📝 به نام اسلام به کام خود
✍️ علیرضا نظری خرّم/ شهر مقدس قم/ 20 فروردین ۹۷
داشتم کتاب رجال نجاشی را ورق می زدم که شاید باورتان نشود با دیدن عبارتی، یکهویی خشکم زد. کم مانده بود از تعجب شاخ در آورم!
نویسندۀ کتاب که از بزرگان شیعه در قرن چهارم هجری می باشد آنجایی که می خواهد به معرفی گروهی از راویان برجستۀ حدیث بپردازد، می گوید:
در اینجا می خواهم به معرفی راویانی از حدیث بپردازم که جملگی از پیشینیان صالح شیعه بوده اند (من سلفنا الصالح).
ممکن است بفرمایید: حاج آقا! اینکه تعجب و شاخ در آوردن ندارد!
ببینید رفقا! نویسندۀ محترم کتاب در بیان پیشینیان صالح شیعه از آدمی نام می برد به نام عُبیدالله بن حر جُعفی!!
آری! درست خواندی عُبیدالله بن حر جُعفی! همان کسی که دست رد به سینۀ امام حسین علیه السلام زد! و در پاسخ به دعوت امام برای یاریش گفت: خودم نمی آیم اما این اسبم را بگیر و با خود ببر! (هذا فرسی خذه الیک).
امام که از گفتۀ عُبیدالله دلخور شده بود رویش را از او برگردانید و فرمود: ما نیازی به تو و اسبت نداریم (لا حاجة لنا فیک و لا فی فرسک).
حالا که با ما نمی آیی علیه ما هم دسیسه نکن (فلا لنا و لا علینا) فرار کن و از اینجا دور شو (ولکن فر).
و او در پاسخ به امام می گوید: مطمئن باشید که هرگز علیه شما دسیسه نخواهم کرد.
او بعدها پشیمان شد که چرا آقا را یاری نکرده است (ثم تداخله الندم) و برای جبران این کوتاهی اش به مختار پیوست (صار مع المختار).
اما از آنجایی که دمدمی مزاج بود بر سر قضایایی با مختار هم به هم زد و به دشمن مختار یعنی مُصعب پیوست!
ببینید دوستان! این آدم با این همه خطا و اشتباه در تشخیص وظیفه را بزرگی همچون نجاشی از جملۀ پیشگامان صالح شیعه به حساب آورده و با تعبیر ارزشمند سلف صالح از او یاد می کند.
حتی در صفحۀ 74 از جلد سوم کتاب الفوائد الرجالیة نوشتۀ عالم کم نظیر شیعه سید مهدی بحرالعلوم خواندم که سید بحرالعلوم از جناب عُبیدالله با این سابقه و افت و خیز عملی در ولایتمداری، اینگونه یاد می کند: صحیح الاعتقاد و بد عمل (صحیح الاعتقاد و سیء العمل).
و این درس بزرگی از انصاف و جوانمردی است که همۀ ما امروز محتاج به آموختن آن هستیم.
به راحتی آدم ها را با انگ های گوناگون و خط کشی های پوچ و واهی از جامعه طرد نکنیم.
ما اسلام را نشناختیم یا آنگونه که سزاوار بود نشناختیم. به نام اسلام و به کام خود با سلیقۀ شخصی هر طوری که خواستیم با اسلام و باورهای مردم بازی کردیم.
خدا به فریادمان برسد!
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
برگرفته از کانال«یاداشت های یک طلبه»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق عليه السلام: ما را حرمى است و آن «قم» است، و به زودى بانويى از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود.
📗مستدرک الوسائل،ج۶،ص۳۶۸
سالروز #وفات_حضرت_معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.🏴🏴🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅تعداد روایات شیعه و اهل سنت با توجه به ملاک ها و معیارهای متفاوت در سنجش حدیث، گزارش های متفاوتی ا
یکی از اساتید محترم، بزرگواری کردند و نسبت به مطلب (آمار روایات شیعه و سنی ) نکته ای داشتند؛
https://eitaa.com/MaarefHadith/504
ایشان فرمودند: آمارِ روایات شیعه و سنی که در نور ارائه شده، قطعا اشتباه است .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
توضیح: نرم افزارهای نور مانند «جامع الأحادیث» و... مجموعا، بهترین و بزرگ ترین تلاش برای دسترسی به منابع اسلامی در دوره حاضر بوده و قوت های بسیار آن، پاس داشتنی است، اما نقد هایی نیز بر این نرم افزار ها وجود دارد که رفع آنها سبب ارتقای این نرم افزارها می شود.
لازم به ذکر است مقاله ای با عنوان -آسیب های پژوهشی بهره گیری از نرم افزاری «جامع الأحادیث»- در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 9 منتشر شده که به برخی از اشکالات این نرم افزار پرداخته است.
برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
📝 به نام اسلام به کام خود ✍️ علیرضا نظری خرّم/ شهر مقدس قم/ 20 فروردین ۹۷ داشتم کتاب رجال نجاشی را
▪عبید الله بن حُر جعفی
اگر می نویسیم دلخوشیم به نقد و راهنمایی اساتید.
در این پُست👇👇👇👇
https://eitaa.com/MaarefHadith/505
مطلبی درباره «عبیدالله بن حُر جعفی» بیان شده است؛ یکی از اساتید محترم عضو کانال، این مطلب را قابل مناقشه می دانند و چرایی توثیق «عبیدالله حر جعفی» توسط برخی از بزرگان و رجالیان، را دارای دلائل دیگر می داند.
ضمن تشکر از ایشان، چند نکته ای را به صورت کلی بیان می کنم:
۱_راهنمایی، ارشاد و نقد افراد دلسوز به خصوص اساتید محترم فرصت بی نظیری است که باید قدر دانسته شود.
۲_تدریس هر درس و همچنین نوشتن مطالب تخصصی علمی، پیشینه قوی مطالعاتی و پژوهشی نیاز دارد.
۳_این را لطف خدا باید بدانیم که اگر در ارائه مطلبی با خطا و اشتباه مواجه شدیم، اساتید عالم و دلسوز وجود داشته باشند که ما را از آن خطا و اشتباه آگاه کنند.
نقد را لطف ناقد و ارتقای خود می دانیم. 🙏🙏
#در_محضر_معصوم
#سرزنش_کردن_مومن
🔰امام صادق عليه السلام:
هر كس مؤمنى را به گناهى #سرزنش_كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود.
💠الإمامُالصّادقُعليهالسلام: مَن عَيَّرَ مُؤمِنا بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ.
📗الكافي، ج۲، ص۳۵۶.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📜 توقیعات امام زمان عجلالله تعالیفرجه
✅در فرهنگ شيعى ، واژه #توقيع بر مكاتبه ها ، منشورها و نامه هاى امامان عليهم السلام حتّى بدون دريافت نامه و درخواست قبلى ، اطلاق مى شود و گاه برخى پيام هاى شفاهى امام عصر عليه السلام را نيز توقيع ناميده اند.
نخستين نوشته از امامان عليهم السلام كه آن را توقيع ناميده اند ، دست خطّ مبارك امام كاظم عليه السلام به درخواست كتبى دايى حسن بن على وشّاء است. او درخواست كرده تا امام عليه السلام براى پسردار شدن وى ، دعا كند و راوى ، پاسخ امام عليه السلام به اين درخواست را چنين گزارش كرده است :
فوقّع فى الكتاب : «قَد قَضَى اللَّهُ - تَبارَكَ وَ تَعالى - حاجتَكَ وَ سَمِّه مُحَمَّداً»
روايت هايى نيز به توقيعات امام رضا عليه السلام اشاره دارند و چند نوشته تاريخدار امام جواد عليه السلام نيز در دسترس اند . البتّه به موازات تشديد حصر امامان عليهم السلام و گسترده شدن جامعه شيعى ، مكاتبات و توقيعات امام هادى عليه السلام و امام عسكرى عليه السلام فراوان تر شده اند
🔆پس از آغاز امامت امام زمان (عج) و تعيين نخستين نايب ايشان ، عثمان بن سعيد عَمرى ، او و سپس فرزندش محمّد ، سؤالات و درخواست هاى شيعيان را به امام عصر عليه السلام ارائه مى دادند و پاسخ ها را در همان نامه ها و گاه به صورت مستقل گرفته ، به صاحبان آنها مى رساندند.
شيخ صدوق و شيخ طوسى برخى از توقيعات دوره غيبت را نقل كرده اند كه برخى در زمان سفارت محمّد بن عثمان عَمرى (نايب دوم) و برخى در زمان ابو القاسم حسين بن روح نوبختى (نايب سوم امام عصر عليه السلام ) به نگارش در آمده اند .
📚بر اساس اسناد موجود در كتب مشهور و كهن حديثى بويژه الكافى ، الغيبةى طوسى و كمال الدين ، حدود يكصد توقيع موجود است كه بيشتر آنها در دوره طولانى سفارت سفير دوم و نيز سفير سوم صادر شده اند كه با توجّه به كوتاهى دوره سفير اوّل و چهارم ، طبيعى مى نمايد.
📊بيشتر توقيع ها و مكاتبه هاى امام زمان عليه السلام ، در دو كتاب #كمال_الدين شيخ صدوق و #الغيبة شيخ طوسى نقل شده اند.
همزمان با صدور و نشر توقيع ها ، برخى محدّثان به گردآورى آنها همّت گماشتند . از جمله مؤلّف پُركار ، عبد اللَّه بن جعفر #حميرى، بزرگ قميان در نيمه دوم قرن سوم و از عالمان دوران غيبت صغرا ، چهار كتاب در اين باره نوشت كه يكى از آنها ويژه توقيع هاى ولىّ عصر عليه السلام ، به نام #قرب_الإسناد إلى صاحب الأمر عليه السلام است.
#كلينى - كه خود در عصر غيبت صغرا مى زيسته و در مراكز اصلى حديث (قم ، رى و بغداد) حضور داشته - ، پيش تر از اين دو ، توقيع هايى را در نخستين جلد #الكافى گزارش كرده است . بعدها و در كتاب هاى حديثى متأخّر ، مانند : الاحتجاج ، معادن الحكمة ، بحار الأنوار و نيز كتاب هايى كه در دوره معاصر در باره امام زمان عليه السلام و يا مكاتبه هاى ايشان و امامان عليهم السلام نوشته شده اند ، مانند آنچه آية اللَّه احمدى ميانجى در جلد هفتم #مكاتيب_الأئمّة آورده است ، گزارش هاى مفصّل و دقيقى در باره توقيع ها به چشم مى آيند.
#توقیعات #مکاتبات_ائمه #توقیعات_امام_زمان_عج #سفرای_امام #نواب_اربعه #کمال_الدین #الغیبة
🌐http://hadith.net/post/45274/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❇️ تفاوت کتب فهرست و رجال
كتاب #فهرست_شيخ و #فهرست_نجاشى همانطور كه از نامشان پيداست فهرست كتب و مصنّفات و آثار شيعه است. هدف اصلى از تأليف اين دو كتاب كه پس از فهرست معروف #ابن_نديم تأليف گرديده همانطور كه مؤلف هردو كتاب نيز در مقدمه تصريح مىنمايند: فهرست مؤلفان و مصنّفان شيعه و ذكر آثار و تأليفات آنان در كليه علوم است. توثيق روايان و جرح و تعديل روات غرض و نتيجه تبعى است.
📖اما كتاب #رجال_شيخ، مخصوص ضبط و احصاء صحابه رسول اكرم (ص) و اصحاب ائمه اهلبيت و راويان حديث است و به همين ترتيب مبوب گرديدهاست. درباره بسيارى از رجال جز ذكر نام توضيح ديگرى در اين كتاب ديده نمىشود و آثار و تأليفات آنان مطلقا در آن ملحوظ نبودهاست.
📙اما كتاب اختيار معرفة الرجال (رجال کشی) و اصل آن «معرفة الناقلين» بهيچ يك از اين دو منظور تحرير نگرديده بلكه هدف اصلى در تأليف این دو كتاب ذكر روايات و اخبار مربوط به راويان و رجال است. بدین صورت که ذیل هر راوی احادیث مربوطه در مدح و ذم آن راوی درج گردیده است.
#تفاوت_کتب_فهرست_ورجال #فهرست_شیخ #فهرست_نجاشی #رجال_کشی #جرح_تعدیل_روات
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r55304a5282.mp3
1.8M
⏪چرایی اهميت احاديث ضعيف و كنار نگذاشتن آنها
🎧 محمدکاظم رحمانستایش
#احادیث_ضعیف #کاربرد_احادیث_ضعیف #شیوه_برخورد_با_احادیث_ضعیف
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🏴بمناسبت ۱۳ ربیع الثانی
درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) اقوال مختلفی وجود دارد، تا جایی که حدود ۱۳ قول در این زمینه ذکر شده است. یکی از نظرات موجود، تاریخ ۱۳ ربیع الثانی سال یازدهم هجری است. این نظر که مطابق با روایت ۴۰ روز بعد از وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می باشد را ابن شهر آشوب در مناقب به نقل قرمانی صاحب اخبارالدول نقل کرده و آنرا صحیح میداند؛ قَدْ قِيلَ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ هُوَ أَصَح.[۱]
همچنین در کتاب عیون المعجزات به نحو مجهول به صورت (رُوِيَ أربَعين يُوماً) روایت ۴۰ روز گزارش شده است.[۲]
اربلی در کشف الغمه نیز روایت ۴۰ روز را بدون ذکر سند بدین صورت نقل می کند: رُوِيَ أَنَّهَا بَقِيَتْ بَعْدَ أَبِيهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً[۳]
📚منابع
۱. مناقب ابن شهرآشوب، ج۳، ص۳۵۷.
۲.عیون المعجزات، ص۵۵.
۳.کشف الغمه، ج۱، ص۵۰۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#سنگ_جواب_سنگ
امیر المومنین علیه السلام فرمودند:
سنگ را از همانجا که آمده بازگردانید، چراکه شر و بدى را جز با (همان) شر و بدى نمى توان دفع کرد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ.
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، حکمت 314، ص530.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مستشرقان #مطالعات_اسلامی
📙📙نگاهی به فضای مطالعاتی مستشرقان پیرامون اسلام
✍️محمد مهدی احسانی فر
مطالعات مستشرقان درباره اسلام، معمولا با نقصان یا نقصان و عیب همراه است. اشکالات آنها چند گونه است (همه مستشرقان، همه این اشکالات را ندارند):
1- ندانستن زبان عربی و ناتوانی یا سهل انگاری در دست یابی به دقایق این زبان و در نتیجه ترجمه های نادرست از متون عربی
2- قرارداشتن تحت تاثیر فضای فرهنگی کتاب مقدس و مطالعات پیرامونی آن و استفاده از همین فرهنگ برای فهم فرهنگ اسلامی که با توجه به تفاوت بنیادین این دو فرهنگ، منجر به نتیجه گیری های نادرست می شود
3- دخالت شدید حب و بغض های سیاسی و ... در نتیجه گیری ها (دقیقا به خلاف ادعایی که برخی از آنها مطرح می کنند)
4- نان خوری از بعضی سرویس های جاسوسی و در نتیجه، بیان آنچه که مورد نظر آنهاست به صورت مخلوط با برخی مطالب صحیح برای جلب اعتماد
5- تسرّع در نتیجه گیری که ویژگی علوم انسانی غربی است (سخن درباره این ویژگی، بسیار است)
6- مطالعات ناقص و احساس نیاز نکردن به تکمیل مطالعات
7- مطالعه کتاب های غیر معتبر و تشخیص ندادن منابع معتبر از غیر معتبر و واسطه
8- یکسان دیدن همه مسلمانان و توجه نکردن به تفاوت های فقهی و عقیدتی و فرهنگی و منطقه ای مسلمانان
9- روش نادرست مطالعات غربی که در مطالعات اسلامی منجر به نتایج غلط می شود (سخن درباره این موضوع، بسیار است)
افزون بر اینها مطالعات شیعه شناسی مستشرقان نیز که با تاخیری قابل توجه آغاز شد، اشکالات دیگری را به دنبال داشته و نتایجی معیوب یا ناقص را پدیدار کرد. این اشکالات از این قرار است:
10- قرارداشتن تحت تاثیر فرهنگ مطالعات اهل سنّت در حالی که مطالعات شیعی ماهیتا (به ویژه از حیث اعتبارسنجی) متفاوت با مطالعات اهل سنّت است
11- معادل دیدن شیعه با جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه دخالت تصاویر (بعضا موهوم) یا بغض هایی که از انقلاب اسلامی ایران دارند، در مطالعات علمی
12- دسترسی نداشتن به تعداد قابل توجهی از منابع شیعی به دلیل نداشتن پیشینه مطالعات کتابخانه ای در این زمینه
اینها تنها برخی از آسیب های پرشماری است که بیشتر مستشرقان، گرفتار یک یا چند مورد آن در مطالعات اسلامی یا شیعی هستند. هر کتاب و مقاله ای که از این گروه خوانده ام دچار برخی از این اشکالات بوده است.
در برابر، برخی از نوپژوهشگران و نودانشپژوهان ایرانی، آن چنان با آب و تاب درباره یک یافته (یا همان بافته) یک مستشرق سخن می گویند! (؟)
در عین حال باید کارهای آنها را بخوانیم، بشناسیم و پاسخ بدهیم. ممکن است زاویه ای از نگاه آنها، در مطالعات اسلامی نیز کاربرد داشته و قابل استفاده باشد. هرچند بنده هنوز نتوانسته ام نویافته ای از گزاره های اسلامی و شیعی را در کارهای مستشرقان ببینم؛ اما برای کارهای آنها احترام قائلم و معتقد به لزوم آشنایی با آن و استفاده از قوت های احتمالی هستم.
والحمدلله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith