✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #هفت
🔶 توضیح و تبیین روایت «إغتنمو الفرص فإنها تمر مر السحاب»؛
🔶 «الفرصة سریعة الفوت و بطیئة العود؛»
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گعده_علمى طلبگى
🔶 با حضور طلاب، فضلا و اساتيد حوزه هاى علميه از شهرهای مختلف؛
👤 با سخنرانى و پاسخ به پرسشها به وسيله:
استاد محمد حسین ملک زاده
🗓 زمان: شنبه ۸ بهمن، بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا؛
🏢 مکان: قم، صفاييه، کوچه ۲۳، پلاک ۲۱.
💥 شرکت برای عموم طلاب و فضلا بلا مانع است. 💥
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #هشت
🔶 خاطره ای از برخورد #امام_خمینی با ماموران #حزب_بعث صدام؛
🔶 گلایه از #بی_نظمی در حوزه علمیه؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #هفت
🔶 زمان پیشنهادی برای #اجرای_برنامه؛
🔶 امکان #کاهش_زمان برنامه؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیتالله ملک زاده
✅ #گعده_علمى طلبگى 🔶 با حضور طلاب، فضلا و اساتيد حوزه هاى علميه از شهرهای مختلف؛ 👤 با سخنرانى و پا
جایگاه و وظایف طلبگی1.mp3
13.94M
✅ گعده علمى طلبگى
🔶 با حضور طلاب، فضلا و اساتيد حوزه هاى علميه از شهرهای مختلف؛
👤 با سخنرانى و پاسخ به پرسشها به وسيله:
استاد محمد حسین ملک زاده
⏮ قسمت #یک
🗓 زمان: شنبه ۸ بهمن 1401
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #هشت
🔶 عناوین کلی #دروس و #سرفصل های برنامه؛
🔶 معرفی کتاب برای سرفصل ها و عناوین دروس؛
🔶 دروس اساسی و مهم دیگر به ویژه #تفسیر_قرآن؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 13 ⏮ #وضو با وجود #رنگ_مو ، #حنا و یا رنگ پوست میوهها 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پر
✅ #گفتگوهای_فقهی 14
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ صحبت پیش از ازدواج
🔶 #پرسش:
آیا پسر و دختر عاقل و بالغ، میتوانند بدون اطلاع خانواده برای ازدواج با هم صحبت کنند و سپس خانوادههایشان را مطلع نمایند؟
💥 #پاسخ:
خواستگاری و گفت و گوی پیش از عقد، اگر مفسده نداشته و بدون قصد لذت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکالی ندارد.
⏮ گردش به همراه نامزد
🔶 #پرسش:
رفتن به گردش و تفریح با نامزد خود – که هنوز عقد نکرده است – چه حکمی دارد؟
💥 #پاسخ:
تا زمانی که عقد شرعی خوانده نشده، جایز نیست.
⏮ ازدواج اجباری
🔶 #پرسش:
اگر پدر و مادر، فرزندان خود – دختر یا پسر – را مجبور کنند با شخص غیر مورد علاقهشان ازدواج کنند، آیا عقد صحیح است؟
💥 #پاسخ:
خیر، چنین عقدی که از روی اجبار و بدون رضایت دختر یا پسر، صورت گرفته است، باطل میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #گعده_علمى طلبگى 🔶 با حضور طلاب، فضلا و اساتيد حوزه هاى علميه از شهرهای مختلف؛ 👤 با سخنرانى و پا
جایگاه و وظایف طلبگی2 (پرسش و پاسخ).mp3
9.05M
✅ گعده علمى طلبگى
🔶 با حضور طلاب، فضلا و اساتيد حوزه هاى علميه از شهرهای مختلف؛
👤 با سخنرانى و پاسخ به پرسشها به وسيله:
استاد محمد حسین ملک زاده
⏮ قسمت #دو
🔸 #پرسش_پاسخ
🗓 زمان: شنبه ۸ بهمن 1401
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #نه
🔶 #حفظ موضوعی #قرآن کریم؛
🔶 آشنایی با #احکام_شرعی و فروعات فقهی. (به صورت #غیراستدلالی)
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #نه
🔶 دنیا منتظر #دانشگاه ما است یا #حوزه؟
⏮ باید پیام #اسلام_ناب را از #حصر_خانگی دربیاوریم؛
🔶 خاطره ای از استاد در همایشی بین المللی؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
@barnameijtihad
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 14 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ صحبت پیش از ازدواج 🔶 #پرسش: آیا پسر و دختر عاقل و بالغ،
✅ #گفتگوهای_فقهی 15
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #ازدواج با #بی_نماز
🔶 #پرسش:
آیا از نظر شرعی، ازدواج با شخصی که نماز نمیخواند حرام است؟
💥 #پاسخ:
ازدواج با چنین شخصی حرام نیست ولی کراهت دارد زیرا ازدواج با شخص فاسق، مکروه است و شخصی که نماز نمیخواند نیز از مصادیق آشکار فاسق، به شمار میآید.
⏮ وکالت زنان در اجرای صیغه عقد
🔶 #پرسش:
آیا زن میتواند عاقد باشد و از جانب دو نفر که میخواهند با هم ازدواج کنند وکیل شود و صیغه عقد را برای آنها جاری کند؟
💥 #پاسخ:
همانگونه که زن در جایگاه زوجه میتواند ایجاب را در صیغه عقد، خودش بخواند، میتواند در جایگاه وکیل، ایجاب و قبول یا یکی از آنها را به وکالت از دیگران بخواند. و فرقی نمیکند که عاقد و کسی که میخواهد صیغه عقد را به وکالت از دیگری یا دیگران جاری نماید زن باشد یا مرد. فقط لازم است که وکیل، چه زن باشد و چه مرد، با احکام عقد نکاح و وکالت در اجرای این عقد آشنا باشد و آن احکام را رعایت کند، تلفظ صحیحی داشته باشد، معنای جملهای که به عنوان صیغه عقد خوانده میشود را بفهمد و در هنگام خواندن صیغه، قصد انشاء داشته باشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #ده
🔶 شیوه خواندن #ادبیات_عرب
🔶 #هدایة، #صمدیة و #شرح_الفیه ابن مالک؛
🔶 #مغنی کتابی برای مطالعه؛
🔶 تمرین و #تطبیق_ادبیات؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #ده
✅ ارکان موفقیت:
▪️ تجربه از #دیروز
▪️ استفاده از #امروز
▪️ امید به #فردا
✅ دو رکن استفاده بهینه از #عمر:
🔶 #اراده
🔶 #اداره
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #یازده
🔶 تمرین و #تطبیق عملی #منطق؛
🔶 باید منطق، به ویژه #قیاس_منطقی، را به شکلی کاربردی در ذهن خود راسخ کرد؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 15 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #ازدواج با #بی_نماز 🔶 #پرسش: آیا از نظر شرعی، ازدواج با
✅ #گفتگوهای_فقهی 16
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ تراشیدن موهای کمِ صورت
🔶 #پرسش:
بعضی از پسرهای نوجوان و تازه بالغ، موهای کمی که در صورتشان میروید را به جهت رشد بیشتر و پر پشت شدن آن، میتراشند؛ آیا این کار حرام است؟
💥 #پاسخ:
اگر موهای صورت، به قدری کم باشد که اصطلاحاً به آن ریش نگویند، تراشیدن آن اشکالی ندارد.
⏮ گیاهخواری و خامگیاهخواری
🔶 #پرسش:
آیا روشهایی مثل گیاهخواری و یا خامگیاهخواری، در دین اسلام تأکید شدهاند؟
💥 #پاسخ:
از نظر اسلام بهتر است که از خوردن گوشت به صورت زود به زود و به مقدار زیاد پرهیز شود، ولی از آن طرف، در صورت امکان، برای مدت طولانی هم گوشت از برنامه غذایی شخص، حذف نگردد. در نتیجه، گونههایی از رژیم غذایی که پرهیز کامل از گوشت و خوراکیهای حیوانی، بسنده کردن بر گیاهان و گیاهخواری و یا حتی خامگیاهخواریِ محض را به عنوان یک برنامه غذاییِ ثابت و همیشگی برای عموم مردم تجویز مینمایند، به هیچ روی مورد تأیید اسلام نمیباشند و با دیدگاه اعتدالیِ این دین مبین، در مورد نوع خوراکیها و نوشیدنیها و کیفیت و کمّیت خوردن و آشامیدن، مخالف هستند.
◾️ البته ممکن است که پرهیز کامل از مصرف گوشت برای شخصی، و یا از آن طرف، مصرف مقادیر زیادی از گوشت در زمانی محدود، برای شخصی دیگر، به خاطر نیاز ویژه و بیماریهای خاصّی که دارند، لازم باشد که طبیعتاً اینها از جمله حالات استثنایی به شمار میروند و در اینگونه موارد باید تابع نظر پزشک مورد اعتماد و دارای تبحّر و تخصص لازم بود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #دوازده
⏪ تفاوت #امید با #آرزو چیست؟
🔶 معنای صحیح جمله: «ما مأمور به #انجام_تکلیف هستیم، نه نتیجه؛»
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #دوازده
🔶 اهمیت و جایگاه #مکالمه_عربی؛
🔶 انتظار اولیه #عموم_مسلمانان سراسر دنیا از یک روحانی؛
🔶 میزان مدخلیت آن در #اجتهاد؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 16 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ تراشیدن موهای کمِ صورت 🔶 #پرسش: بعضی از پسرهای نوجوان و
✅ #گفتگوهای_فقهی 17
⏮ #جهاد_ابتدائی در #عصر_غیبت
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
آیا جهاد ابتدائی در زمان غیبت امام زمان (عج) مشروع است و ولیّ فقیه میتواند به جهاد ابتدائی حکم کند و یا این حکم مخصوص امام معصوم (ع) است و در زمان غیبت، انجام جهاد ابتدائی نامشروع میباشد؟
💥 #پاسخ:
جهاد ابتدائی، با لحاظ مصلحت اسلام و مسلمین و رعایت همه شرایط و حدود، هم از باب عموم ولایت فقیه، با تصدّی، حکم، یا اذن ولیّ فقیه، دارای مشروعیّت است؛ همچنان که این نظر از کلمات صاحب جواهر (ره) و برخی دیگر از فقها استفاده میشود، و هم از باب قدر متیقّن در تصدّی امور حسبیّه، با تصدّی، حکم، یا اذن فقیه جامع الشرائط، مشروعیّت دارد؛ همچنان که آیت الله خوئی (ره) به چنین فتوایی تصریح فرموده است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 17 ⏮ #جهاد_ابتدائی در #عصر_غیبت 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش: آیا جهاد ابتدائی در
✅ #گفتگوهای_فقهی 18
🔶 آیتالله ملک زاده
◾️ قسمت #یک
⏮ #پرسش:
در برخی رسانهها مطالبی درباره جاری نشدن حد، مثل شلاق و غیره، در صورت توبۀ شخص مجرم مطرح شده است. آیا چنین مطلبی از نظر شرعی و فقهی پایه و اساسی دارد؟ و اگر چنین است، به لحاظ اصولی و فنّی چطور میتوان آن را تفسیر کرد و توضیح داد؟
💥 #پاسخ:
یکی از مسائل جالب توجه، مهم و راهگشا که در نظام قضایی و حقوقی اسلام به خصوص در فقه مذهب اهل بیت (ع) وجود دارد نقش توبه در امور قضایی و حقوقی است.
به جرأت میتوان مدعی شد که نقشآفرینیِ منضبط و قانونیِ توبه برای از بین بردن مجازات در عرصه مسائل قضایی و حقوقی از امتیازات فقه اسلام ناب محمدی بلکه ما بِهِ الامتیاز این نظام فقهی و حقوقی از سایر نظامها و مکاتب فقهی و حقوقی است.
فقها در کتاب الحدود، بر اساس روایات فتوا میدهند که اگر شخصی مرتکب زنا یا گناهانی از این قبیل شود و تا پیش از اقامه بیّنه نزد حاکم شرع، توبه نماید حدّ از او ساقط میشود؛ یعنی توبه، مُسقِط حدّ شرعی در نظر گرفته شده است. از جمله این فقها، امام خمینی است که در کتاب الحدود از تحریر الوسیله، در مسائل حد زنا فرموده است: «یسقط الحدُّ لو تاب قبل قیام البینة – رجماً کان أو جلداً – و لایسقط لو تاب بعده»؛ در صورتی که شخص گناهکار پیش از آن که بیّنه علیه او اقامه شود و شهود شهادت دهند توبه کند، حد شرعی ساقط میشود. و فرقی هم نمیکند که این حد، رجم و قتل باشد یا شلاق.
و در ادامه هم مرحوم امام تأکید میکند که اگر بیّنه اقامه شد و شهود، شهادت دادند، حد ساقط نمیشود: «و لیس للإمام (ع) أن یعفو بعد قیام البینة، و له العفو بعد الإقرار»؛ امام، حاکم شرع و یا قاضی پس از اقامه بینه نمیتواند گناهکار را ببخشد. ولی اگر گناهکار خودش اقرار کند میتوانند او را ببخشند و حد جاری نشود.
گذشته از استظهاری که از ادله روایی وجود دارد، در تفسیر فنّی این مسأله و فتوا، میتوان گفت که حکم شرعیِ لزوم اجرای حد بر شخص مجرم و گناهکار در مقام ثبوت، بر یک موضوع افتراضی، که عبارت است از: «مجرمی که در نزد حاکم، بیّنه بر ضد او اقامه شده» (قامتِ البینةُ علیه عند الحاکم)، جعل شده است. در مقام اثبات نیز، در صورتی این حکم، فعلیّت خواهد یافت که این موضوع (مَن وُضِعَ علیه الحکم: کسی که حکم بر او وضع شده است) در خارج تحقق یابد.
پس موضوع حد، دارای دو جزء یا دو رکن است:
1. مجرم و گناهکار؛
2. اقامه بینه بر ضد او در نزد حاکم.
هر کدام از این دو رکن که مفقود باشد موضوع حد، تامّ و تمام نیست و وجوب حد فعلیّت نمییابد. البته میتوان گفت این فعلیت نیز جنبه شأنی دارد و آنچه در حقیقت، ساقط میشود فعلیت شأنیۀ حد است.
گرچه ممکن است به نظر آید که فعلیّت با شأنیت قابل جمع نیست ولی با توضیحی فنی میتوانیم این دو را جمع کنیم.
حال، فقدان جزء یا رکن دوم به این صورت است که شهادت معتبر شرعی، به لحاظ کمّی و کیفی، در نزد حاکم شرع داده نشود که در این صورت حد جاری نمیگردد. گرچه اقرار میتواند جایگزین این رکن شود؛ ولی در صورت اقرار، همچنان که اشاره شد، دست حاکم برای عفو و بخشش مجرم باز است.
اما رکن اول، یعنی گناهکار بودن، در صورت وقوع گناه و جرم، غیر قابل فقدان به نظر میرسد، زیرا اگر شخص مرتکب جرم شده باشد نمیتواند در عمود زمان به عقب بازگردد و گناهش را از بین ببرد و مثلاً اگر کسی را کشته است او را زنده نماید و سایر آثار وضعیه و تکوینیه را برطرف کند، و به اصطلاح: «الشیء لایتغیّر عمّا وقع علیه». ولکن اگر آثار وضعی، واقعی و تکوینی را لحاظ نکنیم و به قضیه فقط از منظر آثار و تبعات تشریعی بنگریم، در روایت مشهوری آمده است: «التاب من الدنب کمن لا ذنب له» (توبه کننده از گناه، همانند کسی است که مرتکب گناه نشده است). همچنان که ملاحظه میگردد در روایت هم آمده است: «کمن لا ذنب له» و نفرموده: «لا ذنب له». یعنی پشیمان از گناه و توبهکار، همانند شخص بیگناه است و نه خودِ او. چون به هر حال، واقعاً و تکویناً و در زمان و مکانی خاص، آن خلاف و گناه را مرتکب شده است. اما وجه شَبَه میان بیگناه و توبهکننده نیز، لااقل ناظر به مسأله عِقاب و عذاب، این است که هیچ کدام مورد عقوبت و عذاب قرار نمیگیرند.
پس به هر روی، با توبه، رکن اول از موضوع، به لحاظ تشریعی و اعتبار شرعی ساقط میشود و در نتیجه، توبه سبب سقوط حد از فعلیت است. البته توبه مُسقِط جعل وجوب حد نیست بلکه ساقط کننده جزء الموضوع، و در نتیجه، ساقط کننده مجعول یا فعلیت حکم (الحکم الفعلی) است.
پس اشکال برخی از اهل فقه به فتوای امام، که گفتهاند اصلاً حد ثابت نشده بود تا بخواهد ساقط شود، در حقیقت خلط میان مقام ثبوت و اثبات، یا جعل و مجعول است. زیرا حد در مقام ثبوت و اصل جعل، ثابت بوده است و توبه نگذاشته موضوع آن خارجاً تحقق یابد و در نتیجه، این حکم فعلیت پیدا کند.