🌐 آیینه فیض الهی
▫️ کدام آیه را می توانیم پیدا بکنیم که خدا در آن آیه نشان داده نشده باشد؛ مثل عالم طبیعت، شما کدام بخش از عالم طبیعت را، صحرا را، دریا را، کوه را، دشت را، آسمان را، زمین را، خاک را، آب را کدام موجود را می توانید ببینید که #نشانه پروردگار عالم نباشد. جهان #آیینه_فیض_الهی است؛ لذا خدای عالم همه اینها را به عنوان آیه؛ آیه یعنی چه؟ یعنی نشانه؛ نشانه چه چیزی؟ نشانه خدا. الآن تمام سوره های قرآنی مشتمل بر آیات هستند. آیات یعنی چه؟ یعنی نشانه ها. این نشانه ها چه چیزی را نشان می دهند؟ اینها #جلوه_های_خدا، قدرت خدا، علم خدا، عزت خدا، اراده خدا، این اسماء و اوصاف را دارند نشان می دهند، به همان میزانی که شما به جهان طبیعت مراجعه میکنید و در طبیعت شگفتیها فقط و فقط میتوانند به یک حقیقت ما را رهنمون باشند، آن هم خداست.
▫️ آب، خاک، هوا آن شگفتیهای فوق العاده ای که دارند. خدای عالم وقتی می خواهد اینها را نشان بدهد، گاهی اوقات می فرماید که، ﴿أَ فَلاَ ینظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ كَیفَ خُلِقَتْ ٭ وَ إِلَی السَّماءِ كَیفَ رُفِعَتْ﴾؛[1] این رفعت آسمان را نمی بینید، این مستوی بودن زمین را نمی بینید؟ اینها شما را به خدای عالم دلالت نمی کند، راهنمایی نمی کند؟ آیا کسی هست که منکر این آیات و نشانه های الهی شود؟
▫️بنابرای همان گونه که خدا در طبیعت به تمام معنا تجلی کرده؛ تجلی کرده یعنی چه؟ یعنی آشکار شده است. تجلی یک واژه عرفانی است؛ یعنی ظاهر شده و خود را نشان داده، خدا اگر بخواهد خود را به ما نشان بدهد، از چه راهی باید نشان بدهد؟ ـ معاذالله ـ خدا که جسم نیست، جسد که ندارد، دست و پا که ـ معاذالله ـ ندارد؛ مثل یک انسان یا یک کوه. وقتی حضرت موسیٰ در پیشگاه الهی در کوه طور آمد و گفت: ﴿رَبِّ أَرِنی أَنْظُرْ إِلَیكَ﴾ به من خودت را نشان بده؟ خدای عالم فرمود که من دیدنی نیستم: ﴿لَنْ تَرانی﴾؛ هرگز قابل این نیست که تو مرا بخواهی ببینی. حالا اگر می خواهی مرا ببینی، من وقتی در کوه تجلی می کنم؛ نگاه کن! اگر کوه ماند تو می توانی، ادعا داشته باشی؛ ولی وقتی خدای عالم تجلی کرد بر کوه، کوه نماند: ﴿وَ خَرَّ مُوسی صَعِقاً﴾؛[2] موسی مدهوشانه افتاد، یک تجلی مختصر به این کوه کرد:
یار گو بالغدو و الآصال ٭٭٭ یار جو بالعشی و الإبکار
صد رهت لن ترانی ار گویند ٭٭٭ بازمیدار دیده بر دیدار[3]
یعنی همیشه انسان باید بگوید خدایا کجایی؟ چگونه هستی؟ و خدا را با جلوه هایش، با حضورش ببیند و در دل و جانش مشاهده کند. «غدوّ و آصال»؛ یعنی هر صبحگاه و شامگاه؛ «عشی و إبکار»؛ یعنی هر صبحگاه و هر شامگاه.
یار گو بالغدو و الآصال ٭٭٭ یار جو بالعشی و الإبکار
صد رهت لن ترانی ار گویند ٭٭٭ بازمیدار دیده بر دیدار
اگر صد بار گفته که تو نمی توانی مرا ببینی، بگو خدایا من می خواهم تو را ببینم. خدا دیدنی نیست؛ اما این #شوق، این اشتیاق، این علاقه به اینکه خدا را در این جلوه هایش تماشا کند، این خود خیلی عزیز است، خیلی دوست داشتنی است!
[1]. سوره غاشیة، آیات17 و 18.
[2]. سوره أعراف، آیه143.
[3]. هاتف اصفهانی، دیوان اشعار، ترجیع بند ـ که یکی هست و هیچ نیست جز او.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1398/02/28
🆔 @m_vaezjavadi
J-740 1400-02-12-19.mp3
10.75M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 19
تاریخ: 1400/02/12
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 19 S moredi _0740 p0+.pdf
1.72M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 19
تاریخ: 1400/02/12
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🌐 همای رحمت
▫️ «دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین» اگر کسی بخواهد #توحید را با اوصاف و اسمای آن بشناسد او دسترسی که ندارد، مگر میشود که انسان به خورشید به صورت مستقیم نگاه بکند؟! این کار محال است، ممکن نیست قدرت عقل و فهم بشر به این نیست که بتواند آن #جلوه_برتر_توحید را بنگرد. مگر خدای عالم برای انسان های عادی امکان ظهور و تجلی دارد؟!
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین ٭٭٭ به علی شناختم من به خدا قسم خدا را[1]
▫️ #جلوه_های_توحید در وجود نازنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به نحو اتم و اکمل ظاهر شده است. خدای عالم در سوره مبارکه «توحید» میفرماید که اسمایی برای او هست که این اسماء ظاهر شدنی نیست، این اسماء قابلیت این را ندارد که برای انسان های عادی رخ بنمایاند: ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ٭ اللَّهُ الصَّمَدُ ٭ لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ ٭ وَ لَمْ یكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾[2] احدی همانند پروردگار عالم قابل تصور نیست.
نتوان وصف تو گفتن که تو در وهم نگنجی٭٭٭ نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی[3]
▫️ این قابلیت فهم ندارد؛ اما علی بن ابیطالب (علیه السلام) این آیت برتر خداست
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را ٭٭٭ که به ماسوا فکندی همه سایه هما را[4]
هر چه که در نظام هستی هست و موجب تعلّق انسان و باعث بی اعتباری انسان می شود، علی بن ابیطالب از آن اعراض می کند و تنها و تنها آیتیت خویش را در مقابل پروردگار عالم می نمایاند.
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را ٭٭٭ که به ماسوا فکندی همه سایه هما را.
[1]. دیوان شهریار، غزل شماره2.
[2]. سوره توحید، آیات 1ـ4.
[3]. دیوان اشعار سنایی، قصیده شماره203.
[4]. دیوان شهریار، غزل شماره2.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1398/03/05
🆔 @m_vaezjavadi
💠 شب بیست و یکم رمضان
◽️ استاد مرتضی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
J-741 1400-02-13-20.mp3
11.01M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
▪️ موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 20
تاریخ: 1400/02/13
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 20 0741 1400-02-13 p0 +.pdf
1.94M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
▪️ موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 20
تاریخ: 1400/02/13
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🌐 آب حیات
▫️ شب قدر است، شب معناست. خدای عالم آمده است تا #ظرف_جان ما را با این معانی پر کند. ما در فضای نفس که رابط ما با آن حقائق همین نفس است، باید تلاش کنیم نفس را آزاد کنیم. بله خدای عالم کریم است، عفوّ است و می بخشد «اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّی»،[1] یکی از اذکار ویژه شب های قدر همین ذکر است «اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّی»؛ خدایا تو کریم هستی، عفو می کنی و بخشندگی را دوست داری از تو می خواهیم که ما را ببخشی!
▫️ دو نوع بخشش داریم: یک بخششی است که به گناهان ما، لغزش های ما و خطاهای ما بر می گردد، اینها را خدای عالم با کرامتش با تفضلش می بخشد. خدایی که با این درگاه از رحمت در #شب_قدر تجلّی کرده است قطعاً بندهای که در پیشگاه خدا آمده و از او آرزوی آمرزش دارد لطف خدا بیکران است، اما آنکه باید تلاش بکنیم و در شب های قدر او را داشته باشیم مسئله #آزادسازی_نفس است، آزادسازی جان و روح است. ما دست و پا را اگر باز کنیم اما جان در گرو اعمال ما و اخلاق بد ما باشد این قدرت پرواز ندارد ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[2] ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[3] ما باید از خدا در شب قدر این #آزادی_روح و آزادی جان و نفس را طلب کنیم تا در سایه این آزادی آن #معنای_آزاد اتفاق بیافتد و آن معنا وقتی اتفاق افتاد ارتباط با جهان غیب برقرار می شود.
▫️ سرّ اینکه ما از شب قدر می آییم بیرون و فردا ـ معاذالله ـ دوباره به گناه آلوده می شویم برای اینکه درست است که دست و پا و اعضا و جوارح تطهیر شدند اما نفس همچنان سیاه است، نفس همچنان درگیر خُلقیات و اخلاق و رذائل است و باید از خدای عالم چنین آزادی و رهایی را مسئلت کنیم که رسول گرامی اسلام فرمود «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛[4] فرمود که انفس شما و جان های شما درگیر است جانتان را آزاد کنید در شب قدر از خدا بخواهید که خدا آنها را آزاد کند چون #استغفار میتواند به اعضا و جوارح باشد می تواند به جان باشد «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».
▫️ آنهایی که در چنین شبهایی آن معنا و حقیقت را یافتند فرمودند:
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند ٭٭٭ واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند ٭٭٭ باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی ٭٭٭ آن شب قدر که این تازه براتم دادند[5]
این بزرگانی که چند قرن میمانند امثال جناب حافظ بر سر سفره شب قدر نشستند به آن معنا رسیدند، رسیدند به جایی که
بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند ٭٭٭ باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی ٭٭٭ آن شب قدر که این تازه براتم دادند.
[1] . اقبال الاعمال، ج1، ص133.
[2] . سوره طور، آیه21.
[3] . سوره مدثر، آیه38.
[4] . عیون الاخبار، ج1، ص295.
[5] . دیوان حافظ، غزل183.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1400/02/11
🆔 @m_vaezjavadi
J-742 1400-02-14-21.mp3
10.89M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 21
تاریخ: 1400/02/14
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 21 S moredi _0742 p0+.pdf
1.76M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 21
تاریخ: 1400/02/14
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
لزوم حرکت بر مبنای عقلانیت.mp3
1.27M
💠 روز بیست و دوم ماه #رمضان 1442
🔹 لزوم حرکت بر مبنای عقلانیت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 لزوم حرکت بر مبنای عقلانیت
🔹 اگر مطلبی بخواهد برای انسان باشد، انسان یک موجودی است که در وجود خودش و در ذات خودش اگر یک چیزی را به لحاظ علمی و به لحاظ معرفتی قبول نکند بر نمی تابد! درست است که #نقش_ایمان در مسایل نقلی اثرگذار است، ولی همواره با همه وجود انسان همراه نیست. به ما هم این جور نگفتند که تقلیدانه و مقلدانه حرکت کنید. اینجا خدای عالم فرمود که «﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ﴾ یعنی #عقل ﴿أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ﴾ گوش بسپارد و به دنبال #سمع_و_نقل باشد، اما ﴿وَ هُوَ شَهیدٌ﴾. این ﴿وَ هُوَ شَهیدٌ﴾ بسیار شریف است؛ یعنی در وجود خودش یک #شهادت_فطری بتواند به این مسئله بدهد که این چیزی که شنیده است این حق است این درست است و این قابل قبول است ﴿أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهیدٌ﴾.[1] این مطلب نشان این است که #تراز_انسانی چیست و انسان اگر خودش را به این تراز نرساند نمی تواند.
🔹 بنابراین اگر سؤال بفرمایید که چرا انسان باید #بر_مبنای_عقلانیت حرکت کند و چرا عقلانیت در مسیر زندگی می تواند مؤثر و مفید باشد جوابش روشن است، برای این است که انسان تا به صورت #ذاتی به عقل، به علم و به معرفت نرسد قانع نمی شود؛ این در #هویت انسان است، حتی با خدا محاجّه می کند! با خدا احتجاج می کند! لذا خدای عالم در قرآن فرموده است که ما پیامبرانمان را فرستادیم ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾،[2] این #عقل چقدر بزرگ است! چقدر عظیم است که خدای عالم در مقابل این عقل برای اینکه زیر سؤال نرود انبیا را فرستاده و الا خود این عقل خدا را ـ معاذالله ـ زیر سؤال می برد.
[1] . سوره ق، آیه37.
[2] . سوره نساء، آیه165.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1400/02/13
🆔 @m_vaezjavadi
51.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 22
تاریخ: 1400/02/15
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0743.mp3
10.67M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 22
تاریخ: 1400/02/15
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 22 S moredi _0743 p0+.pdf
1.8M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 22
تاریخ: 1400/02/15
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi