eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
870 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅بسم الله الرحمن الرحیم ▫️اندیشه های وبر در ابعاد مختلف روشی و نظری بر مطالعات اجتماعی اثر گذاشت و در ترکیب با آراء افرادی چون فروید و مارکس ... دستگاه های تفکری جدیدی را سامان داد که یکی از شاخص ترین این چارچوب های فکری مارکسیسم انتقادی است و بعدها مکتب فرانکفورت در امتداد این جریان شکل گرفت. ▫️مارکسیسم انتقادی با نام سه اندیشمند گره خورده است: 1-لوکاچ 2-گرامشی 3- آلتوسر ▫️دغدغه اصلی این سه تن پرسش از چرایی عدم وقوع انقلاب پروتاریا بود. مارکسیست ها سالها در انتظار یک انقلاب کارگری با افزایش تضاد طبقاتی در نظام سرمایه داری بودند اما این چنین نشد و جبر تاریخی خوب و به موقع عمل نکرده بود. ▫️با روی کار آمدن دولت های ناسیونال (هیتلر و موسیلینی) تجدید نظر دراندیشه مارکس درکانون توجه قرار گرفت و در نهایت با بازگشت به هگل و ترکیبی نو از مارکس و هگل، آگاهی (ایدئولوژی) از یک عنصر تبعی در ساختارهای اجتماعی به داخل چرخه چند سویه (اقتصاد، سیاست و فرهنگ) غلتید. ▫️با ورود آگاهی به چرخه ساختارهای اجتماعی و پذیرش اثر گذاری آن توسط روشنفکران انتقادی سؤال از نحوه تاثیر گذاری آن پررنگ شد . 1- ایدئولوژی چگونه عمل می کند؟ 2- دولتهای سرمایه داری چگونه از ایدئولوژی استفاده می کنند؟ 3-اثر ایدئولوژی سرمایه داری چیست؟ ▫️شاید بتوان گفت این پرسش ها همان چالش های ذهنی وبر باشند اما سالها بعد از وبر به صورت تفصیلی مساله جریان مارکسیسم انتقادی شد و هرکدام از این سه اندیشمند به یک پرسش به صورت تفصیلی پرداخت کرد. ▫️گرامشی با طرح مفاهیم هژمونی و مقاومت چارچوب عمل ایدولوژی به عنوان یک ساختار فعال را تئوریزه کرد و کتاب آموزش و فرهنگ را نوشت. ▫️آلتوسر با کتاب دولت و سازوبرگ های ایدئولوژیک از نحوه استفاده نظام سرمایه داری پرده برداشت و در نهایت لوکاچ با کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی، آثار ایدئولوژی سرمایه داری را روشن نمود. ▫️او که به طور مستقیم از وبر متاثر بود با کنار هم قرار دادن مفاهیمی چون بت‌وارگی و از خود بیگانی و کالایی شدن در نهایت به شی شدگی رسید و به صورت انضمامی به قفس آهنین خرد و معطوف به هدف (عقلانیت ابزاری) در تحلیل جامعه شناسی اشاره نمود. ▫️به اعتقاد لوکاچ انسان ها در نظام سرمایه داری از خود بیگانه هستند و درجهانی که کالاها هویت مستقل از ارزش های ذاتی خود دارند، روابط انسانی نیز رنگ و بوی کالا به خود گرفته و با خالی شدن از حقیقت ارزشی خود به یک کالای مصرفی دارای ارزش مالی خرید و فروش فروکاسته شده اند و تا بازار دارد سکه آن ضرب می شود و زمانی که بازار این رفتار کساد شد دیگر باید آن را به کناری نهاد. 📌ما حصل کلام اینکه مفهوم وبر در کنار نگاه های مارکسی-هگلی سبب شکل گیری جریانی شد و در آراء شاگردش لوکاچ در قالب مفهوم شی شدگی به یک مفهوم انضمامی برای تحلیل جامعه سرمایه داری نمود یافت. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 نامه توحیدی ▫️ماجرای نامه‌ی امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف در سال ۱۹۸۹ و پیش بینی فروپاشی اتحاد شوروی ۳ سال زودتر از زمانی که اتفاق افتاد. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ تداوم بعثت 🔺 رهبر انقلاب: انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره‌ی معاصر تجدید کرد؛ یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خطّ مستمرّ بعثت نبوی را در این دوران، با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشه‌ی بلند خود، با فداکاری خود پُررنگ کند و نمایان کند؛ [این] همان خطّ بعثت است که خب در طول زمان کم‌رنگ بود، امام بزرگوار توانست آن را پُررنگ کند و جامعیّت اسلام را در عمل نشان بدهد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🌷 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️گسترش و پرورش اخلاق دو عنصر برجسته در میان ارزش های اسلامی است. ▫️اگر همین دو عنصر را در نظر بگیریم تصدیق خواهیم کرد که اسلام عالی‌ترین هدیه و وسیله سعادت را به بشریت عطا کرده است. 🔅بخشی از بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت مبعث پیامبر اکرم (ص) | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز اول 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر 11 اسفند 1400 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰گزارش روز اول دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله علی الدوام الصلاة و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️باز خوانی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی که در امتداد حرکت انبیا قرار دارد در آستانه گام دوم انقلاب امری ضروری و حیاتی است. البته باید توجه داشت که غرض از جریان شناسی جایگزین کردن آن با دانش نیست بلکه هدف جریان شناسی، طرح یک نقشه و بیان موقف ها و شخصیت های مهم برای سهل الوصول کردن دسته بندی و ارزشیابی است. ▫️سیمای کلی مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی را می¬توان در سه سطح چارچوب بندی کرد 1-تعریف عقلانیت اجتماعی ومفهوم شناسی 2-تطورات این مفهوم به خصوص در دنیای غرب 3-گونه شناسی عقلانیت ▫️برای تحقیق در این سه سطح از دو سبک و روش می توان استفاده کرد. در روش نخست که سبک متداول است ابتدا چارچوب های نظری مدرن، فهم و سپس براساس آن صورت بندی مدرن، به بازخوانی تراث اسلامی اقدام می شود. درحالی که در روش دوم که امثال شهید مطهری در پی به کار گیری آن بودند با تحقیق در تراث به صورت بندی مفهومی برآمده از آن خواهیم رسید و درنهایت میان صورت بندی اسلامی و مدرن به قضاوت می پردازیم. ▫️ایجازی از مطالب گام اول ◾️عقلانیت مصدر جعلی از عقل است و به حسب استعمال بر امر در نسبت با عقل و یا امر محصول عقل دلالت می کند. ◾️در نظر حکمت اسلامی عقل فصل ممیز انسان است که از یک سو تمایز ساز انسان از سایر حیوانات است و از سوی دیگرافق گشا و تعالی بخش گرایش ها و خواسته ها است. ◾️عقل یک حقیقت واحد متحد با نفس است که مشکک و ذو ابعاد است به همین جهت فهم معنای آن در یک کلام نیازمند بررسی هم نشینی و جانشینی (تعدد دال و مدلول) است. ◾️برای عقل به صورت عام می¬توان دو کار ویژه کلی نام برد که هر کدام در اموری خاص متعین می¬شوند الف- کار ویژه ادراکی ادراک واقعیت و معانی شبکه سازی معرفت سنجش و داوری آینده بینی و تفکر در باب آینده ب- کار ویژه تدبیری حد شناسی و کنترل قوی محاسبه گری و بهره وری از سرمایه ها فعال کردن اراده و ساخت جهان ◾️فطرت که همان میل و گرایش به کمال مطلق و تنفراز نقص است جهت بخش به عقل و راهبر زندگی است. ◾️در انسان و پیرامون آن سه جهان محقق است. الف- جهان واقعیت ب- جهان ذهن ج- جهان اجتماع ◾️عقل در نسبت با هر کدام از این سه جهان به یک نحو قابل تعریف است. در نسبت با جهان واقعیت درک کننده و فاهم است. در نسبت با جهان ذهن دانش آفرین است (حکمت های نظری وعملی). و در نسبت با جهان اجتماعی -مبتنی بر معانی جهان اول و دوم- سازنده است. ◾️بر این اساس سه معنا ازعقلانیت می¬توان ارائه کرد الف- دریافت حقایق و تصویر سازی از واقعیت (عقلانیت نظری) ب- تصویر سازی از آینده مطلوب و زندگی بهتر (عقلانیت اجتماعی) ج- روش مدیریت و به کار گیری بهینه ابزارها برای رسیدن به مطلوب (عقلانیت ابزاری) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امام امت 3️⃣ ▫️سخنان امام (ره) در سال بعد از انقلاب پرده از این مسأله برداشت که در بحبوحه انقلاب عده ای از دلسوزان ساده اندیش و برخی از مغرضان دانا، پیشنهاد پذیرش شورای سلطنت را مطرح و از امام می خواستند تا مسیر عبور از سلطنت و ورود به جمهوری را از طریق شورای سلطنت پیگیری کند. اما حضرت امام (ره) مخالف این ایده بود. ▫️حال سوال این است: ۱_ مخالفت امام (ره) در چه اصولی ریشه داشته است؟ ۲_الگوی شورای انقلاب به عنوان یک بدیل از رهگذر چه اندیشه ای تولید شده است؟ ▫️حضرت امام (ره) در بیانات خود به هر دو سوال پاسخ داده است. ایشان پاسخ سوال نخست را در سه سطح مطرح کرده اند: ۱_اصل بودن مقبولیت و پذیرش عمومی در قانون اساسی مشروطه به عنوان اصل اولی. ۲_دست نشانده بودن حاکمان پهلوی و تشریفاتی بودن تغییرات در قانون اساسی در دوران پهلوی. ۳-جایگاه مردم از منظر اسلامی در پذیرش نوع حکومت. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز دوم 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر 12 اسفند 1400 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰گزارش روز دوم دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️حجت الاسلام والمسلمین موسوی در دومین روز از سلسله مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی ایران معاصر به تبیین سیر تطور عقلانیت اجتماعی و گونه های عقلانیت به عنوان سطوح دوم و سوم بحث از جریان شناسی پرداختند. ▫️در سطح دوم یا همان سطح سیر تطور عقلانیت اجتماعی در غرب مدرن با ریشه یابی این نوع عقلانیت در تحولات قرون وسطی و به چالش کشیدن عقلانیت مسیحی در تدبیر انسان و جامعه توسط روشنگران از طیف های مختلف علمی، هنری و فلسفی در دوران پس از جنگ های صلیبی و سقوط قسطنطنیه به این نکته اشاره کردند که در فضای بعد از رنسانس،غرب به این نتیجه رسید که شهود و دین، قدرت مدیریت جامعه را ندارد. ▫️به اعتقاد استاد موسوی حکمت مدرسی و عقلانیت مسیحیت قرون وسطی ثمره انتقال حکمت مشائی با قرائت ناقص ابن رشدی به جهان غرب بود و به جهت اینکه در یک شبکه دانشی قرار نگرفت محکوم به زوال گشت. و این یک قاعده کلی است که هر عقلانیت باید شبکه دانشی متناسب با خود را تولید کند در غیر این صورت قادر به ادامه حیات نیست. ▫️اما عقلانیت مدرن مبتنی بر خرد خود بنیاد و تقلیل یافته به امر محسوس تجربه پذیر بیش از همه در تفکر کانت در یک صورت بندی فلسفی ارائه شد و درنهایت با عبور از شهود و کلیت، امور نامحسوسی چون خداشناسی و ارزش گذاری از دایره مفاهیم معقول خارج و به وجدان سپرده شد. ▫️استاد موسوی بعد از گذر از مباحث متاخرتر عقلانیت مدرن تا ایده های آنارشیستی و ارتباطی، شبکه ای از مولفه های پیشینی و عام را برای تعریف و تمایز عقلانیت ها برشمردند که عبارت اند از: ۱- برخورداری از یک پایگاه معرفتی ۲-تلقی روشن و آسیب شناسانه نسبت به وضع موجود ۳-تلقی روشن و نسبتا دقیق از وضع مطلوب ۴-طرحی برای خروج از موجود به سمت مطلوب 5-سطحی از کنش مستقیم و غیر مستقیم ▫️ایشان دوران قاجار را مقطع پیدایش مسأله عقلانیت در ایران معاصر دانستند که ریشه در حوادثی چون جنگ های ایران و روسیه و جدایی آذربایجان از ایران داشت. ▫️ایرانیان در این زمان نسبت به مدیریت جامعه و خود دچار سوال شده بودند. عقلانیت های اجتماعی در دوران پس