eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
35.9هزار عکس
31.6هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اول ۱- باورمندان فکری و عقیدتی مهدی باوران واقعی کسانی اند که از نظر باور فکری وایمانی معتقدند که : اولاً: به حکم آیه (۵) سوره قصص: ″وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!″  که در آخرالزمان منجی نجات بخش وجود دارد که بشر را از وضعیت موجود ظلم و تباهی نجات می بخشد. ثانیاً: آن نجات بخش و منجی کلی، بدون مصداق نیست که بسیاری از ادیان توحیدی و غیر توحیدی به آن باوردارند؛ بلکه وی از ذریه رسول الله (صلی الله علیه و آله) و از نسل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است؛ چرا که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: ″ الْمَهْدِيُّ مِنْ عِتْرَتِي ( أي من نسبي و أهل بيتي ) مِنْ وَلَدِ فَاطِمَةَ: سنن أبي داود ۱۱/۳۷۳ آن منجی فرزند حضرت امام حسن (علیه السلام) است که در سال (۲۵۵ ه‍) متولد شد (الغیبه/ ص۲۳۱) و در سال ( ۲۶۰ ه‍) به رسید و تا سال (۳۲۹ ه) به مدت هفتاد سال غیبت صغرا و از آن سال تا کنون درپشت پرده غیبت کبرا قرار دارد،(الغیبه،ص۱۳۹؛ النجم الثاقب ص۴۸-۴۹) 👈 بنابراین هرکس چنین باوری را داشته باشد مهدوی باور واقعی است و گرنه نمی تواند مهدوی باور باشد؛ هرچند در برخی از این ملاک های معرفتی همسو با مهدوی باوران باشد. 🌐 @Mabaheeth
1_876672901.mp3
10.29M
منتظری که ما برگردیم
دوم ۲- معرفت به امام علیه السلام مهدی باوران کسانی اند که هر روز بر سطح شناختشان نسبت به امام (علیه السلام) می افزایند؛ چراکه تاریخ ۲۵۰ ساله حیات ائمه اطهار و دوره غیبت کبرا، تجربه مهمی است که می تواند چراغ راه باشد؛ چون پیوسته چه در زمان حضور معصوم و چه در زمان غیبت، مدعیانی بودند که از جهل مردم استفاد کرده و خود را امام یا نایب امام معرفی می کردند. مذهب زیدیه، اسماعلیه، واقفیه، فتحیه در زمان حضور و بابیه در زمان غیبت، سند روشن بر چنین لغزش و انحراف هستند که اگر نسبت به امام نباشد ممکن است هرکسی در این تور  پهن شده گرفتار و خواسته یا ناخواسته، گرفتار چنین گرداب فکری شود. از همین رو (علیه السلام) در بیان ضرورت معرفت امام فرمودند: ″ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ ✔️ ای مردم! خداوند عزّوجلّ بندگان را نیافرید مگر برای این که بشناسند و هنگامی که او را شناختند عبادتش کنند، وقتی او را عبادت کنند به برکت این عبادت از عبادت غیر او بی نیاز شوند. مردی پرسید: ای پسر رسول خدا! پدر و مادرم به فدایت، شناخت خدا چیست؟ حضرت فرمودند: این است که اهل هر دوره، امام زمان خودش که اطاعت از او واجب است را بشناسند. 📚 بحار، مجلد۲۴، صفحه ۸۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_290438328644274422.mp3
9.99M
✅ ماه دل آرا بیا ، از پشت ابرا بیا
سوم ۳- حضور بدون مهدوی باوران واقعی بر این عقیده اند هر چند حضرت مهدی(علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در عصر غیبت ظهور ندارد؛ ولی حضور دارد؛ چون غیبت به معنای ″عدم ظهور″ است نه به معنای ′′عدم حضور″. از همین رو بر همه اموری که در جامعه می گذرد به حکم وظیفه ذاتیِ امامتش با تکوینی خود، جامعه را به صورت نامرئی و می کند، نظیر إعمال ولایت نبی علیه السلام که کشتی را سوراخ می کرد تا حاکم ظالم استفاده نکند و دیوار مخروبه را بالا می برد تا گنج آن، برای بچه های یتیم محفوظ بماند و آن جوان را به قتل می رساند که والدینش را منحرف نکند که چنین تصمیمی برای موسی کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) شگفت آور بود (سوره کهف ایه ۶۶تا ۸۴). علیه السلام در زمان غیبت نیز همانند خورشید، در پشت ابر در روز نور افشانی کرده و وجودش به همه می رسد، ازهمین رو رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ″ وَالّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّةِ إنَّهم يَستَضيئونَ بِنورِهِ و يَنتَفِعونَ بِوِلايَتِهِ في غَيبَتِهِ كَانتِفاع الشَّمسِ وَ إن تَجَلَّلَها سَحاب ″ / کافی، ج۱، ص۱۹۴. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🌸 🎼 همه دنیا کجا و لطف دستات.... 🎤 حاج 🌙 عجل الله تعالی فرجه الشریف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بغض مدظله العالی هنگام خواندن از 📖 إلهی کَأنّى بِنَفْسى واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلى عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما أنْتَ أهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنى بِعَفْوِکَ ✨ خدایا خود را چنان م‍ی‌نگرم که گویا در برابرت ایستاده و آن نیکویى که بر تو دارم بر سر من سایه افکنده و تو نیز آنچه را شایسته آنى درباره من فرموده و مرا در سراپرده عفو خویش پوشانده‌اى. خدایا آرامش دل به رهبر عزیزمان عنایت بفرما 🤲 🌐 @Mabaheeth
1_248600463.mp3
39.86M
🔊 👤 با صدای حاج 🗨 مناجاتی است که نقل شده آقا علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام در آن را می خواندند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
های منتظران ۴- مهدی باوران در نهایت ادب 🌸 هر چند هیچ مرتبه، برای حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء تعیّن ایجاد نمی کند و همانند جدّشان رسول الله (صلی الله علیه و آله) سیره خاکی و مردمی دارد، ولی مهدی باوران به دلیل داشتن بسیار بالا نسبت به جایگاه و مرتبه آن حضرت هرگز خاکی و مردمی بودن امام را بهانه ای برای عادی بودن برای خود ندانسته و در نهایت ادب و احترام  به امام علیه السلام می نگرند و او را با الفاظی که نشانه خودمانی بودن باشد خطاب نمی کنند، چرا که مهدی باوران تربیت شده قرآنی‌اند که به آنان آموخته است که در برابر پیامبر: اولاً: با اسم کوچکش نخوانند ″ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيماً ″(احزاب/۴۰) محمّد صلى الله عليه و آله، پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست، بلكه رسول خدا و خاتم پيامبران است؛ و خداوند به همه چيز آگاه است. در سورهٔ نور هم فرمود: « لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسْولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً » ؛ خطاب کردن پیامبر را در میان خود٬ همانند خطاب کردن بعضی از خودتان به بعضی دیگر قرار ندهید. ثانیاً: پیش از او گام  برندارند و سخن نگویند: ″يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ″ «حجرات/۱»:اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در هيچ كارى) بر (حكم) خدا و پيامبر او پيشى نگيريد و از خداوند پروا كنيد، كه خداوند شنوا و دانا است. ثالثاً: بلندتر از صوت پیامبر سخن نمی گویند ″ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ″ ؛(حجرات /۲):صدای خود را بلندتر از صدای پیامبر نکنید و در برابر او بلند سخن نگوئید) و همچنین ″ إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ ″ ( حجرات/ ۳)؛ همانا کسانی که صداهای خود را در نزد پایین می آورند کسانی‌اند که خداوند دل هایشان را برای پرهیزکاری آزموده(و آماده ساخته) است آنان را آمرزش و پاداشی بزرگ است. 👈 و از آن جایی که حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا تکرار وجود رسول الله صلی الله علیه وآله است، مهدی باوران همان ادب در مقابل پیامبر خدا را در مقابل آن حضرت رعایت می کنند. ✋ از همین روست که در روایتی نقل شده است که در مجلسی در خراسان یک نفر نام مبارک قائم علیه ‌السلام را در حضور علیه‌ السلام ذکر می‌کند؛ آن حضرت دست را بر سر شریف گذاشته و می‌فرمایند: اللهمّ عجّل فرجه و سهّل مخرجه: الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۹. ✨ در روایتی دیگر از امام جعفر صادق علیه‌ السلام سؤال شد که علت ایستادن هنگام بردن نام قائم علیه‌ السلام چیست؟ حضرت فرمودند: ((به خاطر این‌که برای آن حضرت، غیبت طولانی هست. هر کس به این نام، حضرت را صدا بزند، آن حضرت از شدت رأفت به دوستانشان یک نگاه لطیف و مهربانانه می‌کنند. تعظیم آن حضرت به این است که مانند عبد خاضع در برابر مولای جلیلی که او را شریفانه نظر می‌کند، در مقابل او بایستد و از خداوند متعال تعجیل فرج او را درخواست کند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵- مهدی باوران درهمه حال به یاد بقیه الله     یکی از ویژگی مهم مهدی باوران و علاقمندان حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا، فراموش نکردن او و همیشه به یاد و ذکر او بودن است، ازهمین روست که علیه السلام درباره غیبت علیه السلام فرمود:  « یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ:(کمال الدین، ج۲، ص ۲۲۱) :خودش از دیدگان مردم پنهان می شود ولی یاد او از دل های مؤمنان مخفی نمی شود ». نمونه ای  از همان  زمزمه های عاشقانه ای است که مهدی باوران در آن هر صبح با معشوق خود ارتباط برقرار می کنند و به یاد او سرشک از دیدگانان جاری می‌کنند و چه زیباست نغمه های عاشقان مهدی آنجا که می گویند: عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لا تُرَى وَ لا أَسْمَعَ [أَسْمَعُ‏] لَكَ حَسِيسا وَ لا نَجْوَى عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ [لا تُحِيطَ بِي دُونَكَ‏] الْبَلْوَى وَ لا يَنَالَكَ مِنِّي ضَجِيجٌ وَ لا شَكْوَى بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا :من سخت است كه مردم را می بينم ولى تو ديده نمی شوى و از تو نمی شنوم صداى محسوسى و نه راز و نيازى. بر من سخت است‏ كه تو را بدون من گرفتارى فرا گيرد و از من به تو فرياد و شكايتى نرسد. جانم فدايت، تو پنهان شده اى هستى‏ كه از ميان ما بیرون نیستی. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶- ظلم علامت ظهور نه علت ظهور مهدی باورانِ واقعی گسترش ظلم و تباهی را علت علیه السلام نمی دانند که اگر ظلم در جامعه گسترش پیدا کرد پس امام ظهور می کند؛ چراکه در جامعه ای که مردم خود خواهان ظلم اند و همراهی با ظالم می کنند و با ظلم کنار می آیند، دلیلی ندارد که حضرت ظهور کند؛ بلکه گسترش ظلم علامت ظهور است؛ یعنی اگر مردم جامعه در برابر ظلم ایستادند و قدرت مقابله با ظالم را نداشتند، در این صورت چون حجت را بر امام(علیه السلام) تمام می شود، نوبت امام غایب  می رسد که باید ظهور کند. این است معنای کلام پیامبر که فرمودند: « لَنْ تَنْقَضِيَ اَلْأَيَّامُ وَ اَللَّيَالِي حَتَّى يَبْعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي اِسْمُهُ اِسْمِي  يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : روزها و شبها سپري نمي‏شوند تا اينکه مردي را از خاندان من که همنام من است مبعوث خواهد کرد تا دنيا را پر از عدل و داد کند بعد از اينکه پر از ظلم و جور شده باشد. بحار، ج۹۹، ص۳۹. 🌐 @Mabaheeth