eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
341 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اصالت اخلاق در فهم واقعه عاشورا 👤دکتر راضیه بدیعیان؛ پژوهشگر و دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت 🕔زمان: چهارشنبه ۱۸ مرداد؛ ساعت ۱۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔 دومین همایش فقیه کارگزار؛ ویژه بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مشکینی (ره) 👤با حضور و سخنرانی: 🎙استاد سیدهاشم حسینی بوشهری 🎙استاد علی اکبر سیفی مازندرانی 🎙استاد علـی اکبــر رشـــــاد 🎙استاد سید علی اکبر اجاق نژاد 👤 دبیر علمی: دکتر محمدعلی لیالی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ الی ۱۸ 🕌 مکان: قم،‌ خیابان صفائیه، کوچه ۲۴ (ممتاز)، فرعی دوم سمت چپ، پلاک ۲۸ (معهد الاجتهاد الفعال) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرا تشیع.pdf
425.9K
🌗چـرا تشيّـع؟ ✍️دکتر حميدرضا شاكرين 🔹اشاره: در شماره‌هاي پيشين از چرايي دين تا چرايي اسلام را بر رسيديم؛ اكنون اين پرسش رخ مي‌نمايد كه با وجود فرقه‌ها و مذاهب مختلف در جهان اسلام چه بايد كرد؟ آيا مي‌توان به حقانيت مساوي و مطلق هر يك از مذاهب موجود فتوا داد يا در اين ميان مهتر و كهتري وجود دارد و صراط مستقيم هدايت تنها در يكي از نحله‌هاي موجود فرايافتني است و ديگر مذاهب در رتبه فروتري قرار دارند؟ و در اين صورت راه راست كدام است و چگونه مي‌توان آن را در ميان راه‌ها و مسالك گوناگون بازشناخت؟ اكنون برآنيم به ياري خداوند اين مسئله را بكاويم. پيشاپيش بايد توجه داشت كه بررسي جامع و همه جانبه اين مسئله بالغ بر ده‌ها جلد كتاب خواهد شد. پس آنچه در اين مختصر امكان‌پذير است تنها نيم‌نگاهي گذرا و فشرده است. 🔻در جستجوي چيستي و چرايي تشيع ابتدا نكاتي مقدماتي تقديم مي‌گردد و آنگاه به بررسي ماهيت تشيع، خاستگاه آن، پاره‌اي از مستندات ديني و امتيازات آن در برابر ديگر فرقه‌ها خواهيم پرداخت: ❇️ يك) ملاك مسلماني: شاخص و ملاك اصلي مسلمان‌بودن و شرط رستگاري امت ختميه از نظر قرآن مجيد عبارت است از ايمان به خدا و رسول و هر آنچه بر پيامبر نازل شده است، همراه با پيروي بي‌قيد و شرط از فرامين و دستورات خدا و پيامبر. اين مسئله به گونه‌هاي مختلف در قرآن مجيد مورد تأكيد قرار گرفته است. پاره‌اي از آيات قرآن در اين باره عبارت است از: 🔸1ـ لزوم پيروي از خدا و پيامبر : ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سومین همایش از کنگره ملی شیخ شهید (ره) | شهرستان نور ✍️ با پیام آیت الله العظمی نوری همدانی 👈پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲؛ ساعت ۹ - ۱۲ آدرس: سالن دانشگاه آزاد واحد شهرستان نور واقع در ابتدای جاده نور به سمت چمستان 💥 با همکاری نهادهای برگزارکننده همایش 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 امام حسین (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت ✍ علی باقر شیخانی چکیده: امام حسین علیه السلام ، سبط اصغر پیامبر گرامی اسلام و جزو اهل بیت علیهم السلام است. روایات فراوانی در منابع روایی شیعه و سنی درباره شأن و فضایل ایشان وارد شده که نشان دهنده جایگاه والای آن حضرت در میان مسلمانان است. رسول گرامی اسلام درباره امام حسین علیه السلام فرموده است: «حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت هستند». پرداختن به زندگانی این امام آثار متعددی دارد که از آن جمله می توان به الگوسازی برای نسل جوان، فرهنگ سازی برای ارتقای اخلاق فاضله در جامعه، آشنایی مردم مسلمان جهان با شخصیت های مهم صدر اسلام، زمینه سازی برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان و کاهش اختلافات مذهبی اشاره کرد. 🔻برای مطالعه این کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🌐https://www.ecnahad.ir/lesson/view/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 معرفت میرزا رضا کرمانی قاتل ناصرالدین شاه! عصر تاریخ نوشت: طبق استناد بر تاریخ یکصد ساله ایران، دربازجویی ها یا استنطاقات انجام گرفته از ضارب (میرزا رضای کرمانی)، مطالبی در رابطه با یهودیان عنوان شده است که بی تردید می تواند نشانگر انسانیت و معرفت وی در رابطه با حمایت از حق و حقوق مظلومان و ستمدیدگان به ویژه اقلیت های دینی بوده باشد. در بخشی از اعترافات، میرزا رضای کرمانی گفته بود: "من قبلاً وسیله بهتری داشتم که ناصرالدین شاه را بکشم بدون آنکه گرفتار شوم، بدین ترتیب که اطلاع یافتم که شاه به باغ یکی از اعیان برای گردش می رود پس خود را به باغ رسانده مخفی شدم، شاه آمد و کشتن او بسیار آسان و راه فرار برای من باز بود اما او را نکشتم، زیرا عده ای یهودی در آن روز (یکی از اعیاد کلیمیان) برای تفریح در آن باغ اقامت داشتند و اگر شاه کشته می شد و من فرار می کردم، خون را به گردن یهودیانی که در باغ حضور داشتند می انداختند به این دلیل من از انجام آن امر منصرف شدم." 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 حکایت عباس چایی خور  «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَكَ وَجِیها بِالْحُسَینِ علیه السلام فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ».  سلام الله علیه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست‌ علمی «اهانت به قرآن و کتب آسمانی از منظر حقوق بشر» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 🔔نشست‌ علمی «آزادی بیان و حقوق بشر» 🎙ارائه: دکتر محمود حکمت‌نیا 📆زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ 🕌مکان: حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۱، تالار شهید سلیمانی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اصالت اخلاق در فهم واقعه عاشورا 👤حجت الاسلام سعید نیازی؛ پژوهشگر فلسفه و استاد سطوح عالی حوزه علمیه تبریز 🕔زمان: پنج شنبه 19 مرداد؛ ساعت 17 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔فراخوان مقاله/ سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 🌑موضوع: “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک” ✔️از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ 🔻محورهای مقالات این کنفرانس بین المللی: 🔹جنگ و صلح عادلانه 🔸اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم 🔹آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطی‌گری 🔸همدلی و همدردی اسلامی 🔹احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین 🔸تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی 🌐آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🏢نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ 🔗پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com ☎️تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷ 📝نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) ⏳آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 "دین و سیاست"؛ اشتراک در هدف، روش و قلمرو 🎤 حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «دین و مسئله عرفی‌سازی»: 🔹جان لاک مهمترین چهره شاخص در رابطه با مسئله عرفی‌سازی و جداسازی سیاست از دین است. این سنخ بحث‌ها به دنبال یکسری مسائل از دوران رنسانس شروع شد که به نوعی انتقاد به دین است و کم‌کم دایره‌اش گسترده شد. اول بحث رابطه علم و دین مطرح و بعد رابطه دین و اخلاق مطرح گردید. در این باره چهار نوع نگاه به صورت احتمالی قابل طرح است که دیدگاه گسست یکی از آن‌هاست. در این نگاه، این سوال پدید می‌آید که چطور دین و سیاست از هم گسسته است؟ اینجا نیز سه وجه مورد تاکید قرار می‌گیرد که آنها را اساسی ‌ترین مبانی جدایی دین از سیاست می‌دانند: 1️⃣ گسست در هدف. دین هدفی دارد و سیاست هدف دیگری. حکومت متشکل از مردمانی است که برای پاسداری از منافع مدنی خود جامعه سیاسی را تشکیل می‌دهند. منافع مدنی عبارت است از: زیستن، آزادی، سلامتی و دارایی. اینها نهاد سیاست را می‌سازد. در مقابل، دین جامعه‌ای داوطلبانه است که از کسانی تشکیل می‌شود که با هم در اموری مثل مراسم‌های عمومی و عبادی مجتمع می‌شوند و هدفشان رستگاری روح است. 2️⃣ تمایز در قلمرو. قلمرو دین فردی و شخصی است؛ زیرا هدف دین تامین رستگاری روح است. بنابراین گستره کارکرد دین حوزه درونی است. پس قلمرو دین کاملا خاص و شخصی است و در اختیار فرد است ولی قلمرو سیاست مناسبات اجتماعی است. حکومت کاری به درون فرد ندارد زیرا قلمروش مناسبات آدم‌هاست و با رفتار مشهود آن‌ها کار دارد. 3️⃣ تمایز در روش. در روش هم دین و سیاست با هم فرق می‌کنند. روش دین، اختیاری است. شخص با میل خودش به دین می‌پیوندد و به اعمال و مناسک دینی عمل می‌کند. از این جهت دین شباهت به اخلاق دارد. ولی سیاست با الزام و اجبار همراه است. بنابراین الزام و اجبار خصیصه اصلی روش سیاسی است ولی التزام و سرسپاری درونی مربوط به دین است. 🔸 برای همه اینها جواب‌هایی داریم و حتی با مبانی مسیحی هم به آن‌ها جواب‌هایی داده شده است. نگاه قرآن به ما می‌آموزد که این نگرش از اساس باطل است و جوهره دین الهی نمی‌تواند این را بپذیرد. 🔹در شریعت اسلامی اهدافی که برای حکومت و دین قرار داده شده نمی‌تواند جدای از هم باشد؛ بنابراین تمایز در هدف نه از زاویه هدف در باب سیاست درست است و نه از زاویه هدف در باب دین. قرآن هدف دین، بحث توحید، بحث تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت را مطرح می‌کند زیرا یکی از این اهداف «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» است. 🔸از حیث قلمرو هم دین صرف قلمرو شخصی نیست. در شصت کتاب فقهی فقط چند مورد مربوط به عبادات و بقیه اجتماعیات و سیاست است. پس مباحث سیاسی و اجتماعی در دین بسیار گسترده است. 🔹در روش هم دین فقط التزامیات نیست بلکه الزامات زیادی دارد. بله، اصل پذیرش دین آزادانه است و همراه با اجبار و زور نیست ولی وقتی کسی مسلمان شد و جامعه اسلامی تشکیل شد احکام الزامی هم در ساختار سیاسی عملی خواهد شد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥به محض ورود به برزخ تلافی کردند! روایتی از آیت الله العظمی درچه ای: هر کاری که در دنیا برای امام حسین(علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند. 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir