eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
505 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های و آثار استاد شهید مطهری 🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری ⁉️ مطالعه شهید مطهری را آغاز کنیم؟ ⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟ ⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب کنیم؟ ⁉️ فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟ ⏰زمان برگزاری: روزهای شنبه و سه شنبه (۱۴، ۱۷، ۲۱، ۲۴ و ۲۸ اسفند ساعت 19:30 (5جلسه) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ soda96.ir/motaleae-motahari/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
با سلام 🔸به بزرگوارانی که قصد مطالعه آثار شهید مطهری را دارند، می شود که حتما در این دوره شرکت کنند. 🔸استاد جواهری که از شاگردان استاد فرحانی هستن، چند سال متمادی است که در زمینه تدریس و تحقیق آثار شهید مطهری فعالند و در یکی از مدارس قم، در طرح جایگزین دروس عقائد و همچنین در موسسه بینش مطهر، آثار شهید مطهری را تدریس میکنند. ✅لذا انشالله این دوره برای شما بسیار مفید خواهد بود. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| بررسی وثاقت قاسم بن یحی در علم رجال 🎙استاد علی فرحانی ❇️ استاد در این صوت به مناسبت عبارت شیخ در مورد ضعف سندی روایت قاسم بن یحی، دو تفسیر از عبارت شیخ بیان کرده و‌ ضمن اشاره به جایگاه رجالیون معروف، نهایتا نشان می دهند که مجموع عبارات شیخ دال بر قبول ضعف سندی روایت است. 📚رسائل. استصحاب. سال 87 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 گفتمانی مجازی 🔰 به مناسبت سالروز صدور : 🔷جامعه سازی توحیدی🔷 🔸در منشور روحانیت🔸 ✅ باحضور اساتید: حجت الاسلام رضا خانجانی حجت الاسلام میثم قاسمی حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی حجت الاسلام امین اسدپور 🗓 تاریخ: چهارشنبه 4اسفند 🕰 ساعت: ۱۹:۳۰ 📲 پخش از طریق: skyroom.online/ch/pajooh/andishe-tohidi --------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
♦️ماجرای توحید قرآنی در نظام تفکر اسلامی 📚گزیده ای از کتاب «» (شرح بدایه الحکمه، اثر استاد علی فرحانی) 🔹جریانی در نظام تفکر اسلامی وجود دارد که رأس المال اصلی تمام اندیشه های اسلامی بوده و آن هم قرآن کریم است. در کنار قرآن، سنت به معنای روایات مستفاد از معصومین نیز منبع جریان ساز اندیشه های اسلامی بودند. نقطة آغاز جریانات فکری همان روزی است که پیغمبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) بیاناتی را در موضوعات مختلف فکری مطرح کردند. 🔹در قرآن کریم صریح ترین و مشکل ترین آیات مربوط به مسأله توحید است. در عین صراحت، باطن پیچیده ای دارد. مثلا آیه سوم سوره مبارکه حدید که می فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» ظاهر این آیه تناقض است. چون اول و آخر، ظاهر و باطن به او منتسب شده و مطابق با ظاهر این آیه جایی برای ممکنات باقی نمی ماند. در ادامه نیز می فرماید «و هو بکل شئ علیم» یعنی در پاسخ به سوال مذکور، اثبات ممکنات در عالم نیز می کند. و یا در آیه 24 سوره انفال میفرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» در ادعیه اعمال ماه رجب آمده است که: «وَ تَفَرَّدَ بِالْآلاَءِ وَ اَلْكِبْرِيَاءِ فَلاَ ضِدَّ لَهُ فِي جَبَرُوتِ شَأْنِهِ» از این نمونه آیات و روایات غامض در معارف قرآنی و روایی اسلام بسیار زیاد است. 🔹در این که قرآن کریم همانند انباری پر از باروت، منبع غنی برای انفجار معارف فکری انسان بوده، تردیدی نیست. اگرچه در موقعیت های تاریخی و اجتماعی که جرقه های این انفجار بوده اختلافاتی باشد، ولی اصل آن که در اسلام این منبع جریان ساز تعبیه شده روشن است. 🔹یکی از اصول مسلم که در این منبع عظیم وجود دارد و به زبان های مختلف به آن تصریح شده است، بحث است که در مرور زمان به آن توحید قرآنی گفتند. توحیدی که از روز اول وقتی به دست مادربزرگ ها رسید، داستان های خود را با عبارت «یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود» آغاز کردند. یعنی این مسأله در شمار افکار نهادینه در فطرت انسان ها بوده. از ابتدا هم با عبارت «قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا» آغاز شد. «انه علی کل شئ قدیر»، «انه علی کل شئ علیم» و از این قبیل آیات که همه چیز را به خداوند نسبت می دهد یا روایت معروف بین شیعه و سنی از حضرت امیر(ع): «یا هو یا من لا هو إلاّ هو» که پیغمبر اکرم (ص) آن را اسم اعظم می خوانند. 🔹همین مجموعة معارف در قرآن، فرهنگی را در بین مسلمین ایجاد کرد که با منابع نقلیِ ما گسترش پیدا کرد. این فضا باعث شد که اصلِ توحید برای متفکرین عالم اسلام، یک دغدغه عمومی شود. آن ها به دنبال حل این مسأله بودند که توحید با این غلظت، چگونه با وجودِ سایر مخلوقات معنا پیدا می کند؟ توحیدی که در قرآن آمده، غیر از خدایی است که در عداد سایر موجودات، مشغول تدبیر عالم است و گرنه این توحید را بت پرستان هم معتقد بودند.... 🔹... اگر بتوانیم توحید قرآنی را اثبات کنیم، مهمترین پرسش تفکر اسلامی را پاسخ داده ایم. شهید مطهری در کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، جهان بینی توحیدیِ اسلام را خالصترین نظریه در توحید می داند. منظور از خالص ترین این است که؛ بتوانیم هم عالم را اثبات کنیم و هم لایتناهی بودن واجب تعالی بدون هیچ قید و محدودیتی ثابت گردد. اثبات این مطلب امر مشکلی است که قرآن به آن اشاره کرده است: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» 🔹آنچه در درس یازدهم از عبارتِ مرحوم دوانی مطرح کردیم مربوط به همین دغدغه بود. ایشان برای حل این مسأله، نظریه لابن و تامر را مطرح کردند تا به زعم خود، وجودِ ممکنات، منجر به تناهی واجب تعالی نشود. البته همانطور که گفتیم، پاسخ ایشان از نظر استدلالی، قوت چندانی نداشت. ♦️دو قول مشهور 🔹در میان دانشمندان اسلامی، دو گروه کلی وجود دارد، عده ای همانند عرفا و اهل توحید، درباره این پرسش، جانب لایتناهی بودن ذات واجب را گرفته و آن را اصل مسلم می دانند. اگرچه برخی از آن ها، توجیهاتی برای تبیین جایگاه وجودِ ممکنات و کثرت در واقعیت بیان کردند. گروه دوم، متکلمین و بعضی از فلاسفه هستند که جانبِ کثرت را گرفته و با تمسک به بداهت آن، لایتناهی بودن واجب را با لحاظ تکثرات واقعی، تنزل می دهند. هرکدام از این دو گروه با توجه به دغدغه هایِ فکری خود، جانبِ یک طرف را گرفته اند ولی مهم حل تعارض و اجتماع ثمره هر دو اندیشه است. ⬇️⬇️لینک سفارش کتاب "در آستانه حکمت" (شرح بدایه الحکمه) به قلم حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری👇👇👇 https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▫️به صورت حضوری و مجازی | شهر مقدس قم. ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀|توضیحی مختصر پیرامون طبیعت فقه (ذوق فقهی) و نقش آن در استنباط 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس فقه نظام روابط اجتماعی، چهارشنبه 00.11.27، موسسه مفتاح @almorsalaat