eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.5هزار عکس
32.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
61 - توسل به سیدالشهداء (علیه السلام) مرحوم حاج میرزا علی ایزدی فرزند مرحوم حاج محمد رحیم مشهور به آبگوشتی( سبب شهرتش به این لقب این بود که ایشان و ارادت زیادی به حضرت سیدالشهداء علیه السلام داشت و مواظب خواندن زیارت عاشورا بود و هر شب در مسجد گنج که به خانه اش متصل بود پس از نماز جماعت یک یا دو نفر روضه می خواندند پس از روضه خوانی، سفره پهن می کردند و مقدار زیادی نان و آبگوشت در آن می گذاردند. هرکَس مایل بود همانجا می خورد و هرکه می خواست همراه خود به خانه اش می برد) نقل نمود که پدرم سخت مریض شد و به ما امر نمود که او را به مسجد ببریم، گفتم برای شما هتک است چون تجار و اشراف به عیادت شما می آیند و در مسجد مناسب نیست! به ما گفت می خواهم در خانه خدا بمیرم و علاقه شدیدی به مسجد داشت، ناچار او را به مسجد بردیم تا شبی که مرضش شدید شد و در حال اغما بود که او را به منزل بردیم و آن شب در حال سکرات مرگ بود و ما به مردنش یقین کردیم؛ پس در گوشه ای از حجره نشسته و گریان بودیم و سرگرم مذاکره تجهیز و محل دفن و مجلس ترحیمش بودیم تا هنگام شد، ناگاه صدای من و برادرم زد، نزدش رفتیم دیدیم عرق بسیار کرده است به ما گفت آسوده باشید و بروید بخوابید و بدانید که من نمی میرم و از این مرض خوب می شوم. ما حیران شدیم و صبح کرد در حالی که هیچ اثر مرض در او نبود و بسترش را جمع کرده او را به حمام بردیم و این قضیه در شب اول ماه محرم سنه 1330 قمری اتفاق افتاد و مانع شد از اینکه از او بپرسیم سبب خوب شدن و نمردنش چه بود. موسم حج نزدیک شد پس در تصفیه حساب و اصلاح کارهایش سعی کرد و مقدمات و لوازم سفر حج را تدارک دید تا اینکه با نخستین قافله حرکت کرد. به بدرقه اش در باغ جنت یک فرسخی شیراز رفتیم و شب را با او بودیم. ابتدا به ما گفت از من نپرسیدید که چرا نمردم و خوب شدم اینک به شما خبر می دهم که آن شب، مرگ من رسیده بود و من در حالت سکرات مرگ بودم پس در آن حال خود را در محله یهودیها دیدم و از بوی گند و هول منظره آنها سخت ناراحت شدم و دانستم که تا مُردم جزء آنها خواهم بود. پس در آن حال به پروردگار خود نالیدم ندایی شنیدم که اینجا محل ترک کنندگانِ حجّ است، گفتم پس چه شد توسلات و خدمات من نسبت به علیه السلام؟ ناگاه آن منظره هول انگیز به منظره فرحبخش مبدّل شد و به من گفتند تمام خدمات تو پذیرفته است و به آن حضرت ده سال بر تو افزوده شد و مرگ تو تأخیر افتاد تا حج واجب را بجا آوری و چون اینک عازم حج شده ام گزارشات خود را به شما خبر دادم . مرحوم ایزدی نقل نمود که پیش از محرم 1340 مرض مختصری عارض پدرم شد و گفت شب اول ماه موعد مرگ من است و همانطور که خبر داده بود شب اول محرم هنگام سحر از دار دنیا رحلت فرمود رحمة اللّه علیه.
👈 این داستان به ما دو چیز می فهماند یکی اهمیت حج و بزرگی گناه ترک و مسامحه در ادای آن چنانچه محقق در شرایع فرموده : ( وَ فی تَإخیرِهِ کَبَیرهٌ مُوبِقَهٌ ) یعنی حج با اجتماع شرایط آن، واجب فوری است و مسامحه کردن و تأخیر انداختن ادای آن، گناه کبیره و هلاک کننده است. چه هلاکتی بدتر از محشور شدن با یهود است. چنانچه در جلد یک سفینه البحار از علیه السلام است : ( کسی که حج واجب را به جا نیاورد و بمیرد در حالی که گرفتاری سختی که حج رفتن سبب مشقت او شود نداشته باشد و به مرضی که نتواند به واسطه آن حج کند، مبتلا نبوده و حکومت وقت هم مانع رفتنش نگردیده پس باید بمیرد در حالی که اگر بخواهد یهودی و اگر نخواهد نصرانی باشد )¹ خلاصه کسی که بدون عذر شرعی حج را ترک کند پس از مردنش با یهود و نصاری خواهد بود. و نیز در معنای آیه شریفه : هرکس در دنیا کور شد در آخرت هم کور است فرمود : این آیه درباره کسی است که حج را از سالی به سال دیگر تأخیر می اندازد ؛ یعنی هر ساله می گوید سال دیگر بجا می آورم تا اینکه حج نکرده می میرد پس، از واجبی از واجبات الهی کور شده و خداوند او را در از دیدن راه بهشت کور می فرماید.² مطلب دیگر که از این داستان فهمیده می شود آن است که حضرت سیدالشهداء علیه السلام کشتی نجات و رحمت واسعه الهی است و به آن حضرت شخص را موفق به از هر گناهی می کند و و پاک از دنیا خواهد رفت و همچنین توسل به او موجب امن از هر خطر و آفتی است و یقیناً اگر کسی از روی و صدق متمسک به ایشان گردد اهل نجات و سعادت است.³ -------------------------------------------- 1- وَ مَنْ ماتَ وَ لَمْ یحِجَّ حَجَّهَ اْلاِسْلامِ وَ لَمْ یَمْنَعْهُ ذلِکَ حاجَهٌ تَجْحَفُ بِهِ اَوْ مَرَضٌ لا یُطیقُ الْحَجَّ مِنْ اَجْلِهِ اَوْ سُلْطانٌ یَمْنَعَهُ فَلیَمُتْ اِن شاءَ یَهُودِیّاً وَ اِنْ شاءَ نَصْرانِیا) 2- فی قَوْلِهِ تَعالی :( مَنْ کانَ فی هذِهِ اَعْمی فَهُو فیِ اْلاخِرَهِ اَعْمی قالَ (علیه السلام) نَزَلَتْ فیمَنْ یُسَوّفُ الْحَجّ حَتّی مات وَ لَا یحجّ فَعَمی عَنْ فَریضَهٍ مِنْ فَرائض اللّه ...). (سوره اسراء، آیه 72). 3- (ما خابَ مَنْ تَمَسَّکَ بِکَ و َاَمِنَ مَنْ لَجَأ اِلَیْکَ)
1_988287870.pdf
434K
صلوات ضراب اصفهانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دردم ‌این ‌است که ‌مـن ‌بی‌تـو دگر‌ از ‌جهان ‌دور‌تر ‌و بی‌خویشتنم ای ‌پناه‌ بی‌پناهان ‌کی میایی؟! 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 از علی تا ولی به من که بی‌رمقم در نجف پناه بده نگاه روشن خود را به روسیاه بده به اشکِ روضه، مطلا کن آسمانم را برای مستی شامم دو جرعه ماه بده اجازه می‌دهی باشد فلک مسافرِ تو؟ نسیم را به تماشای صبح راه بده بتاب بر یخِ کفر و نفاقِ بعد نبی دوباره جِلوه‌ای تازه به قبله‌گاه بده «علی امیرِ من است و علی‌ست مولایم» بگو و برکهٔ خُم را بر آن گواه بده بتاب مهدیِ زهرا به یُمن بیا و بر همه عیدیِ دل‌بخواه بده
🔅 دو دست خورشید 🌸🍃 از نور علی شریعت محکم شد و بر عالمیان تمام گشت. آن‌ها که در پیمان بستند، عهدشان با مهدیِ فاطمه محکم شد. جانا نفسی در ره عشق به مولا طلبیم… @Monadizaman
47.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح پیام حج امام خمینی(ره) در ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ 👈 رسانه KHAMENEI.IR در سی‌وچهارمین سالروز ایراد خطبه‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره پیام حج امام خمینی(ره) در نماز جمعه تهران متن، فیلم و صوت آن را منتشر میکند. 🔍 متن پیام حج امام👇 https://farsi.khamenei.ir/sahifeh-content?id=16516
🔰 پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای: 👈 پیام امام (ره) باید فرهنگ جامعه ما بشود 🔻 [پیام امام خمینی در ۲۹ تیر ۶۷] لوحه‌ى زرّین پاک‌نشدنى است که بر سردر این انقلاب و بر پیشانى و کتیبه‌ى این نظام عظیم اسلامى تا ابد خواهد ماند. کلمه‌کلمه و جمله‌جمله‌ى این پیام قطره‌ى باران رحمتى است که کام مشتاقان را و جان عاشقان را سیراب خواهد کرد... این پیام باید فرهنگ جامعه‌ى ما بشود. 🔍 متن کامل بیانات👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50664
202030_2093808465.mp3
10.4M
🎙 بشنوید | صوت بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح پیام حج امام خمینی(ره) در ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ 🔍 متن کامل بیانات👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50664
🔰 یک پیام و دو خطبه 🔻 پیام امام خمینی رحمةالله‌علیه در ۲۹ تیرماه ۱۳۶۷ را می‌توان در کنار وصیت‌نامه سیاسی و الهی ایشان یکی از راهنماهای اصلی جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی دانست. جهت‌گیری‌هایی که برخاسته از نفس پاک و قدسی خمینی عظیم است. 🔹️ بخشی از این پیام ۹۴۵۰ کلمه‌ای مربوط به تحلیل ایشان از واقعه کشتار حجاج ایرانی در حرم ابراهیمی در اولین سالگرد آن واقعه اختصاص دارد. واقعه‌ای که در موسم حج سال ۱۳۶۶ و توسط عمال آمریکایی و صهیونیستی دستگاه سعودی رقم‌خورد و در آن جمعی از حاجیان ایرانی به شهادت رسیدند. بخش دیگری از پیام هم مربوط به اعلام پذیرش رسمی قطعنامه ۵۹۸ و تبیین چرایی این تصمیم است. 🔹️ نکته جالب توجه آن است که امام رحمةالله‌علیه اگرچه این پیام را حدود ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حکومت جمهوری اسلامی نگاشته، نه تنها از اصول و آرمان‌های خود در انقلاب بهمن ۵۷ عقب‌نشینی نکرده و محافظه‌کارتر نشده‌اند بلکه با روحیه‌ای انقلابی‌تر و با زبانی صریح، وقایع را برای مردم تحلیل و آنها را دعوت به ادامه مبارزه با کفر و شرک می‌کنند. 🔹️ دو روز بعد از این پیام تاریخی، آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه تهران، در خطبه‌های نماز جمعه تهران به تشریح و تحلیل این پیام مهم می‌پردازد. نکته مهم در این دو موضوع آنکه هم امام خمینی رحمةالله‌علیه و هم آیت‌الله خامنه‌ای، مردم را مخاطب اصلی خود قرار داده و به‌طور مستقیم و به دور از هر واسطه و فاصله‌ای اقدام به تبیین وقایع برای ایشان کرده‌اند و مسائل را با آنها در میان می‌گذارند. اکنون و در سی‌وچهارمین سالگرد این پیام و آن خطبه‌ها، رسانه KHAMENEI.IR متن بیانات آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر میکند. 🔍 متن کامل بیانات را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50664
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | روایتی از دیدار اخیر رئیس جمهور با رهبر انقلاب اسلامی 👈 بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب و تاکید بر افزایش همکاری‌های متقابل دو محور مهم دیدارهای گذشته پوتین با رهبر انقلاب بوده است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | روایتی از دیدار اخیر رئیس جمهور ترکیه با رهبر انقلاب اسلامی 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 خط حزب‌الله ۳۵۰ | سرود امید 🔻 شماره‌ی سیصد و پنجاهم هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله با عنوان «سرود امید» منتشر شد. 🔹️ خط حزب‌الله در گزارش این هفته خود، به بهانه پیام اخیر رهبر انقلاب به جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، نقش و جایگاه سرود در تبیین آرمان‌ها و حضور انقلابی مردم را مرور کرده است. 👈 سخن هفته این شماره خط حزب‌الله، براساس شعار سال ۱۴۰۱؛ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، نگاهی به ثمرات علمی شدن اقتصاددانش‌پایه برای مردم و کشور داشته است. 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله در آستانه ۵مردادماه، سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد به روح مطهر شهید احمد آقابیگی از شهدای این عملیات تقدیم می‌شود. 📥 نسخه PDF👇
♻️ روحیه ارتباط با حضرت ولی عصر، از بزرگترین دریچه‌هاى فرج براى جامعه اسلامى است. 🔻 رهبر انقلاب: حقیقتاً روحیّه‌ى انتظار و روحیّه‌ى ارتباط با ولىّ‌عصر (ارواحنا فداه) و منتظر ظهور بودن و منتظر آن روز بودن، یکى از بزرگ‌ترین دریچه‌هاى فرج براى جامعه‌ى اسلامى است. 🔹️ منتظر فرج هستیم؛ خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچه‌ى فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگى، از احساس ضایع شدن، از نومیدى، از گیج و گمى نسبت به آینده جلوگیرى میکند؛ امید میدهد، خط میدهد. 🔺️ مسئله‌ى (سلام‌الله‌علیه) این است و امیدواریم که خداى متعال ما را به معناى واقعى کلمه از منتظران قرار بدهد و چشم ما را به تحقّق این وعده‌ى الهى روشن کند. 🗓️ ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ 🌷 بازخوانی روزانه‌ی توصیه‌ها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔻 نفس مجرد می‌تواند عوالم شیاطین را درک بکند منتها فعلا به ظلمات و تعلّقات بدنی گرفتار است؛ یعنی زندگی من گاهی آنقدر یک زندگی عادّی و مادّی میشود که چشم من فقط میخواهد مادّیات را درک بکند و قوّت در ندارم؛ با این حال انتظار درک قضایای دیگر را نباید داشته باشم. 🔸 لذا قضایائی از انبیا در مورد دیدن شیطان نقل شده است؛ از علیه‌السلام، از علیه‌السلام، از علیه‌السلام و از حضرت آدم علیه‌السلام بسیار نقل شده است که شیطان می‌آمد و او را می‌دیدند؛ اما نه اینکه فکر کنید ابلیس، جسم می‌شد_ البته شاید هم در بعضی موارد بود که احیاناً جسم شده باشد_ بلکه شیطان غالبا دارد زندگی خود را می‌کند و زیرمجموعه‌اش هم همینجور است. 🔹 اگر انبیاء شیطان را می‌دیدند لطیف بودند که می‌دیدند؛ اما نه فقط با چشم مادّی، بلکه با قدرت بصیرتی. البته «مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ» سر جای خودش هست؛ اما در انبیاء یک حیث دیگری احیا بود. 🔸 یک وقتی حضرت موسی عصا را به شیطان زدند. او گفت: «یا موسی انّی لا اخشی العصاء انّی اخشی قلباً فیه الصفا» (یعنی موسی من از عصا نمی ترسم من از قلبی که در آن صفا باشد می ترسم.) شیطان از عصا نمی‌ترسد چون که جسمش طوری است که عصا را به او بزنی، رد می‌شود؛ اما قلب باصفا برای او بد و مهلک است.‌ 🔻 قرآن در مورد شیطان می‌فرماید: «هُوَ وَ قَبِيلُهُ»؛(اعراف:۲۷) (شیطان و قبیله او) زیرمجموعه‌های شیطان زیاد هستند. گاهی بزرگتر از عالَم إنس است. 🔸 گاهی علت تقدّم جن بر انس در تعابیر قرآن به خاطر اشاره به وسعت وجودی اینهاست.[ یعنی چون تعدادشان خیلی بیشتر از انسان‌ها هستند مقدم شده‌اند.] و خیلی در صدد اغوای انسان هستند. 🔹 اگر خداوند به کسی کانال دید بصیرت را نصیبش کند که بتواند ببیند، به عنوان مثال وقتی بر یک نفر قوای شَهَوی مسلّط است؛ می بیند یک شیطان لخت و عریان همیشه همراه او است. 🔸 اگر این بخش با این نگاه و این سیر که شیاطین همراه هستند در روایات مورد توجه قرار بگیرد، انسان می بیند چقدر دقایق و لطائف در آن است!‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۲۵ 🏷️ شناخت اسلام ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام لَأَنْسُبَنَّ اَلْإِسْلاَمَ نِسْبَةً لَمْ يَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِي اَلْإِسْلاَمُ هُوَ اَلتَّسْلِيمُ وَ اَلتَّسْلِيمُ هُوَ اَلْيَقِينُ وَ اَلْيَقِينُ هُوَ اَلتَّصْدِيقُ وَ اَلتَّصْدِيقُ هُوَ اَلْإِقْرَارُ وَ اَلْإِقْرَارُ هُوَ اَلْأَدَاءُ وَ اَلْأَدَاءُ هُوَ اَلْعَمَلُ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: اسلام را چنان مى‌شناسانم كه پيش از من كسى آنگونه معرّفى نكرده باشد. اسلام همان تسليم در برابر خدا و تسليم همان يقين داشتن، و يقين اعتقاد راستين، و باور راستين همان اقرار درست، و اقرار درست انجام مسئوليّت‌ها، و انجام مسئوليّت‌ها همان عمل كردن به دين است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ اسلام حقيقى) فرموده است: اسلام را چنان وصف نمايم كه كسى پيش از من وصف ننموده باشد: اسلام زير بار رفتن (احكام خدا و رسول) است، و زير بار رفتن باور نمودن (آنها) است، و باور نمودن قبول كردن (آنها) است، و قبول كردن اعتراف (بآنها) است، و اعتراف نمودن آماده شدن براى بجا آوردن (آنها) است و بجا آوردن، عمل (بآنها) است (پس در حقيقت اسلام همان عمل بدستور خدا و رسول است). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين كلام پربار و حكيمانه‌اش، حقيقت اسلام را به گونه‌اى كه پيش از او هيچ كَس تفسير نكرده، تفسير مى‌كند و مى‌فرمايد: «اسلام را چنان تفسير مى‌كنم كه هيچ كَس پيش از من آن را چنين تفسير نكرده باشد»؛ (لَأَنْسُبَنَّ‌ الْإِسْلَامَ‌ نِسْبَةً‌ لَمْ‌ يَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِي) سپس در ادامۀ سخن ضمن شش جملۀ پى در پى كه هر كدام با جملۀ قبل به صورت زيبايى گره خورده روح اسلام را با اين شش جمله مى‌شكافد و حقيقت آن را هويدا مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «اسلام همان تسليم است»؛ (الْإِسْلَامُ‌ هُوَ التَّسْلِيمُ‌) . تسليم در برابر فرمان خدا و دستورات پيغمبر اكرم و امامان معصوم عليهم السلام و تسليم در برابر فرمان عقل و فطرت. قرآن مجيد در آيۀ 83 سورۀ آل عمران مى‌فرمايد: «وَ لَهُ‌ أَسْلَمَ‌ مَنْ‌ فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ‌ وَ اَلْأَرْضِ‌ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ‌ يُرْجَعُونَ‌» ؛ و تمام كسانى كه در آسمان‌ها و زمين هستند، از روى اختيار يا از روى اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسليم‌اند و به سوى او باز گردانده مى‌شوند». در جملۀ دوم مى‌فرمايد: «تسليم همان يقين است»؛ (وَ التَّسْلِيمُ‌ هُوَ الْيَقِينُ‌) . زيرا بدون و ، تسليم حاصل نمى‌شود و در واقع «تسليم» از لوازم «يقين» است كه امام عليه السلام در اينجا لازم و ملزوم را يكى شمرده و مى‌فرمايد: تسليم همان يقين است. در جملۀ سوم مى‌فرمايد: «يقين همان تصديق است»؛ (وَ الْيَقِينُ‌ هُوَ التَّصْدِيقُ‌) . منظور از «تصديق» در اينجا علمى است كه از مقدمات يقينى حاصل مى‌شود و تا اين علم حاصل نگردد «يقين» پيدا نمى‌شود و تا يقين حاصل نگردد، تسليم كه روح اسلام است نيز حاصل نخواهد شد و در واقع اعتقادى كه نام يقين بر آن گذارده‌ايم نتيجۀ علمى است كه به صورت تصديق در مى‌آيد و در واقع تصديق و يقين نيز لازم و ملزوم يكديگرند كه امام عليه السلام به واسطۀ شدت ارتباط اين دو با يكديگر آنها را يكى شمرده و فرموده: يقين همان تصديق است.