هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📕 احکام فضای عینی بر فضای مجازی هم بار میشود
🔻 آیتالله محمدحسین ملکزاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
💠 نامیدن فضای الکترونیکی یا فضای سایبر(Cyberspace) به «فضای مجازی» مع الاسف منشأ به وجود آمدن پارهای پندارهای نادرست و مغالطات شده است.
💠 برخی گمان میکنند چون مَجاز در مقابل حقیقت قرار دارد پس این فضا هیچ حقیقت، اصالت و واقعیتی ندارد و یکسره خواب و خیال و تصوّر است و از اینرو احکام فضای عینی و حقیقی بر آن مترتّب نمیشود و یا قلمرو «رفع القلم»! و پهنه برداشته شدن تکلیف میباشد.
💠 با صرف نظر از ماهیت و حقیقتی که برای فضای مجازی تصور میکنیم، به هر حال، شخصی که از فضای مجازی استفاده میکند در صورتی که دارای شرائط عامّه تکلیف، مثل بلوغ و عقل باشد در مقابل یکایک اَعمال مسؤولیت شرعی دارد.
💠 فضای مجازی به همان میزانی که از ویژگیها و اثرگذاریهای واقعی برخوردار است به همان میزان هم احکام فضای عینی و واقعی بر آن بار میشود.
💠 بسیاری از الزامات شرعی و اخلاقی در دنیای بیرونی، در فضای مجازی نیز بیهیچ تفاوتی وجود دارند.
💠 برای نمونه در حوزه منکرات و محرّمات، سرقت، کذب، غیبت، تهمت، اشاعۀ فساد و فحشا، هجو مؤمن، حفظ کتب ضلال و غیره در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیتهای این فضا، دقیقاً همان احکامی را دارند که در فضای بیرونی دارند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔊 گزارش اجمالی 🔊
⏪ درس #خارج_فقه #فضای_مجازی
✅ جلسه #یک
⏪ آیت الله محمد حسین ملک زاده؛
🔶 مقدماتی از بحث؛
🔶لفظ فضای مجازی، منشأ مغالطات فراوان شده است.
▪️حکم بالابردن تعداد فالوور و ... در مقابل گرفتن پول؛
▪️حکم وبگردی؛
▪️خیار مجلس در معاملات مجازی؛
▪️نظارت والدین بر فرزندان؛
▪️خروج زن بدون اذن شوهر؛
🔶 بسیاری از مسائل فضای مجازی، ما بإزای خارجی دارد.
▪️حریم خصوصی؛
▪️ارز رمز
▪️بیت کوین
🔶 موضوع شناسی بیت کوین؛
⏪ انواع موضوعات از لحاظ ورود فقیه:
1⃣ موضوعات مستنبطه
2⃣ موضوعات عرفیه در احکام حکومی و قضایی
3⃣ موضوعات عرفیه که به شکل خاص متعلق حکم شرعی قرار گرفته اند؛
4⃣موضوعات عرفیه بحته
🔶 ماهیت ارز رمزها؛
▪️مالیت یا ملکیت دارد؟
▪️استیلای عدوانی بر آن استیلای عدوانی بر مال غیر محسوب میشود؟
⏪ در این سطح با این کاری نداریم که بیگانگان میخواهند اقتصاد ما را از بین ببرد؛
⏪ لایه های بحث از ارز رمزها:
▪️ لایه اول، فقاهت با رویکرد فردی.
▪️لایه دوم، فقاهت با رویکرد اجتماعی.
▪️لایه سوم، فقاهت با رویکرد حکومی و در صورت وجود حکومت اسلامی؛
eitaa.ir/mabaheth
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: درس #خارج_فقه #فضای_مجازی
🔻آیت الله «محمدحسین ملک زاده»، عصر در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 بیش از ۱۶۰۰ نوع رمز ارز وجود دارد که بیت کوین یک نوع آن است.
📝 بیت کوین ۵۰ درصد بازار رمز ارز را در اختیار دارد و پشتوانه اکثر دیگر رمز ارزهاست.
📝 مردم دنیا در طول تاریخ به دنبال ابزاری کم هزینه، آسان و امن در مبادلات بوده اند.
📝 ما بیت کوین را به عنوان پول در نظر میگیریم و پول سه مولفه اساسی دارد.
📝 سه مولفه اساسی پول وسیلهای برای مبادله، انبار کردن و شمارش است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com📌
eitaa.ir/mabaheth
💥 خرید اینترنتی 💥
🔶 مژده به طلاب و دانش پژوهان غیرساکن در شهر قم؛
📗 کتاب «برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال»
🔶 مولف: آیتالله ملک زاده
✅ این کتاب را هم اکنون میتوانید از طریق «وبسایت پاتوق کتاب فردا»تهیه نمایید.
⏪ آدرس:
https://bookroom.ir/book/80468
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی #وسائل با آیت الله ملک زاده
🔶 بخش #اول
🔶 آیت الله ملک زاده
⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی
⏪ وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: #خطابات_قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک « #اَبَر_نظریه_اصولی » نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند.
⏪ به منظور تبیین نظریات #امام_خمینی (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونی» کرده است. از اینرو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان
🔶 حجت الاسلام محمد حسین #ملک_زاده
🔶 محقق و #مدرس_درس_خارج #حوزه_علمیه_قم نشستیم؛
⏪ مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
⏪ وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید.
🔶 «خطابات قانونیه» نام نظریهای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیان یاد کرد.
خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشتساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانونگذار و مردم تغییر میدهد و اینگونه بیان میکند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی میباشند، نه افراد و آحاد.
امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» مینامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاههای رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.
⏪ وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزههای علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟
🔶 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا میباشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گستردهای که در بخشهای مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است.
این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامهدهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده میشود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن.
بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفتهام با کمال تعجّب دیدهام که آنها میگفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بیاطلاع هستند.
طبیعتاً انتظار میرفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه دهها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار میشد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی میکردند و قدمی جدّی برمیداشتند.
اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بیاطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستیهای غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت.
🔊 گزارش اجمالی 🔊
⏪ درس #خارج_فقه #فضای_مجازی
✅ جلسه #سه
⏪ آیت الله محمد حسین ملک زاده؛
🔶 اهمیت بحث از ارز رمزها در ایران؛
⏪ ایران بهشت ارز رمزها:
▪️وجود برق ارزان قیمت و معمولا ثابت؛
▪️استقبال نسل جوان و تحصیل کرده ایرانی از هر پدیده مدرن؛
▪️احتمال دور زدن تحریم ها؛
🔶 فتوای مراجع در مسئله #بیت_کوین به صورت قضیه شرطیه؛
🔶 توهم پشتوانه بودن طلا برای پول؛
⏪ بررسی مسئله تورم؛
🔶 دو طریق برای به دست آوردن بیت کوین؛
eitaa.ir/mabaheth