eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: ✅️ کرسیها و نشستهایی که چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود. منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 مستیِ چای روضه ارباب حافظ تو دم ز باده شیراز می زنی من دم ز چای روضه ارباب می زنم 🔹 مادرت چایِ روضه را دم کرد و مرا چایِ روضــــــــه آدم کـرد 🔸 مُتعجّب نشو از من که چرا گیر توام شکر چایى تو حُکم نمک را دارد 🔹 دو سه تا حبه قند و چای حسین بعد روضه عجیب می‌چسبد 🔸 مستم، ملامتم نکن ای محتسب که من چایی نبات روضه‌ ارباب خورده‌ام 🔹 دائم الخمرم خواندند زاهدان این دیار بس که بعد از روضه‌ها با چای، مستی کرده‌ام 🔸 بهتر ز صد طبیب و مداوا و مرهم است یک جرعه چای روضه‌ هر هفته‌ات، حسین 🔹 این عشق پر بهاست به عالم نمی‌دهم من طعم چای روضه به زمزم نمی‌دهم 🔸 این چای روضه‌ها که مرا زیر و رو کند عطرش ز دور، کار هزاران سبو کند 🔹 وقتی که چای روضه مرا مست می‌کند کفران نعمت است به پیمانه لب زنم 🔸 عرق کهنه‌ شیراز مرا مست نکرد چایی روضه‌ ارباب، زمین گیرم کرد 🔹 دکتر! زبی دوایی دردم نگو که من چای شفایِ روضه‌ ارباب می‌خورم 🔸 در جوانی همه نوع باده و می‌، نوشیدم راستش هیچ کدام چایی ارباب نشد 🔹 تمام درد بدون علاج دنیا را به چای روضه‌ آقا، دوا کنید از نو 🔸 چه حاجت است مرا بر شراب جنت‌ها که چای روضه‌ ارباب، مستِ مستم کرد 🔹 بی جهت دنبال برهان و کلام و منطقیم چای بعد روضه، کافر را مسلمان می‌کند 🔸 چای بعد از روضه، آب زندگیست خضر گویا اهل هیأت بوده است 🔹 سرچشمه‌ بقا، همه در چای روضه‌هاست پس بهر خضر، چای بقا را بیاورید 🔸 چایی روضه تو، طعم عسل را دارد سر حال آمده با چایی‌ات آقا، جگرم 🔹 کار زمزم میکند چایی پای روضه ها چای این غمخانه را خوردن صفایی می‌دهد 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 الگوگیری از نهضت حسینی در و ✍ حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان ◾️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟ 1⃣ دیدگاه اسلام سنّتی: به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست. ⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛ ۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند. ۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند. ۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است. 2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد. ⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است. 🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است. 🏷 منبع: کانال مُسْلِمْنا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 احیای دین 🎙آیت‌الله جوادی آملی: 🔹وجود مبارك سیدالشهداء(سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. اما چطور این راه را انتخاب كرد و قیام كرد و فرزندان خودش را برد؟ چون او می‌ خواست خاورمیانه را بیدار كند؛ آ‌ن روز هیچ راه دیگری برای احیای خاورمیانه نبود! خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه خاورمیانه اسلامی بود. 🔸وجود مبارك سیدالشهداء(ع) بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه را، مدینه را، فاصله مكه و مدینه را، فاصله مكه و عراق را، فاصله عراق و شام را این اهل بیت رفتند، پیام دادند سخنرانی كردند نامه دادند نامه گرفتند؛ خاورمیانه را بیدار كردند. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود، لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه های من باشند! با اینكه یقین داشت اینها به اسارت می ‌روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه‌ های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، مسیر برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند. 🔹حضرت نامه‌ ها نوشت، مصاحبه ‌ها كرد، قدم به قدم اتمام حجّت كرد؛ در مكه آن سخنرانی رسمی را بیان كرد، با ابن‌زبیر یك نحو مصاحبه كرد، با ابن‌عباس یك نحو مصاحبه كرد؛ مردم خوابیده بودند حضرت اینها را بیدار كرد، لذا به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) عرض كردند در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم، دین باید آزاد باشد و ما این كار را كردیم، ما پیروز شدیم. 🔸اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود انسان، آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است، لذا باید با عزّت و جلال و شكوه همراه باشد. «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة» شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به كرامت اصلی‌ اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم، هر كس از ماست عزیز است؛ «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة». / منبع: درس اخلاق 1395/07/15 🖥آپارات: https://aparat.com/v/JXABc 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌑 تاسوعا چه روزی است؟ 🎙عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام: «تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ. بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏. 🔰امام صادق علیه‌السلام: تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند، اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن‌مرجانه و ابن‌سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند. آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود. 📚؛:الکافی، ج۴، ص۱۴۷ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 عباس بِرارم دُشمن شِکارم مداحی لری در رثای قمر بنی هاشم(ع) در بین الحرمین. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
رهیافتی به دانشنامه امام حسین.pdf
285.1K
🌗رهيافتي به «دانشنامه امام حسين(ع)» 🎤 |در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمود طباطبايي نژاد 🔻اشاره گرچه طي قرن‌هاي متمادي تلاش زيادي از سوي پژوهشگران در شناخت ابعاد گسترده و عميق و زواياي ناشناخته مكتب بزرگ حسيني انجام گرفته، اما آنچه نياز امروز است فراهم آمدن اثري جامع پيرامون اين مكتب بزرگ جهاني است. در آستانه محرم سال 1431 قمري از دو دهه تلاش محققان پژوهشگاه علوم حديث رونمايي شد و اثر ماندگار و مجموعه بسيار ارزشمند «دانشنامه امام حسين(ع)» نام گرفت. آنچه در پي مي‌آيد حاصل گفتگوي معارف با حجت الاسلام و المسلمين طباطبايي نژاد مدير محترم گروه سيره‌نگاري پژوهشگاه علوم حديث و محقق ارشد «دانشنامه امام حسين(ع)»است؛ كه تقديم شما مي‌شود. معارف ❓ با توجه به اينكه كارهاي زيادي در حوزه عاشورا پژوهي و امام حسين(ع) انجام گرفته است انگيزه شما از پرداختن به اين پروژه عظيم چه بود؟ 🔸 با توجه به اينكه امام حسين(ع) تاريخ گذشته و تمام شده نيست، بلكه حقيقتي زنده و تأثيرگذار در همه زمان‌هاست، لذا در هر زماني نياز به كاري نو و جديد در اين رابطه هست. نكته مهمتر اين است كه با توجه به ظرفيت‌هاي بزرگي كه در سايه انقلاب اسلامي ايجاد شده و همچنين امكانات جديدي كه ظهور پيدا كرده، ما در تمامي ابعاد اسلامي بايد با تكيه بر امكانات و كارهاي گذشتگان، كارهاي قوي و نو انجام بدهيم و به كارهاي گذشتگان بسنده نكنيم. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 81. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فلسفه "یا اَخا اَدرِک اَخاک" گفتن حضرت عباس 🎙استاد فقید علی صفائی حائری را می‌شنوید که از وفای ابوالفضل العباس(ع) می گوید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌑 سفیر حق 🎙آیت‌الله جوادی آملی ◾️عصر تاسوعا وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی بن ‌ابی ‌طالب (علیهم السلام) تكیه به شمشیر داده بود در جلوی خیمه، حالتی به حضرت دست داد كه وجود مبارك رسول اكرم(ص) را دید؛ پیغمبر به او فرمود: «یا حُسَینُ إنَّكَ رائِحٌ إلَینا عَن قَریبٍ»؛ تو زود به طرف ما می ‌آیی، خیلی نمانده است. در این حال، زینب (علیها السلام) آمد، عرض كرد برادر! سر و صدا زیاد است، گویا دارند به طرف خیام حمله می ‌كنند. ◾️وجود مبارك ابی ‌عبدالله(ع)، عباس‌ بن ‌علی را خواست فرمود: «یا عَبّاسُ إركَبْ بِنَفسی أنتَ یا أخی»؛ فرمود عباس! من به فدای تو، برو ببین چه خبر است. این «تفدیه»؛ یعنی قربانت گردم، این را امام برای هر كسی نمی‌ گوید؛ فرمود عباس! من فدایت شوم، برو ببین چه خبر است. وجود مبارك عباس ‌بن ‌علی حركت كرد، حبیب ‌بن‌ مظاهر اسدی، زهیر بن قین و عده ‌ای از اصحاب خاص حضرت، ملازم ركاب عباس ‌بن ‌علی بودند، با این جلال رفتند، فرمود چه خبر است؟ عرض كردند یا بیعت یا جنگ؛ هم اكنون، عصر تاسوعا! وجود مبارك عباس ‌بن ‌علی فرمود من گزارش ببرم. عباس ‌بن ‌علی به حضرت عرض كرد كه اینها می ‌گویند هم اكنون كار را یكسره كنیم. ◾️حضرت به عباس ‌بن ‌علی فرمود: «فَاِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلى غُدْوَة وَ تَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ»؛ عباس! اگر توانستی یك امشب را مهلت بگیری این كار را بكن، این نه برای آن است كه ما دوست داریم بمانیم، بلکه برای این است كه «فَهُوَ یعلَمُ»؛ خدا می داند «أنّی قَد کنتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کتابِهِ وَ کثرَةَ الدُّعاءِ وَ الاِستِغفارِ»؛ من برای چهار كار می‌خواهم شب عاشورا زنده باشم: 1. خدا می ‌داند من نماز را خیلی دوست دارم (یک)؛ 2. قرآن خواندن را دوست دارم (دو)، چقدر حسین، خواندن آیات قرآن را دوست دارد كه با سرِ در بالای نی هم قرآن می ‌خواند! 3. سوم اینكه خدا می ‌داند من دعاهای زیاد را دوست دارم، خیلی می ‌خواهم دعا كنم و با خدا مناجات كنم؛ 4. چهارم اینکه خیلی هم می‌ خواهم استغفار كنم و از خدا طلب بخشش كنم. عاشورا، درس است؛ درس خواندنِ نماز است، درس خواندنِ قرآن است، درس دعاست، درس استغفار است./سخنرانی محرم 1368 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
39.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 روضه تاسوعا مرحوم حاج آقا کوثری در محضر امام خمینی(ره) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥به محض ورود به برزخ تلافی کردند! روایتی از آیت الله العظمی درچه ای: هر کاری که در دنیا برای امام حسین(علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند. 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 مکن ای صبح طلوع ... 🏴 امشبی را شَهِ دین در حرمش مهمان است مَکُن ای صبح طلوع! عصـر فـردا بَـدَنَ‍ـش زیر سُم اسبان است مَکُن ای صبح طلوع ...! 📣 شعر معروف امشبی را شه دین در حرمش مهمان است..... از سروده های کربلایی محمود بهجت پدر آیت الله بهجت می باشد. به راستی چه اخلاص و نورانیتی در این سروده هست که اینگونه ماندگار شده است؟! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
آیا بهره برداری.pdf
633.2K
🌗آيا بهره‌برداري منطقي از قيام امام حسين(ع) ضرورت دارد؟* ❓|🎤 |پرسش يك خانم اهل سنت، از علامه محمدتقي جعفري 🔻اشاره اين سئوال توسط خانم نجمه زهره (فرزند شيخ محمد ابوزهره از شيوخ دانشمند مصر) از استاد علامه محمد تقي جعفري شده و ايشان در پاسخ اينگونه پاسخ فرمودند. معارف ✅ با توجه به عمق و عظمت قيام امام حسين(ع) و انگيزه‌ها و نتايج اجتماعي آن، بايد اين واقعه عظيم نينوا را مربوط به همه بشريت است؛ زيرا همان گونه كه تاريخ نشان مي‌دهد، قرباني شدن امام حسين(ع) به انگيزه تسلط بر مال و ثروت و جاه و مقام نبوده است، زيرا اگر حسين(ع) در برابر يزيد ـ آن جنايتكار پليد تاريخ ـ تسليم مي‌شد، با كمال راحتي به همة آن امور دست مي‌يافت. شما با دقت در سخنان آن بزرگوار از هنگام خروج از مدينه تا آخرين لحظات زندگي او بدون ترديد به اين نتيجه مي‌رسيد كه انگيزه و غرض او تنها نجات اسلام راستين و اصول عالي بشريت بود كه در آن موقع در معرض نابودي قطعي قرار گرفته بود. اينگونه نيست كه نهضت سازندة امام حسين(ع) به وسيلة صاحب نظران گروه‌هاي اسلامي طرح و مورد كاوش قرار نگرفته باشد، بلكه همان طور كه مي‌دانيد در اين خصوص تا حدودي كارهاي قابل توجهي به وسيلة صاحب‌نظران اسلامي اعم از شيعه و سني صورت گرفته است. اما اينكه آن قيام بي‌نظير در تاريخ چرا آنچنان كه مي‌بايست بحث و بررسي نشده است. در اين مورد چند كلمه مي‌توان بيان كرد: ... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 72. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 صلوات خاصه حضرت شهید 🔻صلوات خاصه امام حسين عليه السلام: 🏴اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ صَلاةً نَامِیَةً زَاکِیَةً مُبَارَکَةً یَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لا یَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلادِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 پیراهنی که جای ۶۳ ضربه بر آن بود! 🎙امام محمد باقر(ع) 🛑 عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) وَ عَلَيْهِ جُبَّةُ خَزٍّ دَكْنَاءُ فَوَجَدُوا فِيهَا ثَلَاثَةً وَ سِتِّينَ مِنْ بَيْنِ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ وَ طَعْنَةٍ بِالرُّمْحِ أَوْ رَمْيَةٍ بِالسَّهْمِ. 📚 الكافي ج6 ص452 🔰جابر گوید امام باقر علیه‌السلام فرمودند: امام حسين عليه السّلام در حالى شهيد شد كه جبّه‌اى تیره رنگ از جنسِ خز پوشيده بود که در آن اثرِ شصت و سه ضربهٔ شمشير، نيزه و پرتابِ تير يافتند. 📚 الكافي ج6 ص452 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 چرا هیچ زخمی بر پشت سیدالشهدا(ع) ننشسته بود؟ 🎙 امام محمد باقر(ع) 🛑...عَنْ أَبِي الْجَارُودِ وَ ابْنِ بُكَيْرٍ وَ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ: «أُصِيبَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ وُجِدَ بِهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ بضعا [بِضْعٌ‏] وَ عشرين [عِشْرُونَ‏] طَعْنَةً بِرُمْحٍ أَوْ ضَرْبَةً بِسَيْفٍ أَوْ رَمْيَةً بِسَهْمٍ فَرُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ كُلُّهَا فِي مُقَدَّمِهِ لِأَنَّهُ ع كَانَ لَا يُوَلِّي.» 🔰از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «امام حسین (علیه‌السلام) دچار آن مصیبت شدند، در حالی که سیصد و بیست و چند زخمِ نیزه و شمشیر و تیر بر (پیکر مطهر) ایشان یافت می‌شد. روایت شده است که تمام این زخم‌ها بر جلوی بدنشان نشسته بود؛ چراکه ایشان (به دشمن) پشت نمی‌کردند (فرار نمی‌کردند.)» 📚الأمالي (للصدوق)، ص۱۶۴ 🏴 نام اثر: شجاعةالحسینیة ✍ استاد حسن روح الامین 🏦 نقاشی دیجیتال 🏦 سال تولید اثر: ۱۴۰۲ ه.ش ▪️شرح اثر: رزم نمایان حضرت سید الشهدا(ع) در روز عاشورا در دریای تیر و نیزه و شمشیر که تا همیشه مَثَل شجاعت است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 دو جور سخن گفتن حضرت در "شب" و "روز" عاشورا ✍ آیت الله حائری شیرازی(ره) ◾️امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» ◽️شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. ◾️شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 عرش بر زمین افتاد! روایت است که چون تنگ شد بر او میدان فتاده از حرکت ذوالجناح وز جولان هوا ز بادِ مخالف چو قیرگون گردید عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد بلند مرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد شاغر: مُقبل کاشانی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir