پیامبر حِجر به شکمش بست، نه حَجَر !
🔸جابربن عبدالله انصاري ديد وجود مبارك حضرت روي حِجرش چيزي بسته است.
🔸اين حَجَر نيست، ظاهراً حِجر است.
🔸بالأخره انسان وقتي دلش درد ميكند دست ميگذارد فشار ميآورد اين دلش را ميگيرد.
🔸گاهي درد شكم هست، گاهي در اثر گرسنگي انسان آسيب ميبيند دامن را، حِجر را به شكم ميبست، نه حَجَر[سنگ] را!
🔸از زير بغل تا اين محدوده شكم، اين قسمت را ميگويند حِجر و اگر دامن را به اين قسمت ببندد يا شالي را به اين قسمت ببندد كه شكم پيچ نخورد، از درد آسيب نبيند ميگويند معصوبالحِجر است.
🔸يعني اين قسمت را بست كه آسيب نبيند، نه اينكه حَجَر[سنگ] بست.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره احزاب، آيات 21 الي 27
🌐 فرق آزادی عقیده و آزادی تفکر
1️⃣ فرق است میان #آزادی_عقیده و #آزادی_تفکر. تفکر یعنی همان استعداد انسانی که میتواند در مسائل، علمی و منطقی بیندیشد. این استعداد حتماً باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است. اما عقیده چطور؟
2️⃣ هر عقیدهای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادتها، تقلیدها و تعصبهاست، نه اینکه چون فکر کرده این عقیده را گرفته است، بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی انعقاد است یعنی فکر و اندیشهاش بهجای اینکه باز باشد بسته و منعقد شده و برعکس، آن قوهی مقدس تفکر بهدلیل این انعقاد و بستگی در درونش اسیر شده.
3️⃣ آدمی که یک سنگ یا چوب و ساختهی دست خودش را میپرستد، آیا علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او را رسانده به اینکه بت بپرستد؟! تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بتپرست باید آزاد باشد برای اینکه بت را بپرستد؛ یا نه؟ عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم، کاری که ابراهیم خلیل الله و بتشکن کرد.
4️⃣ تبر را برداشت و بتها را خرد کرد الا بت بزرگ و تبر را به گردن بت بزرگ انداخت تا اگر کسی به آنجا رفت، با خودش فکر کند که این خداها با یکدیگر جنگیدهاند و این بت بزرگ بقیه را خرد کرده و تنها خودش مانده است! اگر این فکر برای مردم پیدا شود، بعد طبعاً به حکم فطرت میگویند اینها که نمیتوانند از جایشان بجنبند! همین امر فکر اینها را عوض میکند.
5️⃣ این کار را کرد. وقتی که مردم برگشتند و وضع را آنچنان دیدند، رفتند سراغ ابراهیم. ابراهیم در پاسخ به آنها گفت: مجرم آن کسی است که تبر به گردن اوست! اینها گفتند: از او که این کار ساخته نیست. گفت: چطور کار زد و خورد از او ساخته نیست، ولی روا کردن حاجتهایی که انسانها در آن درماندهاند ساخته است؟! قرآن میگوید: فَرَجَعُوا إلی أنْفُسِهِمْ این سبب شد که به خود باز گردند.
6️⃣ تعبیر عجیبی است! اینها از خودشان جدا و دور شده بودند (خودِ واقعیِ انسان، عقل و فکر و منطق انسان است)، قرآن میگوید این سبب شد که به سوی خودشان بازگشتند و خودشان را دریافتند، گفتند که او راست میگوید.
7️⃣ حال درباره این کار ابراهیم (ع) چه باید بگوییم؟ آیا ابراهیم کاری کرد برخلاف آزادی عقیده؟ یا کاری کرد در خدمت آزادی عقیده؟ کاری کرد در خدمت آزادی عقیده به معنی واقعی، یعنی #آزادی_اندیشه. یعنی ابراهیم با این عمل، از خودبیگانگی آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و #آزادی آنان را به آنها بازگرداند.
8️⃣ ابراهیم (ع) میتوانست مطابق همین فلسفهای که اغلب فرنگیها میگویند که: «انسان هر عقیدهای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است»! بگوید: «چون این بتها مورد احترام میلیونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام میگزارم». از نظر #اسلام این کار «اغراء به جهل» است نه خدمت به آزادی.
✍️ استاد شهید آیةالله مطهری
🌐 مقایسه میان کار «حضرت ابراهیم و رسول اکرم» با کار «ملکه انگلستان !
1️⃣ شما مقایسهای کنید میان کار ابراهیم و همچنین کار رسول اکرم از یک طرف و کار ملکه انگلستان .
2️⃣ پیغمبر اکرم (ص) پس از فتح مکه، بهعنوان #آزادی_عقیده بتها را باقی نگذاشت، زیرا این بتها سمبل #اسارت_فکری مردماند.
3️⃣ صدها سال بود که فکر این مردم اسیر این بتهای چوبی و فلزی بود که به خانه کعبه آویخته بودند. تمام اینها را در هم ریخت و واقعاً مردم را آزاد کرد.
4️⃣ حال شما اینرا مقایسه کنید با این که #ملکه_انگلستان چند سال پیش در سفری که به هندوستان رفته بود وقتی که میخواست به تماشای یک #بتخانه برود، مردم وقتی میخواستند داخل صحن آن بتخانه شوند کفشهایشان را میکندند، او هنوز به صحن نرسیده کفشهایش را به احترام کند و بعد، از همهی آن بتپرستها مؤدبتر در مقابل بتها ایستاد!
5️⃣ یک عده هم گفتند: ببینید! ملت #روشنفکر چقدر به عقاید مردم احترام میگزارد! نمیدانند که این نیرنگ #استعمار است. استعمار میبیند که همین بتخانه است که هند را به زنجیر کشیده و رام استعمارگران کرده. این احترام به #آزادی نیست، خدمت به استعمار است. ملت هند اگر از زیر بار این خرافات بیرون بیاید، باج به انگلیسها نمیدهد.
📚 استاد شهید آیةالله مطهری، مجموعه آثار، ج٢۴، ص١٢٠-١٢٣
🔶چهار علت نمازهای روزانه از زبان رسول خدا(صلےاللهعلیهوآله):
✅ چرا نماز صبح مۍخوانیم؟
«صبح آغاز فعالیت شیطان است هرکه در آن ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان مےماند.»
✅چرا نماز ظهر میخوانیم؟
ظهر، همه عالم تسبیح خدا مےگویند زشت است که امت من تسبیح خدانگوید. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه مےشود.
✅چرا نماز عصر مۍخوانیم؟
«عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم.»
✅چرا نماز مغرب میخوانیم؟
«مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نمازمی خوانیم.»
✅چرا نماز عشا میخوانیم؟
«خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرارداد.»
📚علل الشرایع ص ۳۳۷
💠 تنها دوست انسان
🔹وجود مبارک امام هشتم بياني دارد که انسان بدون دوست نميتواند زندگي کند و تنها دوست انسان هم عقل اوست فرمود«صديقک عقلک» نه«عقلک صديقک» نه يعني عقل شما دوست شماست يعني شما يک دوست داريد و آن عقل است
🔹آدم بي عقل تنهاست در عالم با خودش مشکل دارد چه رسد به جامعه
🔹در سوره مبارکه«حشر» وقتي سبب اختلاف يهوديها را ذکر ميکند ميفرمايد چون اينها عقل ندارند با هم مختلف هستند﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ﴾يک ملت بيعقل هميشه به جان هم ميافتند اعضاي يک خانواده بيعقل که باشند هميشه درگيرند
🔹بدتر از همه يک انسان بيعقل هميشه با خودش درگير است براي اينکه مجاري ادراکي دارد اگر فهرست کنيم زياد است مجاري تحريکي داريم اگر فهرست کنيم زياد است اينها يک امام جماعت ميخواهند امام جماعت همه اين مدارک ادارک و تحريک عقل اوست رهبر همه اين شئون ما به بيان امام رضا (سلام الله عليه)عقل است يک آدم بي عقل رهبر ندارد آن وقت هر کسي ساز خودش را مي زند يعني في حس او يک گونه، خيال او يک گونه، وهم او يک گونه، در بخشهاي انديشه شهوت او يک گونه، غضب او يک گونه در بخشهاي انگيزه اين مشکل جدي دارد اين است که يکسان نيست نه قدرت تصميم گيري دارد نه به جايي ميرسد نه در حوزه کارآمد دارد، نه در دانشگاه کارآمد دارد، نه در بخشهاي صنعت کارآمد دارد براي اينکه رهبر ندارد اين عقل را ذات اقدس الهي صَديق آدم قرار داده که انسان به رهبري عقل حرکت کند و اين برهان نوراني قرآن کريم در سوره مبارکه«حشر»زمينه پيدايش اين فرمايش نوراني امام هشتم است فرمود سرّ اينکه اينها با هم اختلاف دارند براي اينکه عقل ندارند﴿وتَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى﴾چرا﴿ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ﴾
🔹برهان مسئله اين است که هر جا عقل نيست اختلاف هست، هر جا عقل هست اختلاف نيست ما تا با خودمان مشکل داخلي خودمان را حل نکنيم از اين کثرت به وحدت نرسيم در داخله خانواده مشکل داريم دو، در جامعه هر جا هم باشيم با مشکل رو برو هستيم سه، اميدواريم ذات اقدس الهي اين صَديق ما را، اين دوست ما را که به ما مرحمت کرده است آن توفيق را عطا کند که ما به امامت اين دوست، به رهبري اين دوست چه در بخش علم، چه در بخش عمل حرکت کنيم به برکت صلواتي که نثار روح مطهر امام هشتم ميکنيم...
اللهم صل علی محمد و آل محمد
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
{#درس_اخلاق 87/8/7}
ترجمه نهج الفصاحه.pdf
17.75M
📚عنوان : ترجمه نهج الفصاحه
📝مترجم : ابوالقاسم پاینده
📖موضوع : حدیث
الكافي 1 الشيخ الكليني.pdf
1.45M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
1️⃣جلد اول
الكافي 2 الشيخ الكليني.pdf
1.48M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
2️⃣جلد دوم
الكافي 3 الشيخ الكليني.pdf
1.28M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
3️⃣جلد سوم
الكافي 4 الشيخ الكليني.pdf
1.35M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
4️⃣جلد چهارم
الكافي 5 الشيخ الكليني.pdf
1.42M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
5️⃣جلد پنجم
الكافي 6 الشيخ الكليني.pdf
1.23M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
6️⃣جلد ششم
الكافي 7 الشيخ الكليني.pdf
1.07M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
7️⃣جلد هفتم
الكافي 8 الشيخ الكليني.pdf
1.04M
📚عنوان : الاصول من الکافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره)
📖موضوع : حدیث
8️⃣جلد هشتم
جنود .pdf
1.11M
📚عنوان : شرح حدیث جنود عقل و جهل
✍️نویسنده : امام خمینی (ره)
📖موضوع : اخلاق
۱.pdf
11.03M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه
✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره)
📖موضوع : حدیث
1️⃣جلد اول
۲.pdf
10.82M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه
✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره)
📖موضوع : حدیث
2️⃣جلد دوم
۳.pdf
10.72M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه
✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره)
📖موضوع : حدیث
3️⃣جلد سوم
۴.pdf
11.19M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه
✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره)
📖موضوع : حدیث
4️⃣جلد چهارم
ملا هادی.pdf
37.03M
📚عنوان : شرح منظومه حکمت
✍️نویسنده : ملا هادی سبزواری
📖موضوع : فلسفه
۱.pdf
9.09M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات
✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی
📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی
📖موضوع : اخلاق
1️⃣جلد اول
۱.pdf
9.09M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات
✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی
📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی
📖موضوع : اخلاق
1️⃣جلد اول
۲.pdf
9.62M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات
✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی
📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی
📖موضوع : اخلاق
2️⃣جلد دوم
۳.pdf
8.76M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات
✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی
📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی
📖موضوع : اخلاق
3️⃣جلد سوم
💥 حوادث زندگیِ ما اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه مقدراتی است که با دست تقدیر الهی رقم خورده است.
💥 قصۀ یوسف صدیق، در نگاه ظاهری، بر اساسِ چند حادثۀ تصادفی شکل گرفته است، ولی خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «ما بودیم که به یوسف مکنت دادیم».
🔵 آیتالله میرباقری:
"قرار گرفتنِ مسئولیتِ «خدمتِ به آستان اهل بیت(ع) و سربازی امام زمان(عج)» بر دوش اشخاص، با دستِ تقدیرِ خداوند متعال رقم میخورد و ناشی از #تصادف نیست.
خداوند متعال در قرآن کریم وقتی ماجرای #یوسف_صدیق را بیان میکند میفرماید که برادران یوسف، او را در چاه انداختند و ماجراهایی پیش آمد تا آنجا که به خانۀ یکی از بزرگان مصر راه پیدا کرد. این بزرگ مصر، وقتی یوسف را از بازار خرید، عظمت و بزرگی را در چهره او دید و به همسرش که فرزندی نداشت گفت "[وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ] أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا"
گفت بردهوار با او برخورد نکن، او شخصیت بزرگی است و روزی به کارمان میآید. و اصولاً او را به عنوان فرزند خودش انتخاب کرد و از آن جا بود که حضرت یوسف به عنوانِ فرزندخواندۀ یکی از بزرگان مصر شد، در حالی که در چند روز قبل، او یک کودک افتاده در چاه، در یک بیابان بود.
اگر یک #قصهنویس بخواهد این داستان را روایت کند، همه ماجرا را بر اساس تصادفات تحلیل میکند:
تصادفاً برادرانِ یوسف، او را در چاه انداختند،
تصادفاً کاروان تشنهای که مسیرش هیچگاه از اینجا عبور میکرد، گذرش به این جا افتاد،
تصادفاً در اینجا تشنه شدند،
تصادفاً رفتند آب بیاورند و آب نبود و بهخاطر تشنگی، مجبور شدند که از آبِ تلخِ چاهی که حضرت یوسف در آن بود استفاده کنند،
تصادفاً از این چاه آب برداشتند و تصادفاً یوسف صدیق بالا آمد،
تصادفاً ماجرا چنین پیش رفت که او را ببرند و بفروشند،
تصادفاً در مصر فروختند،
تصادفاً یکی از بزرگان مصر، مشتریِ یوسف شد،
تصادفاً عظمت را از چهره او فهمید و دانست که آینده روشنی دارد،
تصادفاً خدا به آنها بچه نداده بود،
و تصادفاً حضرت یوسف را به عنوانِ فرزندخوانده انتخاب کردند...
و تصادفات دیگر... .
ما #مقدرات_الهی را اینگونه تحلیل میکنیم!
ولی خداوند متعال در #قرآن_کریم میفرماید «وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْض»؛ #ما_به_یوسف_مکنت_دادیم. و تازه، این اولِ تقدیری است که ما با این بنده خوب انجام دادیم، «وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ».
این درس بزرگی است: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». خداوند بر کار خود غالب است و هر کاری را که بخواهد، انجام میدهد.
خداوند یک گِلهای هم از ما میکند «وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»، اگر مردم این را میدانستند، به درِ هیچ خانۀ دیگری نمیرفتند.
این نکته را عرض کردم که ما تلقی نکنیم که تصادف شده و تصادفات دست به دست هم داده و ما آمدهایم و اینجا نشستهایم! خیر! بلکه تقدیری پشتسرِ این امر هست. یک دستی ما را به اینجا آورده است و فقط یک طرفِ ماجرا ما هستیم، طرفِ اصلیِ ماجرا خداوند متعال و ولیّ او وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) است.
بنابراین، فرصتها را باید یک نعمت الهی تلقی کرد. نعمتهای الهی وقتی به سراغ انسان میآید، با «شکر» و «کفرِ» انسان است که این نعمت، یا افزون میشود یا از دست میرود."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی درباره کرونا به مردم
استغفار_7.mp3
11.66M
#استغفار 📿
گناه، بویِ تعفّن داره!
روح رو بدبو میکنه ...
نباید بذاریم بوی گناه، ملائکه رو ازمون دور کنه!
و حمایتِ ملائکه رو از دست بدیم!
با استغفار، بوی متعفن گناه رو از روحمون پاک کنیم و معطّــــر بشیم 🌺 !