eitaa logo
معارج
325 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
معارج
♨️ #مجموعه_جلسات ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این ا
📝 🔰 آسیب شناسی آموزش در حوزه های علمیه 🔹 به مناسبت اینکه برادر فاضل و بزرگوارم جناب حجة الاسلام ابراهیمی صوت های بحث را یک بار دیگر در کانال ارزشمند منتشر کردند، به نظرم رسید نکاتی را دربارۀ ادبیات عرب و آسیب شناسی آموزش این علم در حوزه تقدیم کنم. 🔻 آموزش ادبیات عرب به عنوان یکی از علوم حوزوی و ضروری تفقه و اجتهاد در دین، مسئله ای است که همیشه مورد توجه و اهتمام بزرگان حوزه بوده است. 🔻 اهمیت این مسئله به اندازه ای است که سه سال از بهترین سال های زندگی طلبه صرف یادگیری این علم می شود و تلاش های زیادی برای هر چه بهتر شدن آموزش ادبیات صورت گرفته است. تلاش هایی از قبیل تغییر آموزش ادبیات، اساتید ادبیات، برگزاری کلاس های ادبیات در برخی مدارس و مجموعه ها و ... 🔻 با وجود همۀ تلاش ها آنچه در متن حوزه مشاهده می شود این است که عده قابل توجهی از طلاب، پس از گذراندن سال های آموزش ادبیات، با ورود به سطوح بالاتر، در و ترجمه متون عربی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و با وجود اینکه در سال های تحصیل ادبیات به دنبال در این علم بودند، به پایین ترین اهداف این علم هم دست نیافته اند. 🔻 مشکلات حادّ طلاب در صرف و نحو (فضلاً از ) سبب می شود که با ورود به دروس اساسی مانند فقه و اصول و فلسفه و ... ، دچار سرخوردگی و افسردگی شوند و چون لازمۀ کار عمیق علمی، فعالیت های است و از آنجایی که تقریباً همه کتب مرجع به زبان عربی است، در عمل رشد علمی طلبه در زمینه های مختلف مختلّ می شود. 🔻 آنچه به این مشکلات دامن می زند ابهامات فراوان و گوناگونی است که در زمینه در اجتهاد و مقداری که لازم است یک طلبه در ادبیات تخصص پیدا کند مطرح می گردد. 🔹 عرب هدف مبهمی است که بسیاری از طلابِ مستعد، بدون شناخت صحیح، تلاش های زیادی برای دستیابی به آن انجام می دهند و غالباً نتیجه چندانی عاید نمی شود. ♨️ بنده در زمان تحصیل ادبیات عرب در مدرسه علمیه حقانی از محضر شناخته شده ای بهره مند شدم. همچنین چند سالی است در مدارس گوناگون در قم و شهرستان با طلاب در این موضوع مرتبطم و تا حدودی در جریان دغدغه های آن ها در زمینۀ ادبیات قرار دارم. 🔆 ان شاء الله در سلسله یادداشت هایی با موضوع در حوزه نکاتی را خدمت دوستان عرضه می دارم. همچنین در حدّ وُسع عملی برای حل این معضل را ارائه خواهم داد. 🔰 محمد مهدی مقدسی @maarejj
📸اعمال شب و روز دحوالارض
💠 امام جواد علیه السلام الگوی مبارزه با 💠 جواد الائمه علیه السلام بنیانگذار به صورت علنی 🔰 امام خامنه ای 🔻 امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به با کفر و طغیان گذشت. 🔻 این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که هنگامی که در مقابل قدرت های و ریاکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. 🔻 این بزرگوار نمودار و نشانه است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش با قدرت مزور و ریا کار خلیفه عباسی - مامون - مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد. 🔻اولین کسی بود که به طور علنی را بنیان گذاری کرد. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. 🔻 بحث آزاد، ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل انجام گرفته است. 📌 انسان 250 ساله @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💠 🔻 ✅ برای یادگیری یک زبان، باید به دو جنبه اساسی توجه نمود: 1️⃣ قواعد آن زبان 2️⃣ استعمال های آن زبان 🔆 بر اساس این دو جنبه اساسی، شیوه های آموزش زبان به دو شیوۀ و تقسیم می شود. 🔻 در شیوۀ دستور زبان محور ابتدا قواعد دستوری آن زبان آموزش داده می شود. در مرحله بعد زبان آموز با لغات آن زبان آشنا می شود و در نهایت توانایی فهم آن زبان را پیدا می کند. 🔻 در شیوۀ مکالمه محور در ابتدا قواعد دستوری به مقدار و اولیه در حدّ آموزش الفبای آن زبان و قوانین ابتدایی به زبان آموز آموزش داده می شود و در ادامه با استفاده از صوت و تصویر و ... جملات و پرکاربرد آموزش داده می شود. در ضمن آموزشِ مکالمه، معانی نیز بیان می گردد و دایره لغات ذهن زبان آموز توسعه می یابد. همچنین کم کم قواعد اصلی و اساسی (نه مباحث فرعی و اختلافی) تعلیم داده می شود. 🔆 در آموزش زبان بستگی به که از این آموزش قصد می شود یکی از این دو روش انتخاب می گردد؛ ولی وجه مشترک این دو روش این است که در هر دو روش برای بالابردن کیفیت آموزش، مباحث تئوری و کاربردی به صورت باید آموزش داده شود. ♨️ نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با تفکیک بین جنبه تئوری و کاربردی در اولین قدم باید مشخص گردد که زبان آموزش در هر یک از این دو جنبه باید تا چه سطحی آموزش ببیند و مهارت پیدا کند. 🔆 متاسفانه در فرآیند آموزش زبان عربی در حوزه این دو جنبه برای طلاب به خوبی تبیین نمی شود و غالبا طلبه ای که در سه سال اول طلبگی زبان عربی را می آموزد نمی داند که این دو جنبه را باید از یکدیگر تفکیک کند و در هر یک از این دو جنبه، نقطه مطلوب چیست و با چه روشی باید به نقطه مطلوب دست یافت. 🔆 برای تشخیص آموزش ادبیات عرب و یافتن راه کاری جهت افزایش کیفیت و بازده آن، لازم است سؤالات ذیل به ترتیب پاسخ داده شوند: 🔺 به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟ 🔺 با توجه به این هدف کدام یک از شیوه های آموزش زبان باید به کار گرفته شود؟ 🔺 بر اساس اهداف آموزشی، در مباحث تئوری و دستور زبان، طلبه باید به چه میزان و در چه سطحی تسلط داشته باشد؟ 🔺 بنابر هدفِ تحصیلِ ادبیات در حوزه، روش صحیح کابردی سازی مباحث چیست؟ ⚠️ : پاسخ سوالات فوق باید در دو مرحله بیان گردد: 1️⃣ روش صحیح در فضای آموزشی موجود و با استفاده از کتبی که در حال حاضر در حوزه تدریس می شود. 2️⃣ برنامه و روش پیشنهادی در فضای ایده آل. 📌 ان شاء الله در یادداشت های بعدی به مرور این سؤالات را بررسی خواهیم کرد. @maarejj
💠 ضرورت آشنا کردن مردم با / زبان ادعیه بالاتر از زبان احکام و فلسفه و عرفان 🔰 امام خمینی (ره) 🔆 ما باید مردم را با آشنا کنیم، علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند، با معارف الهی آشنا کنند. 🔻«الغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»🔻؛ دعای عرفه حضرت سیدالشهدا - سلام الله علیه - 🔻«متی غِبْت حتی تحتاج الی»🔻 چه. قرآن هم همین است، هر کدام یک زبانی دارد. قرآن نازل شده تا اینجا رسیده است و ادعیه ائمه ما - علیهم السلام - به حسب تعبیر بعض مشایخ، «» است و هرچه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. 🔆 زبان ادعیه با زبان عادی‌ای که احکام می‌خواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفان علمی هم دوتاست، یک زبان دیگری است مافوق اینها، منتها می‌خواهد، باید کسانی که آن زبان را می‌فهمند توجه کنند. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 داستان ابراهیم (ع) دوره ای کامل از / عبادات شرعی تمثالی از کمّلین انبیاء در مسیر قرب الی الله 🔰 علامه طباطبایی 🔻 إذا رجعنا إلى قصة إبراهيم (ع) و سيره بولده و حرمته إلى أرض مكة، و إسكانهما هناك، و ما جرى عليهما من الأمر، حتى آل الأمر، إلى ذبح إسماعيل و فدائه من جانب الله و بنائهما البيت، وجدنا القصة دورة كاملة من الذي يسير به العبد من موطن نفسه إلى قرب ربه، و من أرض البعد إلى حظيرة القرب بالإعراض عن زخارف الدنيا، و ملاذها، و أمانيها من جاه، و مال، و نساء و أولاد، و الانقلاع و التخلص عن وسائس الشياطين، و تكديرهم صفو الإخلاص و الإقبال و التوجه إلى مقام الرب و دار الكبرياء. 🔻 فها هي وقائع متفرقة مترتبة تسلسلت و تألفت قصة تاريخية تحكي عن سير عبودي من العبد إلى الله سبحانه و تشمل من أدب السير و الطلب و الحضور و رسوم الحب و الوله و الإخلاص على ما كلما زدت في تدبره إمعانا زادك استنارة و لمعانا. 🔆 ثم: إن الله سبحانه أمر خليله إبراهيم، أن يشرع للناس عمل الحج، كما قال «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ إلى آخر الآيات»: الحج- 27، و ما شرعه (ع) و إن لم يكن معلوما لنا بجميع خصوصياته، لكنه كان شعارا دينيا عند العرب في الجاهلية إلى أن بعث الله النبي ص و شرع فيه ما شرع و لم يخالف فيه ما شرعه إبراهيم إلا بالتكميل كما يدل عليه قوله تعالى: «قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»: الأنعام- 161، و قوله تعالى: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً، وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ، وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏، وَ عِيسى‏»: الشورى- 13. 🔻 و كيف كان فما شرعه النبي ص من نسك الحج المشتمل على الإحرام و الوقوف‏ بعرفات و مبيت المشعر و التضحية و رمي الجمرات و السعي بين الصفا و المروة و الطواف و الصلاة بالمقام تحكي قصة إبراهيم، و تمثل مواقفه و مواقف أهله و مشاهدهم و يا لها من مواقف طاهرة إلهية القائد إليها جذبة الربوبية و السائق نحوها ذلة العبودية. 🔆 و العبادات المشروعة- على مشرعيها أفضل السلام- صور لمواقف الكملين من الأنبياء من ربهم، و تماثيل تحكي عن مواردهم و مصادرهم في مسيرهم إلى مقام القرب و الزلفى، كما قال تعالى: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»: الأحزاب- 21 و هذا أصل. 🔻 و في الأخبار المبينة لحكم العبادات و أسرار جعلها و تشريعها شواهد كثيرة على هذا المعنى، يعثر عليها المتتبع البصير. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ امروز با چند نفر از دوستانی که سال آینده برای اولین بار وارد علم اصول می شوند صحبتی داشتیم و دربارۀ با هم مباحثه می کردیم. 🔅 اتفاقی که در این جلسه و جلسات مشابه رخ می دهد این است که بعد از اینکه توضیحاتی درباره معنای صحیح اجتهاد و روش سازمان یابی و تفکر نظام مند و همچنین سبک شروع از «مطلب ما» توضیح می دهیم غالبا دوستان با ابهامات زیادی رو به رو می شوند و همیشه این سوال برایشان مطرح است که در کلاس های درسی چطور با استفاده از این سبک دروس را بیاموزیم. 🔻 پاسخ این است که توانمند شدن در یادگیری منطقی مطالب و کشف سازمان فکری یک نویسنده نیازمند آموزش است و حتما باید این سبک را از استادی که خود برخوردار از این مهارت است و مسیر رشد علمی را می شناسد آموخت. 🔻 توصیه بنده به دوستانی که در این زمینه مشورت می گیرند این است که علاوه بر گوش دادن صوت های استاد فرحانی حتما باید در ضمن یک درس، روش پیاده سازی این سبک را نیز از استاد بیاموزند. 🔻 یادگیری و اجرای دقیق این سبک تحصیل حلّال دغدغه های مختلفی است که طلاب در مورد کوتاه شدن مسیر اجتهاد، تخصص گرایی، جامعیّت علمی، حرکت در مسیر تولید علم و ... دارند. 🔊 در صوت ذیل توضیحاتی درباره سبک مطالب بیان می کنند و توضیح می دهند که این سبک نگارش توسط محقق اصفهانی آغاز شد و حضرت امام، علامه طباطبایی و مرحوم مظفر آن را تکمیل کردند. 🔊🔊 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
negaresh-borhani.mp3
1.36M
🔊🔊 💠 سبک نگارش برهانی مطالب 🔅 محقق اصفهانی آغازگر سبک نگارش برهانی در بین علمای علم اصول 🔅 تکمیل این سبک توسط حضرت امام، علامه طباطبایی و آقای مظفر 🔅 تحریر محلّ نزاع، تعیین حد وسط ها و میزان تاثیر گذاری هر حد وسط در نتایج 🔅 سنجش اقوال با مطلب ما و حد وسط های استدلال 🔅 دقیق و کوتاه شدن مسیر علم در این روش @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا