🌗 فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در علوم انسانی اسلامی
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران جهت جذب سه پژوهشگر پسادکتری در رشتههای علوم انسانی اسلامی فراخوان صادر کرد.
از میان دانشآموختگانِ غیرشاغلِ مقطع دکتری داخل یا خارج کشور، پژوهشگر پسادکتری در رشتههای فلسفه اسلامی، ادیان و عرفان، فلسفه علوم انسانی و منطق جذب کند.
فارغالتحصیلان دکتری در رشتههای مرتبط میتوانند در خصوص این موقعیت شغلی، درخواست ارسال نمایند.
✅ از علاقمندان تقاضا میشود که جهت ثبت نام، نسبت به ارسال اطلاعات خود به ایمیل ghaffari@irip.ac.ir اقدام نمایند.
🔻مدارک مورد نیاز
🔸رزومه کامل (سوابق آموزشی و فعالیتهای پژوهشی)
🔹نامۀ درخواست که در آن متقاضی دلایل خود را بهعنوان نامزد مناسب برای این موقعیت شغلی اعلام نماید.
🔸فایل کامل کلیه مقالات علمی-پژوهشی نمایهشده در پایگاههای معتبر ملی و بینالمللی (چاپ شده یا دارای پذیرش قطعی به همراه تصویر نامه پذیرش)
🔹تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه و تصویر کارت ملی
🔸تصویر برگ پایان خدمت/ معافیت برای آقایان
🔹تصویر مدرک دکتری (یا مدرک موقت)
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 بایدها و نبایدهای کنشگری حاکمیت در موضوع حجاب؛
گزاشی از یک مناظره
🔸مشهد شاهد یک مناظره صریح میان دکتر محسن برهانی، دکترای حقوق و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجتالاسلام محمد الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد و مدیر پروژه تحلیلی و راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب بود.
🔺مهمترین نقطه اختلاف نظر این مناظره، توصیف میزان همراهی مردم با حاکمیت در پذیرش مرز ناهنجاری در پوشش بود. دکتر برهانی معتقد است چنین توصیفی وجود ندارد و عدم اقدام به کشف حجاب از سوی اکثریت زنان و دختران در شرایط ارعاب و فشار، نمیتواند بیانگر همراهی جامعه باشد.
🔺در مقابل، حجتالاسلام الهی معتقد است در ماههای آخر سال گذشته که گشت ارشاد به طور کامل جمع شده بود و حاکمیت به خاطر ملاحظات امنیتی در برابر کشف حجاب و بدپوششی تا حد عریانی، عکسالعملی نشان نمیداد و جامعه گویا در یک وضعیت رهاشدگی از نظر پوشش قرار گرفته بود، عدم همراهی اکثریت مطلق زنان و دختران ایرانی با موج کشف حجاب، حاکی از ناهنجار بودن آن در نظر اکثریت جامعه است. بر این اساس، حاکمیت اسلامی میتواند در برابر بیحجابی، سیاستهای کنترلی و بازدارنده را دنبال کند.
👈 اهم سخنان مناظره کنندگان + دریافت صوت و تصاویر در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=72466
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰دوره #یمن شناسی
🚨این دوره مجازی و رایگان میباشد.
🔹مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۱۵ مرداد
جهت ثبتنام در ایتا پیام دهید:
@Admin_icb_esf
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔 آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی
👤با حضور حضرات آیات و حجج اسلام درایتی، شب زنده دار، مبلغی، میرباقری، الهی خراسانی، واسطی، علیدوست، زمانی فرد و ...
📆 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
🏛 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) دارالعلم
🔗پیوند شرکت مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/kalamfalsafe
✔️با توجّه به درخواست فراوان طلاب و فضلای گرامی برای استفاده از مباحث مطروحه در مدرسۀ تابستانه دارالعلم به صورت غیرحضوری، سامانۀ آموزش مجازی (LMS) برای این دوره آمادهسازی شد.
🔰 علاقمندان میتوانند از طریق پیوندهای ذیل به دروس مدارس سهگانه دسترسی یابند:
🔗مدرسۀ فقه و اصول: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul
🔗مدرسۀ ادبیّات و تفسیر: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir
🔗مدرسۀ فلسفه و کلام: https://lms2.hozehkh.com/ws/kalamfalsafe
⚠️عزیزان توجه نمایند که شرکت مجازی در این طرح شامل صدور گواهی پایان دوره نخواهد بود.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرا یک دین.pdf
355.4K
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 چرا يك دين؟
✍️ دکتر حميدرضا شاكرين
اشاره:
در شمارة پيشين چرايي دين از منظر روانشناختي بررسي شد. اكنون پس از روشن شدن ضرورت و اجتنابناپذيري دين اين سئوال پديد ميآيد كه آيا لزوماً بايد يك دين داشت و همه انسانها بايد از دين واحدي پيروي كنند يا چنين چيزي لازم نيست و هر كس ميتواند از هر ديني پيروي كند؟ به عبارت ديگر آيا همه اديان از حقانيت و اعتبار واحدي برخوردارند و يا در هر زمان تنها دين واحدي بر حق و شايسته پيروي است؟ انگاره نخست را «پلوراليسم ديني» و نگرة دوم را «انحصار گرايي ديني» مينامند.
معارف
❓چيستي پلوراليسم ديني
پلوراليسم ديني را ميتوان مشتمل بر گمانههاي زير دانست:
🔸1ـ منظور از حقانيت اديان اين است كه اولاً اعتقادات همه آنها به طور نسبي صادق است و هيچ ديني از حقانيت مطلق برخوردار نيست. (پلوراليسم نسبي صدق)
🔹2ـ پذيرش و تعبد به هر ديني جايز بوده و هيچ ترجيحي براي پذيرش ديني نسبت به دين ديگر وجود ندارد. (پلوراليسم اعتبار)
🔸3ـ همة اديان از نظر سعادت و رستگاري پيروانشان تأثير برابر دارند. (پلوراليسم نجات)
🔹4ـ منظور از حقانيت اديان، بر حق بودن عَرْضي و همزمان است؛ نه در طول زمان. به عبارت ديگر ادعا اين نيست كه آيين هر پيامبري در زمان خود بر حق بوده است؛ بلكه اديان گوناگون در همه زمانها و در عرض يكديگر بر حقند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 50.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: نسبت هدف و وسیله در سیره و سخن سالار شهیدان
👤دکتر حامد شیواپور؛ استادیار الهیات دانشگاه مفید
🕔زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: نقش واقعه عاشورا در ارتقای اخلاق در جوامع گذشته و حال
👤دکتر حسین سوزنچی؛ استادتمام علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتری فلسفه و حکمت دانشگاه تربیت مدرس
🕔زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📗 «تفسیر علمی قرآن کریم (زمانه و بررسی آرای موافقان و مخالفان)»
✍️ اثر دکتر علی مطوری و فاطمه مرادی کهنکی
به همت: مؤسسه بوستان کتاب
در: ۳۲۸ صفحه
📖ساختار اثر
⬇️ این کتاب در دو بخش تألیف شده است:
🔹بخش اول: با عنوان مباحث تمهیدی با توجه به ایجاب ضرورت در قالب چهار فصل به مباحث مقدماتی میپردازد. در فصل اول تعریفی از تفسیر و تاویل و تفاوت این دو و کاربردشان در قرآن کریم ارائه کرده است. در فصل دوم «سیر پیدایش تفسیر از زمان پیامبر(ص) تا دوره تابعین» را با مروری بر مکاتب تفسیری و مفسران معروف آنها و شیوه و مشخصات تفسیر در هر یک از این دورهها بررسی کرده است. در فصل سوم نیز به «بررسی تفسیر در میان نحلههای کلامی» که مشتمل بر مکتب تفسیری معتزله، فلاسفه، صوفیه و باطنیه است، میپردازد. در فصل چهارم به بحث در مورد «جایگاه علم و لزوم فراگیری آن از دیدگاه قرآن و روایات» پرداخته است.
🔸بخش دوم با عنوان مباحث اصلی در قالب شش فصل سامان یافته است. در فصل اول آن به مفهومشناسی تفسیر علمی، پیشینه تاریخی آن، عوامل تأثیرگذار در گرایش به تفسیر علمی و رواج آن، شمارگان و اقسام آیات علمی قرآن کریم و تأثیر علوم تجربی در فهم آیات قرآن کریم پرداخته است. در فصل دوم به بررسی «سیر پیدایش تفسیر علمی در اسلام» پرداخته و در فصل سوم، «مهمترین مخالفان و موافقان تفسیر علمی» و در فصل چهارم، «مهمترین قائلان به اعتدال در تفسیر علمی» را با ارائه و ارزیابی نمونههایی از تفسیر آنها معرفی کرده است.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 مجموعه نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
برگزارشده در بازۀ 9 مرداد تا 13 مرداد 1402
1. ارائهدهنده: استاد محسن رنجبر
موضوع: نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعۀ عاشورا
2. ارائهدهنده: استاد محمد اسفندیاری
موضوع: ماجرای کتاب شهید جاوید
3. ارائهدهنده: استاد مصطفی صادقی کاشانی
موضوع: بررسی نظریۀ شهادتطلبی امام حسین در کتاب لهوف
4. ارائهدهنده: استاد محمدرضا هدایتپناه
موضوع: حلقههای مفقودۀ ماجرای مسلم بن عقیل
5. ارائهدهنده: استاد رسول قلیچ
موضوع: دلایل تأخیر حرکت امام حسین از مکه به کوفه پس از رسیدن نامۀ مسلم
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
@chsiqs
اخلاق کاربردی.pdf
1.39M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 اخلاق كاربردي و چالشهاي پيشرو
✍️نويسنده: تيم دير
✍️مترجم: محمدصادق عليپور
🔻1. مقدمه
پيشتر تصور ميشد «اخلاق فلسفي» كمك چنداني به مسائل «اخلاق كاربردي» نميكند و فيلسوفان بايد بررسي نظرية اخلاقي را به طور كلي رها كنند و به دنبال ارزش عملي براي تلاشهايشان نباشند. اما تحولي چشمگير روي داده است. بسياري از نويسندگان به مسائل اخلاقياي مانند سقط جنين و قتل ترحمي توجه كردهاند؛ بسياري از دانشگاههاي صاحب كرسي اخلاق كاربردي شدهاند و دائماً از فيلسوفان خواسته ميشود در كميتههاي اخلاقي حرفهاي خدمت كنند و براي مؤسسهها و دولتها گزارشهايي در مورد موضوعهاي بحثانگيز اخلاقي تهيه كنند. در اين نوشتار سعي شده تا به بيان و ارزيابي چالشهاي اساسي اخلاق كاربردي پرداخته شود.
در ابتدا بايد خاطرنشان كنم گرچه در اين بحث به نقش فلسفه و فيلسوفان پرداخته ميشود و ارزش علمي تلاشهاي آنها به چالش كشيده ميشود، اما اقتصاددانان، جامعهشناسان، عالمان علم سياست و حقوق و آنهايي كه مشغول طرح تحقيقاتي خاصياند و در تحقيقاتشان به دنبال نتايج علمي ميباشند از تأثير اين چالشها بينصيب نخواهند بود. بنابراين فيلسوفان تنها حاميان اخلاق كاربردي نيستند و نبايد به تنهايي مورد انتقاد قرار گيرند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 46.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️ پنجمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار با رویکرد مسئولیت اجتماعی
✅محورها:
🔸1. دانشگاه اخلاق مدار با رویکرد جهادی
🔹2. دانشگاه اخلاق مدار، با نگاه اشتغال زایی و کارآفرینی
🔸3. دانشگاه اخلاق مدار و سبک زندگی یا زیست مؤمنانه دانشگاهی
🔹4. دانشگاه اخلاق مدار در همگامی با بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری معظم
🔸5. دانشگاه اخلاق مدار با وام گیری از سیره شهیدان سرافراز ایران اسلامی، به ویژه مکتب شهید سلیمانی
📆 مهلت ارسال آثار: ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲
📆زمان برگزاری همایش: ۲۳ آبانماه ۱۴۰۲
▪️مکان برگزاری همایش: دانشگاه تهران
🔻مقالات برگزیده همایش به تناسب موضوع در نشریات علمی دانشکدگان فارابی منتشر میشود.
✍️کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات:
farabiethics.ut.ac.ir
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔مدرسه تابستانه حدیث (جایگاه حدیث در علوم اسلامی)
👤عناوین و ارائه دهندگان:
🎙 افتتاحیه: آیتالله سیدجعفر سیدان
🔸جایگاه حدیث در علوم تربیتی (با تاکید بر روانشناسی تربیتی)
🎙حجتالاسلام والمسلمین پسندیده
🔹جایگاه حدیث در کلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔸جایگاه حدیث در تفسیر (با تاکید بر تفسیر تطبیقی آیات امامت)
🎙حجتالاسلام والمسلمین نجارزادگان
🔹جایگاه حدیث در تاریخ
🎙حجتالاسلام والمسلمین الویری
👤اختتامیه
🎙آیتالله مهدی مروارید
🗓 زمان برگزاری: 28 و 29 مردادماه 1402
⏳مهلت ثبت نام: تا 25 مرداد 1402
🏛مکان برگزاری: مشهد، سرشور 18، مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔗لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
☎️پل ارتباطی: 09916062695 و 05132252636
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir