eitaa logo
معارج
326 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 امام خمینی (ره) 💠 حضرت امیر علیه السلام را به وجود آورد/ مسئله غدیر مسئله است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
💠 حضرت امیر علیه السلام را به وجود آورد/ مسئله غدیر مسئله است. امام خمینی🔰 🔹 کسى که انسان کامل است و مظهر جمیع اسماء و صفات حق تعالى است، ابعادش به حسب اسماء حق تعالى باید هزار تا باشد و ما از عهده بیان حتى یکى‏اش نمى‏ توانیم برآییم. این شخصیت که جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، کسى نمى ‏تواند در حول و حوش او سخن بگوید؛ از این جهت، من در این موضوع بهتر مى‏ دانم که ساکت باشم. 🔹 مسئله غدیر، مسئله‏ اى نیست که بنفسه براى حضرت امیر یک مسئله ‏اى پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. 🔹 غدیر براى ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خداى تبارک و تعالى که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول اللَّه کسى نیست که بتواند را به آن طورى که باید انجام بدهد، آن طورى که دلخواه است انجام بدهد مأمور مى ‏کند رسول اللَّه را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهى داشته باشد، این را نصب کن. 🔹 نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوى حضرت باشد؛ مقامات معنوى حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود. و اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کرده ‏اند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئله ‏اى است، آن است که حضرت امیر به ابن عباس مى ‏گوید که «به قدر این کفش بى‏ قیمت هم پیش من نیست» آنکه هست اقامه عدل است. 🔹 غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست ‏اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نیست یک چیزى نیست که با نصب آن‏ مقام پیدا بشود؛ لکن آن مقامات معنوى که بوده است و آن جامعیتى که براى آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند و لهذا، مى ‏بینیم که در عرض صوم و صلاة و امثال اینها مى‏ آورد و ولایت مجرى اینهاست. ولایتى که در حدیث غدیر است به معناى حکومت است، نه به معناى مقام معنوى. @maarejj
هدایت شده از المرسلات
♨️حقیقت در قرآن در نگاه علامه طباطبایی بر اساس تفسیر المیزان 🔰استاد علی فرحانی این جلسه، بیانات استاد علی فرحانی در روز عید غدیر ۱۳۹۸ در جمع عده ای از طلاب و دانشجویان در قم است. ایشان بر اساس بیانات علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، حقیقت ولایت در قرآن را تبیین می کنند. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/ahlebeit/velayat-dar-qoran.mp3 @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💠 🔻 🔰 در یادداشت قبل بیان کردیم که برای حل مسئله در بین حوزویان باید به چند پرسش اساسی پاسخ داده شود. ♨️ اولین پرسش این است که : «به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟» 💠 در پاسخ به این سوال نکاتی چند تقدیم می‌گردد: 🔻 اهداف آموزش ادبیات عرب در حوزه های علمیه در چند محور اصلی ترسیم می شود: 1️⃣ به دست آوردن مهارت خواندن و فهم اولیه قرآن و روایات و کتب درسی و علمی مورد نیاز 2️⃣ فهم عمیق قرآن و روایات 3️⃣ ادیب شدن و نوآوری در علم ادبیات عرب 🔻 در هر نظام آموزشی سبک و روش آموزش بر اساس اهداف پیش‌رو تعیین می‌شود. 🔻 برنامۀ آموزشی نباید به گونه ای باشد که به دلیل در نظر گرفتن اهداف عالی، فراگیران از دست‌یابی به اهداف اولیه نیز بازمانند و حرکت آن‌ها متوقف شود. 🔻 برای یادگیری ادبیات عرب باید ترتیب و اولویت بندی بین اهداف لحاظ گردد و به گونه ای نباشد که ترغیب طلاب به یادگیری عمیق و اجتهادیِ ادبیات عرب سبب شود که طلاب سرگرم یادگیری اقوال شوند و مهارت متن خوانی و فهم اولیه عبارات عربی را به دست نیاورند. 🔻 لذا نکته مهم در مسئلۀ شیوۀ آموزش ادبیات عرب این است که علاوه بر توجّه به اهداف بلند مدت آنچه برای طلبه ضرورت دارد این است که به گونه ای بر قواعد اصلی (بدون اقوال و نظرات اختلافی) مسلط باشد و دایرۀ لغات ذهنش را افزایش دهد که بتواند متون عربی را به راحتی و به صورت صحیح بخواند و معنای دقیق آن را متوجه شود. 🔻 اگر این هدف حاصل شد می توان به سوی اهداف بعدی نیز حرکت کرد؛ ولی آنچه در حوزه اتفاق می افتد این است که بسیاری از طلبه‌ها در سال‌های ابتدایی تحصیل با شوق و اشتیاق وارد مباحث ادبیات می شوند و طلبه ای در ادبیات قوی محسوب می شود که و مثال های شاذّ بیشتری بداند و استادی در تدریس قوی است که مباحث اختلافی بیشتری مطرح کند. 🔻 اگرچه دانستن اقوال و مثال های متعدد فی نفسه خوب است؛ ولی متاسفانه مشاهده می کنیم بسیاری از طلبه های سطوح عالی و دروس خارج به اولین هدف تحصیل ادبیات نیز دست نیافته اند. 🔆 با توجه به توضیحات فوق پرسشی که ان شاء الله در یادداشت بعدی به آن می پردازیم این است که برای دست یابی به هدف اول چه مقدماتی لازم است و با چه روشی می توان در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل به این هدف دست یافت؟ 🔆 جایگاه کتب درسی حوزه یعنی هدایه، صمدیه، بدایة النحو، البهجة المرضیة، مغنی الادیب، صرف ساده، دانش صرف و ... در به دست آوردن مهارت متن خوانی چیست؟ 🔆 برای رسیدن به هدف اول لازم است به چه میزان بر و مباحث تئوری مسلط بود و روش صحیح کسب کردن قواعد چیست؟ 🔅 و السلام 🔰 محمد مهدی مقدسی @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 یکی از مباحث مهم فلسفی مسئله تقسیم وجود به «مستقل» و «رابط» است. 🔻 مسئله «» در فلسفه اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است و چه در نظام فلسفی مشاء و توجه به ماهیات و چه در نظام فلسفی حکمت متعالیه و اصالت وجود، جزء ارکان بسیاری از مباحث فلسفی است. 🔻 علامه طباطبایی با توجّه به ریشه‌دار بودن مسئلۀ «» در فلسفه علاوه بر اینکه بسیاری از مسائل فلسفی را با آن تبیین می‌کنند در تشریح و توضیح بسیاری از معارف و آموزه‌های اعتقادی نیز از این مسئله بهره می‌برند. 🔻 ایشان در تفسیر شریف المیزان در ذیل آیه «وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه‏» با استفاده از خواص وجود رابط، حقیقت و محبّت و تعلّق آن به خداوند متعال را به زیبایی بیان می‌کنند. 🔆 در ادامه بخش‌هایی از عبارات ایشان تقدیم می‌گردد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🌺🌹 حقیقت عشق و محبّت 🌹🌺 🔰 علامه طباطبایی ♨️ من المعاني الوجدانية التي عندنا معنى نسميه بالحب كما في موارد حب الغذاء و حب النساء و حب المال و حب الجاه و حب العلم، هذه مصاديق خمسة لا نشك في وجودها فينا، و لا نشك أنا نستعمل لفظ الحب فيها بمعنى واحد على سبيل الاشتراك المعنوي دون اللفظي، و لا شك أن المصاديق مختلفة، فهل هو اختلاف نوعي أو غير ذلك. 🔅 إذا دققنا النظر في حب ما هو غذاء كالفاكهة مثلا وجدناه محبوبا عندنا لتعلقه بفعل القوة الغاذية، و لو لا فعل هذه القوة و ما يحوزه الإنسان بها من الاستكمال البدني لم يكن محبوبا و لا تحقق حب، فالحب بحسب الحقيقة بين القوة الغاذية و بين فعلها، و ما تجده عند الفعل من اللذة، و لسنا نعني باللذة لذة الذائقة فإنها من خوادم الغاذية و ليست نفسها، بل الرضى الخاص الذي تجده القوة بفعلها 🔅 و من هنا يستنتج أن الحب تعلق خاص و انجذاب مخصوص شعوري بين الإنسان و بين كماله، و قد أفاد التجارب الدقيقة بالآثار و الخواص أنه يوجد في الحيوان غير الإنسان، و قد تبين أن ذلك لكون المحب فاعلا أو منفعلا عما يحبه من الفعل و الأثر و متعلقا بتبعه بكل ما يتعلق به كما مر في حديث الأكل و الفاكهة، و غير الحيوان أيضا كالحيوان إذا كان هناك استكمال أو إفاضة لكمال مع الشعور. 🔅 و من جهة أخرى لما كان الحب تعلقا وجوديا بين و كانت رابطة قائمة بينهما فلو كان المعلول الذي يتعلق به حب علته موجودا ذا شعور وجد حب علته في نفسه لو كان له نفس و استقلال جوهري. 🔵 و يستنتج من جميع ما مر: 1️⃣ أولا أن الحب تعلق وجودي و انجذاب خاص بين العلة المكملة أو ما يشبهها و بين المعلول المستكمل أو ما يشبهه، و من هنا كنا نحب أفعالنا لاستكمالنا بها و نحب ما يتعلق به أفعالنا كغذاء نتغذى به، أو زوج نتمتع بها، أو مال نتصرف فيه، أو جاه نستفيد به، أو منعم ينعم علينا، أو معلم يعلمنا، أو هاد يهدينا أو ناصر ينصرنا، أو متعلم يتعلم منا، أو خادم يخدمنا، أو أي مطيع يطيعنا و ينقاد لنا، و هذه أقسام من الحب بعضها طبيعي و بعضها خيالي و بعضها عقلي. 2️⃣ و ثانيا: أن الحب ذو مراتب مختلفة من الشدة و الضعف فإنه رابطة وجودية- و الوجود مشكك في مراتبه- و من المعلوم أن التعلق الوجودي بين العلة التامة و معلولها ليس كالتعلق الكائن بين العلل الناقصة و معلولاتها، و أن الكمال الذي يتعلق بواسطته الحب مختلف من حيث كونه ضروريا أو غير ضروري، و من حيث كونه ماديا كالتغذي أو غير مادي كالعلم، و به يظهر بطلان القول باختصاصه بالماديات حتى ذكر بعضهم: أن أصله حب الغذاء، و غيره ينحل إليه، و ذكر آخرون: أن الأصل في بابه حب الوقاع، و غيره راجع إليه. 3️⃣ و ثالثا: أن الله سبحانه أهل للحب بأي جهة فرضت فإنه تعالى في نفسه موجود ذو كمال غير متناه و أي كمال فرض غيره فهو متناه، و المتناهي متعلق الوجود بغير المتناهي و هذا حب ذاتي مستحيل الارتفاع، و هو تعالى خالق لنا منعم علينا بنعم غير متناهية العدة و المدة فنحبه كما نحب كل منعم لإنعامه. 4️⃣ و رابعا: أن الحب لما كانت رابطة وجودية- و الروابط الوجودية غير خارجة الوجود عن وجود موضوعها و من تنزلاته- أنتج ذلك أن كل شي‏ء فهو يحب ذاته، و قد مر أنه يحب ما يتعلق بما يحبه فيحب آثار وجوده، و من هنا يظهر أن الله سبحانه يحب خلقه لحب ذاته، و يحب خلقه لقبولهم إنعامه عليهم، و يحب خلقه لقبولهم هدايته. 5️⃣ و خامسا: أن لزوم الشعور و العلم في مورد الحب إنما هو بحسب المصداق و إلا فالتعلق الوجودي الذي هو حقيقة الحب لا يتوقف عليه من حيث هو، و من هنا يظهر أن القوى و المبادي الطبيعية غير الشاعرة لها حب بآثارها و أفعالها. 6️⃣ و سادسا: يستنتج مما مر أن الحب حقيقة سارية في الموجودات. 📌 المیزان، ج 1 ، ص 409 @maarejj
💠 روز مباهله بیانگر این است که بیان و ابلاغ حقیقت چقدر مهم است. 🔰 امام خامنه ای ♨️روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ 🔻 عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ 🔻 استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. @maarejj
چشم امید.mp3
13.13M
🔰 🔻 یا كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ اِكْشِفْ كَرْبى بِحَقِ اَخْیكَ الْحُسَیْنِ ⭕️ پنج روز تا محرم @maarejj