eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
870 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ولایت،‌ رهبری،‌ روحانیت | شهید آیت الله دکتر بهشتی ◾️یادداشتهای استاد مطهری‌| ج 1 ▫️سردار سازندگی | کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال 1357 ◾️آینده انقلاب اسلامی | شهید مطهری ▫️جهان بینی توحیدی | شهید مطهری ◾️رسایل مشروطیت |دکتر غلامحسین زرگری نژاد ▫️منشآت قائم مقام فراهانی | سید بدرالدین یغمائی ◾️اندیشه های سیاسی اسلامی؛ مبانی نظری | دکتر حسن روحانی ▫️رسائل سیاسی-اسلامی دوره‌ی پهلوی | رسول جعفریان ◾️صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست | رسول جعفریان ▫️ بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر | شهید مطهری ◾️خدمات متقابل اسلام و ایران | شهید مطهری ▫️عهد مشترک |مقام معظم رهبری 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
بیانات در مراسم سی‌امین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله).pdf
213.5K
🗂 فایل pdf بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
تفسیر سوره بقره،‌مقام معظم رهبری.pdf
2.33M
🗂 فایل pdf تفسیر سوره مبارکه بقره | مقام معظم رهبری 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امامِ امت 🔅امام و دلسوزان جاهل یا مغرضان دانا ▫️آن روز که نهضت بود، همین در تهران و در سایر جاها، هِی مخالفتها بود و دست و پا می‌زدند به اینکه- همین داخلیها، خارجیها، [وقتی‌] که سر جایش بود- شاه را نگه دارند. وقتی که شاه رفت، دست و پا می‌زدند به اینکه بختیار را نگه دارند. توی خیابانها راه می‌افتادند و «قانون اساسی» می‌گفتند. قانون اساسی معنایش حفظ شاهنشاهی است. و آنها قانون اساسی را برای شاهنشاهیش می‌خواستند، نه برای سایر مسائلش‌. وقتی که بختیار هم رفت، دنبالش باز هی صحبت قانون اساسی بود؛ می‌خواستند حفظش کنند. ▫️من که در پاریس بودم، می‌آمدند آنجا پیغام می‌دادند، خودشان می‌آمدند که بگذارید که این شورای سلطنتی باقی باشد، و روی شورای سلطنتی یک کارهایی بکنید، و بعد ما کارهایی بکنیم و بعد چه؟ خوب، من می‌دانستم که اینها یا نمی‌فهمند مطلب را؛ یا مقصدشان این است که همان مسائل حفظ بشود. شورای سلطنتی را ما فرض کنید قبول کنیم، معنایش این است که سلطنت را قبول کردیم. و الّا شورای سلطنتی با شاه است، هر وقتی بخواهد کنارش می‌گذارد. این معنایش این است که ما خود شاه را قبول داریم. ▫️می‌آمدند بعضی از همین روشنفکرها و بعضی از همین اشخاصی که حالا انقلابی شدند، همینها می‌آمدند می‌خواستند ما را اغفال کنند- یا خودشان هم نمی‌فهمیدند- که شما کاری بکنید که این شورای سلطنتی باقی باشد. در صورتی که آن که رئیس شورای سلطنتی بود آمد پاریس، من گفتم تا استعفا نکردی من با تو ملاقات هم نمی‌کنم، استعفا هم کرد او. ولی مع ذلک از اینجا می‌آمدند هِی می‌گفتند. ▫️آن هم که از بین رفت و ملت ما بحمد الله پیروز شد، بعد در هر قدم، مخالفت واقع می‌شد. در رفراندمش باز مخالفت می‌کردند. در مجلس خبرگانش، در انتخاباتش، باز مخالفت می‌کردند. حالا هم با مجلس خبرگان مخالفت می‌کنند. بعد هم با مجلس شورا مخالفت خواهند کرد. بعد هم با رئیس جمهوری مخالفت خواهند کرد. این مخالفتها همین طور سلسله مراتب محفوظ است! برای اینکه با اساس مخالف‌اند. چون با اساس مخالف‌اند، اینها فروع آن اساس است، با آن مخالفت می‌کنند. لکن باید بدانند که این دست و پا زدنها دیگر فایده ندارد. ما هیچ وقت از این دست و پا زدنهای شما نمی‌ترسیم. ما می‌دانیم که دیگر کاری از شما نمی‌آید. یک نویسندگی از شما برمی‌آید و یک گفتن از شما برمی‌آید. خوب، هر چه می‌خواهید بنویسید و هر چه می‌خواهید بگویید! لکن شما بیدار بشوید. شما بفهمید که باید در مسیر این راه بروید. امام خمینی (ره)؛ 09 آبان 1358 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅السلام علیک یا ربیع الانام 🔰تکلیف شرعی ماست که ظلم و جور را از عالم برداریم منتهی در توان ما نیست. حضرت مهدی (عج) این کار را خواهند کرد اما نه اینکه ما دیگر تکلیف نداریم. امام خمینی (ره) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امامِ امت 🔅امام و مغرضان دانا یا دلسوزان جاهل ▫️من اول راجع به آنچه گذشته است یک کلمه عرض می‌کنم و بعد آنچه باید در آینده بشود: ما تکلیف داریم راجع به آنچه گذشت؛ و- بحمد الله- خوب گذشت. چه چیز اسباب شد که این ملت این راه را رفت و پیروز شد؟ و چه باید کرد که این پیروزی ادامه پیدا کند؟ ▫️چه بسا یک لشکری، یک جمعیتی، پیروز بشوند به یک جمعیت یا ملت دیگر، و خوب هم از عهده برآیند لکن نتوانند حفظ کنند پیروزی خودشان را. بسیاری از این کشور گشاها بوده‌اند که زده‌اند و جلو رفته‌اند و فتح کرده‌اند؛ لکن نتوانستند حفظ کنند. وقتی که به یک حدی رسیدند، یک جهاتی پیش آمد که نتوانستند حفظ کنند، شکست خوردند. این باید عبرت بشود برای کسانی که در یک میدان پیروز شدند و باز تتمه دارند؛ نرسیده‌اند به مقصد. ▫️در همین جنگهای عمومی که شده است، یک وقت یک سرداری با فشار و زور و با لشکر خیلی جَرّار جاهایی را گرفت و پیش رفت، مثل هیتلر پیش رفت، فرانسه را گرفت و حمله کرد به شوروی و یک مقداری هم از شوروی گرفت؛ لکن جهاتی پیش آمد که در همان جا شکست خورد و شکستش تا آخر هم ملزم شد- به طوری که گفته‌اند- خودش را بکشد. ▫️ما نباید مغرور بشویم به این پیروزی که پیدا کرده‌ایم با اینکه پیروزی بزرگی بود؛ یعنی یک پیروزی بود که احتمالش را نمی‌دادند. شاید این حرکات ما را یک حرکات غیر عاقلانه می‌دانستند. حتی در این اواخر هم که خود آن مردک رفته بود و بختیار جایش بود، باز ناصحهای بی‌اطلاع نصیحت می‌کردند که باید ساخت دیگر با اینها! باید شورای سلطنتی را تایید کرد و بعد رفت وکیل درست کرد. و بعد از راه او مساله را ختم کرد، و شاید این پافشاریهایی که از طرف بعضی می‌شد، اینها صحیح نمی‌دانستند. ▫️حالا شما به یک پیروزی- بحمد الله- رسیدید و یک پیروزی بزرگی بود که هم یک قدرت بسیار بزرگ را شکستید و هم از کشور خودتان دست قدرتهای بزرگ را کوتاه کردید. تا اینجا باید ما از همه ملت تشکر کنیم و این خدمتی که ملت کرد، این وحدت کلمه‌ای که پیدا کرد، این کوششی که کرد، این جان‌نثاری و فداکاری که کرد، در محضر خدای تبارک و تعالی ماجور است و مورد نظر ولیّ عصر- سلام الله علیه- است. ▫️تا اینجا خوب رفتیم و نتیجه هم خوب گرفتیم؛ اما ما کارمان که به آخر نرسیده است. الآن نه یک حکومتی مستقر داریم- یک دولت انتقالی است، در عین حال که خوب است، لکن یک دولت متزلزل انتقالی است- و نه قانون اساسی، که اساس هر کشوری هست، الآن داریم؛ و نه یک رئیس جمهور داریم؛ و نه یک مجلس شورا داریم که اینها اساس یک حکومت است و همه اینها باید باشد. آن قدری که ما تا حالا به آن رسیدیم این که با رای و رفراندم عمومی آن رژیم از بین رفت و به جای او جمهوری اسلامی آمد. الآن ایران به عنوان جمهوری اسلامی در دنیا شناخته شده است. اما جمهوری اسلامی که فقط ما رای به آن دادیم؛ اما مجلس نداریم و رئیس جمهور نداریم و قانون اساسی نداریم، اینها را باید درست کنیم، پس ما بین راهیم؛ مثل یک لشکر فاتح می‌ماند که زده و رفته و یک جایی را گرفته است لکن معلوم نیست که بتواند حفظش بکند. ▫️ما الآن با این توطئه‌ها که هست و با این تفرّقها که موجود شده است و با این کارها که انجام می‌گیرد، بعد از پیروزی معلوم نیست سرنوشتمان چه خواهد شد؛ نگرانی داریم. تکلیف ما امروز چه هست؟ ما اگر بخواهیم پیروزیمان که تا اینجا رسیده به‌ آخر برسد، چه بکنیم که حفظ بشود این پیروزی، و مثل قضیه هیتلر نشود که محتاج بشود به خودکشی. امام خمینی (ره)؛ 16 تیر 1358 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امام امّت 🔅بسم الله الرحمن الرحیم‌ ▫️سلام بی‌پایان و درود بی‌حد به عموم اهالی غیور ایران؛ ملت شریف و شجاعی که با وحدت کلمه، خواستِ خود را که برچیده شدن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت جمهوری اسلامی است، در اربعین امام امت- سلام الله علیه- برای چندمین بار اعلام نمود. ▫️نهضت مقدس اسلامی شما گرچه با خون پاک شهیدان و مصیبتهای جانگداز توام بود لکن آزادیخواهی و استقلال طلبی شما در جبین تاریخ ثبت شد. دشمن اساسی خود و کشور خود را از صحنه بیرون راندید، و بزرگترین خائن و جانی کشور را در گورستان تاریخ دفن نمودید. ▫️شما با قیام و استقامت خود به ملتهای مستضعف ثابت کردید که اسلحه‌های مدرن و قدرتهای شیطانی نمی‌توانند در مقابل خواست ملتی که برای دفاع از عقیده و حق خود دلاورانه بپاخاسته است دوام داشته باشند؛ و نیز ثابت کردید که قدرت ملتی آگاه، بر تمامی سلاحهای ابرقدرتها پیروز است. ▫️شاه رفت و رژیم شاهنشاهی فرو ریخت. دزدان بیت المال سرمایه‌ها را خارج کردند و یکی پس از دیگری گریختند. ملت شجاع در اولین فرصت به حساب آنان خواهد رسید. ▫️اینان رفتند و آشفتگیها و خرابیهای بسیاری را بر جای گذاشتند که با خواست خدا و همت ملت باید ترمیم شود؛ گر چه سالها طول خواهد کشید. این جانب با تقدیم تشکرات‌ صمیمانه به ملت عزیز تذکراتی را لازم می‌دانم: ▫️1- این جانب ان شاء الله تعالی بزودی به شما می‌پیوندم تا در خدمت شما باشم و با همت شجاعانه شما به رفع مشکلات کوشا بوده و با هم صدا و هم قدم شدن همه اقشار ملت بر فسادها غلبه کنیم. دوستان عزیزم! خود را برای خدمت به اسلام و ملت محروم مهیا کنید. کمر به خدمت بندگان خدا که خدمت به خداست ببندید. من با توفیق خداوند تعالی پس از چند روزی در خدمت شما خواهم بود و در پشت سر شما به سربازی خود ادامه خواهم داد. ▫️2- به نمایندگان محمد رضا پهلوی که مجلسیْن را غصباً اشغال کرده‌اند اخطار کنید که خانه ملت را خالی کنند تا نمایندگان مردم پس از پنجاه سال که ملت از حق خود محروم بود، به خانه خود بیایند. و ان شاء الله همه خواهید دید که انتخابات آزاد و مجلس سالم یعنی چه. من به آنان اخطار می‌کنم که در صورت ورود مجدد به مجلس مسئول هر گونه پیشامدی خود آنان هستند. ▫️3- بار دیگر به اعضای شورای سلطنتی، که شاخه‌ای است از ریشه غیر قانونی، اخطار می‌شود که از شورا کناره‌گیری کنند و بیش از این با ملت مخالفت نکنند. 🔻امام خمینی (ره)؛ 30 دی 1357 🇮🇷 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی🔹 @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امامِ امّت ▫️امام خمینی (ره) در بیانات خود به ادله متفاوتی برای عدم مشروعیت (به معنای علوم سیاسی) حکومت پهلوی اشاره می کنند که یکی از آنها اصل بودن مقبولیت عمومی برای مشروعیت قانون و نظام حاکمیتی است. ▫️حضرت امام (ره) با اشاره به وقایع پیش از انقلاب و تظاهرات عمومی مردم در شهرهای مختلف کشور به این امر تنبه می دهند که هر قانون و حاکمیتی به پشتوانه آرای عمومی مشروعیت سیاسی دارد و زمانی که عموم مردم با شرکت در تظاهرات های سراسری رای به حکومت اسلامی می دهند، قانون اساسی مشروطه و حکومت پادشاهی از مشروعیت سیاسی برخوردار نیست و اساسا هر عملی بعد از این اراده عمومی، خلاف قانون است؛ چراکه پایه و اساس هر قانون و حاکمیتی اراده عمومی است. 📎 (اسناد) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📎پیوست 1️⃣ ▫️[...] جواب: تظاهرات در تهران تنها نیست؛ در سایر بلاد ایران- شهرستانهای ایران هم هست. و نظر من این است که برای چندمین بار رفراندم عمومی است به اینکه نه شاه را- یعنی شاه سابق را- و نه حکومت او را و نه شورای سلطنتی را ملت ایران نمی‌پذیرید. و ملت ایران حکومت اسلامی می‌خواهد و همین رای عمومی است بر اینکه حکومت اسلامی را طالب است و چیز دیگری را غیر از این طالب نیست، حکومت دیگری را نمی‌پذیرد. ◾️[صحبت از شورای سلطنت فرمودید؛ آقای تهرانی آمدند به اینجا که می‌خواهند با شما ملاقات بکنند و شما را ببینند. آیا شما می‌خواهید ایشان را ببینید و تماسی با شورای سلطنت داشته باشید؟] ▫️- من تماسی با شورای سلطنت نمی‌توانم داشته باشم. ایشان از من تقاضای ملاقات کرد و گفتم به ایشان تذکر بدهند که تا شما استعفا ندهید از شورای غیر قانونی سلطنت، و تا اینکه اعلام نکنید که این استعفا برای این است که قانونی نیست، من با شما ملاقات نخواهم کرد. 🔻امام خمینی (ره)؛ 29 دی 1357 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📎پیوست 2️⃣ ◾️[رفتن شاه در روزهای آینده حتمی است. آیا تصور می‌کنید به هدفتان نزدیک شده‌اید؟ آیا شورای سلطنتی مرحله‌ای، قابل قبول و ممکن از نظر شما هست یا خیر؟] ▫️- منظور ما از این مبارزه رفتن شاه از ایران نبود بلکه سقوط شاه یعنی دست برداشتن از این سلطنت، در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار دیگر ایران ثابت کرد که این رژیم قانونی نیست و باید این رژیم به هم بخورد. و الآن هیچ جهت قانونی برای شاه و برای کسانی که جای او می‌خواهند بنشینند وجود ندارد و ما او را قانونی نمی‌دانیم. و بعد از آنکه آنها دست از آن سلطه غیر قانونی‌شان برداشتند ما حکومت را به طور عادلانه و با اتکا به آرای مردم پابرجا می‌کنیم. بنا بر این نه خود سلطنت، نه شورای سلطنت اساسی ندارد و از نظر ملت مردود است. 🔻امام خمینی (ره)؛ 20 دی 1357 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📎پیوست 3️⃣ [خبرنگار رادیو- تلویزیون لوکزامبورگ‌] ◾️-[حضرت آیت الله، شاه می‌رود بدون آنکه استعفا بدهد؛ آیا به نظر شما شرایط تغییر کرده است؟] ▫️جواب: خیر؛ با رفتن شاه هیچ چیزی تغییر نمی‌کند. باید تمام این سلطه که در ایران است از بین برود، برای اینکه همه اینها غیر قانونی است؛ هم دولت غیر قانونی است و هم مجلسیْن و هم شورای سلطنت. و تا اینها تحقق پیدا نکند آرامش در ایران پیدا نخواهد شد. 🔻امام خمینی (ره)؛ 20 دی 1357 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📎پیوست4️⃣ 🔅بسم الله الرحمن الرحیم‌ ▫️اربعین سید مظلومان و سرور شهیدان- صلوات الله و سلامه علیه- رسید. بر ملت رشید و آگاه ما «اربعین» های سودمندی گذشت. ▫️ما در این سالها به دنبال بیش از پنجاه سال سلطنت غاصبانه سلسله پهلوی با چه مصیبتهایی و بی‌فرهنگیهای خانمانسوزی مواجه بوده‌ایم. سالهایی بس تلخ و رنج آور در این پنجاه سال و تلختر و رنج‌آورتر در این یکی دو سال اخیر که ملت شجاع ما را علیه استبداد و استعمار به حرکت درآورد. ▫️امسال اربعین امام امت در خلال اربعینهای پیروان و شیعیان آن بزرگمرد اسلام واقع شده، و گویی خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست، و اربعین اخیر برادران ما بازتاب اربعین آن دلاوران می‌باشد؛ خون طاهر آنان به حکومت طاغوتی یزید خاتمه داد، و خون پاک اینان سلطنت طاغوتی را به هم پیچید. ▫️اربعین امسال استثنایی و نمونه است؛ راهپیمایی و تظاهرات پر شور در این اربعین وظیفه شرعی و ملی است. ملت بزرگ در سراسر ایران با راهپیمایی و تظاهرات خود این نظام را دفن می‌کند، و مخالفت خود را با «شورای سلطنت» غیر قانونی اعلام می‌نماید، و پشتیبانی خود را برای چندمین بار از «جمهوری اسلامی» اعلام می‌کند. لازم است توجه ملت دلیر ایران را به مطالبی چند جلب نمایم: ▫️1- از قرار اطلاع، مامورین دولت شبها گندم انبارها و سیلوها را با کامیون می‌برند و می‌خواهند قحطی مصنوعی به وجود آورند. وظیفه حتمی مردم تهران و شهرستانهاست که از این عمل شدیداً جلوگیری کنند، و عده‌ای از معتمدین را به نظارت بگمارند که این عمل غیر انسانی دولت را خنثی کنند. غفلت از این امر مسئولیت شرعی دارد. ▫️2- از قرار اطلاع، دولت امریکا درصدد است که اسلحه و مهماتی را که در ایران است و در مقابل نفت به مردم ایران تحمیل کرده است، یا به سرقت ببرد (اگر تا کنون نبرده باشد، چنانچه بعضی از خبرگزاریها افشا کرده‌اند) و یا منفجر کند. بر افسران و درجه داران ارتش و سایر نیروهای سه‌گانه است که از آن جلوگیری کنند، و بر ملت است که با ارتش در این امر همکاری کنند، و نگذارند بیش از این مال ملت را نابود و یا چپاول کنند. افسران محترم بدانند که مسامحه در این امر خیانت به کشور و اسلام است. ▫️3- کشاورزان محترم همت کنند و از اقدام برای کشت خصوصاً کشت دیمی غفلت نکنند. ممکن است مفسدین قحطی مصنوعی ایجاد کرده و کشور را در مضیقه قرار دهند. ▫️4- بانکهای اسلامی به کشاورزان به منظور ادامه کشاورزی قرض الحسنه بدهند، و مسلمانان در این امر حیاتی با این بانکها تشریک مساعی نمایند تا جلوی توطئه شیطانی گرفته شود. ▫️5- به جمیع بانکهای خارجی کشور اعلام می‌شود که سپرده‌های شاه و بستگان او و سایر دزدان اموال ملت محروم را- که صورت اسامی بعضی از آنان تهیه شده است- از آنِ ملت است که اینان اختلاس نموده و از کشور خارج کرده‌اند؛ بانکها این وجوه سپرده شده را نباید به آنها تحویل دهند که بزودی مقامات صالحه علیه آنان اقامه دعوی خواهند کرد. ▫️6- به وکلای غیر قانونی مجلسین اخطار می‌شود که از رفتن به مجلسین احتراز کنند و در صورت تخلف، مورد مواخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت. ▫️7- از دانشگاهیان محترم انتظار دارم اکنون که دانشگاهها این دژهای مبارزات دانشجویان فداکار را باز کرده‌اند، به شعارهای ضد رژیم فاسد و تظاهرات علیه دولت‌ غاصب و شاه و علیه شورای غیر قانونی سلطنتی ادامه دهند، و استادانی را که با دستگاه ظلم و اختناق رابطه دارند یا طرفدار رژیم فاسد هستند نپذیرند. ▫️8- به کسانی که در شورای سلطنتی غیر قانونی به عنوان عضویت داخل شده‌اند اخطار می‌کنم که این عمل، غیر قانونی و دخالت آنان در مقدرات کشور جرم است، و بی‌درنگ از این شورا کناره‌گیری کنند، و در صورت تخلف مسئول پیشامدها هستند. ▫️9- اعضای شورای انقلاب اسلامی در داخل کشور هستند و بزودی معرفی خواهند شد. ▫️از خداوند تعالی خواستارم که با مرحمت واسعه خود، ملت ما را از شر اشرار داخلی و خارجی نجات دهد. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 25/ 10/ 57- 16 صفر 99🔻 [مصادف با 25 دی 1357] روح الله الموسوی الخمینی‌ 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📝در این بخوانید: 🔰عقلانیت ارتباطی ▫️مفهوم عقلانیت در حوزه دانشی از میان مکتوبات جامعه شناختی پا در عرصه مصطلحات اجتماعی نهاد. وبر نخستین فردی است که این اصطلاح به اندیشه او نسبت داده شده و سکه عقلانیت به نام او ضرب شده است. ▫️نگاه انتقادی وبر به عقلانیت حاکم بر مدرنیته و نیاز جامعه به کنش معطوف به ارزش زمینه ساز پیدایش مارکسیسم انتقادی در فضای پیش از جنگ جهانی شد و درنهایت در اندیشه فرانکفورتی ها به اوج رسید. ▫️مکتب انتقادی به خوبی توانست با ترکیب آرائ وبر، مارکس و هگل و فروید عقلانیت حاکم بر غرب مدرن را تحلیل کنند و فرانکفورتی ها با خلق مفاهیمی چون صنعت فرهنگی، انسان تک ساحتی، هاله زدایی و ... به تحلیل امتداد عقلانیت ابزاری و شکل گیری نظام سرمایه داری مصرف گرا پرداختند. ▫️البته فرانکفورتی ها خود ابزاری برای گسترش نظام سرمایه داری بودند اگرچه فریاد انتقاد سر می‌دادند( ر.ج: کتاب گراند هتل پرتگاه) ▫️مکتب فرانکفورت با وجود توفیق در تحلیل مدرنیته و عقلانیت حاکم بر آن در زمینه ایده رهایی بخش ضعف داشت. شرایط بعد از جنگ جهانی و گسترش نظام سرمایه داری شور انقلابی مارکس را در اندیشه فرانکفورتی ها به سمت خاموشی برد و در نهایت به بی عملی مفرط و یاسی بی پایان بدل شد که سخن از در آغوش گرفتن توده توسط سرمایه داری میزد (کنایه از اغوا شدن توده ها توسط سرمایه داری و بی اثر شدن آگاهی بخشی) ▫️شاگرد هورکهایمر و آدورنو کسی بود که فرانکفورتی‌ها را از این دستگاه تحلیلی رهانید. هابرماس با ابداع عقلانیت ارتباطی و کارکرد آن در شکل دهی به زیست جهان و با استمداد از تاریخ بروژوازی و نسل اول سرمایه داری، ایده رهایی بخشی از عقلانیت ابزاری را مطرح کرد. ▫️عقلانیت ارتباطی به معنای لزوم شکل دهی به زیست جهان از طریق ارتباط آزادانه، فعال و فارغ از تعصبات و پیش داوری است. او معتقد است نظام (در تقابل با زیست جهان) به دنبال عقلانیت ابزاری است که باید از طریق ارتباط صمیمانه و صادقانه و اشتراک اندیشه و گرایش در مقابل آن ایستاد و درنهایت نظام را تابع زیست جهان و حوزه عمومی نمود. ----------------------------------- 🔻اگرچه بحث از عقلانیت بعدها در لایه های معرفتی و فلسفه علم و روان شناسی مطرح شد اما با عبور از این تفصیلات زین پس به سراغ ایده ایجابی در باب عقلانیت خواهیم رفت. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔅ماه اسلام ▫️سخن گفتن پیرامون فضلیت و جایگاه ماه مبارک رمضان و توانایی فهم این موقعیت از توانایی انسان عادی خارج است، از همین رو استاد اسدپور در روزهای نخست سال 1398 فقراتی از دعای آغاز ماه رمضان صحیفه سجادیه (دعای 44) را شرح دادند. ▫️این پرونده در قالب 6 صوت به مرور بارگذاری خواهد شد. همچنین می توانید از طریق وبگاه aminasadpour.ir به این محتوا دسترسی داشته باشید. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅ماه اسلام 🔻جلسه اول
🔰عقلانیت حاکم بر تئوری امامت و امّت ◾️بحث از عقلانیت اجتماعی به عنوان منطق کنش‌گری در ایجاد ارتباطات اجتماعی و ساختارهای جامعه در دو سطح قابل پیگیری است. در یک سطح میتوان از تعینات یک عقلانیت به ملاک های کلان و مولفه های اصلی آن پی برد و بار دیگر میتوان چگونگی امتداد این مولفه ها تا حصول یک مصداق عینی را بحث کرد. در این جستارهای کوتاه سعی خواهد شد تا امتداد عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی در نظریه امامت و امت پی گیری شود. ———————————————————-- ▫️به نظر می‌رسد شهید بهشتی نخستین کسی است که در فضای عمومی بحث از نظام امت و امامت را به عنوان نظام سیاسی در قانون اساسی مطرح کرد. معنای این کلام آن است که شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است. ▫️اما سالها پیش از بحث های شهید بهشتی درباره نظام امّت و امامت (سال۵۸)، دکتر علی شریعتی در سال ۴۸ مجموعه سخنرانی هایی با همین عنوان (امّت و امامت) انجام داده بود و باید گفت مبدع این تئوری با ادبیات نوین ایشان بوده است. ▫️البته این بدان معنا نیست که میان اندیشه دکتر شریعتی، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید صدر و رهبری یک وحدت کامل درباره نظریه امت و امامت وجود دارد. اما بررسی دیدگاه ها که در آینده نزدیک به اشتراک خواهیم گذاشت نشان میدهد که یک روح کلی در تمامی این نظریه ها وجود دارد. اگرچه تعینات متفاوتی مقصود اندیشمندان انقلاب بوده است که قابل سطح بندی است کما اینکه زوایه نگاه هر کدام از این عزیزان با دیگری متفاوت است. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅ماه اسلام 🔻جلسه دوم 🔰مطالب مطرح شده در این جلسه: ▫️اختصاص دو فقره ابتدایی دعا به حمد و شکر الهی ▫️تفاوت دو مفهوم حمد و شکر ▫️نسبت بین دین و ملت ▫️رحمت خاصه و عامه سبل احسان الهی ▫️فقره سوم شناسنامه و معرف ماه مبارک رمضان ▫️معنای صیام ▫️چیستی اسلام در شهر الاسلام 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📝در این بخوانید: 🔰عقلانیت اجتماعی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام والصلات و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️بررسی اجمالی سیر طرح دو مفهوم و در اندیشه های جامعه شناسی حاکی از آن است که اصطلاح عقلانیت اجتماعی به عنوان یک مفهوم جامع و کلان نگر در اندیشه های جامعه شناختی مصطلح نیست. ▫️توجه به این امر پرسشی را پیش میکشد، آیا امکان تصویر یک مفهوم جامع از درون مصادیقی چون عقلانیت ابزاری و ارتباطی امکان پذیر است؟ ▫️آیا امکان تسری دادن این دو مولفه تحلیل جامعه مدرن به جوامع پیش و پس از مدرنیته وجود دارد یا اینکه امکان طرح این مولفه در جوامع چند رگه ای چون جامعه ایرانی، اسلامی، مدرن وجود دارد؟ ▫️در اندیشه های تحلیلی مدرن ابتدا تحت تاثیر غلبه رویکرد پوزیتویستی در علوم انسانی و اجتماعی ، مولفه های کلان نگر در کانون توجه بودند و هر محققی تلاش داشت تا با یک تحقیق ساده به یک قانون و دستگاه تحلیلی کلان دست یابد که نگرش های خطی به تاریخ بشری از نمایان ترین مصادیق این نوع نگرش است. ▫️برعکس جامعه شناسی، در نگرش های انسان شناسی با محوریت قوم نگاری توجه به بستر و زمینه تولید محتوی اهمیت پیدا کرد و همواره خاص بودگی یک اصل تلقی می‌شد . ▫️این رویکرد تحلیلی بعدها با پیدایش اندیشه های هرمنوتیکی، زبان شناختی، ساختارگرایی و.... به رویکرد هژمون و غالب در مطالعات اجتماعی تبدیل شد. البته در اندیشه های پسا مدرن این هر دو نفی می شوند. ▫️بنابر آنچه گذشت اگر در سده های گذشته به چنین مطالعه ای دست می‌زدیم به راحتی می توانستیم از دل مطالعه وبر یا هابرماس به مولفه های عامی چون عقلانیت اجتماعی برسیم که هم بر گذشته و هم بر جوامع در عرض مدرنیته قابل صدق بود، اما در حال حاضر خاص بودگی ویژگی مطالعات اجتماعی مانع از سخن گفتن در مورد مفاهیم عامی چون عقلانیت اجتماعی است و مصادیقی چون عقلانیت ارتباطی و ابزاری به عنوان مشخصه های مدرنیته (یک جریان تاریخی خاص در اروپا) قابل طرح و بررسی هستند. __________________ ▫️با عبور از نگرش های مدرن به مفاهیم تحلیلی به نظر نگارنده میتوان از تراث اسلامی برای دست یابی به یک ملاک و معیار استمداد گرفت. ▫️مرحوم علامه طباطبایی نخستین کسی بود که میان ادراکات (نه موجودات) انسانی فرق نهاد و دسته ای را از جنس باید ها و نبایدها و گونه ای را از ذات هست و نیست برشمردند . ▫️اصلی ترین شاخصه گزاره های حقیقی (هست و نیست) ضرورت است که کلیت و رابطه تولیدی (برهان) محصول آن است. برعکس گزاره های اعتباری که از قانون ضرورت پیروی نمی کنند و تابع اغراض معتبر هستند و به همین جهت نه کلیت دارند و نه برهان پذیر هستند. ▫️اندیشه اعتباریات اگرچه با یک رویکرد فلسفی سابقه اندکی دارد ولی به صورت تطبیقی و ارتکازی صدها سال در مباحث اصولی پیگیری شده است که به جهت زاویه دید عقلایی از حیث تحلیلی بر رویکرد فلسفی ارجحیت دارد. ▫️بهترین بحثی که میتوان برای پاسخ به پرسش های فوق الذکر از آن استفاده کرد مباحث مرتبط با جامع صحیح و اعم است. ▫️در مباحث جامع (فارق از نزاع ها بر سر الفاظ) پرسش محوری امکان تصویر جامع میان مصادیق مختلف صلات است که یک طیف از اندیشمندان که در راس آنها محقق نایینی قرار دارند مخالف اشتراک معنوی و جامع هستند و طیف دیگر که در راس آن محقق خراسانی و مرحوم امام اندیشه ورزی می کنند موافق اشتراک معنوی و جامع هستند. ▫️به بیان دیگر سوال اصلی در بحث جامع اصول این است که آیا در اعتباریات که خاص بودگی یک شاخصه است امکان تصویر جامع بین مصادیق وجود دارد؟ اگر وجود دارد ملاک آن چیست؟ 🇮🇷 *مراد از اعتباری در این متن اعتباریات عقلایی است که غیر از اعتبارات عقلی ضرورت پذیر است. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha