eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 نشست تخصصی «گستردگی فقه معاصر و الزامات آن» 🎙ارائه: استاد مجتبی الهی خراسانی 📆 زمان: سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۵۰ 🏛 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیۀ میرزاجعفر (ساختمان اصلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی) 🔗 لینک شرکت مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔وبینار «آسیب شناسی عملکرد دولت‌های اسلامی پیرامون دفاع از مقدسات» 👤با حضور: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود راعی؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد 🎙دکتر هدی غفاری؛ دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور 🎙دکتر محمدحسین پیغمبری؛ قاضی دادگستری و معاون احیای حقوق عامه اندیشکده 📆 زمان: سه شنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۲۰ 🔖 با اعطای گواهی معتبر به شرکت کنندگان 🔗لینک وبینار: https://vc.isu.ac.ir/ch/human-rights 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔سلسله نشست‌های علمی «ظرفیت سنجی نهج‌البلاغه در استنباط فقهی» 🎙ارائه: استاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 📆 زمان: ۱۶ مرداد، ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۳ به مدت یک هفته 🕌 مکان: حرم مطهر رضوی،مدرسه عالی فقاهت (مدرسه تاریخی خیرات خان) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 شیخ الرئیس کفشدار زوّار امیرالمومنین(ع) جریان جالبی که در دیدار علامه حسن زاده آملی با آیت الله آقا نجفی رضوان الله تعالی علیهما در حاشیه كنگره بزرگداشت يكصدمين سال رحلت «آخوند ملاحسينقلي همداني» (1373ش) در همدان، ثبت شد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 پروژۀ بدن! ✍️دکتر محسن عزیزی ابرقویی/ روانشناس 🔹پروژۀ بدن نام کتابی است از Joan Jacobs Brumberg که در سال ۱۹۹۷.م چاپ شده است. برومبرگ در این کتاب توضیح می دهد که گرچه قرن بیستم در ظاهر دانش و آزادی بیشتری برای دختران به ارمغان آورده است، اما نگرش ها نسبت به خود را دگرگون ساخته است و این بسیار مخاطره آمیز است. 🔸او می گوید که روانشناسان مدرسه باید به دختران نوجوان توضیح دهند که بدن آنها مهمترین بعد وجودی شان نیست و زیبایی ظاهری هم بازتابی از انسان بودن ایشان نیست. برومبرگ می گوید دختران امروزی، «ظاهر خوب» را معیار کمال زنانه می دانند، در حالی که قبلا «کارهای خوب» چنین جایگاهی داشت. 🔹او ادامه می دهد که «مشغلۀ ذهنی دختران با بدن شان» تبعات سنگینی بر جای گذاشته است. بررسی نگرش های دختران امریکایی در ۱۰۰ سال اخیر گویای این مطلب است که دختران امریکایی، پیشتر برای اصلاح خود، بر مطالعه کردن بیشتر و خوش رفتاری/خوش اخلاقی تمرکز داشتند و در چند سال اخیر معیار اصلی آنها برای اصلاح خود تغییر بدن و زیباسازی ظاهر جسمانی شده است. 🔸آنگر (۱۹۷۹) و ولف (۱۹۹۱) نیز نگرانی های مشابهی را ابراز کرده اند. ایشان می نویسند در حالی که پیشتر «دلبستگی به خانه و زندگی/کارهای خانه» معیار جذابیت زنان بود، اما امروزه «جنسی و شهوانی بودن» معیار جذابیت آنها شده است! منابع: Brumberg, J. J. (1997). The Body Project: An intimate history of American girls. New York:Vintage. Unger, R. K. (1979). Female and male. New York: Harper & Row. Wolf, N. (1991). The beauty myth: How images of beauty are used against women. New York: Anchor Books. https://www.amazon.com/stores/Joan-Jacobs-Brumberg/author/B000AP7TO0?ref=ap_rdr&store_ref=ap_rdr&isDramIntegrated=true&shoppingPortalEnabled=true 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فیدئیزم.pdf
127.4K
🌗فيـدئيـزم ✍️ محمدتقي فعالي فيدئيزم يا ايمان‌گروي، جنبشي است در فلسفة دين و معرفت‌شناسي ديني كه به خصوص در نيمة دوم قرن بيستم تحت تأثير مستقيم تعاليم ويتگنشتاين توسعه يافت،‌ و برخي ديگر از فلاسفة متأخر، هر يك به نحوي بر گسترة آن افزودند. بر اساس رأي‌محوري ويتگنشتاين، دين همانند علم و هر فعاليت ديگر انساني، شكلي از حيات است. وظيفة فيلسوف هرگز تلاش براي يافتن «دليل و شاهد» يا توجيه عقلاني به نفع باور به خدا نيست؛ بلكه وي بايد فعاليت‌هاي متنوعي را كه به حيات انساني شكل ديني داده است، توضيح دهد. در اين طريقه، شناخت ديني، مبتني بر آگاهي عقلي يا طبيعي نيست؛ بلكه فقط بر ايمان استوار است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔سلسله نشست‌های علمی «فلسفه شریعت» 🎙 ارائه دهنده: استاد احمد مبلغی 📆 زمان: سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۷ و ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۰۰ 🏢مکان: حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔖بسته خویی شناسی به‌مناسبت سالروز ارتحال آیت‌الله خویی (۱۷ مرداد ۱۳۷۱) 🔺سید الفقهاء و نابغه الاصول، سید ابوالقاسم خویی/ سید عبدالعزیز طباطبائی 🔺میراث فکری آیت‌الله خویی(ره)/ سید محمدرضا سیستانی 🔺آیت‌الله خویی ضرورت دخالت در امور سیاسی را تشخیص دادند/ شیخ باقر ایروانی 🔺آیت‌الله خویی تلاش کرد فاصله میان مردم و مرجعیت را بردارد/ سید منیر خباز 🔺درباره «حوزه نجف»، امام خمینی و آیت‌الله خویی/ سیدمحمود ‌‌هاشمی ‌شاهرودی 🔺مکتب آیت‌الله خویی(ره)/ سید محمدمهدی موسوی خلخالی 🔺سکان‌دار کشتی فقاهت در نجف/ خاطرات مرحوم موسوی خلخالی از استادش 🔺آیت‌الله خویی نسبت به سابقین آزادی فکر داشت/ سید احمد مددی 🔺تأثیر و پیامدهای شیوه اجتهادی آیت‌الله خویى بر محافل و مکاتب علمى حوزه علمیه قم/ حیدر حبّ‌الله 🔺تفاوت دیدگاه امام و آیت‌الله خویی در ولایت فقیه ثمره عملی اندکی دارد/ مهدی هادوی تهرانی 🔺آیت‌الله خویی تدریس خارج را تسهیل کرد/ مهدی گنجی 🔺فقه آیت‌الله خویی کاملاً قابل پیش‌بینی و مسیرش از قبل مشخص است/ ابوالقاسم علیدوست 🔺گستره شریعت در اصول فقه آیت‌الله خویی مطرح نیست/ ابوالقاسم علیدوست 🔺امام خمینی تحلیلی و آیت‌الله خویی تطبیقی می‌اندیشند/ احمد مبلغی 🔺زعامت سیاسی فقیه در اندیشه آیت‌الله خویی/ محمدجواد ارسطا 🔺نگاهی به اختلافات اعتبار سنجی احادیث از منظر آیت‌الله خویی و آیت‌الله محسنی/ علی ظفر یوسفی 🔺روش رجالی آیت‌الله خویی، از دوره چهارم تدریس عوض شد/ محمدحسن ربانی بیرجندی 🔺آیت‌الله خویی فرمود «بروید تا می‌توانید در فقه کار کنید، اصول بس است!»/ سیدمحسن حسینی فقیه 🔺آیت‌الله خویی گفت «اتهام اهدای انگشتر به شاه را پیش مادرم فاطمه (س) حل خواهم کرد»/ شیخ حسن انصاریان 🔺از روابط صمیمی بیوت امام(ره) و آیت‌الله خویی در نجف؛ تا اختلاف‌افکنی برخی اطرافیان افراطی و مشکوک/ سید موسی خوئی 🔺واکنش آیت‌الله خویی به ماجرای فیضیه/ صفاءالدین تبرائیان 🔺از «خوی» تا «نجف»/ مجید تربت‌زاده 🔺خورشید آسمان فقاهت/ حسن طالبیان شریف 🔺کارهای ناتمام سید خویی 🔺آیت‌الله خویی؛ فقیهی استوار با اجازاتی ماندگار 🔺فقه بازاری و فقه نبوی/ دیدار سید صادق طباطبایی و ‌‌آیت‌الله خویی 🔺آیت‌الله خویی هیچ‌گاه مخالف انقلاب نبود/ احمد مبلغی 🔺نامه موافقت آیت‌الله خویی با تشکیل «نظام جمهوری اسلامی» 🔺نامه شهید صدر در پاسخ به برخی شایعات و جایگاه بی‌بدیل آیت‌الله خویی 🔺«آیت‌الله» مستندی که باید دید/ سید محمود صادقی 🔺فیلم/ اکران آنلاین مستند «آیت الله» 🔺فیلم/ سفارش آیت‌الله خویی به طلاب 🔺فیلم/ نقد آیت‌الله شبیری بر منهج رجالی آیت‌الله خویی 🔺فیلم: امتیازات علمی آیت‌الله خویی از زبان آیت‌الله شبیری زنجانی منبع: کانال «اجتهاد» 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🛑 دوره تخصصی مشروطه 👈 از سوی کانون اندیشه جوان، با حضور اساتید: 1⃣ قاسم تبریزی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر) 2⃣ محمدصادق ابوالحسنی منذر (دبیر علمی همایش شیخ شهید و عضو موسسه افق اندیشه تاریخ معاصر) 3⃣ سید جواد میری (عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 4⃣ عباس سلیمی نمین (مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) ♨️محورهای دوره: 🔸ماهیت نهضت مشروطه: جنبش عدالت‌خانه یا استعمارِ خارجی 🔹مشروطه و هویت ایرانی: نسبت مشروطه و تکوین، تغییر و تحول هویت ایرانی 🔸اندیشه فقهی: کشاکش و تخالفِ علمای شیعه در باب نهضت مشروطه 🔹بحران و شکست نهضت مشروطه در ایران. 🗓 زمان برگزاری: روز یکشنبه 22 مرداد ماه 1402 ساعت 8 الی 18 به‌صورت حضوری در کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان وصال شیرازی، کوچه فرهنگی، پلاک 19 و به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 💠این دوره به صورت رایگان برگزار خواهد شد اما برای حضور در دوره نیاز به ثبت نام است. 🔸با اعطای گواهی حضور در دوره ☎️ پشتیبانی : 09120656447 🔰 لینک ثبت نام 🔰 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰روش نقد با تاکید بررسی تطبیقی داستان حضرت موسی در قرآن و تورات 🔹چهارشنبه ۱۸ مرداد، ساعت ۸ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اصالت اخلاق در فهم واقعه عاشورا 👤دکتر راضیه بدیعیان؛ پژوهشگر و دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت 🕔زمان: چهارشنبه ۱۸ مرداد؛ ساعت ۱۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔 دومین همایش فقیه کارگزار؛ ویژه بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مشکینی (ره) 👤با حضور و سخنرانی: 🎙استاد سیدهاشم حسینی بوشهری 🎙استاد علی اکبر سیفی مازندرانی 🎙استاد علـی اکبــر رشـــــاد 🎙استاد سید علی اکبر اجاق نژاد 👤 دبیر علمی: دکتر محمدعلی لیالی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ الی ۱۸ 🕌 مکان: قم،‌ خیابان صفائیه، کوچه ۲۴ (ممتاز)، فرعی دوم سمت چپ، پلاک ۲۸ (معهد الاجتهاد الفعال) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرا تشیع.pdf
425.9K
🌗چـرا تشيّـع؟ ✍️دکتر حميدرضا شاكرين 🔹اشاره: در شماره‌هاي پيشين از چرايي دين تا چرايي اسلام را بر رسيديم؛ اكنون اين پرسش رخ مي‌نمايد كه با وجود فرقه‌ها و مذاهب مختلف در جهان اسلام چه بايد كرد؟ آيا مي‌توان به حقانيت مساوي و مطلق هر يك از مذاهب موجود فتوا داد يا در اين ميان مهتر و كهتري وجود دارد و صراط مستقيم هدايت تنها در يكي از نحله‌هاي موجود فرايافتني است و ديگر مذاهب در رتبه فروتري قرار دارند؟ و در اين صورت راه راست كدام است و چگونه مي‌توان آن را در ميان راه‌ها و مسالك گوناگون بازشناخت؟ اكنون برآنيم به ياري خداوند اين مسئله را بكاويم. پيشاپيش بايد توجه داشت كه بررسي جامع و همه جانبه اين مسئله بالغ بر ده‌ها جلد كتاب خواهد شد. پس آنچه در اين مختصر امكان‌پذير است تنها نيم‌نگاهي گذرا و فشرده است. 🔻در جستجوي چيستي و چرايي تشيع ابتدا نكاتي مقدماتي تقديم مي‌گردد و آنگاه به بررسي ماهيت تشيع، خاستگاه آن، پاره‌اي از مستندات ديني و امتيازات آن در برابر ديگر فرقه‌ها خواهيم پرداخت: ❇️ يك) ملاك مسلماني: شاخص و ملاك اصلي مسلمان‌بودن و شرط رستگاري امت ختميه از نظر قرآن مجيد عبارت است از ايمان به خدا و رسول و هر آنچه بر پيامبر نازل شده است، همراه با پيروي بي‌قيد و شرط از فرامين و دستورات خدا و پيامبر. اين مسئله به گونه‌هاي مختلف در قرآن مجيد مورد تأكيد قرار گرفته است. پاره‌اي از آيات قرآن در اين باره عبارت است از: 🔸1ـ لزوم پيروي از خدا و پيامبر : ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سومین همایش از کنگره ملی شیخ شهید (ره) | شهرستان نور ✍️ با پیام آیت الله العظمی نوری همدانی 👈پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲؛ ساعت ۹ - ۱۲ آدرس: سالن دانشگاه آزاد واحد شهرستان نور واقع در ابتدای جاده نور به سمت چمستان 💥 با همکاری نهادهای برگزارکننده همایش 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 امام حسین (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت ✍ علی باقر شیخانی چکیده: امام حسین علیه السلام ، سبط اصغر پیامبر گرامی اسلام و جزو اهل بیت علیهم السلام است. روایات فراوانی در منابع روایی شیعه و سنی درباره شأن و فضایل ایشان وارد شده که نشان دهنده جایگاه والای آن حضرت در میان مسلمانان است. رسول گرامی اسلام درباره امام حسین علیه السلام فرموده است: «حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت هستند». پرداختن به زندگانی این امام آثار متعددی دارد که از آن جمله می توان به الگوسازی برای نسل جوان، فرهنگ سازی برای ارتقای اخلاق فاضله در جامعه، آشنایی مردم مسلمان جهان با شخصیت های مهم صدر اسلام، زمینه سازی برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان و کاهش اختلافات مذهبی اشاره کرد. 🔻برای مطالعه این کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🌐https://www.ecnahad.ir/lesson/view/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 معرفت میرزا رضا کرمانی قاتل ناصرالدین شاه! عصر تاریخ نوشت: طبق استناد بر تاریخ یکصد ساله ایران، دربازجویی ها یا استنطاقات انجام گرفته از ضارب (میرزا رضای کرمانی)، مطالبی در رابطه با یهودیان عنوان شده است که بی تردید می تواند نشانگر انسانیت و معرفت وی در رابطه با حمایت از حق و حقوق مظلومان و ستمدیدگان به ویژه اقلیت های دینی بوده باشد. در بخشی از اعترافات، میرزا رضای کرمانی گفته بود: "من قبلاً وسیله بهتری داشتم که ناصرالدین شاه را بکشم بدون آنکه گرفتار شوم، بدین ترتیب که اطلاع یافتم که شاه به باغ یکی از اعیان برای گردش می رود پس خود را به باغ رسانده مخفی شدم، شاه آمد و کشتن او بسیار آسان و راه فرار برای من باز بود اما او را نکشتم، زیرا عده ای یهودی در آن روز (یکی از اعیاد کلیمیان) برای تفریح در آن باغ اقامت داشتند و اگر شاه کشته می شد و من فرار می کردم، خون را به گردن یهودیانی که در باغ حضور داشتند می انداختند به این دلیل من از انجام آن امر منصرف شدم." 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 حکایت عباس چایی خور  «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَكَ وَجِیها بِالْحُسَینِ علیه السلام فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ».  سلام الله علیه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست‌ علمی «اهانت به قرآن و کتب آسمانی از منظر حقوق بشر» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 🔔نشست‌ علمی «آزادی بیان و حقوق بشر» 🎙ارائه: دکتر محمود حکمت‌نیا 📆زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ 🕌مکان: حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۱، تالار شهید سلیمانی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اصالت اخلاق در فهم واقعه عاشورا 👤حجت الاسلام سعید نیازی؛ پژوهشگر فلسفه و استاد سطوح عالی حوزه علمیه تبریز 🕔زمان: پنج شنبه 19 مرداد؛ ساعت 17 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔فراخوان مقاله/ سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 🌑موضوع: “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک” ✔️از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ 🔻محورهای مقالات این کنفرانس بین المللی: 🔹جنگ و صلح عادلانه 🔸اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم 🔹آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطی‌گری 🔸همدلی و همدردی اسلامی 🔹احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین 🔸تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی 🌐آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🏢نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ 🔗پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com ☎️تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷ 📝نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) ⏳آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 "دین و سیاست"؛ اشتراک در هدف، روش و قلمرو 🎤 حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «دین و مسئله عرفی‌سازی»: 🔹جان لاک مهمترین چهره شاخص در رابطه با مسئله عرفی‌سازی و جداسازی سیاست از دین است. این سنخ بحث‌ها به دنبال یکسری مسائل از دوران رنسانس شروع شد که به نوعی انتقاد به دین است و کم‌کم دایره‌اش گسترده شد. اول بحث رابطه علم و دین مطرح و بعد رابطه دین و اخلاق مطرح گردید. در این باره چهار نوع نگاه به صورت احتمالی قابل طرح است که دیدگاه گسست یکی از آن‌هاست. در این نگاه، این سوال پدید می‌آید که چطور دین و سیاست از هم گسسته است؟ اینجا نیز سه وجه مورد تاکید قرار می‌گیرد که آنها را اساسی ‌ترین مبانی جدایی دین از سیاست می‌دانند: 1️⃣ گسست در هدف. دین هدفی دارد و سیاست هدف دیگری. حکومت متشکل از مردمانی است که برای پاسداری از منافع مدنی خود جامعه سیاسی را تشکیل می‌دهند. منافع مدنی عبارت است از: زیستن، آزادی، سلامتی و دارایی. اینها نهاد سیاست را می‌سازد. در مقابل، دین جامعه‌ای داوطلبانه است که از کسانی تشکیل می‌شود که با هم در اموری مثل مراسم‌های عمومی و عبادی مجتمع می‌شوند و هدفشان رستگاری روح است. 2️⃣ تمایز در قلمرو. قلمرو دین فردی و شخصی است؛ زیرا هدف دین تامین رستگاری روح است. بنابراین گستره کارکرد دین حوزه درونی است. پس قلمرو دین کاملا خاص و شخصی است و در اختیار فرد است ولی قلمرو سیاست مناسبات اجتماعی است. حکومت کاری به درون فرد ندارد زیرا قلمروش مناسبات آدم‌هاست و با رفتار مشهود آن‌ها کار دارد. 3️⃣ تمایز در روش. در روش هم دین و سیاست با هم فرق می‌کنند. روش دین، اختیاری است. شخص با میل خودش به دین می‌پیوندد و به اعمال و مناسک دینی عمل می‌کند. از این جهت دین شباهت به اخلاق دارد. ولی سیاست با الزام و اجبار همراه است. بنابراین الزام و اجبار خصیصه اصلی روش سیاسی است ولی التزام و سرسپاری درونی مربوط به دین است. 🔸 برای همه اینها جواب‌هایی داریم و حتی با مبانی مسیحی هم به آن‌ها جواب‌هایی داده شده است. نگاه قرآن به ما می‌آموزد که این نگرش از اساس باطل است و جوهره دین الهی نمی‌تواند این را بپذیرد. 🔹در شریعت اسلامی اهدافی که برای حکومت و دین قرار داده شده نمی‌تواند جدای از هم باشد؛ بنابراین تمایز در هدف نه از زاویه هدف در باب سیاست درست است و نه از زاویه هدف در باب دین. قرآن هدف دین، بحث توحید، بحث تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت را مطرح می‌کند زیرا یکی از این اهداف «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» است. 🔸از حیث قلمرو هم دین صرف قلمرو شخصی نیست. در شصت کتاب فقهی فقط چند مورد مربوط به عبادات و بقیه اجتماعیات و سیاست است. پس مباحث سیاسی و اجتماعی در دین بسیار گسترده است. 🔹در روش هم دین فقط التزامیات نیست بلکه الزامات زیادی دارد. بله، اصل پذیرش دین آزادانه است و همراه با اجبار و زور نیست ولی وقتی کسی مسلمان شد و جامعه اسلامی تشکیل شد احکام الزامی هم در ساختار سیاسی عملی خواهد شد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥به محض ورود به برزخ تلافی کردند! روایتی از آیت الله العظمی درچه ای: هر کاری که در دنیا برای امام حسین(علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند. 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(ع) 🎙استاد محمدهادی یوسفی غروی 1⃣«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» 2⃣«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» ◾️این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که به عنوان سخنانی از امام حسین(ع) به ایشان نسبت داده می شود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول این است: «اگر دین پیامبر برپا نمی گردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده است. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده است. در این قصیده تصویری از امام(ع) ترسیم می شود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار می رفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين و بيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ◽️ و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، به نام احمد شوقي. بیت کاملش این است: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(ع) [و به عنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یک بار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(ع) نسبت داد. مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری می گفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری به وجود می آورد و دستاویز گروههای منحرف شده است.» به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که می گویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً می گویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمی تواند صادر شود! این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir