eitaa logo
معارف الشیعه
2.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
598 ویدیو
299 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6021636821501346846.mp3
11.69M
منبر شب شهادت #امام_جواد سلام الله علیه عالم ربانی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری حفظه الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کلیپ (کم حجم) گزیده ای از بیانات مراجع عظام تقلید در دیدار با مسئولین و دست اندرکاران اولین همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقدها ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
" تصریحات راجع به " قسمت اول 🔽 ⭕️ علامه طباطبائی: در برزخ هم در ولایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه ) دچار مشکل است! 🔺 به نقل از وبلاگ حجت الاسلام فلاح تفتی: تقریباً دو هفته پیش برخوردی با حجة الاسلام بخشی از اساتید اخلاق و شاگردان علامه طباطبایی (ره) داشتم و چند دقیقه ای با ایشان به گفتگو پرداختم. من از ایشان نظر علامه طباطبایی در مورد شخصیت و عقیده محی الدین ابن عربی را جویا شدم و ایشان در پاسخ، قضیه ی عجیبی را از علامه طباطبایی نقل فرمودند. 🔺 حجة الاسلام بخشی فرمودند: بنده در یک جلسه خصوصی که در خدمت علامه طباطبایی بودم، ایشان فرمودند: «یکبار در عالم بیداری (نه خواب) محی الدین را در اتاق دیدم و از او در مورد ولایت آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسیدم. اما محی الدین جوابی نداد و سکوت کرد! علامه طباطبایی در ادامه فرمودند: من از سکوت او فهمیدم که هنوز در اعتقاد به ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دچار مشکل است!» 🔴 پی نوشت ما 🔽 این نکته را یاد آور می شویم، هر چند عقیده خلاف ابن عربی در برخی از مطالب وی مانند : انکار وصایت امیرالمومنین علیه السلام، صاحب سر بودن ابوبکر، عدم برتری احدی بر ابوبکر، انکار فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام، توهین به شیعیان، مداحی خلفای ناصبی مانند حجاج بن یوسف، عصمت عمر! ، خطای حضرت نوح و سعادت قومی که در دریا غرق شدند، طهارت باطنی فرعون ، عدم خلود ائمة الکفر در عذاب جهنم، تاویلات باطل و عجیب آیات قرآن مجید و … کاملا واضح و آشکار است و نیازی به دریافت این مساله از طریق کشف و شهود نیست، اما این مطلب منتشر شد تا ان شاء الله برای برخی از عزیزان و دوستانی که ماهیت تفکرات ابن عربی برای آنها روشن نیست و یا مکاشفات و مشاهدات، نزد آنها از ارزش والایی برخوردار هست، مفید واقع شود. 📌 مشاهده مشروح این مطلب: http://www.ebnearabi.com/6878 علامه-طباطبایی-عقیده-ابن-عربی.html ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
‍🔴 به مناسبت سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی رضوان الله تعالی علیه (12 مرداد)؛ 🔸زمستان، سرد بود و استخوان سوز. طلبه ها، تقاضای عبای زمستانی داشتند، از . مسئول تقسیم شهریه ها، او بود. مطلب را به زعیم حوزه قم رساند. از ، شنید که: دستم خالی است. چهارصد عبا از کجا بیاوریم؟! گفت: شب جمعه به مسجد می روم. آنجا متوسل به مولایمان خواهم شد! ان شاء الله که دست خالی برنخواهم گشت. 🔸روز جمعه، برای ، پیغام فرستاد که: فردا، ، چهارصد عبا مرحمت می کنند! روز بعد، تاجری آمد قم. با خودش چهارصد عبای زمستانی، هدیه آورده بود! 📚به نقل از مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا قدس سره الشریف کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔵 بسم الله الرحمن الرحیم . مطالبی بسیار شیرین و خواندنی را عالم ربانی حاج ( حفظه الله تعالی ) در کتاب راجع به کیفیت آورده اند که خط به خط آن از می باشد که در ۳ صفحه در کانال قرار داده می شود ان شاالله . 👇
💐ازدواج امیر المؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما💐 در این روز در سال 2 ه’، آقا و سرور ما خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله، أمیر المؤمنین علیه السّلام را به سیّده نساء عالمیان فاطمه زهرا بتول عذراء سلام اللَّه علیها تزویج فرمود. 📚(تتمه المنتهی: ص 137. بحار الانوار: ج 43، ص 97) این ماجرا بعد از رجوع از جنگ بدر 16 روز بعد از وفات رقیه دختر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در روز سه شنبه 6 ذی الحجه واقع شده است. 📚(امالی طوسی: ج 1، ص 42. بشاره المصطفی: ص 267) امام صادق علیه السّلام فرمود: «اگر خداوند متعال أمیر المؤمنین علیه السّلام را خلق نمی کرد، در تمام زمین انسانی که کفو و شایسته همسری با حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها باشد یافت نمی شد». 📚(امالی شیخ طوسی: ج 1، ص 29 - 42. الفردوس ابن شیرویه دیلمی: ج 3، ص 373. کشف ال غمه: ج 1، ص 472، به نقل از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: «لولا علی لم یکن لفاطمه کفو». بحار الانوار: ج 43، ص 141. مناقب: ج 3، ص 129. بشاره المصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: ص 267. المحتضر: ص 133 - 136) خواستگاری از فاطمه سلام اللَّه علیها هنگامی که سن مبارک بتول عذراء حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها نه سال کامل شد، از اطراف و اکناف اهل مدینه و عظمای قبائل و رؤسای عشایر و صاحبان ثروت و مکنت به خواستگاری حضرت آمدند. عده ای از منافقین نیز این جرئت را به خود دادند که با کمال بی شرمی به خواستگاری آن حضرت بیایند. هنگام خواستگاریِ بعضی از آنها رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله بسیار ناراحت شدند، و به عده ای از منافقین که اعتراض کردند، فرمودند : «من شما را رد نکردم، بلکه خدا شما را رد کرده و امر فاطمه سلام اللَّه علیها از جانب خداوند متعال معین می شود». آنان غافل از این بودند که این گوهر گرانبها را خداوند در سایه عزّت و حراست خود حفظ فرموده و او را در خور استعداد ابناء دنیا از ملوک و رعایا و ارباب فقر و غنا قرار نداده است، بلکه او را برای وصی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله علی بن ابی طالب علیه السّلام ذخیره فرموده است. 📚(مناقب ابن شهر آشوب: ج 1، ص 353 -363. عیون اخبارالرضا علیه السّلام: ج 1، ص 225. عوالم العلوم: ج 11، ص 141 -142. الروض الفائق: ص 256. بحار الانوار: ج 43، ص 145. ریاحین الشریعه: ج 1، ص 80) از امام حسین علیه السّلام روایت شده که فرمود: روزی حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله در خانه امّ سلمه بود. فرشته ای با هیبت خاصی بر آن حضرت نازل شد که با لغات گوناگون که به یکدیگر شباهتی نداشت مشغول تسبیح و تقدیس خداوند بود. او عرض کرد: من صرصائیلم. خداوند مرا نزد شما فرستاده که به شما بگویم: «نور را با نور تزویج کن». حضرت فرمود: «چه کسی را با چه کسی» ؟ گفت: «فاطمه را با علی بن ابی طالب». لذا پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فاطمه سلام اللَّه علیها را در حضور جبرئیل و میکائیل و صرصائیل به عقد علی علیه السّلام در آورد و این عقد در زمین بود. در این هنگام پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به میان شانه های صرصائیل نگریست و دید نوشته است: «لا اله الااللَّه، محمّد رسول اللَّه، علی بن ابی طالب مقیم الحجه». فرمود: ای صرصائیل، از کی این جمله بین شانه های تو نوشته شده ؟ گفت: دوازده هزار سال پیش از آنکه خداوند متعال دنیا را بیافریند. 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 123) ⭕️مراسم عروسی هنگامی که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها را در شب ازدواج به خانه ئ علی علیه السّلام می بردند، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله از جلو ایشان ، برئیل در سمت راست و میکائیل در سمت چپ ایشان، و هفتاد هزار فرشته پشت سر حضرتش حرکت می کردند و در آن حال خدا را تسبیح می گفتند و تقدیس می کردند، و این تقدیس و تسبیح آنها تا طلوع فجر ادامه داشت. 📚(اقبال الاعمال: ص 584. تاریخ بغداد: ج 5، ص 7 ) جبرئیل زمام ناقه ای که آن حضرت را می بردند و اسرافیل رکاب و میکائیل دنبال آن را گرفته بود، و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله جامه های فاطمه سلام اللَّه علیها را منظم می کرد، و هفتاد هزار ملک با دیگر فرشتگان تکبیر می گفتند، اما به حسب ظاهر سلمان زمام ناقه را گرفته بود و حمزه و عقیل و جعفر از اهل بیت از قفای حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها و بنی هاشم با شمشیرهای کشیده می آمدند، و همسران پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله از پیش روی می آمدند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آنها را به مسجد طلبید و دست فاطمه سلام اللَّه علیها را در دست علی علیه السّلام نهاد و فرمود: «بارک اللَّه فی ابنه رسول اللَّه»، و نیز فرمود: «هذه ودیعتی»، و بعد از مراسمی مخصوص، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در حق آنها و نسل ایشان دعا کرد. سپس فرمود: «مرحباً ببحرین یلتقیان و نجمین یقترنان». سپس پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله از نزد ایشان بیرون آمد و چهار چوب در را گرفت و فرمود:
🔹صفحه دوم 🔽 «طهّرکما اللَّه و طهّر نسلکما، انا سلم لمن سالمکما و حرب لمن حاربکما، أستودعکما اللَّه و أستخلفه علیکما». آنگاه همه به منازل خود رفتند و از زنان جز اسماء کسی نزد فاطمه سلام اللَّه علیها نماند، و این به خاطر وصیت حضرت خدیجه سلام اللَّه علیها بود که هنگام وفات گریست و از اسماء عهد و پیمان گرفت که در شب عروسی حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها آن حضرت را تنها نگذارد. اسماء هم به عهد خود وفا کرد، و چون ماجرا را برای پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله نقل کرد، آن حضرت به یاد خدیجه سلام اللَّه علیها کرد و گریست و در حق اسماء دعا فرمود. 📚(فیض العلام: ص 161) ⭕️ در مهریه حضرت روایات مختلفی وارد شده است : - پانصد درهم، که علاّمه مجلسی رحمه اللَّه می فرماید: اصحّ اقوال همین قول است. 📚(دلائل الامامه: ص 18. مناقب آل ابی طالب علیه السّلام: ج 3، ص 399. مدینه المعاجز: ج 7، ص 351 - 352 . بحار الانوار: ج 43، ص 112، ج 50، ص 76) - زره حَطَمی که ارزش آن سی درهم بود (قرب الاسناد: ص 173. کافی: ج 5، ص 377) و پوست قوچ یا میش. 📚(بحارالانوار: ج 43، ص 112 - 113) - درع حَطَمی. 📚(طبقات ابن سعد: ج 8، ص 12. مسند حمیدی: ج 1، ص 22. دلائل النبوه: ج 3، ص 160. سنن ابی داود: ج 1ص 490. الفقه الاکبر: ج 3، ص 6) - یک شتر. 📚(الثغور الباسمه: ص 30. اعلام النساء: ج 3، ص 1199) - یک پنجم زمین. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «در آسمان معین شده که مهریه زهرا یک پنجم زمین است. پس هر که در زمین راه برود در حالی که با او و فرزندانش دشمن باشد، قدم زدن او تا روز قیامت در زمین حرام است». 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113) امام باقر علیه السّلام فرمود: مهر فاطمه سلام اللَّه علیها یک پنجم دنیا و دو سوم بهشت است، و در زمین چهار نهر فرات، نیل، نهروان و بلخ برای حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها است. خداوند به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «ای محمّد، تو فاطمه را به پانصد درهم به ازدواج علی در آور تا سنّتی در بین امّت تو باشد». 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113) در روایت دیگر: «یک چهارم دنیا و بهشت و جهنّم است، که دوستان خود را داخل بهشت می کند و دشمنان خود را به جهنّم روانه می نماید». 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113) در روایت دیگر مهریه آن حضرت نصف دنیا ذکر شده است. 📚(مدینه المعاجز: ج 2، ص 336) ⭕️ولیمه عروسی اثاث منزل و ولیمه عروسی حضرت زهرا سلام اللَّه علیها چنین بود که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود : «زره خود را بفروش». آن حضرت زره را فروخت و پول آن را خدمت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آورد. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله مقداری را جهت تهیه غذای عروسی به امّ سلمه دادند. بنابر بعضی روایات نصف از لوازم غذا را پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و نصف دیگر را أمیر المؤمنین علیه السّلام تهیه نمودند. جهازیه حضرت زهرا سلام اللَّه علیها مقداری را هم به بلال و عمار دادند که از بازار لوازم خانه را خریداری کنند. یک پیراهن، یک عدد روسری، قطیفه سیاه خیبری یا عبای سیاه، پرده نازک پشمی، یک عدد حصیر از بافته های قریه هَجَر، آسیای دستی، یک عدد طشت مسی، مشک برای آب آوردن، کاسه ای سفالین، مشکی مخصوص خنک کردن آب، ابریقی که طرف بیرونش رنگ شده بود، کوزه ئ سفالین، پوست گوسفند. 📚(بیت الاحزان: ص 57) أمیر المؤمنین علیه السّلام می فرماید: در آن شب که دختر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به خانه من آمد، بسترمان جز یک پوست گوسفند نبود. 📚(سنن المصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: ج 2، ص 538) در جای دیگر از آن حضرت نقل شده که فرمود: من با فاطمه سلام اللَّه علیها در حالی ازدواج کردم که جز یک پوست گوسفند چیزی نداشتیم که شب بر روی آن می خوابیدیم و روز علوفه شترمان را بر روی آن می ریختیم و خدمتگزاری در خانه نداشتیم. 📚(صفوه الصفوه «ابن جوزی»: ج 2، ص 3) در روایتی دیگر می فرماید: پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به خانه ما آمد در حالی که ما بر روی خود قطیفه ای انداخته بودیم که اگر از طول آن را به روی خود می کشیدیم، پهلوهایمان خالی می شد و اگر از عرض می انداختیم سر و پاهایمان بدون روپوش می ماند. 📚(ذخائر العقبی: ص 49) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
صفحه سوم 🔽 ⭕️عروسی و شرکت کنندگان در بعضی روایات آمده است که بعد از خرید 29 یا سی روز، أمیر المؤمنین علیه السّلام صبر کرد تا اینکه جعفر و عقیل به آن حضرت گفتند: از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله بخواه که همسرت را به خانه بیاوری. بعضی از همسران پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله گفتند: ما از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله خواهش می کنیم که شما همسرت را بیاوری. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «ما انتظار داریم خود او بیاید و از ما درخواست کند». أمیر المؤمنین علیه السّلام می فرماید: عرض کردم «حیا مانع من می شود». پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اجازه مجلس عروسی و ولیمه را فرمودند، و به أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: «هر کس را دوست داری دعوت کن». زنان به کار زنها و أمیر المؤمنین علیه السّلام و عمار و بلال و چند نفر دیگر به کار مجلس مردها که در مسجد بود، می رسیدند. اصحاب با هدایای خود در جشن عروسی آن دو نور الهی شرکت کردند، و از ولیمه عروسی که به دساور پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فراهم آمده بود، میل کردند. در آن مجلس 4000 نفر از آن طعام خوردند و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله غذائی برای أمیر المؤمنین و فاطمه علیهماالسّلام فرستاد، در حالی که چیزی از آن غذا کم نشد و همچنان به جای ماند، با وجود اینکه سه روز از آن تناول می کردند. شب با مراسمی مخصوص، حسب الامر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آن دو بزرگوار را به حجره امّ سلمه آوردند. امّ سلمه می گوید: هنگامی که خورشید غروب کرد، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «فاطمه را بیاور». من رفتم و دست فاطمه سلام اللَّه علیها را گرفته در حالی که لباسش بر زمین کشیده می شد و از خجالت و شرم عرق از چهره اش جاری بود، آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش آوردم. هنگامی که خدمت آن حضرت رسید، از شدت خجالت پایش لغزید. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «خداوند تو را از لغزشهای دنیا و آخرت نگه دارد». هنگامی که پیش روی آن حضرت قرار گرفت، چادر را از صورت فاطمه سلام اللَّه علیها کنار زد تا علی علیه السّلام چهره او را ببیند. سپس دست او را در دست علی علیه السّلام قرار داد و این گونه بود که این زندگی نورانی آغاز شد. 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 96) ⭕️ثمره ازدواج نورانی🔽 ثمره این ازدواج مبارک و نورانی و الهی پنج فرزند بود. دو امام معصوم علیهماالسّلام، آقا و مولایمان حضرت مجتبی علیه السّلام و سرور شهیدان حضرت اباعبداللَّه علیه السّلام، دو دختر حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری و جناب امّ کلثوم علیهماالسّلام و که این فرزندان در زمان حیات پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در مدت نه سال به دنیا آمدند. آخرین فرزند ایشان حضرت محسن علیه السّلام بود که بعد از شهادت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به مدت چند روز به وسیله ضربه های بین در و دیوار و کتک های منافقین و ظالمین به شهادت رسید. 📚(دلائل الامامه طبری: ص 45 - 47) حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها نه سال و 75 روز یا 95 روز در منزل أمیر المؤمنین علیه السّلام زندگی کرد تا آنکه بعد از شهادت حضرت محسن علیه السّلام به شهادت رسید. ⭕️ازدواج آسمانی 🔽 بین ازدواج آن حضرات در آسمان و تزویج آنها در زمین چهل روز فاصله بود. در اول یا ششم ذی الحجه 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 97) در حالی که طرف ایجاب عقد خداوند متعال و طرف قبول جبرئیل و خطبه خوان راحیل بود. شاهدان حاملان عرش و 70 هزار نفر از فرشتگان بودند. نثار کننده نقل این عروسی رضوان خزانه دار بهشت، و آنچه نثار شد درّ و یاقوت و مرجان، و حجله دار این زفاف اسماء بود. 📚(بحار الانوار: ج 43، ص 92، 113، 145) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
031-tanbihat.mp3
7.4M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه سی و یکم } #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
007-osol-toohidi.mp3
770K
#معارف_وحیانی 🔴 #تبیین_اصول_توحیدی از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه هفتم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تشرف مرحوم میرزا در خواب یا در بیداری؟ مرحوم آیت الله پس از نقل تشرف مرحوم در وادی السلام نجف و تصریح و تاکید بر اینکه این در و در بود نه رویا و نه مکاشفه ، فرمود: این نقل واسطه ندارد ، راوی شخصا خود بنده هستم و از خود مرحوم میرزا شنیده ام و این ، جزء اسرارشان بوده است که به من گفتند و علنی هم نمیگفتند و تا ایشان زنده بودند،بنده هم به احدی اظهار نمیکردم و ماذون نبودم بگویم، پس از فوت ایشان جهت تربیت افکار اظهار کرده و گفته ام. 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۶ 🔸نکته:اینکه در برخی از نوشته جات مرحوم میرزا از تشرف در عالم رویا صحبت شده منافاتی با تشرف در عالم بیداری ندارد! یک در و یک در بوده! و مساله واضح است! البته مرحوم میرزا تشرفات دیگری هم داشته اند و عمق اتصال و ارتباط ایشان با وجود مقدس سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف در بیان مرحوم حاج قدرت الله سابقا بیان شد. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمتی از فرمایشات مدظله العالی درباره شخصیت عظیم مرحوم آیت الله العظمی علامه قدس الله نفسه الزکیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_380051996641591748.pdf
10.55M
🔴 کتاب (جلد سوم) 🔹تالیف مرحوم آیت الله شیخ محمد باقر از شاگردان برجسته مرحوم 🔺 متن عربی 🔹برخی از مباحث مهم : 🔸هل الاعمال القلبیه اختیاریه ام لا؟ 🔸معنی الملک و ایتاء الله تعالی ایا من یشا کانال معرفتی "معارف شیعه" @maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت قسمت پنجم 🔽 " طاهر از دنیا رفت .... " 💢 ابن عربی در و  در مقام دفاع از و توجیه دعاوی او برآمده و ادّعا نموده که فرعون قبل از مشاهده آثار مرگ ، ایمان آورد و از هنگام ایمان آوردن تا زمان مرگ ، به گناهی آلوده نشد و لذا طاهر و مطهّر از دنیا رفت . ابن عربی در فصوص الحکم می نویسد: «فَقَبَضَهُ طاهِراً مُطَهَّراً لَیسَ فیهِ شَیئٌ  مِنَ الخُبثِ لِاَنَّهُ قَبَضَهُ عِندَ ایمانِهِ قَبلَ اَن یَکتَسِبَ  شَیئاَ مِنَ الاثامِ.» «پس خداوند او را قبض کرد طاهر و مطّهر بدون آنکه در وی پلیدی و خُبثی باشد . زیرا که او را هنگام ایمانش قبض کرد قبل از آنکه به گناهان آلوده گردد و چیزی از آثام و گناهان کسب کند.» 📚فصوص الحکم، ج۱، ص ۲۰۱ و در فتوحات در مورد آیه ( فَقالَ اَنَا رَبُّکُمُ الاَعلی ) ادّعا نموده که آیه ، قول حق تعالی است که با زبان فرعون، سخن گفته است!: «یَقولُ اللهُ عَلی لِسانِ فرعون(اَنَارَبُّکُمُ الأَعلی )»  «و هذِهِ صِفَه الحَقِّ ظَهَرَت بِلِسانِ فِرعَونَ فَعَلِمَ ( العالِمُ ) اَنَّهُ ما قالَها نِیابَهً عَنِ الحَقَّ» ترجمه: «و این صفت حق است که بر زبان فرعون ظاهر گشته است و شخص عالم، آگاه است که فرعون این جمله را به نیابت از حق اظهار کرده است!» 📚 فتوحات مکیه ،‌ج ۶ ،‌ص ۳۵۹،‌ تحقیق و تقدیم عثمان ،‌یحیی توضیح : حق تعالی در می فرمایند : « وَ جاوَزنا بِبَنی اِسرائیلَ البَحرَ فَاَتبَعَهُم فِرعَونُ وَ جُنودُه بَغیاً وَ عَدواً حَتّی اِذا اَدرَکَهُ الغَرقُ قالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا اِلهَ اِلَّا الَّذی آمَنَت بِهِ بَنو إسرائیلَ وَ اَنَا مِنَ المُسلِمین * آلانَ وَ قَد عَصَیتَ قَبلُ وَ کُنتَ مِنَ المُفسِدین . » ما بنی اسرائیل را از دریا گذراندیم پس فرعون و لشگر او از روی ستم و تعدّی آنها را تعقیب کردند و چون فرعون غرق شدن و هلاکت خود را دریافت ، گفت نیست الهی مگر آنکه بنی اسرائیل به او ایمان آوردند و من تسلیم فرمان او هستم * ( به فرعون خطاب شد ) اکنون چه جای ایمان است که عمری را به نافرمانی و معصیت سپری کردی و از مفسدین بودی . 📚سوره یونس ۹۰ ، ۹۱ 🔴آری هنگامی که فرعون مرگ خود را قطعی دید همانند برخی از جانیان دیگر اظهار ایمان کرد و خداوند هم فرمود: « آلآن وَ قَد عَصَیتَ قَبلَ وَ کُنتَ مِنَ المُفسِدین » ، بدیهی است که این توبه ارزشی نداشته و پذیرفتنی نیست، حق تعالی در جای دیگر از فرموده است : « وَ لَیسَتِ التَّوبَهُ لِلَّذینَ یَعمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتّی اِذا حَضَرَ اَحَدَهُمُ المَوتُ قالَ إنّی تُبتُ الآن  … »  برای آنها که اعمال سوء انجام دهند و هنگام فرا رسیدن مرگ ، توبه کنند ، توبه ای نیست. 📚نساء ۱۸ و نیز فرموده است : فَلمّا رَأَوا بَأسَنا قالوا آمَنّا بِالله وَحدَهُ و کَفَرنا بِما کُنّا بِهِ مُشرکین. فَلَم یَکُ یَنفَعُهُم ایمانُهُم لمّا رَأَوا بأسَنا سُنَّتَ اللهَ التی قَد خَلَت فی عِبادِه وَ خَسِرَ هُنا لِکَ الکافرون » و چون عذاب ما را دیدند گفتند به خدای یکتا ایمان آوردیم و به آنچه شریک خدا قرار می دادیم کافر شدیم. اما ایمانی که پس از مشاهده مرگ و عذاب الهی، اظهار  می دارند کمترین سودی نداشته و نتیجه ای برای آنها ندارد این سنّت الهی در میان بندگانش بوده و آنجا کافران زیانکار شده اند. 📚سوره غافر ۸۴ ، ۸۵ 🔴 واقعا متحیریم از و مدافعین که می بینند مطالب این انسان تا این حد با نص تناقض فاحش دارد اما باز از این آدم دست نمی کشند و او را تقدیس و تطهیر می کنند . سوال ⁉️ آیا اینجا هم ابن عربی در مقام تقیه بوده ؟ از چه کسی ؟ به چه جهتی ؟ یا شاید مثل جناب بهلول بنا داشته خود را دیوانه نشان دهد..... 👈 اتمام حجت می کنیم که بفهمید و برای قیامت عذری نداشته باشید ...👉 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
" او ظرفیت این کار راندارد..." مرحوم حاج سید محمد تقی که در حلقه اول درس شاگردان آیت الله آقا بود ، از طرف برای آموزش نوعی اکسیر به منزل شیخ دعوت شدند . در منزل شیخ همه حضار (شیخ علی اصغر ، حاج سید جوادی ، معصومی اشکوری ) طبق نسخه شیخ علی اصغر شروع به عمل کردند و وقتی نتیجه حاصل شد آقای اشکوری فریاد زد : شد ، شد ، شد ( یعنی اکسیر عمل کرده و مس طلا شده ) ؛ شیخ علی اصغر گفت : نه هنوز مانده ، نشده ناگهان شیخ علی اصغر دستور داد که بساط را جمع کنند . مرحوم حاج مرتضی به شیخ علی اصغر گفت : این چه کاری ست ؟ چرا بساط را جمع می کنید ؟ شیخ علی اصغر پاسخ داد : با این فریاد اشکوری معلوم می شود او ظرفیت این کار را ندارد ....... 📚 سیمرغ قاف عشق ص۵۲ : نکات بسیار مهمی در این داستان می باشد که بر اهلش پوشیده نیست و التفات آن برای سالکین بسیار ضروری ست . ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
" رزق حلال مرحوم آقا نقل می نمودند : عمده غذای لازم در منزل آقا از رزق حلال تهیه می شد ، بخصوص نان که از بیرون خریداری نمی شد و در خانه می پختند . غیر از فرزندان ، یک نفر بود که خادم آنها محسوب می شد و کارهای خانه را انجام می داد . روزی خادم به آقا سید موسی می گوید به خانه فلانی رفتم ، شکل آقایان اینطور بود و آنطور بود ( چشم خادم باز شده بود) ، آقا سه شاهی به وی می دهد و می فرماید که از بازار نان بخرید و بخورید . ایشان نیز آن می کنند که سید موسی فرموده بود ، از آن پس دیگر آن موارد را نمی بینند . مشابه این مورد را در مورد کودکی نقل می کنند که می بیند مناره مسجد جامع با رکوع آقا سید موسی به رکوع می رود و با سجده ایشان به سجده . آقا وقتی مطلع می شوند پولی می دهند که از بازار نانی بخرند و به ایشان بدهند . : (علت پول دادن مرحوم سید جهت خرید از بازار این بود که با خوردن غذای بازار این حالات از بین می رود) 📚دانای اسرار ص۲۲۵ ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔹 قسمت سوم 🔸 مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته: و و و و و و و و و آقا جمال و محقق و و و صاحب و غیر این اعلام رحمهم الله همه به این حقیقت () اعتراف کرده و در کتابهایشان نوشته اند. 📚نگرشی بر فلسفه و عرفان ص۱۴۸ 🔸اما همانطور که گفته شد معتقدند عالم است و ابتدا نداشته و همیشه بوده! حال باید پرسید سلام الله علیه در عصر غیب ما را به چه کسانی سپرده اند و دستور تبعیت از چه کسی را به ما داده اند؟! تبعیت از یا تبعیت از و !!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 فضیلت ولایت صلوات الله علیه 🔸عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی اللهُ علیه و آله ؛ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ لَا يُنْشَرُ لَهُ دِيوَانٌ وَ لَا يُنْصَبُ لَهُ مِيزَانٌ وَ قِيلَ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ . 🔸خاتم الأنبياء صلی الله علیه و آله وسلم فرمود ؛ بدانيد هر كسى را دوست داشته باشد نامه عملش باز نميشود و برايش ترازوى حساب نميگذارند! و به او گفته میشود بی حساب داخل بهشت شو! 📚بحار الانوار ج ۲۷ ص۱۱۵ . 🌷الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَامِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعصومیٖن صلوات الله عَلَیْهِمُ 🌷 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آیت الله العظمی میلانی و تشرف مرحوم میرزا 🔸حضرت علامه حفظه الله: بعضی از افاضل حوزه ی درس فقه و اصول مرحوم آیت الله العظمی در ایام مشهد نقل کرده اند که: آیت الله می فرموده اند ما برای احادیثی که میگویند "از غیر قرآن طلب هدایت نکنید" دیگر دنبال سند نمیگردیم ؛چون آن مطلب را در مشاهده دیده است! 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ناراحتی مرحوم میرزا از صرف عمر در فلسفه و عرفان، پس از تشرف به ساحت قدس مهدوی سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف. 🔸 مرحوم میفرمود: البته من که بیست سال جدی در این رشته کار کرده،مکتوباتی و جزواتی بسیار نوشته بودم،فوری همه را حاضر کرده و شروع کردم به پاره کردن..... ولی بعد از آن قدری از حضرت سلام الله علیه گله مند شدم که من از زمان حرکت از اصفهان به نجف ،هیچ غرضی از اغراض دنیوی نداشتم و تنها منظور من تحصیل علوم دین و قرآن مبین و ترویج آن در میان مسلمین بود. چه شد که مرا بخود واگذار کردند که بیست سال از عمر من در این راه شود و اکنون به این پشیمانی برسم؟! و این مطلب در قلب من بود تا زمانی که از نجف خارج شده وارد ایران شدم و در خراسان جای گرفتم. آن زمان بود که دیدم خراسان مهد و است،چنانکه طلاب و مدرسین غرق در تعلم و تعلیم آن میباشند. پس من هم شروع کردم به تدریس و بیان خطاهای و . در آن وقت ملتفت شدم که گله مندی هم از حضرت سلام الله علیه به جا نبوده است! زیرا اگر بر کنه مطالب و وارد نبودم،با بودن اساتید کهنه کار،چگونه میتوانستم مطالب ایشان را رد کنم و بطلان آن را واضح گردانم؟! والحمدلله که خدا از برکت حضرت سلام الله علیه مرا راهنمایی کرد! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت قسمت ششم 🔽 🔴 قابل توجه شیفتگان شیخ اکبر ( ) فساد اخلاقی این انسان را در این صفحه بخوانید و لحظه ای تعصب را کنار گذاشته و با خود بیندیشید که آیا چنین شهوت سرائی می تواند لایق حقائق صحیحه باشد یا خیر ⁉️ 👇👇👇👇 http://www.ebnearabi.com/amp/5653/فساد-اخلاقى-ابن-عربى-در-سیر-تأویل-و-تفسی کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
12964-fa-abn-arabi-az-nigahi-digar-۱.pdf
5.63M
#پست_ویژه⭐️ 📚 کتاب #ابن_عربی از نگاهی دیگر تالیف استاد #سید_محسن_طیب_نیا کتابی مهم در نقد آراء و مجعولات ، صوفی سنی محی الدین #ابن_عربی کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔹قال سلام الله علیه : یا رمیله، ما من مومن و مومنه فی مشارق الأرض و مغاربها الا و نحن معه! 🔸 سلام الله عليه فرمودند : ای رمیله، نیست مومنی و مؤمنة ای در مشرق ها و مغرب های زمین مگر اینکه ما همراه او هستیم. 📚الهدایه الکبری ص157 📚بحارالانوار ج26ص154 📚مشارق الأنوار ص117 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 عقل فوق ناقص ! 🔴 و انکار هرچیزی که عقلشان نمیفهمد! آورده اند که ناصرالدین شاه در سفر به خراسان، بر سر راه مشهد، در سبزوار اتراق کرد و در این شهر به دیدن بزرگ آن عصر ، حاج ، رفت و با او به گفت و گو نشست. در پایان نیز از درخواست کرد اجازه دهد عکاس باشی دربار که همراه همایونی بود، از او عکسی بگیرد! !!! که تاکنون ازعکاسی چیزی نشنیده و ندیده بود، پرسید : ماهیت عکس چیست؟ توضیح دادند که سایه ای است از شخص یا چیزی که بر روی کاغذی می افتد و باقی می ماند. منکر هر گونه امکان پذیری عکس برداری شد و گفت: آنچه شما می گویید " و " محال است. زیرا ما آنچه که در خواندیم و می دانیم وجود ظِلّ (سایه) قائم به وجود ذی ظِلّ (صاحب سایه) است. یعنی سایه تا وقتی هست که صاحب سایه باشد و به محض ازاله و از بین رفتن صاحب سایه، سایه از بین می رود. امکان ندارد "صورت جوهری" از اصل ماهیت آن جدا شود و به گونه ای "عرض وارانه" بر روی فیلم عکاسی ظاهر شود. به تعبیر دیگر عرض قایم به جوهر است، چرا که بنا بر مبانی مشاء ، انتقال و جابه جایی "اعراض" ، مستقل و منفک از "جوهر" جسمانی و موضوعی که محل عروض و اتکاء آن است ، محال و ممتنع عقلی است! متفکر !!! (جناب حاج ) به این نتیجه رسید که عکس گرفتن محال است!!! و هر چه که دیگران در باره عکس گفته و شنیده اند وهم و خیال و اشتباه است!!!!!!! شاه و همراهان درماندند و از پس قانع کردن وی برنیامدند، اما اصرار کردند که ایشان این بحث های و را کنار بگذارد و اجازه دهد عکاس باشی از ایشان عکسی بگیرد. پذیرفت و روبروی دوربین عکاس باشی نشست و تصویری که از ایشان موجود است، همان عکسی است که ایشان وجود آن را " و " محال می دانست! 📚 به نقل از کانال وارثون نکته:خدا میداند که چه بسیاااار از معارف قویم قرآن و روایات را به خاطر عقل ناقص و فهم انقص! کنار گذاشته اند و چون خودشان نفهمیده اند آن را محال شمرده اند!!! و تخیلات خود را جایگزین معارف دین کرده اند! باری عقل ارزشمند است اما نه عقل ناقص ! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آیا فلاسفه حق نظر دادن در دین را دارند؟! طبق نظر تمام مراجع معظم تقلید اظهار نظر درباره دین برای کسانی که دین شناس نیستند حرام است! حال با توجه به اینکه حجم عظیمی از و تخصصی در دین ندارند چگونه به خود اجازه میدهند وارد مسایل دینی شده و اظهار نظر کرده و عده ای از شیعیان بی اطلاع و عوام را گمراه کنند! نسبت با دین است! نیز مانند بسیاری از علوم ، بی ربط به معارف و معالم دینی است، برای مثال اگر کسی معمار باشد حق نظر دادن در دین را دارد؟! دوری از دین به همان اندازه ی دوری و بعد معماری یا مهندسی با دین است بلکه بیشتر است! ممکن است کسی بگوید حق نظر در احکام را ندارند اما در مباحث اعتقادی که نیاز به براهین عقلی هست میتوانند نظر بدهند! پاسخ روشن است نه تنها حق نظر در احکام را ندارند بلکه بطریق اولی حق نظر در اعتقادات را ندارند چون تخصصی در ندارند! متخصص در اوهام و خیالات و بافته ها و ذهنیات هستند در امور فکریه و ذهنیه هم واردند! اما از بی بهره اند! اینکه گفته شود یعنی هم خیانت است به هم به . علمای شیعه و اعاظم مکتب تشیع که عبارتند از و و شیعه ،اینها صاحبان و وارثان صلی الله علیه و اله هستند روایات ما عقلی ترین و برهانی ترین مطالب علمی را دارد اما از این علوم بی بهره اند. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa