🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد.
▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند .
▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین
#فلسفه #کلام_ولی
@almorsalaat
♦️#معرفی_تدریس| تحریر الروضه فی شرح اللمعه/ جلد دوم/ از ص257
🎙استاد محمدمهدی ستوده
🔊تدریس این کتاب در ترم جاری برای جمعی از طلاب پایه۶ در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال #دروس_اساتید_المرسلات بارگذاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
@doroos_almorsalaat
📣#اطلاعیه
▫️به مناسبت سالروز صدور #منشور_روحانیت امام خمینی (ره)
✅سلسله جلسات "نبض آینده" (تاملی بر نسبت حوزه های علمیه و آینده ایران)
🎙جلسه اول: استاد علی فرحانی
⏰زمان: دوشنبه ۲اسفند ساعت: ۱۴:۳۰
📌برگزار کننده: مدرسه علمیه جامعة المهدی(عج)/ خانه طلاب اصفهان
⬇️لینک حضور مجازی در جلسه👇
skyroom.online/ch/khanehtollab/bonyanha
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
hokoomat-v-amre-be-maaroof-2-rokne-asli-az-fegh-ejtemaee-eslam.mp3
1.64M
✅#فقه_روابط_اجتماعی| حکومت و امر به معروف دو رکن اصلی فقه اجتماعی اسلام هستند و با توجه به این نگاه، فهم از ادله عبادات نیز متفاوت خواهد شد.
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس فقه نظام روابط اجتماعی، چهارشنبه 00.11.27، موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #علوم_انسانی_اسلامی #فقه_نظام
@almorsalaat
✅#حوزه_علمیه چیست؟
🔹حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود.
🔹فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشتهی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی فلسفه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی کلام تخصّص پیدا کرده باشد؛ تفاوتی نمیکند. ... پس هویّت حوزهی قم و حوزههای دیگر این است؛ این شاکلهی اصلی حوزه است؛ همهی کارهایی که در حوزه انجام میگیرد باید با این نگاه انجام بگیرد.
🔹این تخصّصی که شما میگویید، این نظاماتی که شماها مطالبه میکنید، این پیشنهادهایی که در مورد ظرفیّتشناسی و امثال اینها گفتید، [این] حرفهای بسیار خوب همه باید در این چهارچوب و با این نگاه انجام بگیرد.
🔹در زمینهی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل علوم طبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهتگیری اینها را هم حوزه بایستی معیّن کند؛ یعنی جهتگیری حرکت علمی را حوزهها باید معیّن کنند، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم جهت میدهد. ... این جهت دادن به علم هم به عهدهی حوزه است.
🎙رهبر معظم انقلاب 98/02/18
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
🔰استاد علی فرحانی
💠مبحث #تمایز_علوم و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «#موضوع» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «#عرضی_ذاتی» کشیده می شود.
💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «#برهان» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «#شروط_مقدمات_برهان» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم.
💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «#عرض_ذاتی» و جایگاه باب «#برهان»، یک دوره سازمان کتاب «#المنطق» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند.
💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند #جمعبندی ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود.
🔊صوت #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
👈مقدمه بدایه،سال86
▫️9جلسه
👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye86/
🔊صوت #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
👈 مقدمه بدایه، سال89،
▫️10جلسه
👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye89/
📝لینک خرید و دانلود متن پیاده شده جلسات 👇👇
http://soda96.ir/araz-zati/
http://soda96.ir/araz-zati/
#استاد_علی_فرحانی #موضوع_علم #عرض_ذاتی #منطق #سطح_یک #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
📣 سلسله نشست های منشور پژوهی:
📌نشست هم اندیشی طلاب و روحانیون با عنوان:
«چند قدم جلوتر...»
بازاندیشی «رسالت حوزه و روحانیت در گام دوم انقلاب» بر مبنای «منشور روحانیت»
🎙با حضور حجج اسلام:
شیخ علی فرحانی / دکتر یحیی جهانگیری / دکتر حیدر همتی
⏰ زمان: سه شنبه ۳اسفندماه
🕌 مکان: حسینیه جماران
علاقهمندان جهت حضور میتوانند با شناسه @emamschooladmin در پیامرسان ایتا تماس حاصل فرمایند.
@almorsalaat
تفسیر ایه الذین قتوا فی سبیل الله از مرحوم علامه.mp3
1.98M
🔊#تفسیر| قرآن سبیل انسان را خود انسان می داند!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت توضیح می دهند که طبق بیان مرحوم علامه، قرآن سبیل انسان را خود انسان می داند لذا موضوع آیه «لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله» که مطلق قتل در سبیل الله است معنای خاصی پیدا می کند. حتما #بشنوید!
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌#منشور_روحانیت| منشور روحانیت را مثل یک لوح آسمانی بخوانید!
❇️سوم اسفند ماه سالروز صدور نامه تاریخی حضرت امام (ره) به حوزههای علمیّه و تعیین خط و مشی حوزه در ادامه و استمرار #نظام_جمهوری_اسلامی
#منشور_روحانیت
@qom_khamenei_ir
@almorsalaat
المرسلات
📌#منشور_روحانیت| منشور روحانیت را مثل یک لوح آسمانی بخوانید! ❇️سوم اسفند ماه سالروز صدور نامه تاری
📌ویژگیهای مجتهد جامع الشرایط در عصر حاضر
در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزه ها، اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند.
مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد.
مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهار نظر نمىكنم. آشنايى به روش برخورد با حيلهها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكتهشده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مىكنند، از ويژگيهاى يك مجتهد جامع است.
يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است واقعاً مدير و مدبر باشد.
حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است.
📚منشور روحانیت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔆#معرفی_تدریس| تطبیق اصول بر فقه
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
🔺 این جلسات با موضوع تطبیق علم اصول بر فقه با محوریت کتاب شریف شرح لمعه (الروضه البهیه) برای جمعی از طلاب پایه6 در حال برگزاری است.
🔊صوت این جلسات در کانال دروس اساتید المرسلات بارگذاری می شود👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#اصول_فقه #فقه #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@ofoqemobin
@almorsalaat
المرسلات
📣 سلسله نشست های منشور پژوهی: 📌نشست هم اندیشی طلاب و روحانیون با عنوان: «چند قدم جلوتر...» بازاند
📌#گزارش_تصویری
❇️ سوم اسفند ۱۴۰۰ / حسینیه جماران
@almorsalaat