از قاجار تا کنون را میتوان به اعتبار ایده ها و طرح های عملیاتی به هفت نوع تقسیم کرد و البته فارق از تقدم و تأخر رتبی و تاثیر و تأثرات اجتماعی و تنها با ملاک حرکت از عقلانیت بسیط به سمت پیچیده به گونه های ذیل اشاره نمود: ۱- عقلانیت مدیریت عمل گرا که از امیر کبیر آغاز و در افرادی چون سروش ده ۶۰ امروزی شد. اندیشه ای که میان علم و ارزش فارق می گذاشت و مشکل غرب را در ارزش می‌دانست و به دنبال آشتی دادن علم مدرن با ارزش اسلامی بود. ۲-عقلانیت مدرن و ابزاری که معتقد بود هر علم جهان معنایی خودش را خلق می کند و برای بهره مندی از علم مدرن باید سراپا غربی شد. ملکم خان، طالبوف و تقی زاده و جبهه ملی از این عقلانیت برخوردار بودند. ۳-عقلانیت دین ستیز و ضد سرمایه داری که در مکتب سوسیالیسم در پی پاسخ بودند و علم و دین را محصول ابزارهای مادی می‌دانستند. افرادی چون تقی آرانی و کانون نویسندگان در این طیف قرار دارند. ۴- عقلانیت سنتی-تصوفی که برای فرار از علم مدرن توسط بریکسون پایه گذاری شد و توسط رنه گنون در اندیشه اسلامی پی گرفته شد و با آرا سید حسین نصر وارد ایران شد. ۵-عقلانیت هویتی و انتقادی که در دو شاخه عدالت خواهانه و فلسفی دنبال می‌شود و در شاخه نخست افرادی چون سید منیر الدین هاشمی و شریعتی و سعید زیبا کلام قرار دارند، و در شاخه فلسفی می توان به فردیدی ها و سید جواد طباطبایی اشاره کرد. ۶- عقلانیت فقاهتی که به دنبال ارائه برنامه از طریق چارچوب فقه سنتی و حکم نگر بود و افرادی چون آخوند خراسانی، نایینی و شیخ فضل الله نوری تا اعضای جامعه مدرسین را می توان در این طیف قرار داد. ۷-عقلانیت جامع نگر، احیا گرانه که در آرا امام، علامه و شاگردان مکتب قم تجلی پیدا کرد و تلاش داشت در یک منظومه منسجم از جهان بینی تا کنش فردی امتداد پیدا کند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📚کتب پیشنهادی حجت الاسلام سید مهدی موسوی در حوزه عقلانیت اجتماعی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
▫️نهضت های صد سال اخیر ،شهید مطهری ◾️مقاله احیا فکر اسلامی |کتاب ده گفتار | شهید مطهری ▫️احیا تفکر اسلامی | شهید مطهری ◾️یادداشت های استاد مطهری ج 3 | ذیل موضوع احیاء فکر ▫️طرح کلی اندیشه اسلامی | حضرت آقا ◾️مواضع ما | حزب جمهوری اسلامی ▫️نقد تفکر مدرن، این ژیلسون ◾️پاسخ به پرسش روشنگری |کانت ▫️گفتارها | ماکیاولی ◾️جریان‌ها و سازمانهای مذهبی-سیاسی ایران | رسول جعفریان ▫️عقل و سیاست در اندیشه سیاسی ایران معاصر | سید محمد رضا شریعتمدار ◾️متن سخنرانی حضرت آقا در سازمان ملل در سال 65 ◾️نامه امام به گورباچوف 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
پاسخ به پرسش روشنگری،‌ امانوئل کانت.pdf
317.9K
🗂 فایل pdf کتاب پاسخ به پرسش روشنگری | امانوئل کانت 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
بیانات مقام معظم رهبری در مجمع عمومی سازمان ملل.pdf
272.5K
🗂 فایل pdf بیانات مقام معظم رهبری در مجمع عمومی سازمان ملل 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
کتاب مواضع ما قبلا در اینجا معرفی شده است. همچنین فایل pdf آن را می توانید از همین کانال دریافت کنید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخشی از مصاحبه امام در تاریخ ۵۷/۱۰/۲۹ با تلویزیون فرانسه 🔻موضوع غیر قانونی بودن شورای سلطنت 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز سوم 👤با حضور حجت الاسلام امین اسدپور 🔅موضوع: چیستی و چرایی عقلانیت اجتماعی 18 اسفند 1400 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha