eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌رویداد ملی جوانی جمعیت (بستری برای مشارکت مردم) ..................در ۳ محور................... 1️⃣سیاست پژوهی 2️⃣هنر و رسانه 3️⃣ایده ها و تجربیات مردمی 💎هدایا نقدی نفرات اول تا سوم هر محور به ترتیب: 70 ، 50 ، 20 میلیون تومان .................................................. 🔸معرفی ایده های برتر به نهاد ها و دستگاه های مختلف جهت همکاری 🔸اعطای تسهیلات قرض الحسنه 🔸کسری خدمت سربازی برای آقایان 🔸فضای کار اشتراکی (ثبت مجموعه به عنوان دانش بنیان و ثبت در واحد فناور علوم انسانی دانشگاه جامع امام حسین ع) 🔸چاپ مقاله در نشریه جمعیت و پیشرفت 🔸خدمات رسانه ای (مستند سازی فعالیت ها و انتشار عمومی آنها) .................................................. 🔹مهلت ثبت نام و ارسال آثار🔹 📅 ۱۴۰۲/۳/۱ لغایت ۱۴۰۲/۹/۱۵ 🔹زمان برگزاری رویداد حضوری🔹 📅 دی ماه ۱۴۰۲_تهران _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دعوت به عضویت و همکاری ✅ لطفا چنانچه استادی در حوزه مطالعات قرآنی و اسلامی یا حافظ و قاری قرآن با تراز بین المللی در هریک از کشورهای جهان(اعم از شیعه، اهل سنت و خاورشناس) می شناسید که مناسب عضویت در IQP (المجلس الدولی المستقل للقرآن الکریم/پارلمان مستقل بین المللی قرآنی) است؛ از طریق لینک زیر(مرحله ۹)👇معرفی فرمایید. https://survey.porsline.ir/s/aiAdytBz 🔸 دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فالون دافا.pdf
4.71M
🌗 فالون دافا، معنويت بدن گرا (قسمت اول) ✍️ حميدرضا مظاهري سيف 🔻اشاره: نياز شديد انسان امروز به معنويت، بازار پر رونقي براي مروجان و مدعيان مرام‌هاي معنوي و مكاتب عرفاني ايجاد كرده است. يكي از مشاهير اين عرصه لي هنگجي بنيان گذار روشي نوظهور به نام فالون دافا است، كه با تبليغات وسيع و حمايت‌هاي بين‌المللي، در حال گسترش در جهان است. اين مكتب با شعار راستي، دوستي و بردباري (جِن، شَن و رِن) تزكيه همزمان جسم و ذهن را آموزش مي‌دهد. با تزكيه هم زمان جسم و ذهن مي‌توان نيروي عظيمي را در خود جريان داد كه تمام مسيرهاي انرژي را يك باره گشوده و بدن را به بدن بودا و پاكيزه از بيماري و ضعف و پيري مي‌سازد. انرژي عظيمي كه انسان را به فراسوي تناسخ و مرگ‌ها و تولدهاي متوالي مي‌برد و او را به بودا تبديل مي‌كند. لي‌هنگجي مي‌كوشد با ناقص يا نادرست اعلام كردن همة روش‌هاي ديگر خود را منجي بشر و روش خود را كامل‌تر از سنت‌هاي كهن و روش‌هاي نوپديد معنوي معرفي ‌كند. او مي‌گويد: «تا امروز تنها كسي هستم كه به طور واقعي چي گونگ در سطوح بالا را به طور عمومي منتقل مي‌كنم، فرد ديگري وجود ندارد.» البته او با تلفيق بوديسم و تائوئيسم، فالون دافا را شكل داده و براي آشنايي و بررسي انديشه‌هايش بهتر است نگاهي اجمالي به اين دو سنت معنوي شرقي بيندازيم. 🔸مباني تائوئيستي كسي كه با رويكردي معنوي به جهان مي‌نگرد، اولين چيزي كه چشم و دلش را پر مي‌كند... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کمیته اندیشه سیاسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری مؤسسه نگارستان اندیشه برگزار می‌کند: 🌗 نشست: «ایران در التهاب: بازخوانی حوادث سیاسی از نهم اسفند 1331 تا 28 مرداد 1332» زمان: چهارشنبه 8 شهریور 1402 ساعت 17 👤با سخنرانی: محمد ترکمان، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران کوروش احمدی، دیپلمات سابق و پژوهشگر تاریخ ایران افشین جعفرزاده، پژوهشگر تاریخ ایران مکان: انجمن علوم سیاسی ایران واقع در خیابان لبافی‌نژاد، بین خیابان دانشگاه و خیابان فخر رازی، نبش کوچه انوری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 رواج پیاده‌روی اربعین شیخ آقابزرگ تهرانی در شرح زندگانی استاد بزرگ خود، مرحوم حاج میرزا حسین نوری، می‌نویسد: «از سنت‌هایی که شیخ ما در سال‌های اقامت خود در عتبات پایه‌گذاری و رایج کرد، پیاده‌روی از نجف به کربلا برای زیارت سیدالشهدا بود. پیاده‌روی به کربلا در دوران شیخ انصاری، شیوه و روش بزرگان و اخیار رایج بود، ولی پس از چندی ترک شد ... استاد ما چون این وضع را بدین منوال دید، بدین شیوۀ خداپسندانه همت گماشت و به آن ملتزم گشت». در میان مراجع تقلید حضور آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی زبانزد همگان بود. معروف است که وی در این مراسم نخست با پای پیاده از نجف خارج می‌شد و به سوی کربلا حرکت می‌کرد و سپس سایر آقایان، استادان و طلاب هم به دنبال وی به راه می‌افتادند و وقتی مراسم زیارت تمام می‌شد بیشتر زائران از کربلا سوار وسیلۀ نقلیه می‌شدند و به نجف بازمی‌گشتند؛ اما آیت‌الله شاهرودی در بازگشت هم پیاده به نجف بازمی‌گشت. معروف است که این مرجع بزرگ چهل سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شده است. 📚کتاب: فرازها و فرودها، ص 74 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تصور می‌کنیم به شدت عقب‌مانده‌ایم! 🎤 استاد رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام 🔸در دوره صفویه جدال بین اسلام و مسیحیت وجود داشت ولی غربی‌ها در مسیحی‌ کردن مسلمین موفق نبودند؛ حتی شاه عباس که به رفت و آمد فرنگیان علاقه داشت این خط قرمز را مطرح کرده بود. 🔹در عصر روشنگری، عالمان علوم غربی بدون در نظر گرفتن کلیسا انتقاداتی را متوجه مسیحیت کردند و همین تجربه سبب شد تا این انتقادات را به اسلام وارد کنند، و این امر سبب توسعه ادبیات جدلی بین ادیان شده که باید در مسیر خط نقدنویسی و ردیه‌نویسی باشیم و نگرانی ذهنی دائمی وجود دارد. 🔸شرق‌شناسی علمی و شبه‌علمی یعنی هر تحقیقی در غرب درجه‌یک نیست، اما برخی افراد کورکورانه شیفته غرب بوده‌ و تصور می‌کنند مو لای درز آثار آن‌ها نمی‌رود. بسیاری از آثار آن‌ها مسلماً بی‌ارزش است، زیرا علم باید تابع روش منطقی باشد. کاری که گیبسون در مورد پترا و مکه کرد از این دست مطالعات بی‌ارزش و نشانه بی‌اطلاعی نویسنده است. اکنون یک سری کتاب‌ها در غرب علیه اسلام و پیامبر(ص) نوشته می‌شود و بسیاری از آن‌ها گرته‌برداری از همین روش‌های افراطی غربی است و از قومی‌گرایی ایرانی و... استفاده می‌کنند و متأسفانه تأثیرگذار است و در جامعه ما تصور می‌شود که اینها علمی است، در حالی‌که بی‌اساس است. 🔹در شرق‌شناسی تعداد زیادی از یهودیان مشغول کار هستند و گفته می‌شود که آنان از ابتدا عربی آموختند تا علیه اسلام کار کنند و در دوره معاصر بحث فلسطین هم به آن اضافه شده و به قول ادوارد سعید، نگاه کلی استعماری در این اقوام وجود دارد؛ از این‌رو گلدزیهر کتابی نوشت که در ایران منتشر نشد و حتی یک نفر به خاطر ترجمه آن به زندان رفت. 🔸مشکل دیگر شتاب رشد تمدن اسلامی در جهان است؛ یعنی اگر در گذشته اسلام‌شناسی برای غرب، تفنن و مانند تشریح جسد مرده بود، امروزه ضرورت است. همچنین مهاجرت‌ گسترده مسلمین به غرب و ایجاد مسجد و حسینیه و مراکز اسلامی در کشورهای غربی، مطرح است. بسیاری از ایرانیان در این کشورها هستند که بهائی هم در بین آن‌ها هست و مهاجرت‌ها شتاب این تحقیقات را سریع‌تر می‌کند. ضمن اینکه قطر و امارات هم به مطالعاتی از این دست اهمیت می‌دهند و حتی برخی کتابخانه‌های آن‌ها محل مراجعه ما شده و فضای مجازی هم کمک زیادی به ما کرده است. 🔹یکی از مشکلات ما این است که تصور می‌کنیم به شدت عقب‌مانده هستیم و هر کسی به غرب می‌رود از آنجا خیلی تعریف می‌کند. البته اکنون این روند به شدت گذشته نیست، ولی همچنان در بحث روش گرفتار ضعف هستیم و بیشتر با روش‌های سنتی آشناییم. حوزه و دانشگاه‌هایی که علوم قرآنی دارند در این عرصه بسیار ضعیف هستند؛ استادان ما بسیاری از این روش‌ها را نمی‌دانند و اساتید امروزی هم بعید است که با روش‌های جدید آشنایی کاملی باشند. 🔸مشکل دیگر ضعف مطالعات تاریخ نظریات اجتماعی، روان‌شناسی و... است؛ همچنین متن‌خوانی ما بسیار ضعیف است و باید تواریخ و کتب قدیم را با دقت بخوانیم و بفهمیم، ضمن اینکه به زبان عربی هم نیاز داریم و بدانیم پایه شرق‌شناسی بر مباحث لغت و مباحث زبانی است. 🔹غربیان در گزارش نقاط مثبت اسلام و متون اسلامی مانند قرآن و حدیث، تعصب به خرج نداده‌اند و هزینه این کار را هم مانند آزار و اذیت کلیسا پرداخت کرده‌اند. لذا در کنار انتقاداتی که از اسلام دارند برخی مطالب بسیار خوب را هم درباره پیامبر(ص) بیان می‌کنند که نمونه آن خانم ماری شیمل است که عاشق پیامبر(ص) بود. 🔸انبوه اطلاعات تمدن اسلامی از شرق‌شناسی شروع شده است. امروز هزاران بار در کشور از عبارت تمدن اسلامی استفاده می‌شود، در حالی که این از مطالعات شرق‌شناسی شروع شده است. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نسبیت و خشونت.pdf
1.91M
🌗 نسبيت و خشونت ✍️ استاد حسن رحيم پور ازغدي نفي ملازمه «شكّاكيت» با «مدارا» و «يقين» با «خشونت» هدف اصلي در اين جلسه نفي ملازمه بين شكّاكيت با مدارا و بين يقين با خشونت است. برخي‌ فيلسوفان‌ آنالتيك‌ كه‌ كوشيده‌اند با مدل‌ شكاكيت‌ معرفت‌شناختي، مقولة‌ «خشونت» را به‌ بحث‌ بگذارند، راه‌ حل‌ آن‌ را «نسبي‌گرايي‌ معرفتي» و زيرسئو‌ال‌ بردن‌ «حقيقت‌ روشن» دانسته‌اند با اين‌ استدلال‌ كه‌ خشونت، قبل‌ از آنكه‌ به‌ نيروي‌ قتاله‌ تبديل‌ شود از سرچشمة‌ «يقين» مي‌جوشد بنابراين‌ بايد چشمة‌ يقين‌ را خشكاند و به اين جهت با چيدن‌ صغري‌ و كبري، قبح‌ «مطلق‌ خشونت» را فرض‌ گرفته‌ و «يقين» را آن هم‌ به طور مطلق‌ و با قطع‌ نظر از موضوع‌ و متعلق‌ و دليل‌ و نتيجه‌ آن، منشاء نظري‌ منحصر به فرد براي‌ خشونت‌ دانسته‌اند و سپس‌ حكم‌ كرده‌اند كه‌ بايد ـ يقيناً؟! ـ ريشة‌ «يقين» را به طور كامل زد تا ريشة‌ «خشونت»، براي هميشه زده‌ شود. بنابراين‌ در جهت‌ تضعيف‌ «يقين»، به‌ تقويت‌ نسبي‌گرائي‌ و شكاكيت‌ پرداخته‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 همراهی شاعران با فقیه عارف در مشایه گزارش پیاده روی فقیه و عارف کامل مرحوم آیت الله آقا سید مهدی بحرالعلوم در مشایه/ مسیر پیاده روی اربعین حسینی و همراهی جمعی از شعرا با ایشان در بیان آیت‌الله خامنه‌ای 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: جلوه‌های اخلاقی و ضد اخلاقی در دو سویه قیام عاشورا 👤دکتر محمدجواد زارعان؛ دانشیار علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی (ره)، رئیس مؤسسه اخلاق و تربیت و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه مک گیل 🕔زمان: پنج‌شنبه ۹ شهریور؛ ساعت ۱۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: خوانش واقعه عاشورا در قالب نظریه تناسب وجودی در باب ارزش اخلاقی 👤دکتر محمدعلی مبینی؛ دانشیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🕔زمان: پنج‌شنبه ۹ شهریور؛ ساعت ۱۷ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
هفته ای زیر ذره بین.pdf
126.4K
🌗هفته‌اي زير ذره‌بين ✍️ الف.ف.اميدوار بسيار اتفاق مي‌افتد كه در پاسخ به شخصي كه انجام كاري را از ما خواسته است ‌‌مي‌گوييم: «وقت ندارم». فراوان پيش آمده كه با خود گفته‌ايم: «فرصت انجام فلان كار را ندارم پس...» و بسيار رخ داده كه هر چه در لابلاي ساعات شبانه روز خويش گشته‌ايم زماني مناسب براي پرداختن به فلان كار مهم و ضروريِ خود نيافته‌ايم!. به راستي آيا اين‌چنين است؟ فرصت ما اندك و ناچيز است؟ زمانهاي مناسب و كافي براي انجام امور لازم و ضروري در زندگيمان يافت نمي‌شود؟ آنقدر وقت ما پر و مشغول است كه نمي‌توان از آن براي پرداختن به امور لازم در زندگي بهره برد؟!. غرض از نگارش اين چند سطر، اثبات خلاف ادعاي مذكور است و براي اثبات اين امر پيشنهادي ارائه مي‌شود: بياييم تنها يك هفته و نه بيشتر به خود سختي داده و خويش را ملزم به ثبت دقيق تمامي فعاليت‌‌هاي مفيد و غير مفيد خود در طول هفته بنماييم؛ به اين‌گونه كه هر روز كاغذ و خودكاري همراه داشته و تمام فعاليت و مقدار زمان انجام آن را ثبت نماييم. ... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سیستان؛ و نخستین قیام در خوان‌خواهی سیدالشهدا(ع) 🎙استاد محمدحسین رجبی دوانی، در نشست خبری کنگره بین‌المللی امام‌زاده علی ابن محمد باقر(ع): 🔹نخستین قیام در خوان‌خواهی از شهادت امام حسین علیه السلام، حتی پیش از قیام مختار و توابین در ایران به وقوع می‌پیوندد و مردم سیستان بلافاصله پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین (ع) دست به قیام می‌زنند. 🔸وسعت قیام آنها به گونه‌ای بوده که برادر عبیدالله بن زیاد که حاکم سیستان بوده از این شهر فرار می‌کند. نکته جالب‌تر این است که این قیام زمانی به وقوع پیوسته که شیعه هنوز وارد ایران نشده است. 🔹حتی زمانی که اکثر ایران مذهب غیرشیعه را داشت، برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، مراسم عزاداری برگزار می‌کردند و بدین وسیله ارادت خود را نشان می‌دادند. 🔸 اما امروز خناسانی در پوشش دروغین مذهب و به نام برادران اهل تسنن در کشور فتنه‌انگیزی می‌کنند و اخیرا هم فرد خبیثی راهپیمایی اربعین را زیرسوال برد. کسی که از بهاییت حمایت می‌کند و با سوء استفاده از سعه صدر نظام جمهوری اسلامی، برادران اهل تسنن را از خوردن نذری‌هایی که برای امام حسین(ع) داده می‌شود و شرکت در عزاداری‌ها منع می‌کند! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ورود اهل بیت(ع) در نخستین اربعین به کربلا ✍ ابوریحان بیرونی، دانشمند بزرگ قرن۴، در کتاب گرانسنگ آثار الباقیه🔻 💥"در روز بیستم آن (ماه صفر) سر حسین علیه السلام را به بدنش ملحق کردند و در همانجا دفن نمودند و زیارت اربعین راجع به همین روز است و بدین سبب این زیارت را اربعین گویند که چهل نفر از اهل بیت [ع] او پس از مراجعت از شام قبرش را زیارت کردند." 📚 آثارالباقیه، ابوریحان بیرونی، ترجمه اکبر داناسرشت، ص ۵۲۸، انتشارات امیرکبیر. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دلیل تعطیلی پنجشنبه های حوزه 🎙العبد محمدتقی بهجت 💥نقل شده است که در زمان سابق [دروس حوزه در] پنجشنبه‌ها تعطیل نبود، بلکه فقط جمعه تعطیل می‌شد؛ لیکن محقق حلی رحمه‌الله که اولین مدرّس بود، پنجشنبه را تعطیل می‌کرد تا به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود، از آن وقت رسم شد که پنجشنبه‌ها تعطیل گردد. بنابراین، تعطیلی پنجشنبه‌ها در حوزه از زمان محقق اول رحمه‌الله رسم شد و علتش هم این بود که ایشان از حله حرکت می‌کرده و شب جمعه به زیارت کربلا مشرف می‌شده است. 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۰. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایام ورود کاروان اسرا به شام 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فالون دافا 2.pdf
3.95M
🌗 فالون دافا، معنويت بدن گرا (قسمت دوم/ پاياني) ✍️ حميدرضا مظاهري سيف 🔻بدن بودا با تداوم تزكية به تدريج جسم از اين سطح مادي كه در آن قرار دارد فراتر مي‌رود و بدن‌هاي ديگري ايجاد مي‌شود كه با اين بدن معمولي خيلي متفاوت است. در سطوح بالا مادة پيكر به انرژي تبديل مي‌شود و از هر گونه آسيب و ضعف پاك مي‌گردد و سرانجام از تناسخ نجات پيدا مي‌كند. گونگي كه بر اثر تزكيه ايجاد و جذب مي‌شود در سلول‌هاي بدن ذخيره مي‌گردد. گونگ به صورت ماده‌اي با انرژي بالا تمام سلول را پر مي‌كند و در آن متركم مي‌شود و به شكل سلول‌هاي شما در مي‌آيد در اين حالت بدن ديگر آن بدن فيزيكي اوليه نيست بلكه جوهر آن عوض شده است. اين فرايند را «پالايش بدن» مي‌ناميم . ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 68. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📙 کتاب: اندیشه سیاسی آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی ✍ تالیف: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📚 نشر بوستان کتاب قم ✅ جدیدترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، توسط نشر بوستان کتاب قم منتشر شد. ✅ کتاب حاضر با هدف آشنایی با اندیشه سیاسی آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی تهیه شده است. در این اثر، سعی مؤلف بر این بوده که با استفاده از منابع دست اول بر جای مانده از مرحوم شاه آبادی، به خصوص دو اثر مشهور وی؛ یعنی شذرات المعارف و رشحات البحار، اندیشه سیاسی ایشان را بیان کرده و همچنین تأثیرات اندیشه سیاسی مرحوم شاه آبادی را بر شاگردشان حضرت امام خمینی ره نشان دهد که بخش مهمی از این اثر را به خود اختصاص داده و به خصوص، در این اثر، تأثیرات عرفانی و اخلاقی و عملی شاه آبادی بر بنیانگذار انقلاب اسلامی در جهات مختلف نشان داده شده است. چرا که اندیشه شاه آبادی، به نوعی زیربنای فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود و برای شناخت انقلاب اسلامی ایران، شناخت اندیشه سیاسی ایشان حائز اهمیت است. ✅ مشخصات کتابشناختی اثر: زبان: فارسی قطع: رقعی جلد: شومیز تیراژ: 1000 نسخه تاریخ چاپ: تابستان 1402 تعداد صفحه: 224 قیمت اصلی: 1٬450٬000 ریال قیمت با تخفیف: 1٬305٬000 ریال 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 اربعین؛ اندکی طعم عصر ظهور 🔻 اربعین تجسم ملکات اخلاقی و تحقق ارزش ها و آرمانهاست. ما تجسم سخاوت و تعین اخوت را در اربعین به وضوح می بینیم. آن امتی که"شهدا علی الناس"می‌تواند باشد و نمونه تبلیغ عملی اسلام، امروز در اربعین یافت می شود. ما نیاز داشتیم به یک جامعه مینی مال تا اندکی طعم عصر ظهور را بچشیم و برای تحققش مشتاق تر شویم. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
بازخوانی تاویل.pdf
1.1M
🌗 بازخواني تأويل بايسته‌ها و نابايسته‌هاي آن ✍️ دكتر منوچهر صدوقي‌سُها 🔻اشاره دكتر منوچهر صدوقي‌سُها در گفتگويي تفصيلي به بازخواني، بايسته‌ها و نابايسته‌هاي تأويل از ديدگاه‌هاي مختلف پرداخته و اظهار داشت: تأويل كه ريشه‌اي قرآني ـ وحياني دارد، به جهت قابليت توسعه، در تاريخ فكر و انديشه اسلامي، علاوه بر تفسير و علوم قرآني در علومي چون فلسفه، عرفان، اخلاق و ادبيات نيز وارد شده و همواره محل بحث واقع گرديده است. وي معتقد است: با نظر به شمول حضور تأويل و مباحث پيراموني آن در حوزه‌هاي گوناگون فكري، مي‌توان از آن به عنوان يكي از تعيين‌كننده‌ترين و كليدي‌‌ترين مفاهيم تاريخي اسلام ياد كرد، تا آنجا كه در مواردي چند، آنچه محوريت داشته و نحوه انديشه را مشخص نموده است،‌ تأويل و چگونگي تلقي از آن بوده است. اينك مشروح افاضات استاد پيش روي شماست. معارف 🔸 مسئله اول اولين مسئله در باب تأويل، سؤال از واژه، ريشة لغوي و اشتقاق آن است. قول كلاسيك اين است كه: تأويل صيغة مصدري از باب تفعيل، يا مشتق از «اوّل» در مقابل ثاني و آخر است «هُوَ الأوَّلُ وَالآخِرُ» و يا مشتق از «اُول» به معناي برگشت است: آل، يؤولُ، اُولاً. اما ما در ضمن كار به قول سومي برخورديم كه برحسب افادت صاحب آن، قولِ «قيل» است و آن نظر صاحب قاموس اللغه مي‌باشد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 72. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰۲۰ شهریور؛ پایان مهلت ثبت‌نام فراخوان جذب عضو هیات علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی 💢رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ▫️مرحله اول فراخوان جذب هیات علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی که از 15 تیرماه آغاز شده بود، در تاریخ 20 شهریور ماه به پایان می رسد و پس از تایید بررسی صلاحیت های علمی و عمومی در هیات های اجرایی جذب استانها، پذیرفته شدگان از آغاز نیمسال اول 03-1402 شروع به همکاری خواهند کرد. ▫️مرحله دوم فراخوان جذب هیات علمی وابسته نیز آذرماه 1402 آغاز خواهد شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی https://sajed.iau.ir نسبت به ثبت‌نام و تکمیل مدارک اقدام کنند. ▫️بیشتر بخوانید👇👇👇 iau.ir/fa/news/3652 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
رویدادهای تاریخی 📘 نقد و بررسی یادگاری نویافته منسوب به امام‌ رضا علیه السلام در مسجد جامع ساوه سخنرانان: 🗓شنبه 11 شهریور 1402، ساعت 17 🏠 سالن حافظ 🔹 برنامه به صورت حضوری برگزار می‌شود. 🔹 ورود برای عموم آزاد و رایگان است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗بی‌توجهی ما به مفهوم انتحال! 🎤دکتر رضا محمدزاده؛ عضو هیئت علمی و دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) 🔹در زبان عربی اصطلاحی با عنوان «انتحال» وجود دارد که در بحث‌های پژوهشی کشورهای عربی از آن استفاده می‌شود. در زبان انگلیسی نیز کلمه «plagiarism» در مباحث پژوهشی، اصطلاح فراگیری است و زیاد از آن استفاده می‌شود، اما متأسفانه در زبان فارسی واژه‌ای نداریم که شامل تقلب، سرقت، کپی‌برداری، جعل، تحریف و تعدی به حقوق فردی شود که مالکیت ادبی، معنوی، مفهومی و علمی نسبت به امری دارد. این امر نشان‌دهنده آن است که پدیده سوءرفتار پژوهشی در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است! 🔸ما عموما برای چیزهایی که اهمیت دارد اصطلاح خاصی را به کار می‌‌بریم و روی چیزهایی که اهمیت ندارد اسم نمی‌گذاریم لذا اولین معضل ما این است که به این پدیده به خوبی توجه نکرده‌ایم! 🔹«انتحال» در زبان عربی آنقدر وسعت معنایی دارد که اگر در جایی شخصی خالق یک تعبیر، اصطلاح، ادعا و حتی یک تصویر است و فرد دیگری بدون منبع از آن استفاده کند، نیز آن را دربرمی‌گیرد. بنابراین پدیده انتحال فقط مختص علوم انسانی نیست، بلکه همه این موارد را دربرمی‌گیرد. مثلاً گاهی در فیلم یا موسیقی یا تئاتر، برداشتی از آن در یک برنامه شبکه‌های تلویزیونی پخش شده و کسی‌که این کار را انجام داده اشاره‌ای به حقوق معنوی خالق اولیه این طرح یا برنامه نکرده باشد؛ در حالی‌ که اگر بدون ارجاع و استناد آن را به عنوان اثر خودش معرفی کند، در چارچوب انتحال قرار می‌‌گیرد که متأسفانه این معضل از قدیم در مجامع علمی اتفاق می‌افتاده است. 🔸نکته‌ای که اهمیت انتحال را در یکی دو سده اخیر بیشتر کرده تأسیس دانشگاه است. از آن زمان اصل مهمی مبنای شکل‌گیری مؤسساتی شد که ماهیت دانشگاهی دارند که آن اصل را امروز در روش‌های تحقیق به دانشجویان آموزش می‌دهیم و آن این است که هیچ پژوهشی تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه حرفی تازه و جنبه‌ای نوآورانه و مبتکرانه داشته باشد. لذا خالقیت از عناصر مهم پژوهش به معنای مصطلح کلمه است و در ابتدا باید بررسی کنیم که نوآوری این پژوهش چیست. 🔹متأسفانه عواملی باعث می‌شود که همه افراد در یک سطح مساوی از مقوله ابتکار و نوآوری بهره‌مند نباشند. لذا برخی در این زمینه سرآمد، برخی متوسط و برخی در سطح پایین و برخی حتی آمادگی خلاقیت و نوآوری را ندارند. از سوی دیگر به دلایلی، کسانی‌که در سطوح پایین ابتکار هستند در شرایطی مجبور می‌شوند دست به کاری بزنند که ادعایشان این است که در آن ابتکار وجود دارد، در حالی‌ که واقعاً این‌گونه نیست و در واقع نتیجه کاری است که توسط دیگران انجام شده و این افرادِ ناتوان به عمد یا غیرعمد از کار دیگران استفاده کرده‌اند و وانمود می‌کنند که کار خودشان است! 🔸به نظر من مقوله پیشگیری در این معضل پژوهشی مهم‌تر از این است که صبر کنیم تا این اتفاق رخ دهد و سپس به دنبال شناسایی افرادی باشیم که این تخلفات در کارهای پژوهشی آنها انجام شده است. 🔹وقتی استادی سر کلاس مباحثی را برای دانشجو بیان می‌کند که صرفاً حاصل مطالبی است که از افراد و کتاب‌های مختلف گرفته و خودش چیزی برای طرح ندارد و خالی از نوآوری است، آیا می‌تواند الگویی برای نوآوری دانشجویان باشد و می‌‌تواند به خوبی در مورد رساله و پایان‌نامه دانشجویان اظهار نظر کند؟! 🔸متأسفانه تعدادی از اساتید همه چیز از جمله طراحی و نوشتن پایان‌نامه را به دانشجو واگذار می‌کنند و فقط سر جلسه دفاعیه حضور می‌یابند و در نهایت نمره‌ای به دانشجو داده می‌شود. لذا سایه استاد بر سر این کار علمی چندان مشخص نیست، در حالی‌ که بر اساس آئین‌نامه‌های وزارت علوم، استاد یکی از عناصر و مقومات مهم پایان‌نامه و رساله است که نقشی کلیدی در تحقق این کار علمی دارد. بنابراین حتی اگر دانشجو آمادگی خوبی برای کار مبتکرانه نداشته باشد، کسی که باید ظرفیت و استعداد دانشجو را به فعلیت برساند استادش است، چون دانشجو دستیار استاد محسوب می‌شود. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir