#نهج_البلاغه | #حکمت ۳۴۴
🏷️ ضرورت توجّه به فنا پذيرى دنیا
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ اِتَّقُوا اَللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لاَ يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لاَ يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ اِحْتَمَلَ بِهِ آثَاماً فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لاَهِفاً قَدْ خَسِرَ اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: اى مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندى كه به آرزوى خود نرسيد، و سازندۀ ساختمانى كه در آن مسكن نكرد، و گِردآورندهاى كه زود آنچه را گِرد آورده رها خواهد كرد، شايد كه از راه باطل گرد آورده و يا حق ديگران را باز داشته و با حرام به هم آميخته، كه گناهش بر گردن اوست و با سنگينى بار گناه در مىگذرد، و با پشيمانى و حسرت به نزد خدا مىرود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكارى آشكار
🇯 🇴 🇮 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به دورى از دنيا) فرموده است:
(۱) اى گروه مردم، از خدا بترسيد (بدنيا و كالاى آن دل مبنديد) چه بسا كسيكه اميد دارد به چيزى كه بآن نمىرسد، و مىسازد ساختمانى را كه در آن ساكن نمىگردد، و گرد مىآورد دارائى كه بزودى آنرا رها ميكند، و شايد آنرا از (راه) نادرستى گرد آورده، و از حقّ جلوگيرى نموده (يعنى) از راه حرام بآن رسيده و بسبب آن زير بار گناهان رفته
(۲) پس (در قيامت) با بار گران آن باز مىگردد و در پيشگاه پروردگارش (هنگام حساب و وارسى) با حسرت و اندوه بيايد و (چنين كس چنانكه در قرآن كريم س ۲۲ ى ۱۱ است: «خَسِرَ اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ» يعنى) در دنيا و آخرت زيانكار است (امّا زيانِ دنيايى او آنست كه هنوز بهرهاى نبرده مرگ او را ربوده و زيان اخروىّ او آنكه در دنيا كارى نكرده كه بر اثر آن نيكبختى جاويد بهرۀ او گردد) و زيان او زيانى است كه (بر همه) آشكار مىباشد.
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
📖 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه و كوبنده به دنياپرستان هشدارهاى جدّى مىدهد:
نخست مىفرمايد: «اى مردم! تقواى الهى پيشه كنيد چه بسيار آرزومندانى كه به آرزوى خويش نمىرسند و بَناكنندگانى كه در آنچه ساختهاند ساكن نمىشوند و گردآورندگان اموالى كه بهزودى آن را ترك مىگويند»؛ (مَعَاشِرَ النَّاسِ، اتَّقُوا اللّٰهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لَا يَبْلُغُهُ، وَ بَانٍ مَا لَا يَسْكُنُهُ، وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ)
در واقع امام عليه السلام نخست بهطور كلى از آرزوهاى عقيم و دست نيافتنى سخن مىگويد، سپس انگشت روى دو مورد خاص؛ يعنى بناها و قصرها، و اموال و ثروتها مىگذارد. بناهايى كه انسان مىسازد و رها مىكند و مىرود و اموالى كه گردآورى كرده و بىآنكه از آنها بهره ببرد رها مىسازد و دنيا را ترك مىگويد.
سپس به اين نكته اشاره دارد كه مشكل اين گروه از دنياپرستان تنها اين نيست كه از نتيجۀ زحمات خود بهرهمند نمىشوند؛ بلكه مشكل مهمترى در پيش دارند و آن تهيۀ اين اموال از طرق نامشروع و مسئوليتآفرين است.
مىفرمايد: «چه بسا آنها را از طريق باطل گردآورى كرده و يا حق آن را نپرداختهاند»؛ (وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ، وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ)
در اينجا نيز امام عليه السلام به دو موضوع از منابع حرام اشاره فرموده است:
نخست، به دست آوردن مال از طريق باطل، مانند اينكه در بختآزمايىها و امثال آن اموالى به دست آورد و يا اشيايى را كه معاملۀ بر آن باطل است مورد استفاده قرار دهد و ديگر اينكه حقوقى را كه به آن اموال تعلّق مىگيرد - اعم از حقوق شرعى و #حق_الناس - نمىپردازد. «(در نتيجه) آن را از طريق حرام به دست آورده و گناهان آن را بر دوش مىكشند»؛ (أَصَابَهُ حَرَاماً، وَ احْتَمْلَ بِهِ آثَاماً).
☜ در حديثى كه مرحوم علامۀ مجلسى در بحارالأنوار آورده است مىخوانيم: «قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا عليه السلام يقُولُ لا يجْتَمِعُ الْمَالُ إِلَّا بِخِصَالٍ خَمْسٍ بِبُخْلٍ شَدِيدٍ وَ أَمَلٍ طَوِيلٍ وَ حِرْصٍ غَالِبٍ وَ قَطِيعَةِ الرَّحِمِ وَ إِيثَارِ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ؛ راوى مى گويد: از امام على بن موسىالرضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: مال، (غالباً) انباشته نمىشود مگر از پنج راه: بُخل شديد، آرزوهاى دور و دراز، حرص غالب بر انسان، قطع رحم و ترجيح دنيا بر آخرت»
[ ادامه دارد ... ]
آنگاه امام عليه السلام به نتيجۀ نهايى اسفانگيز و شوم اين اعمال اشاره كرده مىفرمايد: «اين افراد بر پروردگار خويش (در قيامت) وارد مىشوند در حالى كه غمگينند و افسوس مىخورند كه هم دنيا را از دست دادهاند و هم آخرت را و اين زيان آشكارى است»؛ (فَبَاءَ بِوِزْرِهِ، وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لَاهِفاً، قَدْ «خَسِرَ اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ» ).
علامۀ مجلسى رحمه الله اين كلام شريف را با مقدمۀ پرمعنايى از آن حضرت در بحارالأنوار آورده و مىفرمايد: «انْظُرُوا إِلَى الدُّنْيا نَظَرَ الزَّاهِدِينَ فِيهَا فَإِنَّهَا عَنْ قَلِيلٍ تُزِيلُ السَّاكِنَ وَ تَفْجَعُ الْمُتْرَفَ فَلا تَغُرَّنَّكُمْ كَثْرَةُ مَا يعْجِبُكُمْ فِيهَا لِقِلَّةِ مَا يصْحَبُكُمْ مِنْهَا فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ وَ اعْتَبَرَ وَ أَبْصَرَ إِدْبَارَ مَا قَدْ أَدْبَرَ وَ حُضُورَ مَا قَدْ حَضَرَ فَكَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ مِنَ الدُّنْيا عَنْ قَلِيلٍ لَمْ يكُنْ وَ كَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ مِنَ الْآخِرَةِ لَمْ يزَلْ وَ كُلُّ مَا هُوَ آتٍ قَرِيبٌ ...؛ (اى مردم!) به دنيا نگاه زاهدانه كنيد، چراكه بهزودى ساكنان خود را زائل مىكند و مترفان و ثروتمندان بىدرد را ناگهان گرفتار مىسازد؛ بنابراين فزونى آنچه مايۀ اعجاب شماست در دنيا شما را نفريبد؛ زيرا بسيار كم با شما خواهد بود. خداوند رحمت كند كسى را كه فكر مىكند و عبرت مىگيرد و به پشت كردن آنچه از دنيا پشت كرده و حضور آنچه حاضر است نظر مىكند. گويى آنچه در دنيا موجود است بهزودى نابود مىشود و آنچه در آخرت است همواره باقى است. (#بدانيد) آنچه مىآيد نزديك است به وقوع بپيوندد».
سپس جملههاى بالا را تا آخر ذكر مى كند. امام عليه السلام حال اينگونه افراد را مصداق خسران مبين دانسته است؛ زيرا انسان گاه بهرهاى مىبرد؛ ولى به دنبال آن گرفتار خسارت مهمى مىشود؛ مانند اينكه غذاى بسيار لذيذى مىخورد و به دنبال آن گرفتار بيمارىهايى مىگردد. اين خسران است؛ اما نه خسران مبين. يا اينكه اموال نامشروعى فراهم مىكند و با آن چند صباحى به عيش و نوش مىپردازد؛ ولى عذاب طولانى مدت الهى را براى خود فراهم مىبيند.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
#قرآن_کریم 181
💫 سوره مبارکه انفال
✨ آیات مبارکه 34 - 40
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر نورانی #امام_باقر [صلوات الله و سلامه علیه]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۱۸۱ 】 ❈❁⊹═┄
╔════════════════════
وَ مَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ ۚ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ۳۴
ولی خدا چرا عذابشان نکند؟! با آنکه سران بیدین از ورود مسلمانان به مسجدالحرام جلوگیری میکنند؛ درحالیکه متولّی واقعیِ آنجا آنها نیستند. متولّی واقعیاش فقط خودمراقباناند؛ ولی عموم بیدینها این موضوع را نمیدانند.
وَ مَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَ تَصْدِيَةً ۚ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ ۳۵
همینطور، چرا عذابشان نکند؟! با آنکه به بهانۀ عبادت و بهقصد آزار پیامبر، کارشان در کنار مسجدالحرام فقط سوتوکفزدن بود! پس بچشید عذاب را برای اینهمه بیدینیتان!
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ ۗ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ ۳۶
بتپرستها حاضرند همۀ اموالشان را هزینه کنند تا مانع بندگی خدا شوند. بله، خیلی زود همۀ اموالشان را برای براندازی نظام اسلامی هزینه میکنند؛ ولی نهتنها به اهدافشان نمیرسند؛ بلکه این کار مایۀ حسرتشان میشود و دستآخر شکست میخورند. کسانی که به بتپرستی🗿 ادامه دهند، روز قیامت دستهجمعی بهطرف جهنم برده میشوند.
لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ۳۷
اینها همه برای این است که خدا پلید و پاک را از هم جدا سازد و مردم پلید را روی هم تلنبار کند و داخل جهنم بیندازد! بله، آنها سرمایۀ عمرشان را باختهاند.
قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَ إِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ ۳۸
پیامبر! به بتپرستها بگو که اگر از بیدینی و فتنهگری دست بردارند، خیانتهای گذشتهشان بخشوده میشود؛ ولی اگر به بیدینی و فتنهگری ادامه دهند، همان سنت الهی در عذاب ملتهای گذشته، دربارۀ آنها هم تکرار میشود!
وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ۚ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ۳۹
با این فتنهگرها آنقدر بجنگید تا دیگر فتنهای در عالم نباشد و دین الهی عالمگیر شود؛ ولی اگر از بیدینی و فتنهگری دست برداشتند کاری به کارشان نداشته باشید؛ چون خدا کارهایشان را میبیند.
وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلَاكُمْ ۚ نِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ ۴۰
اگر هم دست برنداشتند، با آنها بجنگید و بدانید خدا همهکارۀ شماست. خوب همهکارهای است و خوب یار و یاوری!
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از فقه و احکام
dastan dars khondan talabe.darestani (3).mp3
3.29M
🎧 #بشنویم | قصه پدری که به پسرش گفت برو حوزه و درس بخون، آخوند شو #طلبه شو ...
همه مشکلات کشور از این قصه است
🎙️ حجتالاسلام #دارستانی
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
🔻 در روایت از #امام_صادق علیه السلام دارد که فرمودند: و مَن یَعیشُ بِالاِحسَانِ اَکثرُ مِمَّن یَعیشُ بِالأَعمَار (و کسانی که به سبب احسانهایی که کردهاند عمر میکنند و عمرشان طولانی شده است از کسانی که به خاطر عمر طبیعی خود دارند #عمر میکنند بیشتر هستند. [أمالي طوسي ، صفحه ۳۰۵])
🔸 یعنی مردم سرِ سفره احسانهای خود زندگی میکنند. هر چه خوش اخلاق باشی، بهره بیشتري میبری. هر چه در دایره ادب گام برداری، بهره بیشتري میبری. هر چه تعامل تو با مردم بیشتر باشد، بهره بیشتري میبری. بعضی از این اعمال و ارتباطات، بلکه همه آنها، آثار وضعیه دارد. باید خوبهایش را انتخاب کرد.
🔹 مدیریت بر این فصل هم آسان نیست. خیلی اطلاعات میخواهد. حداقل، انسان با خودش ارتباط برقرار بکند تا تشخیص بدهد چه گناههایی خیلی محرومیت میآورد، چه گناهانی عمر را کوتاه میکند، چه کارهای خوب و پسندیدهای عمر را طولانی میکند، چه کارهایي بهرههای انسان را زیاد میکند.
@nasery_ir
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
#دعا
🔻 چه خدایی است! چگونه زمام امور را به دست دارد! چقدر ارتباط با او آسان است! فقط شرائط خودش را میخواهد.
🔸 به حضرت زکریا میفرماید: زکریا، تو کاری به فراهم نبودن شرایط اولیه و پیر بودن خودت و نازا بودن زنت نداشته باش، «إِنَّا نُبَشِّرُک بِغُلامٍ اسْمُهُ یحْیى». (اى زكريا! ما تو را به پسرى كه نامش يحيى است مژده مىدهيم كه قبلا همنامى براى او قرار ندادهايم. «مریم، ۷») ما به تو دادیم.
🔹 اگر ما در مسیر خودمان، ادراک درست و عملکرد صحیحی داشتیم، راه نزدیک است و همه نشدنیها، قابل شدن است. دیگر سخت تر از این یک نمونه قرآنی؟! مرد خانه، استخوانش سُست شده و پیر و فرتوت است. همین میتوانست برای همیشه اینها را از فرزند محروم کند. اگر مرد هم مشکلی نداشت، زن اصلا نازاست، «و کانت امرأتی عاقرا».ولی باز شدنی است.
🔸 چگونه خدا بگوید که همه کارها دست من است! شما فقط موقعیت و شرائط را بشناسید. بندههای صالحی بشوید و کار خودتان را با ما هماهنگ کنید. چگونه خدا بگوید؟!
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر #ناصری دام عزّه
@nasery_ir
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#شعبان
🎥 شعبان، ماه رسول خدا صلی الله علیه و آله
🎙 حجتالاسلام و المسلمین #ناصری دام عزه
⏱ زمان: ۲ دقیقه
@Nasery_ir
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────