eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
474 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 61 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی كلام فی دفع حجج الخصوم اعلم أنّ نفس الإنسان لا تتناسخ من بدن إلى آخر فی الدنیا؛ سواء كان إنسانیا و هو المسمّى ب‍النسخ، أو حیوانیا و هو المسخ أو نباتیا و هو الفسخ أو جمادیا و هو الرسخ. تاریخ نشست: 1400/05/11 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مباهله 🔸 یكی از بهترین و روشن ‌ترین و آشكارترین جریان ‌هایی است كه در عصر پیامبر اتفاق افتاد و... 👇👇👇👇👇
💠 مباهله 🔸 یكی از بهترین و روشن ‌ترین و آشكارترین جریان ‌هایی است كه در عصر پیامبر اتفاق افتاد و همه فرقه ‌های اسلامی این معنا را نوشتند و اسلام و عترت طاهره در این جریان آشكار می ‌شود. ﴿نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الكَاذِبِینَ﴾؛[1] چقدر این مسئله مهم است! 🔸 چرا این جریان ارزشمند كه اهمیت وجود پیامبر گرامی اسلام از یك سو و عترت طاهره خصوصاً علی بن ابیطالب (علیه السلام) كه به مثابه پیغمبر در كلام الهی و در قرآن مطرح شده است را باید از دست ما بگیرند و هویت ما را زیر سؤال قرار بدهند؟! می ‌گویند شما كجایی هستید؟ شما پیروان مكتب شیعه از كجا آمدید؟ ما می ‌گوییم شناسنامه ما است, شناسنامه ما است كه ﴿الیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ﴾؛[2] اینها سنّت‌ هایی است كه در عصر پیامبر گرامی اسلام خدای عالم بنیان نهاد و اینها به عنوان و مستمر و مستقرّ در این مكتب درخشان و تابناك شیعه هست. [1] . سوره آل عمران، آیه61. [2] . سوره مائده، آیه3. ◀️ سخنرانی دهه آخر صفر تاریخ: 1398/07/28 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 62 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تذنیب اعلم أنّ الغزالی صرّح فی مواضع من كتبه بأنّ المعاد الجسمانی هو أن یتعلّق المفارق عن بدن ببدن آخر و استنكر عود أجزاء البدن الأوّل. تاریخ نشست: 1400/05/12 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 8 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی توضیح عقلی اعلم أنّ إنیته تعالى ماهیته و وجوده تعالى وجود كل شیء، و وجوده عین حقیقة الوجود من غیر شوب عدم و كثرة... و 24 تاریخ نشست: 1392/11/28 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فرهنگ و علم 🔸 قرآن با نازل شده است, قرآن با ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأَكْرَمُ﴾[1] نازل شده است, قرآن با ﴿ن وَ القَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾[2] نازل شده است. كتاب, است. 👇👇👇👇👇
💠 فرهنگ و علم 🔸 قرآن با نازل شده است, قرآن با ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأَكْرَمُ﴾[1] نازل شده است, قرآن با ﴿ن وَ القَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾[2] نازل شده است. كتاب, است. كتاب, كتاب علم و دانش است. كتاب, كتاب اخلاق و تقواست. كتاب, كتاب عدالت است. یك وقت بر اساس یك قدرتی می‌خواهند كشورگشایی كنند, توسعه در خاك و آب بدهند, فضای خودشان را وسیع‌تر كنند, دست به املاك و اهلاك حرث و نسل بزنند؛ اینها مسیرشان جداست. هیچ پیغمبری, هیچ نبی‌ای از انبیای الهی با چنین آهنگ و قصدی به سوی مردم و جامعه نرفته است. این رسول الله‌ای كه با قرآنی می‌آید كه قرآن, قرآن است، قرآن است, قرآن است از اوصاف و اسمای الهی كاملاً برخوردار است و دعوت او به توحید است و یگانگی و فراخوانی جامعه به عدل و عدالت و حقوق انسانی این دین هرگز آهنگ جنگ, آهنگ ستیز ندارد؛ بله این بساط را می‌گستراند؛ اما اجازه نمی‌دهد كسی به این بساط تعدّی كند, اجازه نمی‌دهد كسی مرز عدالت را مورد تجاوز قرار بدهد. با قدرت ایمان جلوی این حركت را می‌ گیرد: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾[3] با تمام قوّت و توان در مقابل كسانی كه با عدل, با حق, با توحید و یگانگی سرِ ستیز دارند مبارزه می ‌كند و مقاومت می ‌كند. 🔸 اما ذات اسلام, هویت اسلام, آهنگ اسلام, آهنگ است و است و قرآن. اگر قرآن آهنگ جنگ داشت، خدای عالمی كه می‌ تواند ﴿بِالفٍ مِنَ المَلاَئِكَةِ مُرْدِفِینَ﴾[4] هزار فرشته در جنگ بدر بیاورد همه بساط اینها را جمع كند دیگر چه نیازی دارد كه به اصطلاح كشورگشایی كند. بیان الهی و قدرت الهی در است, در است, در , در است, در است. [1]. سوره علق، آیه3. [2]. سوره قلم، آیه1. [3]. سوره أنفال، آیه60. [4]. سوره أنفال، آیه9. ◀️ سخنرانی دهه محرم تاریخ: 1398/06/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 63 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی ... و قد علمت أنّ الحقّ فی المعاد عود البدن بعینه و شخصه، كما یدلّ علیه الشرع الصحیح من غیر تأویل و یحكم علیه العقل الصریح من غیر تعطیل. تاریخ نشست: 1400/05/17 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
▪️ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی درگذشت را تسلیت گفت. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ابتدای درس فلسفه خود، درگذشت از اساتید فقه و اصول و زبان انگلیسی حوزه علمیه قم را تسلیت گفت. ـ ایشان با اشاره به خدمات ارزشمند اظهار داشت: حجت الاسلام والمسلمین فرجام فرد، انسان نادر و استثنایی بود و خدمات ارزشمندی به حوزه و حوزویان داشت و علاوه بر جهات و و و در رشته های حوزوی، در رشته انگلیسی نیز در و آگاهی بود و سال ها در مراکز تبلیغی، زبان انگلیسی را تدریس کرد. ـ وی ادامه داد: آن مرحوم بسیار انسان شریف و گمنام ودر عین حال برای جامعه حوزه بسیار بود و قطعاً درگذشت ایشان از خسارت هایی است که فقدانش برای حوزه محسوس خواهد بود. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پایان ابراز داشت: از خداوند متعال مسئلت می شود ایشان را در جوار رحمت خودش پناه داده و مورد غفران الهی قرار دهد و برای بازماندگانشان نیز صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند سبحان مسئلت می شود. 🆔 @m_vaezjavadi
▪️ پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی درگذشت إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ▫️ ارتحال استاد و شخصیت والاى حوزه كه موجب فخر و شرف روحانیت بود موجب تأثر و تأسف شد. در أوج ، و جهد و بودند و خدمات ارزشمندى به جامعه حوزوى و دینى داشتند، بنیاد بین المللى علوم وحیانى إسراء نیز از تحقیقات و خدمات شایسته ایشان در دو كتاب مراثى و مداح أهل بیت (علیهم السلام) و كتاب گنجور عشق بهره برد. ▫️ رضوان خداوند متعال بر این و باد كه در جوار أهل بیت (علیهم السلام) جایگاه یافت. بر همه عزیزان بازمانده، دوستان، آشنایان و شاگردان این رحیل عزیز صبر فراوان و پاداش بى پایان موهبت الهى باد. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 حریت و آزادگی حقیقی ▪️ محرّم یادآور نام و یاد عزیز الهی و همیشگی حسین ‌بن‌ علی است، یادآور نهضت و و ماندگاری است كه همه ادیان الهی و همه اقوام و ملل مدیون آن هستند؛ در پرتو این نهضت و این قیام همه اینها آزاد شدند و در پرتو نهضت سالار شهیدان حسین‌بن‌علی محقّق شده است. اینكه ما حسین‌ بن‌ علی (علیهما السلام) را به عنوان وارث ابراهیم خلیل، وارث موسای كلیم، وارث عیسای روح ‌الله، وارث محمد رسول الله، وارث علی مرتضی و فاطمه زهرا و حسن مجتبی (علیهم آلاف التحیة و الثناء) می‌دانید و معرّفی می ‌كنیم، برای آن است كه همه ادیان را آزاد كرد همه این ملّت‌ ها در پرتو این نهضت آزاد شدند. حقانیت مكتب اسلام و همه ادیان الهی در پرتو این نهضت و این قیام به درستی محقّق و روشن شد و بطلان همه باطل‌ ها در طول تاریخ مِن الأولین الی الآخرین به بركت (علیه السلام) نمایان گشت. ▪️ نهضت ابی‌عبدالله خطّ روشن، واضح و آشكاری است كه بین كشیده شده است؛ از صف اهل باطل ممتاز و جدا شدند و این برای همیشهٴ تاریخ ماند. همه ادیان، همه ملل، همه اقوام تا روز قیامت خود را و این قیام عزیز و الهی می ‌دانند. ◀️ سخنرانی دهه محرم تاریخ: 1392/08/14 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 64 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی منبع: کتاب المبدأ و المعاد نقل و ردع إن من الفلاسفة من تأول الآيات الصريحة في الحشر الجسماني فيصرفها عن الجسمانيات و يحملها على الروحانيات، قائلا: إن الخطاب للعامة و أجلاف الأعراب و العبرانيون لا يعرفون الروحانيات و اللسان العربي مشحون بالمجازات و الاستعارات. تاریخ نشست: 1400/05/18 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 حقیقت الهی ▪️ واقعیتی است در عرصه هستی و نظام وجود؛ اما مهم این است که ما به آن چگونه بنگریم؟ آیا به عنوان یک حادثه تاریخی که در یک زمان خاصی و یا مکان خاصی و با تعداد افراد خاصی انجام شده است؟ یک طایفه خاصی یا نژاد خاصی در این امر دخیل بودند یا آنچه که در ارتباط با محرّم به این لحاظ گفته می شود اصلاً قابل توجه نیست؟ ▪️ محرّم یک صحیفه آسمانی و یک است، برگی است که خدای عالم برای بشر نوشته است. گرچه در قالب جریانی مثل رسالت شکل نگرفته است؛ اما از حقیقت رسالت و وحی جدا و بیرون نیست. تمام آنچه از جایگاه محرّم صادر شده، یعنی از نقطه آغاز حرکت از مدینه تا بازگشت زینب کبری (سلام الله علیها) و کاروان بجا مانده از کربلا دوباره به مدینه، همه اینها در این صحیفه آسمانی قابل تفسیر و ترسیم و تصویر است. کسی نمی تواند در حریم کربلا «من البدو إلی الختم» از خود اظهار نظری کند. در حقیقت ما می توانیم این را نازل منزله همان آیه ﴿وَ مَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَی ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْی یوحَی﴾[1] بدانیم. سرّ ماندگاری و بقای این نهضت به رغم اینکه همه عداوت ها و دشمنی ها نسبت به این مسئله وجود داشته، این است که این جریان، است. ▪️ در قرآن خدای عالم بحث « را به عنوان حقیقتی که منسوب به خودش هست بیان می کند. «بقیة الله» یعنی آن حقیقتی که بقا و ماندگاری و پایداری و ثبات آن به بقای الهی وابسته است. قطعاً حوادثی قبل از جریان و بعد از جریان کربلا وجود داشت که شاید به لحاظ ظاهری از آنها دشوارتر و سهمگین تر و توفنده تر بود، اما همان طوری که در زیارات آمده است: «أَنَّكَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِی لَمْ یهْلِكْ وَ لَا یهْلِكُ أَبَداً»،[2] وقتی بن_علی به عنوان «وجه الله» معرفی می شود وجه الهی ثبات و پایداری دارد حیات و بقایی دارد که هرگز هلاکت و نابودی به سراغ او نخواهد آمد، یا در بیان دیگر هست «أَنَّكَ نُورُ اللَّهِ الَّذِی لَمْ یطْفَ وَ لَا یطْفَأُ أَبَداً»؛[3] تو ای حسین هستی که هرگز خاموشی و افسردگی به سراغ تو نخواهد آمد، زیرا تو منسوب به ذات الهی هستی. سرّ بقا و ماندگاری محرّم را ما باید در حقیقت این نهضت ببینیم، نه در ظاهر و چهره رویین این حقیقت، بلکه آنچه در حقیقت این نهضت نهفته است به اراده الهی است و پروردگار عالم برای بقای انسانیت و تأمین سعادت او این حقیقت را به جای گذاشته است. [1]. سوره نجم, آیات3 و 4. [2]. البلد الأمین و الدرع الحصین، النص، ص284؛ بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏98، ص342. [3]. البلد الأمین و الدرع الحصین، النص، ص284؛ بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏98، ص342. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 65 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الثّانی فی أنّ الإنسان یبعث بجمیع قواه و جوارحه اعلم أنّ كلّ قوّة من قوى العقل العملی للإنسان یسرى من نفسه إلى البدن، فإنّ النفس بمنزلة طیر سماوی له أجنحة و ریاش. تاریخ نشست: 1400/05/19 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حقیقت سالار شهیدان ▪️ با توجه به اینکه هر اصلی در باید به یک اصل و ماورای طبیعت برگردد، جلوه های طبیعی و مادی یک حقیقت تا به جلوه های الهی و ملکوتی مرتبط نباشد ماندگار نیست، زیرا کل طبیعت محکوم به فنا و زوال است. این آیاتی که خدای عالم در باب زوال طبیعت یاد می کند که ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ٭ وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ﴾[1] و امثال آن، این صرفاً ناظر به برخی از جلوه ها و شئونات مادی نیست، بلکه کل نظام طبیعت تغییر پیدا می کند و آسمان و زمین به گونه ای دیگر تبدیل می شوند. آنچه در نظام طبیعت وجود دارد اگر به نظام معنوی و ملکوتی باز نگردد، محکوم به نابودی و فنا است و لذا ما بر اساس قاعده فلسفی «کل ما بالعرض ینتهی إلی ما بالذات»[2] باید این جریان را به ذات اقدس الهی و جریان وحی مبتنی کنیم تا دلیل بر ثبات و ماندگاری این نهضت را برای همیشه و برای همگان فراهم آوریم. ▪️ (علیه السلام) به همان حکمی که قرآن به آن محکوم است محکوم است. قرآن دارای دو ویژگی همگانی و همیشگی است و این نهضت (علیه السلام)، هم برای همه انسان هاست و هم برای همه زمان هاست محدودیتی برای و محدودیتی برای به لحاظ زمان و مکان نیست و این سخن که «هر روز عاشوراست و هر مکان کربلاست» این نمادِ یک سخن حقیقی است که همواره باید به آن از جایگاه اصل و حقیقت نهضت سالار شهیدان توجه کرد؛ لذا استناد به این قضیه به رسول گرامی اسلام که حضرت فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»[3] معنا پیدا می کند. چون حقیقت پیغمبر و جان پیغمبر است این جان آن قدر عزیز است که خدای عالم در قرآن به این جان قسم یاد می کند ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفی‏ سَكْرَتِهِمْ یعْمَهُون﴾[4] خدای عالم به جان هیچ پیغمبری قسم یاد نکرده است اما عمر و جان پیغمبر آن قدر عزیز است که خدای عالم به این جان سوگند یاد می کند. این جان یک جان الهی است یک است سرشار از محبت و عشق و ارادت به پروردگار عالم است و خدای عالم جان حبیبش را دوست دارد و محبوب می داند. ▪️ رسول گرامی اسلام سالار شهیدان را به خود با بیانی فوق العاده وابسته کرد، فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» این منِّیت و عینیتی که بین سالار شهیدان حسین بن علی و رسول گرامی اسلام است یک مِهر عاطفی نیست یک مِهر نفسانی و رحمت نفسانی نیست؛ یک و سویدایی است که از حقیقت و جان ملکوتی پیامبر گرامی اسلام نشأت می گیرد. چون این جان عزیز است و حسین بن علی با این حقیقت عجین و آمیخته است، به گونه ای که از این بیان رسمی تر شیواتر و رساتر نیست که رسول گرامی اسلام بفرماید: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»، این را باید قدر بدانیم و هر آنچه که از نهضت سالار شهیدان حسین بن علی است را گره بزنیم به حقیقت نبوت و به حقیقت خاتمیت رسول گرامی اسلام و چون رسول گرامی اسلام نبوت و رسالت ایشان همگانی و همیشگی است این نهضت هم به جهت همین امر، همگانی و همیشگی خواهد بود. [1]. سوره شمس، آیات 1و2. [2]. الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ج6، ص283. [3]. کامل الزیارات، ص52. [4]. سوره حجر، آیه72. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا