✅ #بیان_نکته
⏮ سلسله نشست های علمی #نظام_تعلیم_و_تربیت_اسلامی
⏮ موضوع: بناء #فقه_مضاف و #نظام_سازی در حوزه #تعلیم و #تربیت بر اساس الگوی #تفقه_جامع
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 تعریف #فقه_مضاف، #فقه_تعلیم_و_تربیت، احکام وضعی و تکلیفی، مراحل چهارگانه شکل گیری فقه مضاف
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏪ الشرط المسوق لتحقق الموضوع
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 برای تعمیق و تدقیق مطلب باید گفت:
«هناک ارتباطان و تقییدان فی القضیة الشرطیة: الاول ارتباط بین الموضوع و الحکم؛ الثانی ارتباط بین الحکم المرتبط بالموضوع و الشرط»
در قضیه شرطیه دو نوع ارتباط و تقیید را میشود در نظر گرفت. در قسم دوم رابطه بین حکم و شرط است، البته حکمی که مرتبط با موضوع است، در حقیقت رابطه میان حکم و شرط میباشد.
🔶 به بیان دیگر میتوان گفت در جملۀ شرطیه دو نوع ارتباط وجود دارد، اول «بین الموضوع و الحکم» و دوم «بین الحکم و الشرط» که اگر این دو ارتباط به وحدت رسید و یکی شد یعنی ارتباط حکم و موضوع با ارتباط حکم و شرط یکی شدند، در این صورت قضیه شرطیه مفهوم ندارد. اما اگر این دو، مستقل و جدا از هم باقی ماندند قضیه شرطیه مفهوم دارد. در حقیقت اگر این دو ارتباط به وحدت برسند، تنها ظاهر قضیه، شرطیه است اما حقیقتا شرطیه نیست، لذا مفهوم هم ندارد.
🔶 باید توجه داشت که میتوان هر قضیۀ حملیهای را به نحو شرطیه بیان کرد، به طور مثال به جای «اکرم زیداً» گفت «اکرم ان کان زیداً». پس این نکته که رابطه میان شرط و موضوع تغایر و تباین باشد، نکته مهمی است که در غیر این صورت، قضیه شرطیه مفهوم ندارد.
🔶 «لاَ تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً»
این آیه شریفه میگوید «اگر کنیزان جوان شما اراده تحصّن و عفت داشتند، ایشان را اکراه نکنید که به زنا بپردازند» که معمولا گفته میشود از این جهت مفهوم مخالف ندارد که ما بالضرورة می دانیم اکراه به زنا، چه شخص اراده به زنا داشته باشد و چه نداشته باشد، جایز نیست. لکن جواب اصحّ این است که بگوییم در واقع این آیه شریفه اصلا مفهوم ندارد، زیرا از قبیل سالبه بانتفاء موضوع میباشد.
🔶 اگر بخواهیم از این آیه شریفه مفهوم استفاده کنیم میشود «فاذا لم یرِدنَ التحصن فاکرهوهن علی البغاء او یجوز اکراههن علی البغاء» که سالبه بانتفاء موضوع است زیرا اگر این فتیات خودشان اراده تحصن نداشته باشند یعنی اراده بغاء دارند، وقتی خودشان اراده بغاء دارند، دیگر اکراه معنا ندارد و طلب الحاصل است. اکراه در جایی معنا دارد که شخص نمیخواهد ولی او را مجبور میکنند.
🗓 زمان: ۱ اسفند ۱۴۰۲
🕌 مکان: مدرسۀ آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳
💥 برگرفته از سال دوم از دوره سوم تدریس خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از بسیج مدرسه مبارکه رضویه
⚜ویژه برنامه ولادت حضرت حجت «عجلاللهتعالیفرجه»🌺
🔸سخنران:
آیتالله ملک زاده «حفظهالله»
🔸با نوای:
کربلایی امیرحسین آقایی
📅 زمان:
دوشنبه ۷ اسفند ماه، ساعت ۱۹:۱۰
شروع سخنرانی: ۱۹:۳۰
📍مکان:
مدرسه مبارکه رضویه،مدرس امام «رحمة اللهعلیه»
#ویژه_برنامه
#مراسم_هفتگی
✓هیئتحضرتقاسمبنالحسنعلیهالسلام
✓ بسیج مدرسه مبارکه رضویه🇮🇷
🆔 @basijerazavieh
✅ #نشست_علمی
⏪ بررسی روش #موضوع_شناسی و حل تزاحمات در #موضوعات_پیچیده_اجتماعی با تمرکز بر فضای سایبر
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ۱۶
🏫 مکان: خیابان ۱۹ دی (باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰، ساختمان فدک، موسسه شناخت.
💥 لینک پخش زنده نشست:
https://gharar.ir/r/4d3727da
✅ #سخنرانی
⏪ #شهید_صدر
🔶 ابداعات فکری و علمی؛ نوآوریها و آراء
🔹 همراه با افتتاح نمایشگاه آثار شهید صدر
👤 آیت الله ملک زاده
💥 سلسله نشستهای آشنایی با مرحوم شهید آیت الله سید محمد باقر صدر الگوی اجتهاد و جهاد در حوزههای علمیه
🗓 زمان: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه شهیدین
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9