eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
531 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
74-72. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.85M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 72 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ). تاریخ نشست: 1400/06/09 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
سه شنبه 9 شهریور ماه، ساعت 14:30 Esra links ⤵ https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi ZOOM link ⤵ https://us02web.zoom.us/j/3949619859 password: 5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
75-73. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
12.38M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 73 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ). تاریخ نشست: 1400/06/09 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی «تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی».... 👇👇👇👇👇
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی«تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی» ❇️ اهمیت مساله حریت و آزاد اندیشی در حوزه های علمیه باید از درون حوزه، به نقد اندیشه ها بپردازیم نظام آموزشی مدرک گرا خطر و تهدید جدی برای حوزه های علمیه است. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به صورت آنلاین در این نشست علمی حضور پیدا کرده و به بررسی دیدگاه های در باره نقش نظام آموزشی حوزه های علمیه در بحث آزاد اندیشی، تولید علم، نظریه پردازی و احیای تمدن اسلامی پرداخت. 🔹 این حوزه ما محدود به فقه و اصول شده است. این محدودیت باعث می شود که جلوی گرفته شود. حوزه علمیه آمده است بحث های غیر فقه و اصول را در گوشه و بیرون حوزه در انجمن ها و موسسات مختلف قرار داد است ولی باید اینها در متن حوزه علمیه باشد. 🔹 حوزه باید به نظام اسلامی اما متاسفانه الان برعکس شده است و این نظام است که به حوزه می گوید که چه بگویید و بنویسید. این حوزه علمیه هرگز به روحیه آزاد اندیشی نمی رسد. 🔹 ماباید به علمی در حوزه معتقد باشیم و آن را گسترش دهیم. 🔹 در این باره می فرمودند: ما حرفمان و گفتارمان جهانی است ولی اندیشه و فکر ما محلی است. ما زمانی می توانیم داعیه هدایت بشر را داشته باشیم که با داشته باشیم که متاسفانه اکنون اینگونه نیست. 🔹 حریت و بسیار مهم است. در حوزه این حریت به دو نحو محدود شده است یکی سخت افزاری است که از زشت ترین نوع محدودیت هایی است که ما می بینیم. یکی دیگر نرم افزاری است که گاهی فشار ها به افراد به قدری زیاد است که افراد آزاد اندیش جرأت حرف زدن را ندارند. ما باید از درون حوزه نه بیرون از آن، به بپردازیم. 🔹 محور اصلی در حوزه باید باشد نه گرایش به مدرک.و باید درباره این مدرک ‌گرایی تجدیدنظر شود، چون نظام آموزشی خطر و تهدید جدی برای حوزه‌های علمیه است. متن کامل خبر👇👇👇 https://b2n.ir/n99143 news.esra.ir 🆔@m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احیای نهضت امام حسین علیه السلام ▫️ ما اگر بخواهیم برجسته ترین جهات وجودی را شماره کنیم و بشماریم، اولین ویژگی او این بوده است که نهضت پدر بزرگوارش سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیه) را کرد و زنده نگه داشت.... 👇👇👇👇👇
💠 احیای نهضت امام حسین علیه السلام ▫️ ما اگر بخواهیم برجسته ترین جهات وجودی را شماره کنیم و بشماریم، اولین ویژگی او این بوده است که نهضت پدر بزرگوارش سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیه) را کرد و زنده نگه داشت. نهضت أبی عبدالله (علیه السلام) به عنوان چراغ روشن و به تعبیر رسول مکرّم اسلام و سفینه نجات[1] درخشندگی دارد که هیچ چراغی به فروغ و تابندگی این نیست، این باید همواره روشن و تابناک باشد و امام سجاد (علیه السلام) در آن تاریکی و ظلمت اموی که چنین برخوردی را با فرزند رسول گرامی اسلام داشتند، به هر نحوی که بود روشنگری کرد ولو با ، وقتی از حضرت سؤال می کردند که چرا این‌قدر اشک و گریه؟! می فرمود یعقوب یک فرزند داشت در عین حال که می دانست زنده است از فراغ او آن‌قدر گریست که چشمانش نابینا شد من این همه از اصحاب، پدر، برادر، عمو و نظایر آن را در جلوی چشمانم این گونه قطعه قطعه شده دیدم آیا چگونه گریه نکنم؟![2] وقتی نگاه او به آب می افتاد اشک می ریخت، نگاهش به گوسفندی که در حال ذبح کردن بود به اشک می افتاد، نگاهش به محرومی، به ضعیفی، به ناتوانی همواره یادآور جریان بود.[3] البته همین امام سجاد(علیه السلام) آن گاهی که بر بالا آمد و بر فراز منبر سخنرانی را آغاز کرد به گونه ای سخن گفت به گونه ای آفرید در غل و زنجیر بود اما همانند شیر بیشهِ شجاعت و مردانگی و غیرت غرّش کرد و همه را به وحشت و هراس وادار کرد و همه در مقابل او به گریه افتادند. [1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ‏ هُدًی‏ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ‏». [2]. حلیة الأولیاء لابى نعیم، ج،3 ص133؛ الخصال، ج‏2، ص518 «وَ لَقَدْ كَانَ بَكَی عَلَی أَبِیهِ الْحُسَینِ ع عِشْرِینَ سَنَةً وَ مَا وُضِعَ بَینَ یدَیهِ طَعَامٌ إِلَّا بَكَی حَتَّی قَالَ لَهُ مَوْلًی لَهُ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ مَا آنَ لِحُزْنِكَ أَنْ ینْقَضِی فَقَالَ لَهُ وَیحَكَ إِنَّ یعْقُوبَ النَّبِی ع كَانَ لَهُ اثْنَا عَشَرَ ابْناً فَغَیبَ اللَّهُ عَنْهُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَابْیضَّتْ عَینَاهُ مِنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ عَلَیهِ وَ شَابَ رَأْسُهُ مِنَ الْحُزْنِ وَ احْدَوْدَبَ ظَهْرُهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَانَ ابْنُهُ حَیاً فِی‏ الدُّنْیا وَ أَنَا نَظَرْتُ إِلَی أَبِی وَ أَخِی وَ عَمِّی وَ سَبْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی مَقْتُولِینَ حَوْلِی فَكَیفَ ینْقَضِی حُزْنِی‏». [3]. مثیر الأحزان، ص115؛ «فَقَدْ رُوِّیتُ عَنْ وَالِدِی رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیهِ أَنَّ زَینَ الْعَابِدِینَ ع كَانَ مَعَ حِلْمِهِ الَّذِی لَا تُوصَفُ بِهِ الرَّوَاسِی وَ صَبْرِهِ الَّذِی لَا یبْلُغُهُ الْخِلُّ الْمُوَاسِی شَدِیدُ الْجَزَعِ وَ الشَّكْوَى لِهَذِهِ الْمُصِیبَةِ وَ الْبَلْوَى بَكَی أَرْبَعِینَ سَنَةً بِدَمْعٍ مَسْفُوحٍ وَ قَلْبٍ مَقْرُوحٍ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِصِیامِهِ وَ لَیلَهُ بِقِیامِهِ فَإِذَا أُحْضِرَ الطَّعَامُ لِإِفْطَارِهِ ذَكَرَ قَتْلَاهُ وَ قَالَ وَا كَرْبَاهْ وَ یكَرِّرُ ذَلِكَ وَ یقُولُ قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ جَائِعاً قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ عَطْشَاناً حَتَّى یبُلَّ بِالدَّمْعِ ثِیابُهُ» ◀️ سخنرانی مجازی تاریخ: 1399/12/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خوانش-کتاب-المظاهر-الالهیة-فی-اسرار-العلوم-الکمالیة-جلسه-سیزدهم.mp3
12.4M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 13 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و حقيقة الوجود أمر بسيط لا ماهيّة له، فلا فصل له و لا تركيب فيه أصلا. فثبت أنّه أحد صمد؛ و كلّ ما كان أحدا صمدا فهو واحد فرد لا شريك له و لا تعدّد فيه. تاریخ نشست: 1393/02/04 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
76-74. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.74M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 74 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی الحشر اعلم أنّ الزمان علّة التعاقب فی الوجود، و المكان علّة التكثّر و الافتراق فی الحضور؛ فهما سببان لاختفاء الموجودات بعضها عن بعض. تاریخ نشست: 1400/06/14 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 شروع دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سال جدید 🔹 روز شنبه 17 مهر ماه 1400 🔸 (جلد1): ساعت 10 صبح 🔸 (اجتهاد و تقلید): ساعت 11 ظهر 🔸 (سطح 4): سه شنبه ها ساعت 16 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط بهصورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد. 🔹 لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 🔹لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid لینک پخش زنده درس تفسیر قرآن سطح 4 استاد: https://el.esra.ir/ch/httpsel.esra.irchtafsir-falsefe-tafsir-qoran ـ همچنین دروس استاد در کانال ایشان به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. 🆔@m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه پویا 🔹 آنچه که ما به دنبال آن هستیم این نظام اسلامی است که مبتنی بر یک شده، بازسازی شده، فقه به روز. 🔹 مباحث تفسیری ما تا حد زیادی از زمان مرحوم علامه به بعد تا حد زیادی به روز شده است؛ اما فقه آن مناسبات خودش را با جهان امروز هنوز پیدا نکرده است و اگر بناست که جمهوری اسلامی در جهان امروز سخنی گفته باشد، ای را می طلبد که بتواند از چنین اندیشه ای بکند. ◀️ سخنرانی در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1399/10/16 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
77-75. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
13.97M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 75 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی حكمة كشفیة قال صاحب الكشف: القیامة قیامتان: قیامة صغرى، و هی معلومة: «من مات فقد قامت قیامته»؛ و الكبرى، و وقتها مبهمة و لها میعاد عند اللّه، و من وقّتها فهو كاذب، لقوله - صلى اللّه علیه و آله و سلم -: «كذب الوقّاتون». و 118. تاریخ نشست: 1400/06/15 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
78-76. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.94M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 76 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی حكمة كشفیة قال صاحب الكشف: القیامة قیامتان: قیامة صغرى، و هی معلومة: «من مات فقد قامت قیامته»؛ و الكبرى، و وقتها مبهمة و لها میعاد عند اللّه، و من وقّتها فهو كاذب، لقوله - صلى اللّه علیه و آله و سلم -: «كذب الوقّاتون»... . ـ 119. تاریخ نشست: 1400/06/16 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرافت الهی 🔹 سنّت الهی این است که جامعه را با باید اداره کرد؛ آن کسانی که اهل حکم الهی هستند، حق را می شناسند و حقیقت هستی را می دانند، سعادت انسان ها را می شناسند، آنچه که خیر و کمال است بر آنها واقف و آگاه هستند، اینها تنها و تنها از ناحیه پروردگار عالم برای انسان ها تعیین می شود. 🔹 اگر فرمود: ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه﴾[1] یا ﴿إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا﴾؛[2] یعنی هم حُکم و هم حاکمیت برای انسان ها از جایگاه تأمین می شود. اینکه انسان ها در مقام حکم و حاکمیت به خدای عالم وابسته باشند، برای انسان شرافت است. [1]. سوره انعام، آیه57؛ سوره یوسف، آیات40 و 67. [2]. سوره مائده، آیه55. ◀️ سخنرانی مجازی با موضوع عدالت اجتماعی در مکتب عاشورا تاریخ: 1395/05/27 🆔 @m_vaezjavadi
💠 کانون ولایت ▪️ دختران ابی‌ عبدالله (علیه السلام) در بزرگ شدند، اینها خاندانی بودند که ابی‌ عبدالله فرمود: «هَلْ‏ مِنْ‏ ذَابٍ‏ یذُبُ‏ عَنْ‏ حَرَمِ‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏(صلی الله علیه و آله و سلّم)‏»؛ آیا کسی هست که از دفاع بکند؟ اینها حرم پیغمبر بودند، تک تک این بچه‌ها از یک موقعیت خاصی برخوردار بودند؛ اما (سلام الله علیها) یک دختر سه ساله با یک موقعیت خاص بود. ▪️ وقتی روز یازدهم محرم داشتند این قافله را حرکت می‌ دادند، زینب کبری (سلام الله علیها) بر شتر بی‌ جهازی سوار بودند و این در آغوش زینب کبریٰ (سلام الله علیها) بود. ـ سرهای اصحاب و یاران و حسین بن علی را بر روی نیزه زده بودند و از جلوی این کاروان عبور می ‌دادند. این خیره خیره به این سر نگاه می ‌کند. ـ آیا این سر پدرش حسین است؟! ـ هر چه زینب (سلام الله علیها) سعی می‌ کند که این نگاه را برگرداند، موفق نمی‌ شود. این بچه مدام به این سر نگاه می ‌کند. ـ زینب (سلام الله علیها) رو به سر مطهر ابی ‌عبدالله فرمود برادر «یا شَقِیقَ فُؤَادِی»، ای پاره تن زینب! قربان آن بیان زینب! قربان آن کلمات زینب! چه کلمات ارزشمندی! «یا شَقِیقَ فُؤَادِی»، ای پاره تن زینب، ای پاره جگر زینب! اگر با من حرف نمی ‌زنی «فَاطِمَ الصَّغِیرَةَ كَلِّمْهَا»، چند کلمه‌ای با این بچه حرف بزن! ـ آیا نمی ‌بینی که قلبش دارد از این سینه بیرون می ‌آید؟! ... ◀️ سخنرانی محرم تاریخ: 1398/06/11 🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حاج محسن بیدارفر ... . 👇👇👇👇👇
پیام تسليت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال مرحوم جناب آقاى محسن بيدارفر بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون خبر ناگوار و داغ نشان ارتحال يكى از شريف ترين و فرزانه ترين انسان روزگار ما يعنى جناب آقاى محسن بيدارفر (رحمة الله عليه)موجب تاسّف و تأثر شديد گرديد . او كه از خاندان علم و فرهنگ بود انسان محبوب و كم نظيرى بود كه در همه جنبه هاى انسانى نمونه كرامت و نشانه شرافت بود فرزانگی او در رهبت و رغبتى الهى، علم و معرفتى ربانى ، اخلاق و تربيتى ملكى، زهد و بى رغبتى تام نسبت به دنيا، نرم خوى و ملاطفت جويى و نظائر آن مشهود همگان و در باور تمامى هم كيشان است. فارغ از جنبه هاى والاى شخصى، ميزان تأثير علمى و فرهنگى وى در صحنه دانش هاى بنيادى علمى و تحقيقى بسيار زياد و خيره كننده بود، اهتمام به إحياء آثار حكمى، عرفانى و تفسيرى حكيمان و عارفان راستين در زمره بهترين تلاشهاى ارزشمند اين انسان نمونه محسوب و ثبت است. با توجّه به محدوديّت فضاى حكمى و عرفانى سعى بليغ داشت تا اينگونه آثار با بهترين تحقيق و در بهترين شرائط در اختيار شيفتگان قرار گيرد. از تحصيل فضل و دانش و درس آموزى نزد اساتيد بزرگ لحظه اى درنگ نكرده همواره مشتاقانه در ساده ترين هيبت و خالص ترين هيئت حضور يافته و توشه بر مى گرفت. مناسبات دوستانه و شفيقانه آقاى بيدارفر با حضرت آية الله جوادى آملى (دام ظله) همواره براى اين بنده گوارا و جالب بود توجّه تام و نگاه خواستنى حضرت استاد به مرحوم آقاى بيدارفر بسيار كمياب و نادر بود. همين ايام دوست و رفيق هم نوا و هم مرام ايشان جناب آقاى محمد تقى شفيق آملى (رحمة الله عليه) كه به لحاظ سلوك اخلاقى و شيوه مرامى بسيار قريب الافق با ايشان بوده و در پايگاه عشق و شوق يعنى كتابخانه آقاى بيدارفر روزگار گذرانده و نرد عشق علم و ارادت باخته به ديار ابد شتافت. از درگاه الهى براى جناب آقاى حاج محسن بيدارفر جنان واسعه و رحمت كريمه مسئلت داشته و بازماندگان و بيت معزّز ايشان و بستگان گرامى و مكرّم نيز از مواهب الهى و فيوضات ربانى بهره مندند، ان شاء الله. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا