سجاد (علیه السلام) در آن تاریکی و ظلمت اموی که چنین برخوردی را با فرزند رسول گرامی اسلام داشتند، به هر نحوی که بود روشنگری کرد ولو با #گریه_و_اشک، وقتی از حضرت سؤال می کردند که چرا اینقدر اشک و گریه؟! می فرمود یعقوب یک فرزند داشت در عین حال که می دانست زنده است از فراغ او آنقدر گریست که چشمانش نابینا شد من این همه از اصحاب، پدر، برادر، عمو و نظایر آن را در جلوی چشمانم این گونه قطعه قطعه شده دیدم آیا چگونه گریه نکنم؟![2] وقتی نگاه او به آب می افتاد اشک می ریخت، نگاهش به گوسفندی که در حال ذبح کردن بود به اشک می افتاد، نگاهش به محرومی، به ضعیفی، به ناتوانی همواره یادآور جریان #کربلا بود.[3] البته همین امام سجاد(علیه السلام) آن گاهی که بر #منبر_شام بالا آمد و بر فراز منبر سخنرانی را آغاز کرد به گونه ای سخن گفت به گونه ای #حماسه آفرید در غل و زنجیر بود اما همانند شیر بیشهِ شجاعت و مردانگی و غیرت غرّش کرد و همه را به وحشت و هراس وادار کرد و همه در مقابل او به گریه افتادند.
[1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ».
[2]. حلیة الأولیاء لابى نعیم، ج،3 ص133؛ الخصال، ج2، ص518 «وَ لَقَدْ كَانَ بَكَی عَلَی أَبِیهِ الْحُسَینِ ع عِشْرِینَ سَنَةً وَ مَا وُضِعَ بَینَ یدَیهِ طَعَامٌ إِلَّا بَكَی حَتَّی قَالَ لَهُ مَوْلًی لَهُ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ مَا آنَ لِحُزْنِكَ أَنْ ینْقَضِی فَقَالَ لَهُ وَیحَكَ إِنَّ یعْقُوبَ النَّبِی ع كَانَ لَهُ اثْنَا عَشَرَ ابْناً فَغَیبَ اللَّهُ عَنْهُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَابْیضَّتْ عَینَاهُ مِنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ عَلَیهِ وَ شَابَ رَأْسُهُ مِنَ الْحُزْنِ وَ احْدَوْدَبَ ظَهْرُهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَانَ ابْنُهُ حَیاً فِی الدُّنْیا وَ أَنَا نَظَرْتُ إِلَی أَبِی وَ أَخِی وَ عَمِّی وَ سَبْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی مَقْتُولِینَ حَوْلِی فَكَیفَ ینْقَضِی حُزْنِی».
[3]. مثیر الأحزان، ص115؛ «فَقَدْ رُوِّیتُ عَنْ وَالِدِی رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیهِ أَنَّ زَینَ الْعَابِدِینَ ع كَانَ مَعَ حِلْمِهِ الَّذِی لَا تُوصَفُ بِهِ الرَّوَاسِی وَ صَبْرِهِ الَّذِی لَا یبْلُغُهُ الْخِلُّ الْمُوَاسِی شَدِیدُ الْجَزَعِ وَ الشَّكْوَى لِهَذِهِ الْمُصِیبَةِ وَ الْبَلْوَى بَكَی أَرْبَعِینَ سَنَةً بِدَمْعٍ مَسْفُوحٍ وَ قَلْبٍ مَقْرُوحٍ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِصِیامِهِ وَ لَیلَهُ بِقِیامِهِ فَإِذَا أُحْضِرَ الطَّعَامُ لِإِفْطَارِهِ ذَكَرَ قَتْلَاهُ وَ قَالَ وَا كَرْبَاهْ وَ یكَرِّرُ ذَلِكَ وَ یقُولُ قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ جَائِعاً قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ عَطْشَاناً حَتَّى یبُلَّ بِالدَّمْعِ ثِیابُهُ»
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی مجازی
تاریخ: 1399/12/17
🆔 @m_vaezjavadi
خوانش-کتاب-المظاهر-الالهیة-فی-اسرار-العلوم-الکمالیة-جلسه-سیزدهم.mp3
12.4M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 13
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
و حقيقة الوجود أمر بسيط لا ماهيّة له، فلا فصل له و لا تركيب فيه أصلا. فثبت أنّه أحد صمد؛ و كلّ ما كان أحدا صمدا فهو واحد فرد لا شريك له و لا تعدّد فيه.
#ص31
تاریخ نشست: 1393/02/04
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
76-74. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.74M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 74
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
#المظهر_السّادس_فی_ الحشر
اعلم أنّ الزمان علّة التعاقب فی الوجود، و المكان علّة التكثّر و الافتراق فی الحضور؛ فهما سببان لاختفاء الموجودات بعضها عن بعض.
#ص116
تاریخ نشست: 1400/06/14
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 شروع دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سال جدید
🔹 روز شنبه 17 مهر ماه 1400
🔸#اسفار (جلد1): ساعت 10 صبح
🔸#خارج_فقه (اجتهاد و تقلید): ساعت 11 ظهر
🔸#فلسفه_تفسیر_قرآن (سطح 4): سه شنبه ها ساعت 16
لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط بهصورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد.
🔹 لینک پخش زنده درس #اسفار استاد:
https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9
🔹لینک پخش زنده درس #خارج_فقه استاد:
https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid
لینک پخش زنده درس #فلسفه تفسیر قرآن سطح 4 استاد:
https://el.esra.ir/ch/httpsel.esra.irchtafsir-falsefe-tafsir-qoran
ـ همچنین دروس استاد در کانال ایشان به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
🆔@m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه پویا
🔹 آنچه که ما به دنبال آن هستیم این نظام اسلامی است که مبتنی بر یک #فقه_نوساخته شده، بازسازی شده، فقه به روز.
🔹 مباحث تفسیری ما تا حد زیادی از زمان مرحوم علامه به بعد تا حد زیادی به روز شده است؛ اما فقه آن مناسبات خودش را با جهان امروز هنوز پیدا نکرده است و اگر بناست که جمهوری اسلامی در جهان امروز سخنی گفته باشد، #فقه_زنده ای را می طلبد که بتواند از چنین اندیشه ای #پاسداری_و_حمایت بکند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی
تاریخ: 1399/10/16
🆔 @m_vaezjavadi
77-75. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
13.97M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 75
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
#المظهر_السادس_فی_الحشر
حكمة كشفیة
قال صاحب الكشف: القیامة قیامتان: قیامة صغرى، و هی معلومة: «من مات فقد قامت قیامته»؛ و الكبرى، و وقتها مبهمة و لها میعاد عند اللّه، و من وقّتها فهو كاذب، لقوله - صلى اللّه علیه و آله و سلم -: «كذب الوقّاتون».
#ص117 و 118.
تاریخ نشست: 1400/06/15
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi