eitaa logo
معارج
325 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام جواد علیه السلام الگوی مبارزه با 💠 جواد الائمه علیه السلام بنیانگذار به صورت علنی 🔰 امام خامنه ای 🔻 امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به با کفر و طغیان گذشت. 🔻 این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که هنگامی که در مقابل قدرت های و ریاکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. 🔻 این بزرگوار نمودار و نشانه است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش با قدرت مزور و ریا کار خلیفه عباسی - مامون - مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد. 🔻اولین کسی بود که به طور علنی را بنیان گذاری کرد. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. 🔻 بحث آزاد، ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل انجام گرفته است. 📌 انسان 250 ساله @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💠 🔻 ✅ برای یادگیری یک زبان، باید به دو جنبه اساسی توجه نمود: 1️⃣ قواعد آن زبان 2️⃣ استعمال های آن زبان 🔆 بر اساس این دو جنبه اساسی، شیوه های آموزش زبان به دو شیوۀ و تقسیم می شود. 🔻 در شیوۀ دستور زبان محور ابتدا قواعد دستوری آن زبان آموزش داده می شود. در مرحله بعد زبان آموز با لغات آن زبان آشنا می شود و در نهایت توانایی فهم آن زبان را پیدا می کند. 🔻 در شیوۀ مکالمه محور در ابتدا قواعد دستوری به مقدار و اولیه در حدّ آموزش الفبای آن زبان و قوانین ابتدایی به زبان آموز آموزش داده می شود و در ادامه با استفاده از صوت و تصویر و ... جملات و پرکاربرد آموزش داده می شود. در ضمن آموزشِ مکالمه، معانی نیز بیان می گردد و دایره لغات ذهن زبان آموز توسعه می یابد. همچنین کم کم قواعد اصلی و اساسی (نه مباحث فرعی و اختلافی) تعلیم داده می شود. 🔆 در آموزش زبان بستگی به که از این آموزش قصد می شود یکی از این دو روش انتخاب می گردد؛ ولی وجه مشترک این دو روش این است که در هر دو روش برای بالابردن کیفیت آموزش، مباحث تئوری و کاربردی به صورت باید آموزش داده شود. ♨️ نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با تفکیک بین جنبه تئوری و کاربردی در اولین قدم باید مشخص گردد که زبان آموزش در هر یک از این دو جنبه باید تا چه سطحی آموزش ببیند و مهارت پیدا کند. 🔆 متاسفانه در فرآیند آموزش زبان عربی در حوزه این دو جنبه برای طلاب به خوبی تبیین نمی شود و غالبا طلبه ای که در سه سال اول طلبگی زبان عربی را می آموزد نمی داند که این دو جنبه را باید از یکدیگر تفکیک کند و در هر یک از این دو جنبه، نقطه مطلوب چیست و با چه روشی باید به نقطه مطلوب دست یافت. 🔆 برای تشخیص آموزش ادبیات عرب و یافتن راه کاری جهت افزایش کیفیت و بازده آن، لازم است سؤالات ذیل به ترتیب پاسخ داده شوند: 🔺 به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟ 🔺 با توجه به این هدف کدام یک از شیوه های آموزش زبان باید به کار گرفته شود؟ 🔺 بر اساس اهداف آموزشی، در مباحث تئوری و دستور زبان، طلبه باید به چه میزان و در چه سطحی تسلط داشته باشد؟ 🔺 بنابر هدفِ تحصیلِ ادبیات در حوزه، روش صحیح کابردی سازی مباحث چیست؟ ⚠️ : پاسخ سوالات فوق باید در دو مرحله بیان گردد: 1️⃣ روش صحیح در فضای آموزشی موجود و با استفاده از کتبی که در حال حاضر در حوزه تدریس می شود. 2️⃣ برنامه و روش پیشنهادی در فضای ایده آل. 📌 ان شاء الله در یادداشت های بعدی به مرور این سؤالات را بررسی خواهیم کرد. @maarejj
💠 ضرورت آشنا کردن مردم با / زبان ادعیه بالاتر از زبان احکام و فلسفه و عرفان 🔰 امام خمینی (ره) 🔆 ما باید مردم را با آشنا کنیم، علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند، با معارف الهی آشنا کنند. 🔻«الغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»🔻؛ دعای عرفه حضرت سیدالشهدا - سلام الله علیه - 🔻«متی غِبْت حتی تحتاج الی»🔻 چه. قرآن هم همین است، هر کدام یک زبانی دارد. قرآن نازل شده تا اینجا رسیده است و ادعیه ائمه ما - علیهم السلام - به حسب تعبیر بعض مشایخ، «» است و هرچه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. 🔆 زبان ادعیه با زبان عادی‌ای که احکام می‌خواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفان علمی هم دوتاست، یک زبان دیگری است مافوق اینها، منتها می‌خواهد، باید کسانی که آن زبان را می‌فهمند توجه کنند. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 داستان ابراهیم (ع) دوره ای کامل از / عبادات شرعی تمثالی از کمّلین انبیاء در مسیر قرب الی الله 🔰 علامه طباطبایی 🔻 إذا رجعنا إلى قصة إبراهيم (ع) و سيره بولده و حرمته إلى أرض مكة، و إسكانهما هناك، و ما جرى عليهما من الأمر، حتى آل الأمر، إلى ذبح إسماعيل و فدائه من جانب الله و بنائهما البيت، وجدنا القصة دورة كاملة من الذي يسير به العبد من موطن نفسه إلى قرب ربه، و من أرض البعد إلى حظيرة القرب بالإعراض عن زخارف الدنيا، و ملاذها، و أمانيها من جاه، و مال، و نساء و أولاد، و الانقلاع و التخلص عن وسائس الشياطين، و تكديرهم صفو الإخلاص و الإقبال و التوجه إلى مقام الرب و دار الكبرياء. 🔻 فها هي وقائع متفرقة مترتبة تسلسلت و تألفت قصة تاريخية تحكي عن سير عبودي من العبد إلى الله سبحانه و تشمل من أدب السير و الطلب و الحضور و رسوم الحب و الوله و الإخلاص على ما كلما زدت في تدبره إمعانا زادك استنارة و لمعانا. 🔆 ثم: إن الله سبحانه أمر خليله إبراهيم، أن يشرع للناس عمل الحج، كما قال «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ إلى آخر الآيات»: الحج- 27، و ما شرعه (ع) و إن لم يكن معلوما لنا بجميع خصوصياته، لكنه كان شعارا دينيا عند العرب في الجاهلية إلى أن بعث الله النبي ص و شرع فيه ما شرع و لم يخالف فيه ما شرعه إبراهيم إلا بالتكميل كما يدل عليه قوله تعالى: «قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»: الأنعام- 161، و قوله تعالى: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً، وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ، وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏، وَ عِيسى‏»: الشورى- 13. 🔻 و كيف كان فما شرعه النبي ص من نسك الحج المشتمل على الإحرام و الوقوف‏ بعرفات و مبيت المشعر و التضحية و رمي الجمرات و السعي بين الصفا و المروة و الطواف و الصلاة بالمقام تحكي قصة إبراهيم، و تمثل مواقفه و مواقف أهله و مشاهدهم و يا لها من مواقف طاهرة إلهية القائد إليها جذبة الربوبية و السائق نحوها ذلة العبودية. 🔆 و العبادات المشروعة- على مشرعيها أفضل السلام- صور لمواقف الكملين من الأنبياء من ربهم، و تماثيل تحكي عن مواردهم و مصادرهم في مسيرهم إلى مقام القرب و الزلفى، كما قال تعالى: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»: الأحزاب- 21 و هذا أصل. 🔻 و في الأخبار المبينة لحكم العبادات و أسرار جعلها و تشريعها شواهد كثيرة على هذا المعنى، يعثر عليها المتتبع البصير. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ امروز با چند نفر از دوستانی که سال آینده برای اولین بار وارد علم اصول می شوند صحبتی داشتیم و دربارۀ با هم مباحثه می کردیم. 🔅 اتفاقی که در این جلسه و جلسات مشابه رخ می دهد این است که بعد از اینکه توضیحاتی درباره معنای صحیح اجتهاد و روش سازمان یابی و تفکر نظام مند و همچنین سبک شروع از «مطلب ما» توضیح می دهیم غالبا دوستان با ابهامات زیادی رو به رو می شوند و همیشه این سوال برایشان مطرح است که در کلاس های درسی چطور با استفاده از این سبک دروس را بیاموزیم. 🔻 پاسخ این است که توانمند شدن در یادگیری منطقی مطالب و کشف سازمان فکری یک نویسنده نیازمند آموزش است و حتما باید این سبک را از استادی که خود برخوردار از این مهارت است و مسیر رشد علمی را می شناسد آموخت. 🔻 توصیه بنده به دوستانی که در این زمینه مشورت می گیرند این است که علاوه بر گوش دادن صوت های استاد فرحانی حتما باید در ضمن یک درس، روش پیاده سازی این سبک را نیز از استاد بیاموزند. 🔻 یادگیری و اجرای دقیق این سبک تحصیل حلّال دغدغه های مختلفی است که طلاب در مورد کوتاه شدن مسیر اجتهاد، تخصص گرایی، جامعیّت علمی، حرکت در مسیر تولید علم و ... دارند. 🔊 در صوت ذیل توضیحاتی درباره سبک مطالب بیان می کنند و توضیح می دهند که این سبک نگارش توسط محقق اصفهانی آغاز شد و حضرت امام، علامه طباطبایی و مرحوم مظفر آن را تکمیل کردند. 🔊🔊 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
negaresh-borhani.mp3
1.36M
🔊🔊 💠 سبک نگارش برهانی مطالب 🔅 محقق اصفهانی آغازگر سبک نگارش برهانی در بین علمای علم اصول 🔅 تکمیل این سبک توسط حضرت امام، علامه طباطبایی و آقای مظفر 🔅 تحریر محلّ نزاع، تعیین حد وسط ها و میزان تاثیر گذاری هر حد وسط در نتایج 🔅 سنجش اقوال با مطلب ما و حد وسط های استدلال 🔅 دقیق و کوتاه شدن مسیر علم در این روش @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 دهۀ ولایت مبارکباد 🌺 ♨️ «» در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام دارای معنای گسترده ای است و کاربردهای مختلفی دارد. 🔅 ریشه لغوی این لفظ از «ولی» یعنی «دو چیز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به گونه ای که بین آن ها هیچ واسطه ای نیست». این معنا سبب می شود که «ولایت» در معانی مختلفی مانند ، ، ، و ... به کار رود. 🔅 این معنای گسترده دارای مراتب مختلفی است؛ مانند ولایت انسانی بر انسان دیگر، ولایت معصومین، ولایت خداوند . 🔻 بر اساس آیات قرآن و احادیث «ولایت» کاربرد دیگری نیز دارد. «ولایت» مقامی است که دست یابی به آن مقام هدف خلقت و انسان است. 🔻 مرحوم علامه طباطبایی در ابتدای رسالۀ «الولایة» می فرمایند: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من ، و يدلّ عليه البيانات الدينيّة» 🔻 در تفسیر شریف المیزان مرحوم علامه به مناسبت آیات مختلف ابعاد مختلف حقیقت ولایت را تبیین می کنند. 🔰 ان شاء الله در ایام مبارک دهه ولایت، برخی از آیات و روایات و بیانات بزرگان درمورد این حقیقت را با هم مرور خواهیم کرد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
💠 دهۀ ولایت با عید قربان آغاز می شود. روزی که در آن حضرت ابراهیم خلیل الرحمن از هرچه غیر خدا گذشت. ابراهیم علیه السلام «» گردید و «عبودیت کلید ولایت است». 🔰 قوله: إن الله اتخذ إبراهيم عبدا قبل أن يتخذه نبيا، يستفاد ذلك من قوله تعالى: «وَ لَقَدْ آتَيْنا إِبْراهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا بِهِ عالِمِينَ- إلى قوله- مِنَ الشَّاهِدِينَ»: الأنبياء- 56، و هو اتخاذ بالعبودية في أول أمر إبراهيم. 🔹 و اعلم أن اتخاذه تعالى أحدا من الناس عبدا غير كونه في نفسه عبدا، فإن من لوازم و الخلقة، لا ينفك عن مخلوق ذي فهم و شعور، و لا يقبل الجعل و الاتخاذ و هو كون الإنسان مثلا مملوك الوجود لربه، مخلوقا مصنوعا له، سواء جرى في حياته على ما يستدعيه مملوكيته الذاتية، و استسلم لربوبية ربه العزيز، أو لم يجر على ذلك، قال تعالى: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً»: مريم- 94، و إن كان إذا لم يجر على رسوم العبودية و سنن الرقية استكبارا في الأرض و عتوا كان من الحري أن لا يسمى عبدا بالنظر إلى الغايات، 🔹 فإن هو الذي وجهه لربه، و أعطاه تدبير نفسه، فينبغي أن لا يسمى بالعبد إلا من كان عبدا في نفسه و عبدا في عمله، فهو العبد حقيقة، قال تعالى: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً»: الفرقان- 63. 🔹 و على هذا فاتخاذه تعالى إنسانا عبدا- و هو قبول كونه عبدا و الإقبال عليه بالربوبية- هو الولاية، و هو تولي أمره كما يتولى الرب أمر عبده، و العبودية مفتاح للولاية، كما يدل عليه قوله تعالى: «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتابَ، وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»: الأعراف- 196، أي اللائقين للولاية، فإنه تعالى سمى النبي في آيات من كتابه بالعبد، قال تعالى: «الَّذِي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ»: الكهف- 1، و قال تعالى: «يُنَزِّلُ عَلى‏ عَبْدِهِ آياتٍ بَيِّناتٍ»: الحديد- 9 و قال تعالى: «قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ»: الجن- 19، فقد ظهر أن الاتخاذ للعبودية هو الولاية. 📌الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 277 @maarejj