آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی 🔰 دومین کارگاه «روششناسی استنباط شریعت» ✅ با موضوع: «حل اجتهادی مسائل به روش شیخ انص
💥 صوت بخش «پرسش و پاسخ» دومین کارگاه «روششناسی استنباط شریعت»
✅ با موضوع: «حل اجتهادی مسائل به روش شیخ انصاری(ره) در مکاسب»
🗓️ زمان: پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰
👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده در سومین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت:
⬅️ تفقه جامع در دین الهی ما را به این حقیقت رهنمود میکند که خداوند متعال دین را به صورت جامع برای در برگرفتن همه ابعاد زندگی فرستاده است و مطلوب الهی، تدین کل حیات است. فراگیری دین نسبت به زندگی و جامعیت او ناظر به حیات که از رهگز تفه جامع کشف میشود، شامل دو بعد افقی و عمودی است.
⬅️ اگر درپی تحقیق در همه دین برای تحقق در همه زندگی هستیم، اولا باید همه دین را لحاظ کنیم؛ از این رو علاوه بر احکام، اخلاق و عقاید را نیز باید مورد لحاظ قرار دهیم. دوم مراد و غایت ما این است که دین در همه زندگی تحقق پیدا کند. از سویی دیگر باید بدانیم تحقق دین در سطوح اجتماعی، حکومتی و تمدنی بدون نظام سازی میسر نمیشود.
⬅️ مراد از نظام، مجموعهای از اجزا و عناصر مرتبط است که برای دست یابی به برایندی مشخص به صورتی منظم و هم افزا عمل میکنند. حال نظام اجتماعی را میتوان چنین تعریف کرد؛ الگویی متشکل از مجموعههای منظم، هماهنگ، منسجم و به هم پیوسته از باورها و ارزشها برای سامان بخشی به بعدی از ابعاد زندگی اجتماعی در راستای دستیابی به هدفی مشخص.
⬅️ کشف، ساخت و پرداخت چارچوبهای منسجم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مبتنی بر دیدگاههای استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت دهی به انسان در راستای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، نظام سازی اسلامی نام دارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/t61894
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#سلسله_نشست_هم_اندیشی_فقه_نظام
#آیت_الله_محمد_حسین_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ #بیان_نکته
⏮ توجه فقها به #پیامدهای_اجتماعی بیان فتوا؛
🔶 پاسخ آیتالله #بروجردی به استفتاء #دربار_پهلوی در مورد ازدواج با اهل کتاب، بر خلاف فتوای خودشان؛
⏮ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران #مجتهد_زمان_شناس_انقلابی
🔶 قسمت #یک
⏮ #انتقام_سخت
🔶 روحانیت پیشرو در #جهاد_نظامی
🔶 پیام #امام_خمینی به موسسه در راه حق؛
🔶 انتقام هر صنفی به حسب خودش است.
🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰
⏮ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران #مجتهد_زمان_شناس_انقلابی
🔶 قسمت #دو
⏮ بسیاری از مراجع #نابغه نبودند.
🔶 هجرتهای گوناگون آیتالله #تبریزی از زبان خود ایشان.
🔶 معنای #تحقیق در علوم اسلامی؛
🔶 مهمترین وظیفه روحانیت #تفقه در دین است.
🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰
⏮ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران #مجتهد_زمان_شناس_انقلابی
🔶 قسمت #سه
⏮ مراحل رسیدن به تفقه در دین، طلبه فاضل، تمرین اجتهاد، اجتهاد و افتاء؛
🔶 ذو مراتب بودن اجتهاد.
🔶 افتاء شخصی و #افتاء_حکومتی.
🔶 غیرمجتهدینی که از جانب حوزه در مقام افتاء قرار گرفته اند!
🔶 گره خوردن جوانی با زمان شناسی فقیه؛
🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰
⏮ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
🔊 #سخنرانی 🔊
⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی
🔶 جلسه #یک
🗓 ۹ دی ۹۵
🕌 قم مقدسه
🔶 کلیات برنامه ریزی ناظر به وظایف و مسئولیتهای #طلبگی
▪️ آیت الله ملک زاده
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
مدیریت زمان و برنامه ریزی1 -2دی95.mp3
9.62M
✅ #فاطمیه
⏮ «و الله متمّ نوره»
🔶 فاطمیه و نور الهی که خاموش نخواهد شد.
🗓 ۱۸ دی ۱۴۰۰
🔹 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی ⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران #مجتهد_زمان_شناس_انقلابی 🔶 قسمت #
✅ #سخنرانی
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران #مجتهد_زمان_شناس_انقلابی
🔶 قسمت #چهار
⏮ دیدار طلاب مدرسه علمیه #سلیمانیه مشهد.
⏮ #پرسش_پاسخ
🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰
⏮ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از سومین جلسه هماندیشی «فقه نظام» به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام
🔹 آیتالله محمدحسین احمدی فقیه: در اداره جامعه باید از علوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمیآید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است.
🔹 آیتالله سید علی اکبر حائری: در خصوص فقه نظام میتوان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا حُكْمٌ» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را میتوان از متون دینی استخراج کرد.
🔹 آیتالله محمدحسین ملکزاده: شکل گیری نظامهای اجتماعی اسلامی یا شکل دهی به این نظامها نیازمند بهرهمندی جدی و الزامی از آموزهای اخلاقی در حوزه خاص و تخصصی هم هست؛ بنابراین ریشه نظام اسلامی، فقه اکبر میباشد که با استفاده مستقیم از فقه اوسط و اصغر، قوام پیدا میکند و ساخته میشود. به عنوان نمونه نظام سیاسی اسلام با تکیه بر فقه مضافی به نام فقه السیایه به همراه لحاظ اصول و تعالیم مرتبط با این حوزه، تشکیل میشود و خطوط کلی و اساسی سیاست اسلامی را تعیین میکند تا دانش سیاسی از منظر اسلام شکل بگیرد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26402
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #تدریس #کفايه 4 ⏮ پايه 10 👤 آیتالله ملک زاده 🕌 مکان: فيضيه، مدرس 21 🗓 زمان: صبحها
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ درس کفايه پايه ۱۰ از روز يکشنبه ۳ بهمن #حضورى برگزار خواهد شد، ان شاءالله؛
⏮ #تذکر_مهم: اين درس، فقط ۴ روز در هفته از شنبه تا سه شنبه برگزار مى گردد.
🕌 مکان: مدرسه فيضيه، مدرس ۲۱
🕙 زمان: صبح ها، ساعت ۸
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
✅#مصاحبه
◀️ تبلیغ دینی در قارۀ آفریقا [: دادههای مردمشناختی از نگاه فقیه دینی]
🔸یادداشت زیر، متن پیادهشدۀ مصاحبۀ نشریۀ «زمانه» در سال 1392 ه.ش با آیت الله ملکزاده است. عنوان این مصاحبه «تبلیغ دینی در قارۀ آفریقا» است.
🔸یکی از منابع غنی شناخت مردم و اقوام دیگر مواجهه مستقیم با آنها و زیست واقعی در کنار آنهاست. شیوۀ «فهم» رفتارهای اجتماعی اقوام و ملیتهای دیگر تا حدّی تحت تأثیر چارچوب نظری پژوهشگر است.
🔸 در سنّت علمی مسلمانان، بسیاری از سفرنامهها و «رحلة»ها حاوی نکات مردمشناختی قابلتوجهی است، امّا زیست اجتماعیِ یک فقیه شیعه در میان اقوام و ملیتهای آفریقایی دریچۀ جدیدی به فهم رفتارهای اجتماعی آنهاست.
🔸 در این مصاحبه آیت الله ملکزاده از نحوۀ تبلیغ دینی در آفریقا با توجه به بستر فرهنگی مردمان این قاره سخن میگوید. تجربیات ایشان حاصل حضور مسقیم در کشورهای متعدد آفریقایی است.
🔸 علاوه بر ارائۀ شناختهای دست اول از زندگی اجتماعی مردم آفریقا، ابحاث تطبیقی میان تبلیغ جامعۀ تبشیری مسیحی در آفریقا و تبلیغ اسلامی نیز مطرح گردیده است. همچنین، راهکارها و تجویزهایی برای مواجهۀ فرهنگی و مستقیم با مردم قارۀ آفریقا بیان شده است.
#آیت_الله_ملک_زاده
#آیت_الله_محمد_حسین_ملک_زاده
#مردم_شناسی_دینی
#مردم_شناسی
#تفقه_جامع
#تبلیغ
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #نقشه_جامع علوم و معارف بشری
◾️ بر اساس #طبقه_بندی آنها با #رویکرد_اسلامی
⏮ آیتالله ملک زاده
🔶 با کمال احترام به همه اندیشمندان، دانشمندان و نظریهپردازانی که با جدی گرفتن بحثها، به عرصه تولید علم ورود کردهاند و در حوزههای علمیه و دانشگاهها به ارائه دیدگاه میپردازند، باید گفت اگر ما طبقه بندی علوم نداشته باشیم، و جایگاهشناسی دانشها و رتبهبندی علوم صورت نگیرد و نقشۀ جامعی برای آن نباشد، به معنی واقعی کلمه دچار سردرگمی هستیم، و هر شخصی به سمتی حرکت میکند.
🔶 لذا یکی از ابزارهای اصلی و مهم در مدیریت دانش، برای سامان دادن به یک نظام، برنامهریزی، سیاست و اداره دانش، عبارت است از تقسیم، رتبهبندی و طبقهبندی علوم در حوزههای مختلف معرفتی و ترسیم نقشه جامعی از علوم و معارف بشری است.
🔶 در این طبقهبندی و همچنین نقشهای که بر اساس آن ترسیم میشود، رتبه و جایگاه هر علم، رشتۀ علمی و بحث معرفتی در نسبتش با سایر علوم، رشتهها و بحثهای علمی برقرار میشود. همچنین تقدم و تاخر رتبی آنها، ترتیب و ترتّب منطقی این علوم، و رابطه طولی و عرضی آنها مشخص میشود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
✳️ آیت الله محمدحسین ملک زاده در جلسه درس خارج فقه روابط خارجی اظهار داشت:
⬅️ دارالاسلام در وضعیت کنونی به جهان مسلمانان اطلاق میشود. اما نکته ای که وجود دارد عدم کفایت کثرت مسلمانان در یک منطقه برای اطلاق دارالاسلام به آن مناطق است.
⬅️ امروزه با توجه به وضعیت کشورهای مسلمان چالشی که طرح گردیده تعدد دارالاسلام ها است. به این معنا که یک دارالاسلام با یک حکومت اسلامی وجود ندارد بلکه دورالاسلام وجود دارد.
⬅️ این مسئله را در بحث ترجمه مترجمین برطرف کردهاند. به این نحو که ترجمههای عربی به فاسی از دارالاسلام به جهان اسلام تعبیر شده است. از این رو در وضعیت کنونی دیگر دارالاسلام مطرح نیست بلکه جهان اسلام که متشکل از تعداد زیادی از کشورها است مطرح شده است. تعبیر دارالاسلام در زبان انگلیسی معنی دقیق تری وجود دارد. در زبان انگلیسی به دارالاسلام « Muslims world»گفته میشود که به معنی جهان مسلمانان است.
⬅️ یکی از مسائل موجود چرایی وجود مرز در حکومت اسلامی است با وجود اینکه کشور ایران در اطرافش کشورهای اسلامی وجود دارند.
⬅️ در پاسخ به این اشکال پیش تر هم مطرح شد که عبارت «موضع یخاف منه» در تعریف مرز اگر لحاظ شود مرز با کشورهای مسلمان نشین در وضعیت کنونی نیز مصداق این تعریف قرار میگیرد؛ چرا که ممکن است این کشورهای مسلمان نشین به دلیل نفوذ کفار در آنها تبدیل به پایگاهی برای حمله به حکومت اسلامی شوند.
🌐متن کامل: https://menhajj.ir/?p=454
————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ #سخنرانی
⏮ موضوع: نقش فاطمه زهرا در ارشاد و هدایت جامعه؛
👤 آیتالله ملک زاده
🕌 مکان: تهران، پونک، میدان عدل، مسجد النبی.
🔶 موسسه فرهنگی مهدی یاران
🗓 زمان: ۶ بهمن ۱۴۰۰
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9