eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
470 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نور قرآنی ▫️ وقتی زینب کبریٰ (سلام الله علیها) در مقابل مجلس یزید و عبیدالله قرار می ‌گرفت، آنها به زینب (سلام الله علیها) گفتند که «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»، دیدی خدای عالم با برادرت چکار کرد؟ او این آیه را تلاوت می ‌کند: «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا ﴿إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ﴾». ▫️ در کوفه وقتی وارد می ‌شود آن آیات را می ‌خواند که خدای عالم به شما دارد مهلت می‌ دهد، فکر نکنید و باد در قبقب نیندازید، خود را چیره‌ مند و ظفرمند ندانید، این خدای عالم است که دارد به شما مهلت می ‌دهد. این مهلتی است که بر اساس آیات الهی اینجا و آنجا، هر کجا، چه اصحاب، چه یاران، چه خود ابی‌ عبدالله، چه زینب کبریٰ، چه امام سجاد، همه و همه بر اساس این چراغ آسمانی و این نور قرآنی دارند حرکت می ‌کنند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1398/06/12 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
چالش ها و فرصت های تشیع 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : شرایط برای تعاملات «احسن» با جهان فراهم نیست/ نتوانسته ایم بعد ایرانی و بعد اصیل منابع تشیع را به جهان معرفی کنیم... . 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
چالش ها و فرصت های تشیع 🔹 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: مکتب تشیع در متن خود ذاتاً پتانسیل قوی و همه جانبه ای خصوصا در جنبه های فکری، فرهنگی، علمی و هنری دارد؛ اما تاکنون این جنبه ها به درستی تبیین نشده است. از سوی دیگر، غلبه جنبه سیاسی تشیع در قالب حکومت بر همه بخش های دیگر سیطره یافته و امروز، تشیع را از منظر «بعد سیاسی و حکومتی» نگاه می کنند این درحالی است که روی جنبه های دیگر که دارای ارزش های فراوان و منابع قوی است مانند فقه و حقوق، مکتب اخلاقی، مسائل عرفانی بویژه ادبیات عرفانی و بخش های دیگر که ظرفیت های طلایی در مکتب تشیع هستند، در سال های اخیر کار چندانی نشده است. نکات: ▫️ جنبه های فکری و فرهنگی و ابعاد مختلف مکتب تشیع که در روابط اقتصادی و بین الملل و نظائر آن توانسته درخشان ظاهر شود، تحت جنبه سیاسی و حکومتی مدفون است و قابل شناخت نیست. ▫️ قدرتی که سیاست در منطقه گرفته بویژه در جنبه های مراودات سیاسی و نظائر آن مجال چندانی برای رخ نمایی و داشتن چهره های غنی و قوی مکتب تشیع را به همراه ندارد. ▫️ الان ارتباط خوبی را با کشورهای شیعی مانند بحرین، عراق و حتی آذربایجان نداریم و این به دلیل آن است که جنبه ها و قرائت های دیگری که می توانست مکتب تشیع را در ابعاد دیگر نمایان و ظاهر کند رو نیامد. ▫️ ما به شدت نیازمند گسترانیدن وحدت آحاد و افراد مکتب تشیع و علاقمندان به قرآن و عترت در جوامع شیعی هستیم تا وحدت به معنای حقیقی حاکم شود. ▫️ ما دارای فرصت ها و سرمایه های طلایی در درون مکتب هستیم اما حاکمان و حکمرانی که درحال وقوع است این سرمایه ها را هدر داده و فرصت ارتباط، دوستی، محبت، خلیق بودن و شفیق بودن را از جامعه شیعی گرفته و دچار تشتت و اختلافی کرده که زمینه برای بهره برداری حداقل شده است. ▫️ اگر دین امروز در غربت به سر می برد برای این است که قرآن نه در جوامع اسلامی و نه در جوامع غیراسلامی حاکم نیست و دشمنان از این جهت توانستند این تفرقه را حاکم کنند. ▫️ ما این ۴۰ سال شعار وحدت دادیم اما در مقام عمل، حرکات و رفتار ما به گونه ای نبود که بتواند وحدت را در جوامع اسلامی پیاده کند و با توجه به ظرفیت های فراوانی که در کشورهای اسلامی وجود دارد بتوانیم این زمینه را بهتر بیابیم. ▫️ کشورهای با اقلیت شیعی در انتظارند که فرشته نجات این مکتب تشیع از کشورهای دارای اکثریت شیعه به کمک انها برود اما چنین چیزی را شاهد نیستیم. ▫️ اگر ما بتوانیم سیطره سیاست را از بخش های دیگر جدا کرده و قدرت علمی، فرهنگی، اجتماعی و قدرت تعاملات و ارتباطات را اصل قرار دهیم می توانیم امیدوار باشیم که آینده را تضمین کرده و مکتب تشیع بتواند نقش آفرینی کند. ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2238865 📚 مصاحبه با شفقنا تاریخ: 1402/11/06 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 298 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/07 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 299 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/08 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 300 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/09 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 301 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/10 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس المشعر الثاني في مبدإ الموجودات و صفاته و آثاره 🔹 جلسه : 27 تاریخ تدریس: 1402/11/10 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 302 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/11 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبات امام و انقلاب اسلامی باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد 🔸
 استاد مرتضی جوادی آملی:
شاید 45 سال قبل یک فوق آرمان بود که امام زعامت یک انقلاب و تحول عظیمی که در سطح جهان منشأ تغییر و تحول باشد را بخواهند رقم بزنند... . 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
مناسبات امام و انقلاب اسلامی باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد 🔸
استاد مرتضی جوادی آملی: 
شاید 45 سال قبل یک فوق آرمان بود که امام زعامت یک انقلاب و تحول عظیمی که در سطح جهان منشأ تغییر و تحول باشد را بخواهند رقم بزنند... . 🔸 وقتی که امام از ویژگی های و نظام اسلامی برآمده از این انقلاب سخن می گفتند هر لحظه بر جبهه این تفکر افزوده می شد. خبرنگاران و کسانی که در حوزه مسائل سیاسی فکر می کردند، سؤالات بسیار عمده ای از امام داشتند. آنها م پرسیدند، واقعاً شما دین را می خواهید در یک عرصه اجتماعی زنده روز مطرح کنید؟ دین در کلیساها، کنیسه ها و مساجد بود و... . 🔸 کسانی که سؤال داشتند نمی خواستند سیاسی سؤال کنند، بلکه واقعاً از جنبه فرهنگی و معرفتی برایشان سوال بود که ما از کدام دین و کدام بنیان معرفتی دین سخن می گوییم که می خواهد یک نظام مستحکم 2500 ساله شاهنشاهی را بنیان برکند و بنیانی دیگر ایجاد و در مسیر ، و حرکت کند و مبتلای به استبداد و نظایر آن نشود و در کمال آزادی جامعه را پیش ببرد و به سعادت و کمال برساند؟ تمام تلاش فیلسوفان از چند هزار سال قبل این است که بتوانند را ایجاد کنند و در مقدمات نظام سیاسی واقعاً مانده اند. چنین ادعای یک روحانی که هیچ سابقه سیاست، حکومت و حکمرانی ندارد از کجا است؟ لذا مناسبات و باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد. 🔸 امام به جنبه های عمده و اساسی اشاره می کند، یکی از عمده ترین مسائلی که امام بر آن اصرار داشت و این انقلاب را مبتنی بر آن می دانست، خود و بود. امام گرچه به لحاظ سیاسی با جریان سلطنت کاملا مخالفت بود، ولی از روی هوشمندی و و فردی به سراغ خود دین و اسلام رفت و گفت باید با این شخص و این جریان از خاستگاه اسلام مبارزه کرد؛ نه از خاستگاه یک قدرت روحانی که یک شخصیت دینی به نام مرجع اسلامی دارد؛ مرجع هرچقدر هم بزرگ و والا باشد نمی تواند با کوهی از قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی مقابله کند و باید یک ساختار الهی و غیبی باشد؛ لذا امام به شدت مسأله اسلام و دین را در فرمایشات خودشان برجسته کردند و هیچ صحبت، نظر و موضعی اتخاذ نمی کردند؛ مگر اینکه کاملا از تبعیت می کردند. 🔸 این اصول دینی را از گرفته و به جهان ارائه می دادند تا مردم بدانند این حرکت، قیام و انقلاب مبتنی بر آموزه های وحیانی است. ما خارج از چهارچوب تفکر اسلامی اقدامی نمی کنیم. خواستند بگویند آنچه ما انجام می دهیم یک اقدام سیاسی نیست؛ سیاست از یک جریان تبعیت می کند، اما ریشه در اعتقاد و باور همه جامعه اسلامی دارد. اسلام دارد ایجاد می کند و اگر مجلس و دولت هست و نظام تبلیغی و امنیتی وجود دارد، همه باید مبتنی بر امر دینی و وحیانی باشد. ما هرچه از این آموزه های شیرین، گوارا، عظیم و والای دینی فاصله گرفتیم، همه این جهات را تضعیف کردیم و از دست دادیم. 🔸 امام گویا دیده بانی بود که این انقلاب را این گونه می دید و هر وقت که حرکت ها انحرافی بود و تحریف و انحرافی در ارتباط با انقلاب و نظام انجام می شد، ولو از مهمترین جایگاه های دینی مثل شورای نگهبان، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، با تشری آن را کنار می زد و اجازه نمی داد؛ به همه می گفت که ما دین داریم و باید بر اساس این مایه ها حرکت کنیم. مگر دین از ما غیر از عدالت، آزادی و حریّت می خواهد؟! کجا می روید؟! این مسیر شما را به خلاف عقل می رساند و شما را از حریّت و آزادی می اندازد؛ این حرکت شما را به استبداد می رساند. آن وقتی که مردم از شما ناراحت شدند و مواضع و نظرات شما را نپذیرفتند، بدانید که دارید مستبد می شوید. مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/873005 📚 همایش «امام خمینی(س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» تاریخ: 1401/09/09 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 تقسیم بندی الهیات 🔸 الهیات یعنی مباحث وجودشناسی را به چند بخش تقسیم می کنند: یک بخش عام است که شامل ممکن و واجب می شود، معلول و علت می شود، حادث و قدیم می شود، بالقوه و بالفعل می شود که همه موجودات این حکم را دارند؛ مثل اصالت وجود، وحدت وجود، بساطت وجود، صرافت وجود و سایر مباحثی که در الهیات «بالمعنی الاعم» ملاحظه فرمودید. 🔸البته در کتاب المشاعر بیشتر به مباحث وجودشناسی از منظر اینکه با ماهیت چه رابطه ای دارد و نسبت وجود با ماهیت چگونه است بحث شده است؛ اما به هر حال مباحثی که در الهیات به «بالمعنی الاعم» هست، شامل احکام عام وجود و اوصاف عام وجود است، بدون اینکه تعیینی برای وجود باشد «بشرط أن لا یکون طبیعیا أو ریاضیا أو منطقیا أو اخلاقیا» و از آن وجود صحبت شود و لذا در آنجا هم برخی از احکام حتى الهيات «بالمعنی الاخص» ـ یعنی واجب ـ هم صحبت می شود؛ مثل «الواجب ماهیته انّیّته» و نظایر آن. 🔸اما وقتی که در بحث مواد ثلاث مباحث به این صورت مطرح شد که هستی یا واجب است و یا ممکن، اگر چه مواد ثلاث عبارت از وجوب و امتناع و امکان است؛ اما نهایتاً منتهی می شود به اینکه هستی یا هستی واجبی است یا هستی امکانی، در آنجا شروع می کنند به بیان احکام «ممکن بالذات». البته خود احکام «ممکن بالذات» به عنوان یک موجود خود جای بحث و گفتگو دارد. بعد از اینکه بحث «ممکن بالذات» تمام شد، یعنی در حقیقت ما تا ـ حالا به لحاظ اسفار عرض می کنیم ـ جلد یک و دو و سه و به جلد ششم می رسیم که جلد شش در حقیقت الهیات «بالمعنی الاخص» است، در آنجا احکام «واجب بالذات» است. پس سه فصل می شود: 1. احکام عام هستی اعم از ممکن و واجب. 2. بعد احکام «ممکن بالذات». 3. بعد احکام «واجب بالذات» که در حقیقت احکام «ممتنع بالذات» هم در خلال اینها بالجمله مطرح می شود؛ ولی چون «ممتنع بالذات» موجود نیست و حکم وجودی بر آن نمی شود گذاشت، هر حکمی که برای ممتنع بالذات است، به تبع حكم وجودی برایش قرار داده می شود. 🔸 ولی به هر حال بعد از اینکه بحث مواد ثلات مطرح شد که ماهیت نسبت به موجودات ضرورت عدم برایشان هست یا امکان هست، آنجا تقسیم می کنند که «الموجود اما واجب او ممكن» و بعد شروع می کنند به بیان «ممکن بالذات»، بعد از «ممکن بالذات» وارد «واجب بالذات» می شوند که در بحث الهیات «بالمعنی الاخص» هست؛ حالا اتفاقاً همین روزها ما چون اسفار را داریم بحث می کنیم در بحث خواص «ممکن بالذات» بحت می شود. آنجا هم می گویند جا داشت که ما به لحاظ شرافت وجودی اول به مباحث «واجب بالذات» بپردازیم، اما چون بسیاری از مسائلی که بعدها می خواهد بیاید برای واجب مبتنی به مباحثی است که ما در «ممکن بالذات» باید بگذرانیم، لذا مباحث در آنجا یعنی بعداً مطرح می شود؛ یعنی مباحثی که مربوط به الهیات «بالمعنی الاخص» یعنی «واجب بالذات» هست، بعداً مطرح می شود. تعبیری مرحوم صدر المتالهین در آنجا دارند که شرافت وجودی آن بحث بعدها مطرح می شود. 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi