eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: خانه‌ی آنها بوی مرگ می‌داد، بوی مرگ عشق! ✍️ هفت هشت سالی بود باهم زندگی که نه، یکدیگر را تحمل می‌کردند! دیگر در آن خانه، اثری از حیات وجود نداشت. انگار دو تا ربات را گذاشتی داخل یک آپارتمان و گفتی باهم غذا بخورید و تلویزیون ببینید و ... همین! بوی زندگی در یک خانه را نیاز نیست که نزدیک آن خانه باشی تا حس کنی، بوی زندگی از همه جای عالم حس می‌شود. و خانه‌ی آنها بوی مرگ می‌داد، بوی مرگ عشق! • وقتی می‌خواستند از هم جدا شوند، گفتم: برگردید عقب! به شب خواستگاری‌تان که بعد از چند سال انتظار در هیجان بدست آوردن یکدیگر تا صبح نخوابیدید. خیلی زود این هیجان فروکش کرد و روزمرگی و ... سپس نفرت جایش را گرفت! امروز که از دادگاه بدونِ همدیگر برمی‌گردید خانه‌هایتان، فکر کنید هشت سال پیش است و هرگز همدیگر را ندیده‌اید. هر دوی شما باید بزودی وارد یک زندگی جدید شوید! واردِ زندگی یک نفر دیگر ! بروید یاد بگیرید هیجان بدست آوردن آن یک نفر جدید را چگونه می‌توانید در تمام عمر حفظ کنید! تا لذت بردنتان از آن یک نفرِ بیچاره، فقط به چند ماه اول محدود نشود. گفتند : تو رو خدا دوباره این کارگاه‌ ‌هایی را که هشت سال است می‌گویی گوش کن، معرفی نکن به ما ... حوصله‌ی حرفای این مدلی را نداریم! هیچ نگفتم و .... چند سالی گذشت. • چند ماه پیش زنگ زدم به هردویشان! ازدواج کرده بودند هر دو، یکی‌شان یک دختر داشت! و همسرش با وجود زن و فرزند رفته بود سراغ ارتباطات نامشروع خارج خانه و .... از این خانم چیزی جز یک جسد که باز هم بوی زندگی نمی‌داد نمانده بود. دیگری هم در زمان نامزدی نتوانسته بود روابط میان همسر و مادرش را مدیریت کند و این نامزدی اصلاً به زندگی زیر یک سقف نرسید. • به هردویشان گفتم از روزی که به شما گفتم برگردید عقب و فکر کنید هشت سال پیش است، کیلومتر زندگی مشترکتان را صفر کنید و یاد بگیرید آنرا با یک نفرِ نو، از نو بسازید چقدر گذشته؟ گفتند چهار سال و نیم! • گفتم : شما 12 سال و نیم است که دارید در یک کلاسِ خدا درس می‌خوانید هِی تجدید می‌شوید! بدون اینکه بدانید این 12 سال دیگر، هیچ وقت برنمی‌گردد و شما الآن شبیه جوان هجده‌ ساله‌ای هستید که 12 سال کلاس اول را تجدید شده و با این قد و قواره هنوز در همان کلاس نشسته‌اید! • واکنش هر دوشان، در دو مکالمه جداگانه سکوت بود! گفتم : بروید بالاتر از زمان بایستید و به تاریخ زندگی‌تان از اول تا اینجا بصورت یکپارچه نگاه کنید! کجا جلوی این عقب‌ماندگی 12 و نیم ساله را می‌گیرید؟ او که حالا مادر یک عروسک سه ساله بود گفت: همان روز اول که فکر ازدواج افتاد به سرم! گفتم : فکر کن همین الآن 12 و نیم سال پیش است. و باید آنرا جبران کنی! اولین قدم آیا این نیست که باید بتوانی مهارت انتخاب درست را بیاموزی ؟ چرا تو فکر میکنی دخترت باید برود کلاس نقاشی تا یاد بگیرد یک درخت بکشد، ولی تو برای طراحی یک ابدیت جاودانه برای خودت و همسر و دخترت نیاز به شناخت و فهم و مهارت نداری؟ گفت این را با تمام جانم فهمیده‌ام ، کمکم میکنی؟ • اما مردی که حالا چهل و چند سال داشت و دو ازدواج ناموفق را از سر گذرانده بود گفت : عمر رفته برنمی‌گردد! تنها زندگی میکنم کیفش را می‌برم! اصلاً همه‌ی زنها بدرد نخورند! گفتم : بدردنخور، همان اندیشه ایست که فقط به «کیف در زمان حال» فکر می‌کند. نه تنها به امتداد خودش در دنیای بعد از مرگ فکر نمی‌کند که حتی خودش را در آستانه‌ی ورود به دنیای کهنسالی و رنج تنهایی آن زمان هم نمی‌بیند تا برایش چاره کند. تا برایش برنامه بریزد با اینکه بیش از یک دهه از عمرش را دور خودش چرخ زده است و اصلاً این عقب ماندگی آزارش نمی‌دهد. ※دیشب وقت مناظره یاد این خانم و آقا افتادم. عقب ماندگی‎‌ها را فقط کسانی یادشان می‌ماند که خودشان را انسانی می‌بینند که انتها ندارد! می‌‎خواهند جبران کنند، می‌خواهند تندتر بروند تا تجربیات تلخ گذشته کمرنگ و کمرنگ تر شود. می‌روند بالای زمان می‌ایستند و زمانی که در آن قرار دارند را می‌شناسند. آنوقت می‌فهمند نقش‌شان در این جایی که الآن ایستاده‌اند چیست؟ و اولین قدم برای ایفای نقش‌شان دقیقاً کدام نقطه است! آنانکه که می‌خواهند فقط کیفش را ببرند، هرگز نمی‌توانند کیفش را ببرند زیرا: انسان موجودی لازمان و لامکان است... کیف کوتاه مدت، آینده حسرت بارِ بلندمدت را خواهد داشت! ※ کارگاه مهارت های زندگی @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فقط کسانی که می‌فهمند از نظر تاریخی کجای زمان ایستادند، قادرند در تصمیمات آخرالزمانی خود درست انتخاب کنند: والسلام! | @ostad_shojae whoisimammahdi.com ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄️ شما به اندازه‌ی نقشی که در ساخت آینده دارید؛ در قیامت ، محشور می‌شوید! نه مقدار عملی که در حال، انجام می‌دهید! حواستان به انتخابتان باشد! | @ostad_shojae whoisimammahdi.com ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tahlil Monazere Avval(1403-04-12)Azadshahr.mp3
30.77M
🔉 تحلیل مناظره اول * نگاه کارشناسانه، وسیع و از بالا یا نگاه خطی و سطح‌پایین [00:53] * نسبت به حصر محاربین و فتنه‌گران اعتراض میکنند؛ اما برای دلسوزان حکم اعدام می‌دهند [4:11] * کارنامه آقای در صادرات محصولات ایرانی [5:48] * کسانی که سال‌هاست خودشان لنگ برجام ماندند از طرف مقابل برنامه می‌خواهند! [8:20] * دولتی در حال احتضار و رو به قبله آمریکا [11:09] * تمام مشکلات کشور را به گردن آقای کسی می‌اندازند که خودشان می‌گویند هیچ‌کاره بوده! [13:34] * ما تحریم را نعمت نمی‌دانیم بلکه علامت حرکت و از چالش‌های مسیر است [16:50] * نهج‌البلاغه را تقطیع نکنید! [21:41] * ویژگی‌های یک مدیر اجرایی قوی در آقای جلیلی [23:23] * کلمات به ظاهر اشتباهی که خبر از درون فرد می‌دهد [26:49] * وقتی که از عمل زشت پرت کردن میکروفن روایت برعکس می‌سازند [30:30] * آمریکا در محافظت از اسرائیل مانده ولی خودفروختگان ما را از جنگ می‌ترسانند! [32:49] * دائم از کارشناسی و رهبری می‌گویند اما به نظرات کارشناسانه رهبری توجه ندارند [41:54] * شرایط امروز عاشورایی است؛ اگر مشارکت نکنیم کار به مقاومت می‌رسد [43:10] * دولتی که از تأمین ماسک عاجز بود تا چه رسد به واکسن [45:39] ⚜ معنای هشداری که توسط راوی شنود مطرح شد؛ وعده الهی شرایطی دارد [49:36] * فرصت طلایی این چند روز برای تبلیغ و دعوت مردم به مشارکت و انتخاب اصلح [56:42] ⏰ مدت زمان: ۱:۱۴:۰۵ 📆 ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ | @bjiran @Aminikhaah_Media ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حمایت قاطع ملاحسن از بزرگان اهل‌سنت در چابهار در حمایت از سعید جلیلی ... 💬 اگر سعید جلیلی یک فساد داشت، اصلاح طلب ها آبرویش را می بردند ولی هیچ کسی نتوانسته آبرویش را ببرد ... @saeedjalily 🗳 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در پیشگاه امام زمان‌مسئولیم ... وضعیت قیمت‌ها بعد از انتخابات❗️ 🎙 استاد شجاعی @saeedjalily 🗳 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
💠 توصیه همیشگی مرحوم آیت الله قدس سره در انتخابات‌های سالهای قبل @naseri_ir 🗳 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرفداران پزشکیان مانند خود او با جسارت به شاکله نظام، نامزد را تبلیغ می کنند و حامیان جلیلی مثل سیره خود او فقط خود را عرضه می کنند بدون هیچ بی ادبی و قباحتی ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️پزشکیان مخالف نهی از منکر🤨 🎥 پزشکیان: آمریکایی‌ها را که بیرون کردیم، رقص و آواز هم که ممنوع پس چرا جوانان این طور شدند؟‌ ‼️ دختری که روسری ندارد تا زمانی که کاری با او نداشته باشیم کاری با ما ندارد. باید ببینیم کاری که می‌خواهیم با آنها بکنیم باعث می‌شود اصلاح شوند یا نه. ✍ پزشکیان متوسل به زن و بی حجابی شد ... البته ماهرانه و در لفافه ... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب دکتر جلیلی درباره سختی های و 🔹«امر به معروف هزینه داره و باید پای هزینه هاش موند» 🔹 یکی از دلیل های انتخاب آقای جلیلی همین فهم عمیقشون نسبت به واجب فراموش شده است👌 🗳 | @hamiyan_jalili ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از اباحه‌گری به بهانه آزادی این تصاویر گوشه‌ای از پوشش افرادی است که به اسم آزادی دنبال اباحه‌گری هستند. اگر حساسیت جامعه به این مساله بر اثر قبح‌شکنی‌ها کم شود، معلوم نیست بی‌حجابی تا کجا پیش برود. بی حجابی حد نهایی ندارد ... با ╭─── │ 📳 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
| ۳۷۴ 🏷️ مراحل امر به معروف و نهى از منکر ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ فِي كَلاَمٍ آخَرَ لَهُ يَجْرِي هَذَا اَلْمَجْرَى فَمِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ اَلْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ اَلْخَيْرِ و درود خدا بر او، فرمود: (و همانند حكمت گذشته، سخن ديگرى از امام نقل شد) گروهى، منكر را با دست ✋ و زبان 👅 و قلب ❤️ انكار مى‌كنند، آنان تمامى خصلت‌هاى نيكو را در خود گرد آورده‌اند. وَ مِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اَلتَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً گروهى ديگر، منكر را با زبان👅 و قلب❤️ انكار كرده؛ امّا دست به كارى نمى‌برند، پس چنين كسى دو خصلت از خصلت‌هاى نيكو را گرفته و ديگرى را تباه كرده است. وَ مِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ اَلتَّارِكُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَذَلِكَ اَلَّذِي ضَيَّعَ أَشْرَفَ اَلْخَصْلَتَيْنِ مِنَ اَلثَّلاَثِ وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَةٍ و بعضى منكر را تنها با قلب ❤️ انكار كرده، و با دست و زبان خويش اقدامى ندارند؛ پس دو خصلت را كه شريف‌تر است تباه ساخته‌اند و يك خصلت را به دست آورده‌اند وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ اَلْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ اَلْأَحْيَاءِ و بعضى ديگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‌اند كه چنين كسى از آنان، مرده‌اى ⚫ ميان زندگان است... [ادامه دارد ... ] 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
هدایت شده از مباحث
علیه السلام [... ادامه حکمت ] وَ مَا أَعْمَالُ اَلْبِرِّ كُلُّهَا وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ عِنْدَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنْ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ و تمام كارهاى نيكو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهى از منكر، چونان قطره‌اى بر درياى موّاج 🌊 و پهناور است. وَ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لاَ يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ و همانا امر به معروف و نهى از منكر، نه أجلى را نزديك مى‌كنند، و نه از مقدار روزى مى‌كاهند، و از همۀ اينها برتر، سخن حق در پيش روى حاكمى ستمكار است. ┅───────────────┅ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام در سخن ديگر خود كه هم در اين معنى (درباره امر بمعروف و نهى از منكر) مى‌باشد فرموده است‌: (1) از ايشان (انكار كنندگان) بدست و زبان و دل خود منكَر را انكار ميكند؛ پس او خوهاى نيك را تمام نموده است. (2) و از آنها به زبان و دل خويش انكار مى‌نمايد نه به دستش؛ او بدو خصلت و خو چنگ زده و يكى (انكار بدست) را تباه ساخته است. (۳) و از آنان به دلش انكار ميكند نه بدست و زبانش؛ او دو خصلت را تباه نموده كه شريفترين سه خصلت مى‌باشد و بيك خصلت (انكار بدل) چنگ زده است (چون انكار بدل بدون انكار بدست و زبان در خارج سودى ندارد از اينرو آن دو خصلت را شريفتر دانسته) (۴) و از ايشان ناشايسته را به زبان و دل و دستش انكار نمى‌كند؛ پس او مرده زندگان است (زيرا اگر او را توانائى نيست لا اقلّ بايد بدل انكار نمايد و گر نه در ايمان بخدا راستگو نمى‌باشد چون هر كه خدا را دوست دارد بايد گناهكار دشمن خدا را دشمن بدارد) (۵) و همه اعمال نيكو و جهاد در راه خدا در پيش امر بمعروف و نهى از منكر نيست مگر مانند آب دهن انداختن در درياى پهناور (چون قوام اسلام بامر بمعروف و نهى از منكر مى‌باشد) (۶) و امر بمعروف و نهى از منكر أجل را نزديك نمى‌كند و روزى را كم نمى‌گرداند (چون اجل بموقع خود مى‌رسد و روزى كم و زياده نمى‌شود خواه امر بمعروف و نهى از منكر بكند يا نكند؛ پس هر كه اين عبادت بزرگ كه سرمايه همه نيك‌بختيها است را از ترس جان يا از بيم كم شدن روزى بر اثر خشم مردم از دست دهد انديشه‌اش نادرست است) و نيكوترين امر بمعروف و نهى از منكر (گفتن) يك سخن حقّ و درست است نزد پادشاه ستمگر(كه آن سخن او را از ستمى باز داشته يا بخير و نيكى وادارد). ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
📖 مرحوم سيد رضى در ابتداى اين گفتار حكيمانه مى‌گويد: امام عليه السلام در سخن ديگرى كه در همين معنا (اشاره به گفتار حكيمانۀ قبل است) بيان كرده چنين مى‌فرمايد: «گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزۀ با منكرات و انكار منكر برمى‌خيزند. آن‌ها تمام خصلت‌هاى نيك را به‌طور كامل در خود جمع كرده‌اند»؛ (وَ فِي كَلامٍ‌ آخَرَ لَهُ‌ يَجْرِي هَذَا الْمَجْرَى: فَمِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ‌ وَ لِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ الْمُسْتَكْمِلُ‌ لِخِصَالِ‌ الْخَيْرِ) امام عليه السلام تقسيم سه‌گانه‌اى در اين گفتار حكيمانه و پرمعنا براى آمرين به معروف و ناهين از منكر بيان كرده، كه اين قسمِ‌ اوّلِ‌ آن است و اشاره به كسانى است كه با تمام وجودِ خود و با استفاده از تمام وسايل به مبارزۀ با منكرات برمى‌خيزند. ❤️ منظور از نهى از منكر با قلب (همانگونه كه در تفسير حكمت گذشته آمد) اين است كه انسان در دل از منكرات متنفر باشد و هرگز به آن رضايت ندهد هرچند نتواند بيش از اين كارى انجام دهد و يا بتواند و كوتاهى كند. 👅 منظور از مبارزۀ با زبان واضح است: نصيحت كند، اعتراض نمايد و گاه لازم است فرياد بكشد. ✋ معناى انكار منكر با دست هرگونه اقدام عملى است براى پيشگيرى از منكر يا برچيدن بساط منكرات موجود كه گاه منجر به درگيرى فيزيكى به‌سبب مقاومت عاملين به منكر و جسور بودن آن‌ها مى‌شود. قابل توجه اين‌كه امام عليه السلام اين سه را به ترتيب اهميت ذكر كرده است: نخست انكار با يد سپس لسان و بعد قلب. اين‌كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: چنين كسى تمام خصال نيك را در خود جمع كرده، به‌سبب اين است كه كارى فراتر از آن تصور نمى‌شود و اين‌كه بعضى از شارحان نهج‌البلاغه كمك‌هاى مالى را قسم چهارم ذكر كرده‌اند صحيح به نظر نمى‌رسد؛ زيرا كمك‌هاى مالى نيز جزء اقدامات عملى است كه با دست انجام مى‌شود. [ ادامه دارد ... ]
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام به‌سراغ گروه دوم مى‌رود و مى‌فرمايد: «گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به مبارزه برمى‌خيزند؛ اما با دست كارى انجام نمى‌دهند آن‌ها به دو خصلت از خصلت‌هاى نيك تمسّك جسته‌اند و يكى را ضايع كرده‌اند»؛ (وَ مِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌ وَ التَّارِكُ‌ بِيَدِهِ‌، فَذَلِكَ‌ مُتَمَسِّكٌ‌ بِخَصْلَتَيْنِ‌ مِنْ‌ خِصَالِ‌ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ‌ خَصْلَةً‌) شك نيست كه افراد ناتوان و يا توانمندِ فاقد مسئوليت كامل، نخستين چيزى را كه ترك مى‌كنند اقدامات عملى در راه نهى از منكر است. تنها در قلبشان از آن متنفرند و با زبان هم نصيحت و اعتراض مى‌كنند. آن‌ها در برابر دو قسمتى كه انجام داده‌اند مأجورند و دربارۀ ترك مبارزۀ عملى با منكر - در صورتى كه قدرت داشته باشند - مسئوليت سنگينى در پيشگاه خدا دارند.
هدایت شده از مباحث
سپس امام عليه السلام به‌سراغ گروه سوم مى‌رود و مى‌فرمايد: «گروهى ديگر تنها با قلبشان نهى از منكر مى‌كنند (و از آن بيزارند) ولى مبارزه با دست و زبان را ترك مى‌گويند اين گروه بهترين خصلت‌هاى اين سه را ترك گفته و تنها به يكى چنگ زده‌اند»؛ (وَ مِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ‌ وَ التَّارِكُ‌ بِيَدِهِ‌ وَ لِسَانِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ الَّذِي ضَيَّعَ‌ أَشْرَفَ‌ الْخَصْلَتَيْنِ‌ مِنَ‌ الثَّلاثِ‌ وَ تَمَسَّكَ‌ بِوَاحِدَةٍ‌) تعبير امام عليه السلام به «اشرف الخصلتين» در واقع از قبيل اضافۀ صفت به موصوف است و در معنا «الخصلتين الاشرفين» مى‌باشد. آرى آن‌ها مهمترين بخش از را كه بخش عملى و زبانى است رها ساخته و به كمترين آن كه مزاحمتى براى هيچ‌کَس توليد نمى‌كند قناعت نموده‌اند و آن‌ها ضعيف‌ترين ناهيان از منكرند. ولى اين مرحله نيز داراى تأثير قابل توجهى است؛ زيرا تنفر قلبى سبب مى‌شود كه شخص لااقل آلودۀ گناه نشود كه اگر اين تنفر نباشد او نيز به گناه خو مى‌گيرد و به صف گنهكاران مى‌پيوندد. در حكمت 201 نيز گذشت كه امير مؤمنان عليه السلام اشاره به داستان قوم ثمود مى‌كند كه يك نفر از آن‌ها آمد ناقه‌اى را كه معجزۀ آشكار صالح عليه السلام بود پى كرد و به قتل رساند ولى خداوند اين كار را به همۀ آن‌ها نسبت مى‌دهد و مى‌فرمايد: «فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ‌» و امام عليه السلام در توجيه آن مى‌فرمايد: «إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ‌ ثَمُودَ رَجُلٌ‌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ‌ اللَّهُ‌ بِالْعَذَابِ‌ لَمَّا عَمُّوهُ‌ بِالرِّضَا؛ ناقۀ ثمود را يك نفر پى كرد ولى خداوند همه را مشمول عذاب ساخت؛ زيرا قلباً به آن راضى بودند»
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام به گروه چهارمى اشاره مى‌كند كه متفاوت با اين سه گروه‌اند و آن‌ها كسانى هستند كه تمام مراحل نهى از منكر را رها كرده و بى‌خيال از كنار منكرات جامعه مى‌گذرند. مى‌فرمايد: «گروهى ديگر نه با زبان نهى از منكر مى‌كنند و نه با قلب و نه با دست. اين‌ها (در حقيقت) مردگانى در ميان زندگان هستند»؛ (وَ مِنْهُمْ‌ تَارِكٌ‌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌ وَ يَدِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ مَيِّتُ‌ الْأَحْيَاءِ‌) چه تعبير جالب و گويايى! زنده كسى است كه داراى حس و حركت باشد و مؤمنِ زنده كسى است كه در برابر زشتى‌ها حركتى از خود نشان دهد. كسى كه هيچ‌گونه حركتى حتى به‌صورت تنفر قلبى از خودش در مقابل مظاهر زشت و منكر جامعه نشان نمى‌دهد واقعاً در صف مردگان قرار گرفته است. از ديدگاه (كتاب و سنت) گروهى ظاهراً از دنيا رفته‌اند و در ميان ما نيستند و جسم بى‌جان آن‌ها در قبرها نهفته است ولى در واقع زنده‌اند چراكه آثارشان در همه‌جا نمايان است. مگر زندگى چيزى جز نشان دادن آثار حيات است‌؟ همان گونه كه قرآن دربارۀ شهدا مى‌گويد: « وَ لَا تَحْسَبَنَّ‌ الَّذِينَ‌ قُتِلُوا فِى سَبِيلِ‌ اللّٰهِ‌ أَمْوَاتاً بَلْ‌ أَحْيَاءٌ‌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ يُرْزَقُونَ‌ ». اميرمؤمنان على عليه السلام در گفتار حكيمانه‌اى كه خطاب به كميل بيان كرد مى‌فرمايد: «هَلَكَ‌ خُزَّانُ‌ الْأَمْوَالِ‌ وَ هُمْ‌ أَحْياءٌ‌ وَ الْعُلَمَاءُ‌ بَاقُونَ‌ مَا بَقِى الدَّهْر؛ ثروت‌اندوزان مرده‌اند ولى و دانشمندان تا پايان دنيا زنده‌اند». بنابراين، زندگى بى‌خاصيت، مرگ است، مرگى توأم با آثار حيات مادى.
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام در بخش ديگرى از اين كلام پرمعنا به بيان اهميت و به‌صورت كلى پرداخته، مى‌فرمايد: «() تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر همچون آب دهان است در برابر دريايى🌊 عميق و پهناور»؛ «وَ مَا أَعْمَالُ‌ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ‌ اللّٰهِ‌، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ النَّهْيِ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ‌ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ‌) اين تعبير به‌راستى تعبير عجيبى است؛ تمام كارهاى نيك: نماز و روزه و زكات و حج و حتى جهاد فى سبيل اللّٰه در برابر امر به معروف و نهى از منكر بسيار كوچك و ناچيز است. دليلش اين است كه اين دو وظيفۀ بزرگ اسلامى ضامن اجراى تمام آن كارهاى نيك و فرائض و واجبات است. اگر امر به معروف و نهى از منكر تعطيل شود به‌دنبال آن نماز و روزه و حج و جهاد نيز به‌تدريج به فراموشى سپرده مى‌شود و اين است دليل برترى اين دو بر آنها.
هدایت شده از مباحث
آن‌گاه امام عليه السلام در آخرين بخش از كلام نورانى خود به افراد ضعيف النفس مى‌دهد و مى‌فرمايد: «(بدانيد) و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك مى‌كند و نه از كسى مى‌كاهد (و بدانيد) از همۀ اين‌ها مهمتر سخن حقى است كه در برابر پيشواى ستمگرى گفته مى‌شود (و از مظلومى در مقابل آن ظالم دفاع مى‌گردد»؛ (وَ إِنَّ‌ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ النَّهْىَ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ‌ مِنْ‌ أَجَلٍ‌، وَ لَا يُنْقِصَانِ‌ مِنْ‌ رِزْقٍ‌، وَ أَفْضَلُ‌ مِنْ‌ ذٰلِكَ‌ كُلِّهِ‌ كَلِمَةُ‌ عَدْلٍ‌ عِنْدِ إِمَامٍ‌ جَائِرٍ) بسيارند كسانى كه گمان مى‌كنند اگر به‌سراغ انجام اين دو وظيفه بروند جانشان يا نانشان به خطر مى‌افتد در حالى كه چنين نيست. خداوند حافظ جان و نان آن‌هاست و اين تفكر، تفكرى است شرك‌آلود و بى‌گانه از حق. جملۀ «وَ اَفْضَلُ‌ مِنْ‌ ذلِكَ‌ كُلِّهِ‌» حقيقت مهمّى را بازگو مى‌كند و آن اين‌كه انسان بايد شجاع باشد و در برابر ظالمان، بى‌اعتنا به خطراتى كه ممكن است او را تهديد كند حق را بيان دارد و اى بسا بيان حق، آن‌ها را بيدار و يا حداقل شرمنده سازد و از انجام ظلم‌هايى بازدارد. جالب اين‌كه ابن ابى الحديد در ذيل اين جمله اشاره به داستان زيد بن ارقم در برابر ابن زياد يا يزيد بن معاويه مى‌كند و مى‌گويد: مصداق اين سخن روايتى است كه مى‌گويد: زيد بن ارقم، ابن زياد - و گاه گفته شده يزيد بن معاويه - را ديد كه با چوبدستى خود به دندان امام حسين عليه السلام مى‌زند در آن زمانى كه سر آن حضرت را نزد او برده بودند. زيد بن ارقم فرياد زد و گفت: چوب را بردار. بسيار ديدم كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اين دندان‌ها را مى‌بوسيد. نمونۀ ديگر آن سخنى است كه عبد اللّٰه بن عفيف ازدى در مسجد كوفه در برابر ابن زياد گفت و سخنان او را درهم كوبيد. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────