eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی 💥 همایش ظرفیت‌های اندیشۀ #شهید_صدر در تحول #علوم_انسانی ⏪ ظرفیت‌های اندیشه شهید صدر د
💥 همایش ظرفیت‌های اندیشۀ در تحول ⏪ ظرفیت‌های اندیشه شهید صدر در زمینه قرآن و حدیث 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مشهد مقدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از دین و تمدن
چهلمین نشست تخصصی با موضوع: 🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیت‌الله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با حضور استاد استاد درس خارج حوزه علمیه قم □ زمان: دوشنبه - دهم اردیبهشت □ مکان: موسسه دین و تمدن 👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از روایت حائری
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هدف در حوزه های علمیه باید مجتهد شوید،فقیه شوید‼️ 🎙آیت الله ملک زاده 🔊صوت کامل سخنرانی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ @revayat_haeri|روایـت‌حائــرےٖؒ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
آیت‌الله ملک زاده
چهلمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیت‌الله حکیم درباره
⏮ الولایة علی الإفتاء 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 بحثی در باب ولایت فقیه، و ولایات و مناصب سه‎گانۀ او در بخش ولایة الافتاء مطرح است که آیا می‌توان گفت «للفقیه الولایة علی الافتاء»؛ به این بیان که فقیه مخیّر باشد در موردی به تشخیص خود فتوا بدهد یا ندهد، اعم از اینکه استنباط کرده باشد یا خیر، یا تعمدا در آن مسأله استنباط نکند و بگوید من در این حکم جاهل هستم و تقلید یا احتیاط می‎کنم. آیا فقیه چنین کاری می‎تواند انجام دهد یا خیر؛ این مسأله در کتمان فتوا نیز وجود دارد که آیا فقیه می‎تواند فتوای خود را کتمان کند. 🔶 بیان فتوایی غیر از فتوای اجتهادی، توسط آیت الله العظمی سید محسن حکیم 🗓 زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌 مکان: قم، مؤسسه دین و تمدن http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ تذکری در باب 🔶 عرف سخیف، عرف فاخر و عرف تشریع 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 هرچند شارع مقدس در بیان مطالب خود، طریقی اختراعی ندارد و از طریق عرفی استفاده می‌کند اما این به این معنا نیست که حالا که عرفی شد، به شدت کوچه بازاری و سخیف و سطح پایین سخن بگوید. زیرا خود مردم هم متفاوت سخن می‌گویند، بعضی خیلی مؤدب و منظم سخن می‌گویند و برخی سطح پایین‎تر حرف می‎زنند، بالاخره سطح فرهنگ و تحصیلات مردم با یکدیگر متفاوت است. از این مطلب این نکته‎ استفاده می‎شود که گاهی گفته می‎شود به نظر من می‎آید این مطلب عرفی نیست، یعنی چه عرفی نیست؟ یعنی عرف شلخته، بی‎دقت و سطح پایین به آن توجه ندارد، اما بخشی از این عرف که دقیق، خوب و فاخر صحبت می‌کنند، احیانا این نکات را رعایت می‌کنند. 🔶 این نکته شمشیر دو دَم است از این جهت که ما بر روی مسامحات عرفیه تاکید داشته و داریم، در اینجا نیز می‎گوییم ما عرفِ با ادبیات خوب و در سطح بالا را هم مبتنی بر مسامحات عرفیه می‌دانیم. به طور مثال در اصل وضع کلمات بر معانی، مسامحات زیادی وجود دارد، همچنین در شکل گیری برخی از ترکیبات و عبارات خاص مسامحه وجود دارد. اما اینکه چه سطحی از همین زبانی که مبتنی بر مسامحات است را برای سخن گفتن انتخاب کنیم، مختلف است و انسان هم می‎تواند سطح بالاتر سخن بگوید و هم سطح پایین‎تر؛ 🔶 عرض شد احیانا، همه سخنان شارع و حتی قرآن کریم نیز یکسان نیست. اگر کسی با نگاه ادبی به آیات قرآن کریم نگاه کند، به لحاظ ادبی و بلاغی، آیات قرآن در یک سطح نیستند. در برخی از آیات قرآن مانند «وَ قِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَ يَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْمَاءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» یا «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ» نکات ادبی و بلاغی بسیاری به کار رفته، اما ممکن است بعضی از آیات قرآن به لحاظ بلاغی در این سطح نباشند. 🔶 البته همانگونه که تأکید هم شد، این نکته، نکتۀ بسیار دقیقی است و توجه به این مطلب کار ساده‎ای نیست و تشخیص مصادیق آن آسان نمی‎باشد. اما گاهی، اموری که به نظرمان عرفی نمی‎آید، از این جهت است که ما یک عرف سطح پایین را در نظر گرفتیم و اگر عرف سطح بالاتری را در نظر بگیریم، عرفی خواهد شد. به طور مثال عرف قانونی و تشریعی، یک نوع عرف خاصی است با ویژگی‎های خاص خود، لذا اگر شارع مقدس عبارتی را در فضای تشریع، تقنین و قانوگذاری می‎گوید، دقتهایی دارد که اگر بخواهد حرفی معمولی بزند آن دقتها را ندارد. 🔶 گاهی شخص می‌گوید جمله شرطیه مفهوم ندارد، لحاظ بشود که در چه فضای عرفی به نظر شما مفهوم ندارد، بله گاهی اوقات صحبتهای معمولی افراد با یکدیگر است، درست می‌گویید انسانها حرف بی دقت زیاد می‎زنند و حتی ممکن است «انما» هم بگویند ولی حصری در کار نباشد، و بگوید منظورم این هم نبود، یعنی مسامحه زیادی دارد ولی اگر ما این را در فضای قانون، تقنین و تشریع بردیم آنجا یک مقداری دقیق‎تر می‌شود. باز هم عرف است و مبتنی بر مسامحات، اما اینجا مسامحاتش کمتر می‌شود و ضوابطی پیدا می‌کند، به بیان دیگر خود فضای تقنین و تشریع مانند قرینه‎ای می‎ماند که این قرینۀ عامه سبب می‌شود ما سطح دقتمان را در فهم عبارات بالاتر ببریم. 🔶 دقت کنید که از آنجا که ما تأکید زیادی داشته‎ایم که بحثهای اصولی باید عرفی باشد و از عرف خارج نشویم و جای بسیاری از بحثهای عقلی در مباحث الفاظ اصول نیست، در عین اینکه ما کماکان از مبنای خود عقب نشینی نمی‌کنیم، اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت. 🗓 زمان: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسۀ آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از سال دوم از دوره سوم تدریس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ رکن رکین مرجعیت امت اسلامی است. 🔶 چطور برخی از طلبه‌ها به علت درس نخواندن و استاد ندیدن، حالت می‌گیرند و با گمراهی خود سبب گمراهی مردم هم می‌شوند. 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏪ رکن رکین مرجعیت امت اسلامی #فقاهت است. 🔶 چطور برخی از طلبه‌ها به علت درس نخواندن و
⏪ رکن رکین مرجعیت امت اسلامی فقاهت است. 🔶 چطور برخی از طلبه‌ها به علت درس نخواندن و استاد ندیدن، حالت درویش مسلکی می‌گیرند و با گمراهی خود سبب گمراهی مردم هم می‌شوند. 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اینکه اهل بیت مردم را در عصر غیبت به فقیه ارجاع داده‎اند، یعنی مرجعیت امت در عصر غیبت، دائر مدار وصف فقاهت است، نه اینکه خوب است مرجع امّت، وصف فقاهت را هم داشته باشد. اینکه روایت می‎گوید «مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ ... فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ» یعنی باید فقیه باشد. گاهی انسان تعجب می‌کند که به برخی از افراد ارجاع می‎دهند و می‎گویند انسان کامل، مهذب، عارف، اهل سیر و سلوک و ... است. ما پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام هستیم که ما را در عصر غیبت به عارف و صوفی و درویش و صاحب سیر و سلوک و مقام معنوی ارجاع نداده‎اند، بلکه به فقیه دارای برخی از این ویژگی‎ها ارجاع داده‎اند. یعنی فقیه مهذب، عادل و ... ؛ 🔶 اینجا درویش بازی در نیاوریم. محل رجوع اولا باید فقیه باشد، وگرنه رهزن است. چطور طلبه‎های ما را می‎توانند ببرند و برای او حالت صوفیانه و درویشی درست کنند، چون طلبه درست درس نخوانده و استاد ندیده است، با هر بادی این طرف و آن طرف می رود، و چون لباس روحانیت هم به تن دارد، نه فقط خود بلکه مردمی را هم با خودش می‎برد. 🔶 سوال مطرح می‎کنند چرا حاکم باید فقیه باشد، چرا یک دانشمند مدیریت یا جامعه شناس یا روانشناس یا استاد علوم سیاسی و ... حاکم جامعه نباشد؟ ما می‎گوییم اولا و بالذات باید فقیه باشد، البته برای اداره حکومت اسلامی‎ تمام موضوع، فقاهت نیست و عناوین دیگری مانند مدیر و مدبر و شجاع و ... هم لازم است، اما رکن رکین فقاهت است. 🗓 زمان: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسۀ آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از سال دوم از دوره سوم تدریس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9