eitaa logo
معارج
340 دنبال‌کننده
35 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰 استاد علی فرحانی 🔅 کوتاه کردن زمان تحصیل با استفاده از روش تحصیل سیر از 🔅 شیوه تحصیل علم اصول 🔅 زمان مراجعه به حواشی و اقوال 🔅 اهمیت کتاب «سیر کامل آیت الله فاضل (ره)» 🔅 ضرورت رعایت آداب اخلاقی تحصیل علم @maarejj
👆👆👆👆 🔊 حتما 🔰 استاد فرحانی این نکات را خطاب به طلابی بیان کرده اند که کتاب «الموجز» و «اصول فقه» را در محضر ایشان خوانده اند. 🔹 این نکات در پایان مسئله «القطع الحاصل من القدمات العقلیة» در تدریس کتاب شریف رسائل بیان شده است
🔰 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ ذَاتَ يَوْمٍ: 🔹 يا عَبْدَ اللَّهِ أَحِبَّ فِي اللَّهِ وَ أَبْغِضْ فِي اللَّهِ، وَ وَالِ فِي اللَّهِ، وَ عَادِ فِي اللَّهِ، فَإِنَّهُ لَا تُنَالُ وَلَايَةُ اللَّهِ تَعَالَى إِلَّا بِذَلِكَ وَ لَا يَجِدُ الرَّجُلُ طَعْمَ الْإِيمَانِ- وَ [إِنْ‏] كَثُرَتْ صَلَاتُهُ وَ صِيَامُهُ حَتَّى يَكُونَ كَذَلِكَ، وَ قَدْ صَارَتْ مُؤَاخَاةُ النَّاسِ يَوْمَكُمْ هَذَا أَكْثَرُهَا فِي الدُّنْيَا، عَلَيْهَا يَتَوَادُّونَ، وَ عَلَيْهَا يَتَبَاغَضُونَ، وَ ذَلِكَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً. 🔻 فقَالَ الرَّجُلُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ كَيْفَ لِي- أَنْ أَعْلَمَ أَنِّي قَدْ وَالَيْتُ وَ عَادَيْتُ فِي اللَّهِ وَ مَنْ وَلِيُّ اللَّهِ حَتَّى أُوَالِيَهُ وَ مَنْ عَدُوُّ اللَّهِ حَتَّى أُعَادِيَهُ 🔹 فأَشَارَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع، فَقَالَ: أَ تَرَى هَذَا قَالَ: بَلَى. 🔹 قالَ: [فَإِنَ‏] وَلِيَّ هَذَا وَلِيُّ اللَّهِ فَوَالِهِ، وَ عَدُوَّ هَذَا عَدُوُّ اللَّهِ فَعَادِهِ، وَ وَالِ وَلِيَّ هَذَا، وَ لَوْ أَنَّهُ قَاتِلُ أَبِيكَ وَ وَلَدِكَ، وَ عَادِ عَدُوَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ أَبُوكَ وَ وَلَدُك‏ 📌 التفسیر المنسوب للامام الحسن العسکری علیه السلام، ص 49 @maarejj
💢 کیفیت فراگیری علم اصول بر اساس خط سیر منظّم و هوشمند 🔰مشاور: محمدمهدی مقدسی 🆔:@m_mahdi1384 ♻️ پست حاضر مشاورۀ یکی از طلاب پایۀ پنجم است با مشاور محترم کانال جناب حجت الإِسلام محمدمهدی مقدسی درمورد کیفیت تحصیل روشمند علم اصول 🌀 : جسارتا حقیر هستم و بسیار دغدغۀ تحصیل روشمند اصول فقاهت بر پایه بنیان های نظری را دارم. الحمدلله حضرت و والد شریف شون در جهت احیای روش فقاهت بر مبنای نظرات امام راحل «ره» پیشتاز هستند. 🔹 حقیر علاقمندم سیر درسی علم اصول رو از آغاز مبتنی بر -که حقا در بیانات استاد جاری و ساری هست- دنبال کنم. در این مسیر به راهبری حضرتعالی نیازمندم. 🔹 آیا بنده از اصوات الموجز استاد شروع کنم؟ چگونه روشی رو به عهده بگیرم تا بتونم انتظارات بایسته نسبت به کتاب الموجز در سیر کتب تحصیلی اصول فقه برای ورود به خارج را اکتساب کنم؟ 🔶 : سلام علیکم. در بسیاری موارد کسانی که یک علم را تدریس می کنند یا روش یادگیری آن را بیان می کنند، چون احاطه کامل به آن علم ندارند راهنمایی های آنها . 👌 مهمترین ویژگی استاد فرحانی این است که ایشان تسلّط و احاطۀ کامل به علوم حوزوی دارند؛ لذا در تدریس هایشان به گونه ای عمل می کنند که تمام مسیر رشد علمی طلبه را در نظر می گیرند. 📚 ایشان در علم اصول شان از همان ابتدا که کتاب الموجز تدریس کرده اند، خط سیر رشد علمی طلبه را مد نظر قرار داده و با توجه به آن خط سیر مفاهیم اصولی به صورت معیّن -را بدون کم گویی و اضافه گویی- با شاگردان القا می کردند. 🔻 بنابراین اگر کسی ایشان را دنبال کند و کتاب الموجز و اصول فقه را با صوت های ایشان بخواند حجم قابل توجّهی از مطالب نظام مند و دقیق اصولی و منطقی را به دست می آورد. 🔸 ایشان در این دو کتاب مطالب را به گونه ای بیان می کنند که خود به خود طلبه در راستای نظریات حضرت امام «ره» -که حقاً و انصافاً نظرات دقیق و کاملی است- قرار می گیرد. 🔸 پس از این دو کتاب اگر کتاب مناهج را با استاد کار کنید، یک دور اصول کامل و راقی (بدون قیل و قال ها) را یاد می گیرید. و نه تنها با اصول امام آشنا می شوید بلکه به واسطه روش تدریس ارزشمند استاد، معیاری به دست می آورید که بعد از خواندن مناهج بقیه آراء و نظرات را با مطالعه شخصی می فهمید و می توانید نسبت به آنها قضاوت و جمع بندی داشته باشید. ♨️ این است که ابتدا صوت جلسات را و گوش دهید؛ سپس آدرس ها و مراجعاتی که استاد در درس می فرمایند را مراجعه کنید. پس از مطالعه و اگر امکانش بود مباحثه، با بیان و قلم خودتان از درس بنویسید. در نوشتن تقریر سعی کنید بحث رعایت شود. 📌سوالاتتان را از مشاورین المرسلات بپرسید👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/248 🌐@almorsalaat
💢 سیر استاد در تدریس علوم حوزوی + اشاره اجمالی به سیر تدریس علم اصول توسط ایشان 🔰محمدمهدی مقدسی 🆔:@m_mahdi1384 ♻️این یادداشت توسط استاد محترم جناب حجت الإِسلام محمدمهدی مقدسی دربارۀ سیر پیشرفت و تحوّل شان به وسیلۀ دروس استاد فرحانی و نگاه کامل و نظاممند استاد در سیر تدریس دروس حوزوی، نگاشته شده است. 🔶 در سالهای ابتدایی ورود به حوزۀ علمیه قم، طلبه ای پر دغدغه بودم و در نظرم حوزه تنها مکانی بود که زمینۀ رشد فردی و اجتماعی من در آن فراهم بود؛ لذا با تلاش فراوان سعی میکردم در مسائل درسی، معنوی و اجتماعی به درستی گام بردارم. 🔸 برای یافتن شیوۀ صحیح درس خواندن در درسهای مختلف با اساتید با سابقۀ آن درس مشورت میکردم. در مسائل اخلاقی تلاش خود را برای عمل به رهنمودهای اساتید اخلاق به کار می بستم. همچنین تلاش میکردم برای موفقیّت در وظایف اجتماعی مهارت های لازم را به دست آورم. 🔸با وجود همۀ این تلاشها نتیجۀ مطلوب حاصل نمی گشت!. بزرگترین مشکلی که با آن مواجه بودم ناهماهنگی ها و تناقضاتی بود که مشورت با افراد مختلف در ذهنم ایجاد میکرد. راهکارهایی که برای تحصیل عمیق دروس حوزوی ارائه میدادند با انجام تکالیف اجتماعی منافات داشت. از طرفی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی که برای دفاع از انقلاب و اسلام ضرورت داشت سبب کم رنگ شدن امور علمی میگشت. و از طرف دیگر، راهکارهای رشد در امور معنوی و اخلاقی به گونه ای بود که فعالیتهای اجتماعی را کمرنگ میساخت. حتّی در تحصیل علم و یافتن روش صحیح درس خواندن و میزان تحصیل و تعمّق در هر علم و اولویّت بندی بین علوم نیز با ابهامات زیادی مواجه بودم. ⛔️ این افکار آشفته، انگیزه ام را تحت تاثیر قرار داده و دغدغه های فکری و اضطراب شدیدی را در روحم ایجاد کرده بود. 🔷 از پایۀ دوم در کلاس «المنطق» با استاد فرحانی آشنا شدم. روش تدریس ایشان برایم نو و جذاب بود. در تمام مدّت کلاس ذهنم به دنبال کلامِ ایشان میدوید. پس از تمام شدن هر جلسۀ درس، واقعا حس میکردم به دارایی هایم افزوده شده است. مشورت با استاد آبی بر آتش اضطراب درونم بود؛ ولی هنوز مسیر پیش رو برایم مبهم بود. 🔹 در طول دوران تحصیل در هر یک از مباحث که در درس استاد شرکت میکردم افقهای تازه ای به رویم گشوده میشد. درس اصول فقه و حضور در کلاس استاد بسیار شیرین و نشاط آور بود. ایشان در این جلسات با کنترل ذهن شاگردان، روش صحیح حرکت علمی را بر اساس قوانین منطقی به ما آموختند. ♨️ یکی از مهمترین و ارزشمندترین ثمرات این جلسات آشنا شدن با جنبه های مختلف شخصیّت حضرت امام خمینی و علامه طباطبائی بود. تا آن زمان حضرت امام را به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی و علامه طباطبائی را به عنوان فیلسوف و عارفی وارسته دوست داشتم؛ ولی از آن پس این دو شخصیّت نزدم چنان با عظمت بودند که در جنبه های گوناگون علمی و عملی ایشان را تنها الگوی خود میدانستم. 🔆 در پایان درس «بدایة الحکمة» وقتی نگاهی به مسیر طیّ شده انداختم مشاهده کردم که به برکت رهنمودهای استاد و آشنایی با مبانیِ حضرت امام و علامۀ طباطبائی، بنای فکریِ منسجمی در ذهنم نقش بسته است که در آن، عالِم و فقیه شدن و رشد در معنویات با انجام تکالیف اجتماعی و دفاع از اسلام و انقلاب هیچگونه تعارضی ندارند؛ بلکه جنبه های مختلف حرکتی واحد هستند که غفلت از هر یک، مانع ادامۀ حرکت میگردد. 🔹بنده و جمعی از شاگردان استاد، پس از سالها همراهی با ایشان مشاهده کردیم که استاد از قدمِ اول حرکت علمی در علم «منطق» با شناخت کامل مقصد و مسیر، در دروس منطق، اصول، فلسفه و فقه و در سخنرانیها و بیانات مختلف، مسیری را طراحی کرده اند که اگر با «اعتدال در بینش و عمل» و رعایت قواعد و ضوابط آن، در این مسیر گام برداریم در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت میتوانیم به اهداف خود نائل شده و به نظام اجتهادی حضرت امام خمینی و علامه طباطبائی دست یابیم؛ 🔹 مجموعه جلسات «الموجز»، اولین مجموعه از تدریس های اصول فقه استاد علی فرحانی است که در مدرسه علمیّه حقانی تدریس شده اند. اگرچه موضوع این جلسات، تدریس کتاب «الموجز» است؛ ولی مطالب آن اختصاص به کتاب «الموجز» ندارد. از آنجایی که استاد در این جلسات مفاهیم تصوری و «مطلبُ ما»ی مسائل علم اصول را بیان کرده اند، از نظر منطقی محتوای آن گام نخست و زیربنای حرکت علمی در علم اصول فقه است. 🔹 ایشان در ادامه، در تدریس کتاب «اصول الفقه» علامه مظفر، علاوه بر تکمیل مفاهیم تصوری علم اصول، شیوۀ به دست آوردن سازمان و مدرسه فکری مؤلف کتاب را نیز به شاگردان آموختند. ملکه ای که از این دو کلاس برای طلبه حاصل می گردد سبب می شود وی را برای شرکت در درس «مناهج الوصول» مستعدّ سازد. 👌 اگر طلبه ای سازمان استنباطی و اصولی حضرت امام را بیاموزد، به یکی از راقیترین نظامهای اجتهادی دست یافته است و علاوه بر اینکه در فقه مصطلح و ابواب طهارت تا دیات سرآمد خواهد شد، کلید گشایش قفل «تولید علوم انسانی اسلامی» را نیز در دست خواهد داشت. 🌐@almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سفرنامه سلوک 🔰 حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 🔹معرفی جایگاه و محتوای رساله اثر ارزشمند علامه طباطبایی در عرفان عملی 📌 جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی ۹۹/۸/۲۵ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰 استاد علی فرحانی 🔅 رابطه آقا سید علی شوشتری و شیخ انصاری 🔅 آشنایی مرحوم ملاحسینقلی همدانی با آقا سید علی شوشتری @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام و عرض ادب. استاد اگر ممکنه فرق لام موطئه قسم با جواب قسم را میفرمایید و خود موطئه به چه معناست؟ ✅ استاد مقدسی را بشنوید. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 طرح کلی اندیشه اسلامی 🔵 مدتی است که توفیق تدریس کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» مقام معظم رهبری برای اساتید دانشگاه دامغان برای بنده حاصل شده است. تا الان تا درس 16 بحث شده است. برخی از این جلسات ضبط شده که به مرور در کانال بارگذاری می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 طرح کلی اندیشه اسلامی 🔴 درس پانزدهم @maarejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 طرح کلی اندیشه اسلامی 🔴 درس شانزدهم @maarejj
🔰 بیان زیبای علامه طباطبایی درباره معنای «حکمت» و «حکیم بودن خداوند متعال»: 🔴 الحركات المتنوعة المختلفة التي تصدر منا إنما تعد فعلا لنا إذا تعلقت نوعا من التعلق بإرادتنا فلا تعد الصحة و المرض و الحركة الاضطرارية بالحركة اليومية أو السنوية مثلا أفعالا لنا، و من الضروري أن إرادة الفعل تتبع العلم برجحانه و الإذعان بكونه كمالا لنا، بمعنى كون فعله خيرا من تركه و نفعه غالبا على ضرره فما في الفعل من جهة الخير المترتب عليه هو المرجح له أي هو الذي يبعثنا نحو الفعل أي هو السبب في فاعلية الفاعل منا و هذا هو الذي نسميه غاية الفاعل في فعله و غرضه من فعله و قد قطعت الأبحاث الفلسفية أن الفعل بمعنى الأثر الصادر عن الفاعل إراديا كان أو غير إرادي لا يخلو من غاية. و كون الفعل مشتملا على جهة الخيرية المترتبة على تحققه هو المسمى بمصلحة الفعل فالمصلحة التي يعدها العقلاء و هم أهل الاجتماع الإنساني مصلحة هي الباعثة للفاعل على فعله، و هي سبب إتقان الفعل الموجب لعد الفاعل حكيما في فعله، و لولاها لكان الفعل لغوا لا أثر له. ⭕️ و من الضروري أن المصلحة المترتبة على الفعل لا وجود لها قبل وجود الفعل، فكونها باعثة للفاعل نحو الفعل داعية له إليه إنما هو بوجودها علما لا بوجودها خارجا بمعنى أن الواحد منا عنده صورة علمية مأخوذة من النظام الخارجي بما فيه من القوانين الكلية الجارية و الأصول المنتظمة الحاكمة بانسياق الحركات إلى غاياتها و الأفعال إلى‏ أغراضها و ما تحصل عنده بالتجربة من روابط الأشياء بعضها مع بعض، و لا ريب أن هذا النظام العلمي تابع للنظام الخارجي مترتب عليه. و شأن الفاعل الإرادي منا أن يطبق حركاته الخاصة المسماة فعلا على ما عنده من النظام العلمي و يراعي المصالح المتقررة فيه في فعله ببناء إرادته عليها فإن أصاب في تطبيقه الفعل على العلم كان حكيما في فعله متقنا في عمله و إن أخطأ في انطباق العلم على المعلوم الخارجي و إن لم يصب لقصور أو تقصير لم يسم حكيما بل لاغيا و جاهلا و نحوهما. 🔴 فالحكمة صفة الفاعل من جهة انطباق فعله على النظام العلمي المنطبق على النظام الخارجي و اشتمال فعله على المصلحة هو ترتبه على الصورة العلمية المترتبة على الخارج، فالحكمة بالحقيقة صفة ذاتية للخارج و إنما يتصف الفاعل أو فعله بها من جهة انطباق الفعل عليه بوساطة العلم، و كذا الفعل مشتمل على المصلحة بمعنى تفرعه على صورتها العلمية المحاكية للخارج. و هذا إنما يتم في الفعل الذي أريد به مطابقة الخارج كأفعالنا الإرادية و أما الفعل الذي هو نفس الخارج و هو فعل الله سبحانه فهو نفس الحكمة لا لمحاكاته أمرا آخر هو الحكمة و فعله مشتمل على المصلحة بمعنى أنه متبوع المصلحة لا تابع للمصلحة بحيث تدعوه إليه و تبعثه نحوه كما عرفت. و كل فاعل غيره تعالى يسأل عن فعله بقول «لم فعلت كذا»؟ و المطلوب به أن يطبق فعله على النظام الخارجي بما عنده من النظام العلمي و يشير إلى وجه المصلحة الباعثة له نحو الفعل، و أما هو سبحانه فلا مورد للسؤال عن فعله إذ فعله نفس النظام الخارجي الذي يطلب بالسؤال تطبيق الفعل عليه و لا نظام خارجي آخر حتى يطبق هو عليه، و فعله هو الذي تكون صورته العلمية مصلحة داعية باعثة نحو الفعل و لا نظام آخر فوقه- كما سمعت- حتى تكون الصورة العلمية المأخوذة منه مصلحة باعثة نحو هذا النظام فافهم. @maarejj
✅ پ.ن : هنگام مواجهه با عموم مردم یا قشر تحصیل کرده و حتی در جمع متدینین سؤالات اعتقادی فراوانی مطرح می شود که این ابهامات امتدادهای اجتماعی و فرهنگی پیدا می کند؛ مثلا سوالاتی درباره عدل خداوند، حکمت خداوند، علم خداوند و ... 🔅 برای پاسخ به اینگونه پرسش ها، لازم است جوابی سنجیده و متناسب با شرایط روحی مخاطب بیان شود و شناخت منشأ ایجاد سؤال برای پاسخ به آن بسیار مهم است. در موارد متعددی مشاهده می کنیم که کسی که این شبهه برایش مطرح شده است ریشه آن مسئله ای اعتقادی و علمی نیست؛ بلکه به دلیل مشکلات اجتماعی و فرهنگی و ... و قرار گرفتن در شرایطی سخت، این افکار در ذهنش جولان کرده است؛ لذا حتی بهترین پاسخ هم او را قانع نمی کند و گاهی راه آرام کردن روح او ریشه یابی و کمک به حل مشکل اوست ⭕️ ولی گاهی با افرادی مواجه می شویم که این دغدغه ها و پرسش ها، به دلیل ابهامات علمی و شبهات اعتقادی برایشان ایجاد شده است. 🔅 در مواجهه با این افراد، نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد شیوه صحیح پاسخ گویی است. استفاده از روش صحیح منطقی و شروع از مفاهیم تصوری و «» در بسیاری از موارد سوال را منتفی می کند. 🔅 در مسائلی مانند «عدل الهی»، «حکمت الهی» و ... منشأ بسیاری از سؤالات و ابهامات عدم داشتن تصوری صحیح از این مفاهیم است. 🔹 مرحوم علامه طباطبایی در این موارد پیش از ورود به استدلال های بحث و دفع شبهات، ابتدا در ذهن مخاطب مفاهیم تصوری را تصحیح می کنند. 🔸 متن فوق اینچنین است؛ در این متن با تبیین دقیق و صحیح مسئله «حکمت الهی» بسیاری از سؤالات و شبهات از اساس منتفی می شود. 📌 شهید مطهری نیز در کتاب عدل الهی با همین شیوه ابعاد مختلف مسئله عدل خداوند را بررسی می کنند و به شبهات پیرامون آن پاسخ می دهند. @maarejj
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀روش تاویل به مصدر بردن فعل امر 🎙استاد محمدمهدی مقدسی @almorsalaat
🔅 ⁉️ اگر قوانین اسلام می تواند اجتماع را مدیریت کند و حکومت اسلامی می تواند جامعه صالحی ایجاد کند؛ پس چرا در جوامع غیر دینی و کشورهای پیشرفته فضیلت های اخلاقی مانند راستگویی و امانت داری و ... بسیار بیشتر از جوامعی است که مدّعی اجرای قوانین اسلام هستند؟ ⭕️ این سؤالی است که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد و بارها در مواجهه با دانشجویان و جلسات معارفی با اساتید دانشگاه مطرح شده است. 🔹 پاسخی که غالبا به این پرسش داده می شود این است که « آنها به دستورات اسلام در عمل بیشتر پایبند هستند؛ اگرچه به آن اعتقاد ندارند و ما مسلمانان به دستورات دین خودمان عمل نمی کنیم». 🔸 این پاسخ اگرچه می تواند تا حدودی قانع کننده باشد؛ ولی مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف با تحلیل طرح این سوال به زیبایی به آن پاسخ می دهند. ایشان در تفسیر آیه 200 سوره مبارکه آل عمران تحت عنوان «كلام في المرابطة في المجتمع الإسلامي‏» دیدگاه های ارزشمند خود در مورد «رویکرد اجتماعی اسلام» ، «قوانین اجتماعی اسلام» و «حکومت اسلامی» را به صورت تفصیلی تبیین می کنند. 🔰 ایشان در ضمن این بحث به پرسش فوق اینگونه پاسخ می دهند که: 👇👇👇👇👇👇
🔅 و أما استعجابهم بما يرون من الصدق و الصفاء و الأمانة و البشر و غير ذلك فيما بين أفراد الملل المترقية فقد اختلط عليهم حقيقة الأمر فيه، و ذلك أن جل المتفكرين من باحثينا معاشر الشرقيين لا يقدرون على التفكر الاجتماعي و إنما يتفكرون تفكرا فرديا فالذي يراه الواحد منا نصب العين أنه موجود إنساني مستقل عن كل الأشياء غير مرتبط بها ارتباطا تبطل استقلاله الوجودي (مع أن الحق خلافه) ثم لا يتفكر في حياته إلا لجلب المنافع إلى نفسه و دفع المضار عن نفسه فلا يشتغل إلا بشأن نفسه و هو التفكر الفردي، و يستتبع ذلك أن يقيس غيره على نفسه فيقضي فيه بما يقضي على هذا النحو من الاستقلال. 🔹 و هذا القضاء إن صح فإنما يصح فيمن يجري في تفكره هذا المجرى و أما من يتفكر تفكرا اجتماعيا ليس نصب عينيه إلا أنه جزء غير منفك و لا مستقل عن المجتمع و أن منافعه جزء من منافع مجتمعة يرى خير المجتمع خير نفسه و شره شر نفسه و كل وصف و حال له وصفا و حالا لنفسه فهذا الإنسان يتفكر نحوا آخر من التفكر و لا يشتغل في الارتباط بغيره إلا بمن هو خارج عن مجتمعة و أما اشتغاله بأجزاء مجتمعة فلا يهتم به و لا يقدره شيئا. 🔴 سپس برای تبیین تفاوت نگاه فردی و نگاه اجتماعی مثالی از اعضای بدن بیان می کنند و با تبیین نسبت اعضای بدن با کل بدن و با سایر اعضا، آن را به جامعه انسانی تشبیه می کنند و در ادامه می فرمایند: 🔅و يتبين مما ذكرنا أن القضاء بالصلاح و الطلاح على أفراد المجتمعات المتمدنة الراقية على خلاف أفراد الأمم الأخرى لا ينبغي أن يبنى على ما يظهر من معاشرتهم و مخالطتهم فيما بينهم و عيشتهم الداخلية بل بالبناء على شخصيتهم الاجتماعية البارزة في مماستها و مصاكتها سائر الأمم الضعيفة و مخالطتها الحيوية سائر الشخصيات الاجتماعية في العالم. 🔴 فهذه هي التي يجب أن تراعى و تعتبر في القضاء بصلاح المجتمع و طلاحه و سعادته و شقائه و على هذا المجرى يجب أن يجري باحثونا ثم إن شاءوا فليستعجبوا و إن شاءوا فليتعجبوا. @maarejj
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های و آثار استاد شهید مطهری 🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری ⁉️ مطالعه شهید مطهری را آغاز کنیم؟ ⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟ ⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب کنیم؟ ⁉️ فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟ ⏰زمان برگزاری: روزهای شنبه و سه شنبه (۱۴، ۱۷، ۲۱، ۲۴ و ۲۸ اسفند ساعت 19:30 (5جلسه) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ soda96.ir/motaleae-motahari/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 طرح کلی اندیشه اسلامی 🔴 درس نوزدهم @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعل لازم و متعدی تعدیه فعل لازم به وسیله حرف جر (تعدیه عام و خاص) شیوه مجهول کردن فعل در تعدیه خاص و عام @maarejj
📣 برگزار می‌کند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی 1️⃣: آموزش ، مرحله اول، مباحث: اصالت وجود، تشکیک و تخصیص 🎙استاد علی فرحانی ⏰۱۵ فروردین الی ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ⏳ جلسات تدریس: ۱۰ساعت (۲۰جلسه، ۳۰دقیقه‌ای)، روزهای شنبه تا دوشنبه ♦️جلسات تکمیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(تعمیق محتوا، بررسی ارجاعات، تقریرخوانی، پرسش و پاسخ و ...) توسط حجج اسلام : مقدسی، هاشمی، جواهری، ستوده، ابراهیمی و فاطمی با محوریت کتاب ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره آیت الله مصباح یزدی از مرحوم آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی 🔵 شادی روحشان صلوات ⭕️ خدایا در این شب پایانی ماه مبارک ما را ببخش 🤲
⭕️ نادیده گرفتن و سهل انگاری در اجرای دستورات اسلام، مقدمه انسداد حرکت توحیدی جامعه است 🔰 محمد مهدی مقدسی 🔻 نگاه به شریعت و تعالیم دینی مشکلی است که از گذشته گریبانگیر جوامع بوده است. 🔻 در طول تاریخ مستکبران و دنیا طلبان برای پیش برد اهداف خود به گسترش تفسیر فردگرایانه از دین دامن می زدند 🔹 ولی مشکل اساسی این است که حتی دین گرایان و متدینان و برخی از اندیشمندان اسلامی نیز به همۀ ابعاد حرکت اجتماعی دین و مخصوصا شریعت اسلام معتقد نیستند و بسیاری از تعالیم اجتماعی اسلام را با رویکردی فردگرایانه تفسیر می کنند. 🔻 مرحوم علامه طباطبایی با بصیرتی عمیق و شناختی نافذ از تعالیم اسلامی در سراسر تفسیر شریف به تبیین جنبه های مختلف این حقیقت می پردازند و ساختار اجتماعی شریعت را ترسیم می کنند. 🔻 ایشان معتقدند که «اسلام در همۀ شئون اجتماعی است» و نگاه همه جانبه به اجتماع از اختصاصات دین اسلام است 🔵 در نگاه ایشان « دین مقدّمه‌ای برای و عبادات مقدمۀ وصول به است. هرگونه اخلال یا تحریف در احکام اجتماعیِ اسلام منجر به فساد در عبادات می‌شود و با فاسد شدن عبادات راه تربیت علمی و حرکت در مسیر توحید مسدود می‌گردد». 🔻 نبود شناخت همه جانبه از هویت اجتماعی اسلام سبب شده است که در بسیاری از مسائل از سوی صاحب نظران راه کارهای متناقض ارائه شود؛ 🔻 اهمیت این مسئله وقتی جلوه می کند که در موضوعی مانند که دامنه اجتماعی گسترده دارد بین اندیشمندان دینی اختلاف نظر وجود داشته باشد که دامنه این اختلاف اثرات مخربی در جامعه خواهد گذاشت با توجه به اهمیت موضوع در زمان حساس کنونی بر آن شدیم تا در قالب سلسله مباحثی ، گوشه هایی از در نگاه مرحوم علامه طباطبایی را خدمت شما تقدیم کنیم 📌 ادامه دارد ...... @almorsalaat
🟢 ایجاد و سکینه در دل مؤمنین از وظایف مهم 🔰 مقام معظم رهبری 🔻 شأن روحانی - این شأن هم یکی از مصادیق همین تبلیغ است - از جمله این است که در دلهای مؤمنین، حالت اطمینان و سکینه به‌وجود آورد: «هوالّذی انزل السکینة فی قلوب المؤمنین». سکینه، یعنی حالت استقرار، حالت آرامش؛ آرامش روانی، آرامش فکری. 🔻 نقطه مقابل این اطمینان، حالت فکری و آشوب فکری و بی انضباطی فکر و اندیشه و احساسات در وجود یک فرد است که او را به انواع و اقسام بدبختیهای شخصی و اختلالات اجتماعی میکشاند. 🔻 اگر شما امروز با مسائل دنیای مدرن، دنیای سرشار از فنآوری و علم و صنعتِ برتر و پیشرفتهای علمی که داعیه رهبری جهان را دارند - یعنی اروپا و امریکا - آشنا باشید، خواهید دید که امروز بزرگترین گرفتاری آنها، فقدان این حالت آرامش و اطمینان و سکینه است. 🔻آرامش و اطمینان و سکینه‌ای که به ما آموزش میدهد، غیر از حالت خواب‌رفتگی و خواب‌آلودگی است؛ غیر از حالت تخدیر است. 🔻 اهمیت دینِ صحیح این است که حالت تخدیر به کسی نمیدهد؛ بلکه حالت تخدیر فکری و روحی را از انسانهایی که تحت تأثیر عوامل گوناگون دچار آن حالت شده‌اند، به‌کلّی میزداید؛ آنها را هوشیار و حسّاس میکند و به خود میآورد؛ اما در عین حال آنها را از آشفتگی و تشویش و دغدغه فکری نجات میدهد. 🔻 دینِ صحیح، حالت سکینه و اطمینان و آرامش و اعتماد به خود و اعتماد به خدا و اعتماد به آینده را به انسان میبخشد. 🟣 آنچه که امروز جزو وظایف حتمی ماست، القای این حالت به مؤمنین، به مخاطبان و به آحاد مردم است. درست نقطه مقابل این، آن چیزی است که دشمن میخواهد 📌 ديدار با روحانيان و مبلّغان در آستانه ماه مبارك رمضان 1377/09/23 @maarejj
👆👆👆 این توصیه مقام معظم رهبری برای شرایط فعلی بسیار مهم و اساسی است بعد از دیدن این عبارت در سایت khamenei.ir فیش های «آرامش» و «سکینه» را مشاهده کردم نکات بسیار مهم و راهبردی در بیانات حضرت آقا است که در شرایط فعلی وظایف ما را تعیین می کند. @maarejj
🟣 بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن برای مان کافی است 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔻 زمان ما چیست؟ ما چه لازم داریم؟ ما دو چیز لازم داریم؛ هر دو را هم باید برایمان فراهم کند: یکی فقهِ مبسوطِ مستدلّ قوی برای مواجهه با مسائل روز است. با فقه سنتیِ ما مطمئناً نمی شود جواب مسائل روز مانند مسائل بانکی ، مسائل حکومتی، مسائل زندان ها و مسائل بین الملل را داد. بایستی بر اساس همین ضابطه فقاهت دنبال شود. 🔻 بنده از آدم هایی نیستم که معتقد باشم باید فقه را چنین و چنان کرد؛ نه خیر. بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن، برای مان کافی است. همین کتاب و سنتی که ما داریم، اگر کسی فقیه باشد و شیوه و آن متد استنباط را بلد باشد، تمام این مباحث قابل حل است و هیچ مشکلی ندارد 🔻 دوم کلام؛ امروز شبهه وجود دارد. امروز ما تفسیر لازم داریم 📌 بیانات در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۳۷۹/۰۲/۲۶ @maarejj