eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ درس #خارج_اصول ⏮ سال دوم از دوره سوم تدریس 🔶 مباحث الفاظ 👤 استاد ملک ‌زاده 🕌 مکان:
🔊 🔊 ✅ شروع درس استاد ملک زاده به روز شنبه ۸ مهر موکول شد. 🗓 زمان: ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه آیت‌الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳.
✅ #بیان_نکته ⏪ #وحدت_اسلامی ✅ #لعن_علنی خلفا! 🔶 خواندن #زیارت_عاشورا ⏪ عظمت و جذب عملی افراد به تشیع با لعن یا الفت؟ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 eitaa.ir/mabaheth
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گعده_علمی عصر پنجشنبه‌ها 🔶 با حضور استاد #ملک_زاده ⏮ برنامه‌هایی که معمولا در این گعده به انجام
🔊 🔊 ✅ عصر پنجشنبه‌ها 🔶 با حضور استاد 🗓 زمان: پنجشنبه‌ها، دو ساعت به مغرب (فعلا ساعت ۴) 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۲۱ 💥 جلسه دوم: ، ۶ مهر http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ موضوع: بررسی نظریه اصالة الاجتماع از منظر دانش فقه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: 18 آذر 95 🕌 مکان: تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه 🗓 زمان: ۳۰ اردیبهشت ۹۹ ⏮ گفتگوی اختصاصی #دفتر_مطالعات_اسلامی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قس
🗓 زمان: ۳۰ اردیبهشت ۹۹ ⏮ گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قسمت ✅ تبیین و با تطبیق بر مسائل ؛ 🔶 ... حتی اگر فرض احکام تکلیفیه، مثلاً برای یک ربات انسان‌نمای دارای هوش مصنوعی، به سهولت قابل ردّ و انکار باشد، و اصلاً «وضعُ القلم» بر او ثابت نباشد تا از «رفع القلم» از او بحث شود، آیا احکام وضعیه هم بر آن مترتب نمی‌شود. به طور مثال آیا معاملاتی که مستقلاً انجام می‌دهد نافذ هستند؟ اگر بتوان به نوعی قصد انشاء برای آن تصوّر نمود آیا باز هم، مسلوب العباره است؟ آیا می‌توان برای آن ذمّه در نظر گرفت؟ آیا می‌تواند ضامن یا دائن و یا مدین شود؟ آیا دارای شخصیت است؟ و اگر برای آن، شخصیت لحاظ شود، این شخصیت، حقیقی است یا حقوقی؟ و ... . 🔶 البته بنده بخشی از این‌گونه مسائل را بحث کرده و با بضاعت مزجات و فهم قاصر خویش پاسخ فقهی داده‌ام، ولی به هر حال، از این دست سؤالات به وفور، قابل طرح می‌باشند و باید پاسخ داده شوند. ⏮ لطفاً علاوه بر این­ها، چند مسأله دیگر از مسائلی که در درس خارج فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم بررسی کردید را بفرمایید. 🔶 به طور مثال، در این درس، در مورد رمزارزها بحث کردیم که از مسائل اختصاصی فضای مجازی است. رمزارز، تعدادی کد و رمز در فضای مجازی است که با تکیه بر فناوری بلاک چین به وجود می‌آید و با توجه به آن، یک ارزش مالی، یا به اصطلاح، یک ارز یا سکه اعتبار می‌گردد؛ مثل بیت کوین و امثال آن. 🔶 این ارز یا سکه، هیچ وجودی در خارج از فضای مجازی و دیجیتالی ندارد و تا الآن، به بانک مرکزی هیچ کشوری وابسته نبوده است، کما اینکه تاکنون، بسیاری از حکومت‌ها و دولت‌ها از به رسمیت شناختنِ آن سر باز زده‌اند. 🔶 یا از خیار مجلس در تجارت الکترونیکی و بیوع اینترنتی بحث کردیم. یکی از مهمترین خیاراتِ مختصّ بیع، خیار مجلس است. در حال حاضر معاملات و بیوع فراوانی در دنیا از طریق ارتباطات مجازی، در فضای اینترنتی و به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. در تمام این تجارات و بیوع، یا در غالب آنها، متبایعَین و طرفین بیع، یعنی خریدار و فروشنده، نه تنها در یک مکان حضور ندارند بلکه گاهی اوقات در دو نقطه بسیار دور از هم، مثلاً یکی در یک کشور و نفر دوم در کشور دیگری که ممکن است در آن طرف کره زمین قرار داشته باشد حضور دارند. در نتیجه، از همان ابتدا مجلس معامله، با همان نگاه عرف سنتی، انعقاد نیافته است و تفرّق مکانی به صورت کامل در مورد آنها صدق می‌کند. 🔶 حال، با این اوصاف و شرایط، آیا می‌توان برای تجارت و بیع اینترنتی، در صورتی که طرفین در مکان‌هایی دور از هم حضور دارند، نیز خیار مجلس در نظر گرفت و قاعده «البَیِّعان بالخیار ما لم یَفترقا» را درباره خرید و فروش در فضای مجازی و با استفاده از این فضا هم جاری دانست؟ البته خیار مجلس بحثی است که در تراث فقهی و فقه سنّتی مطرح بوده است، اما تطبیقش بر فضای مجازی، نیازمند بحث و بررسی‌های تازه و ویژه‌ای است که قبلاً صورت نگرفته است. و هکذا فروع و مسائل دیگر. ⏮ تا اینجا درباره اجتهاد دفاعی در فقه فضای مجازی، مطالب بسیار ارزشمندی را بیان کردید. اما لطف بفرمایید، اشاره‌ای هم به اجتهاد ابتدائی داشته باشید. 🔶 بله تا اینجا عرض شد که حتی اگر ما فقه و اجتهاد را در همان سطح رایج و سنتی یعنی سطح دفاعی لحاظ کنیم، باز هم فقها باید به عرصه فقه فضای مجازی و مسائل آن ورود کنند و به این مسائل و پرسش‌ها که بسیار زیاد و گاهی بسیار پیچیده، دقیق و ذو ابعاد هم هستند پاسخ دهند. 🔶 اما اگر از این سطح بالاتر رفته و علاوه بر اجتهاد دفاعی قائل به اجتهاد ابتدائی نیز شدیم، مسلّماً وظیفه فقه و فقها و انتظاری که از آنها باید داشت به مراتب افزون‌تر و اساسی‌تر خواهد شد. 🔶 در اجتهاد ابتدائی، بر خلاف اجتهاد دفاعی، فقیه منتظر نمی‌ماند تا امری به یک مشکل و مسأله تبدیل شود و بخش قابل توجهی از مردم به آن دچار شوند، سپس آن مشکل را در قالب سؤال فقهی و استفتاء با فقیه در میان بگذارند و از او راهنمایی بخواهند، آنگاه او به سراغ منابع و ادله برود و حکم آن را استنباط نماید، بلکه فقیه، خود و پیش از به وجود آمدن مسأله و گرفتار شدن انسان‌ها و مکلفین به آن، دیدگاه دین، و در حقیقت، نقشه و برنامه دین برای زندگی انسان را به دست می‌آورد و در اختیار قرار می‌دهد تا با اجرایی شدن آن برنامه، اصلاً چنان مشکل و مسأله‌ای فرصت بروز نیابد و طرح نشود. یعنی به جای حلّ مسأله و دفع مشکلی که هجوم آورده و چه بسا تلفات زیاد جانی، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... هم بر جای گذاشته است، بستر را به گونه‌ای فراهم می‌آورد که اساساً آن مشکل و مسأله به وجود نیاید ... متن کامل مصاحبه: http://b2n.ir/746859 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
🔊 #تذکر 🔊 ✅ شروع درس #خارج_اصول استاد ملک زاده به روز شنبه ۸ مهر موکول شد. 🗓 زمان: ساعت ۱۰ صبح 🕌 م
🔊 🔊 ✅ شروع درس استاد ملک زاده ۸ مهر می‌باشد. 🗓 زمان: ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه آیت‌الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳.
⏮ بررسی وثاقت ، از رواتی که بیش از هزار و پانصد روایت در کافی شریف از وی نقل شده، اما وثاقتش مورد اختلاف بزرگان می‎باشد. 🔶 اشاره به دیدگاه اعلامی مانند وحید بهبهانی، مامقانی، شیخ انصاری، آیت الله خویی، آیت الله تبریزی و ... ؛ 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: پنجشنبه، ۶ مهر ۱۴۰۲ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۱، پلاک ۲۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تعلن كلية الكلام و العلوم العقلية عن بداية لطلابها و طلاب الحوزات العلمية تحت ادارة: 👤 سماحة آيه الله الشيخ محمد حسين ملك زاده ⏪ العنوان: 🗓 الزمان: كل يوم سبت من الساعة ۱۴ الى غاية ۱۵ بعد الظهر 🕌 المكان: جامعة آل البيت(ع) العالمية، الطابق الاول، القاعة رقم ۱۰۶ 💥 الدعوة عامة http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9