eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
42 ویدیو
258 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
⏪ نقد و بررسی قاعده 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در فقه قاعده‎ای به نام «العدل و الانصاف» مطرح و معروف شده است. به حسب تتبع انجام شده، ظاهرا این قاعده از قرن دهم هجری به وسیلۀ جناب مطرح شده است. البته مفاد این قاعده پیش از آن در فقه مطرح بوده، اما تحت عنوان یک قاعدۀ فقهی مطرح نبوده است. 🔶 مفاد قاعده در محل خودش یعنی، اگر دو مبلغ با یکدیگر مشتبه شد و معلوم نبود مثلاً چقد از این مبلغ برای شخص اول و چقدر برای شخص دوم است، در اینجا برای اینکه هیچ کدام بی‌نصیب نمانند این مبلغ را نصف می‎کنند. 🔶 فقها بعد از قرن دهم از این مطلب به عنوان قاعده نام برده‌اند، به طور مثال از معاصرین مرحوم آیت الله سید محسن ، آیت الله و از این قاعده در کتب فقهی‎شان نام برده‎اند؛ برخی نیز تلاش کرده‎اند این قاعده را به ابواب مختلف فقهی تسرّی دهند و از آن استفاده کنند. 🔶 اما انصاف این است که این، یک قاعدۀ فقهیه نیست، بلکه یک حکم تعبّدی موردی، در مورد یک مسأله خاص و منصوص می‌باشد. حتی برخی از اعلام معاصر ما از قاعدۀ العدل و الإنصاف به یاد کرده‎اند. 🔶 حق این است که بگوییم: «هذه القاعدة بما هی قاعدة من المشهورات التی لا أصل لها»؛ بله اگر بخواهیم به عنوان یک حکم شرعی بپذیریم، امر دائر مدار این است که روایت مذکور را بپذیریم یا خیر؛ که برخی حتی حکم را در موارد خاص منصوص آن نیز قبول ندارند و می‎گویند در این موارد، باید سراغ یا یا بروند. لذا ما در برخی از بحوث فقهی خود گفته‎ایم که اسم این قاعده را قاعدة نام گذارند بهتر است. 🔶 برخی می گویند در فقه ما قاعدۀ عدل و عدالت داریم و بعد همین قاعده را مطرح می‎کنند، که توهین به فقه است که عدالت مستفاد از فقه منحصر به همین قاعده باشد! 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 حجت‌الاسلام دکتر زمانیان 🔶 مدیر واحدهای پژوهشی پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ⏪ در اندیشه استاد محمد حسین ملک‌زاده 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ أصعب مصادیق جهاد، است. 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله می‎فرمودند جهاد، تنها جهاد نظامی نیست و جهاد علمی نیز، جهاد است. علما، مجاهدین فی سبیل الله هستند و أفضل من ؛ چرا علما مجاهد هستند؟ ایشان می‎فرمود به این جهت که عالم زحمت می‎کشد و تلاش و کوشش می‎کند، درس می‎خواند و درس می‎دهد، تحقیق می‎کند و می‎نویسد؛ این نوع جهاد، از اصعب مصادیقِ جهاد محسوب می‎شود. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
از جهاتی از هیتلر و چنگیزخان مغول هم هولناک‎تر بود! 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 یکی از ویژگی‎های صدام این بود که بسیاری از افرادی را که زندانی می‎کرد، دیگر امیدی به بازگشتشان نبود. چقدر از و روحانیون را بُرد و به رساند و هیچ عین و اثری از آنها پیدا نشد. به طور مثال، تنها از ده‌ها نفر را به شهادت رساند و کسانی را هم که نکشت با چه جنایتی، زنده نگه داشت. 🔶 به طور مثال، صدام سالها ۲۵ نفر از علما و روحانیون محترم را در یک اتاق ۲۰ متری نگه داشته بود. یکی از این ۲۵ نفر آیت الله سید محمد سعید حکیم که به رسید، بود؛ علاوه بر شکنجه‎های فراوان این افراد، محاسن همۀ ایشان را تراشیده بود و در این ۲۰ متر، شبها تا صبح تعطیلی آب داشتند و تنها از دو لیتر آب برخوردار بودند. حتی دستشویی هم نمی‎توانستند بروند. داخل همانجا باید همه کار از جمله قضای حاجت را با همان آب انجام می‎داند. 🔶 وقتی برای انسان جنایت‎های صدام گفته می‎شود، احساس می‎شود هیتلر یا چنگیرخان مغول، خیلی از صدام جلوتر نبودند و حتی در جهاتی از او عقب‎تر هم بودند. اما دایره جنایات صدام در محدوده حکومتش و منطقه‌ای کوچک بود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر عطاءالله بیگدلی 🔶 عضو هیئت علمی پژوهشگاه شهید صدر ⏪ جایگاه خِرَد در دین‌شناخت؛ بررسی و رویکرد اعتدالی استاد ملک‌زاده. 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ پیشنهادی برای کتاب الارث 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در تدریس مثلا در شرح لمعه، اگر استاد بحث، آیات مربوط به ارث در سورۀ نساء، یعنی آیات اوایل سوره که بحث ارث در آن مطرح شده، و همچنین آیۀ پایانی این سوره را برای طلاب و شاگردان بحث بخواند و توضیح داده و تبیین کند، در واقع بخش مهمی از کتاب الارث را برایشان بیان کرده است. 🔶 حتی می‎توان در مدارسی که برای کار تحقیقی طلاب، نمراتی در نظر می‎گیرند، حفظ و بیان مفاهیم این آیات را به عنوان بخشی از نمرۀ امتحان درس هم در نظر گرفت که کار بسیار خوبی است و انس طلبه را با را بیشتر می‎کند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر اسحاق سلطانی 🔶 عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهيد بهشتی ⏪ فقیه در قامت پناهگاه اندیشه؛ مروری بر بخشی از مباحث استاد ملک‌زاده در باب و 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ انتخاب کن! از اصحاب بهانه‎ای یا از اصحاب نتیجه؟! 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 یا بهانه یا نتیجه! انسان‎های موفق نتیجه می‎آورند و انسان‎های ناموفق، بهانه؛ جالب اینکه شخص ناموفق که بهانه می‎آورد گاهی نزد خودش خیلی خوشحال است و گمان می‎کند همینکه توانسته بهانۀ خوبی بیاورد، موفق شده؛ فرض کنید او مهمترین عذرها و بهانه‎های دنیا را هم داشته باشد و از ذوی الاعذار حقیقی باشد، اما بالاخره او نتوانسته نتیجه را به دست آورد و به هدف نرسیده است. 🔶 برخی از طلاب پس از اینکه پنجاه یا شصت سال از عمرشان می‎گذرد، به عمر رفتۀ خود نگاه می‎کنند و می‎گویند ما عمری در حوزه بودیم اما متأسفانه نشد و به جایی نرسیدیم، زیرا مشکلات زیاد بود. مشکلاتی از قبیل مدرسه، استاد، مدیر، فضای کلی حوزه، شهریه‎ها، اجاره‎خانه‎ها، بچه‎، پدر و مادر، شهر و ... وجود داشت. او عمری را بر باد داده است و به هیچ جایی نرسیده و مایه عبرت دیگران شده است! 🔶 آیا ما هم می‎خواهیم به بهانه‎ها فکر کنیم؟! بهانه به راحتی می‎آید. فکر نکنید خیلی ذهن جوّالی دارید و بهانه‎های جالب می‎آروید؛ خیر بهانه بسیار آسان می‎آید. انتخاب کن! بیست سال دیگر می‎خواهی بگویی من یک کلکسیون بهانه دارم یا به نتیجه رسیده‌ام؟ اگر به نتیجه نرسید، همۀ عالم را هم که محکوم کنی، نهایتا تو به جایی نرسیده‌ای! 💥 برگرفته از سخنرانی استاد در جمع طلاب استان کردستان، مرداد ۱۴۰۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر نفیسه نصر 🔶 مدرس دانشگاه شهيد بهشتی ⏪ تصویر و تصوری کلی از تفقه جامع 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 آیت الله ملک زاده 🔶 یکی از اساتید ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی می‎فرمودند زمانی که در قم مشغول تحصیل بودم، علاقه‌مند بودم برای تحصیل به نجف اشرف بروم اما توان و امکان مالی این کار را نداشتم. تاجری، متحمل و متکفل هزینه‎های تحصیل من شد. او به من کمک کرد تا در نجف خانه‎ای تهیه کردم و هزینه‎های زندگیم را تأمین کرد و من هم پیوسته مشغول تحصیل بودم. 🔶 این تاجر چه اجری پیش خداوند دارد! پولی که می‌شد صرف هر کاری شود، او در راهی صرف کرده که یک فقیه عظیم القدر و عالم بزرگ و خادم اسلام تحویل داده است. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 سید روح‌الله سیدی آقاملکی 🔶 طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری علوم اجتماعی ⏪ تفقه جامع، و امکان مواجهه با و اجتماعی در اندیشه استاد ملک زاده 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9