eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #مصاحبه ⏪ پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل 🔶 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی 🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی با آیت الله ملک زاده 🔶 بخش 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی ⏪ وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد می‌کند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهی‌اش، به جای نظریه، می‌توان یک « » نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشان‌گر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست. ⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند. ⏪ به منظور تبیین نظریات (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونی» کرده است. از این‌رو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان 🔶 حجت الاسلام محمد حسین 🔶 محقق و نشستیم؛ ⏪ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:   ⏪ وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید. 🔶 «خطابات قانونیه» نام نظریه‌ای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیان یاد کرد. خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد می‌کند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهی‌اش، به جای نظریه، می‌توان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشان‌گر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست. اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشت‌ساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانون‌گذار و مردم تغییر می‌دهد و این‌گونه بیان می‌کند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی می‌باشند، نه افراد و آحاد. امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» می‌نامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاه‌های رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.  ⏪ وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزه‌های علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟ 🔶 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا می‌باشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گسترده‌ای که در بخش‌های مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است. این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامه‌دهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده می‌شود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن. بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفته‌ام با کمال تعجّب دیده‌ام که آنها می‌گفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بی‌اطلاع هستند. طبیعتاً انتظار می‌رفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه ده‌ها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی می‌کردند و قدمی جدّی برمی‌داشتند. اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بی‌اطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستی‌های غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت. 
✅ #بیان_نکته ✅ #گناه در خلوت، در جلوت آشکار می شود؛ ⏪ #کنترل_خلوت؛ ⏪ آنچه به انسان امید می دهد. ✅ خاطره ای از درس آیت الله #بهجت؛ 🔶 آیت الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
آیت‌الله ملک زاده
✅ درس #خارج_فقه #فضای_مجازی ⏪ جلسه #سه 🗓 زمان: سال ۹۷ ◾️ آیت‌الله محمدحسین ملک زاده ⏪ مباحث: 🔶 ک
🔊 گزارش اجمالی 🔊 ⏪ درس ✅ جلسه ⏪ آیت الله محمد حسین ملک زاده؛ 🔶 اهمیت بحث از ارز رمزها در ایران؛ ⏪ ایران بهشت ارز رمزها: ▪️وجود برق ارزان قیمت و معمولا ثابت؛ ▪️استقبال نسل جوان و تحصیل کرده ایرانی از هر پدیده مدرن؛ ▪️احتمال دور زدن تحریم ها؛ 🔶 فتوای مراجع در مسئله به صورت قضیه شرطیه؛ 🔶 توهم پشتوانه بودن طلا برای پول؛ ⏪ بررسی مسئله تورم؛ 🔶 دو طریق برای به دست آوردن بیت کوین؛ eitaa.ir/mabaheth
✅ #بیان_نکته 🔶 نکته #تربیت_فرزند ⏪ مرد که گریه نمی کند؟! ▪️ نحوه برخورد در امور #غیر_اختیاری فرزند؛ 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ گفتگوی اختصاصی با 🗓 زمان: ۹۹/۲/۳۰ 🔶 فقه و فقها موظف هستند که علی‌الاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح می‌باشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. 🔶 پاسخگو بودن فقه به پرسش‌های شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایین‌ترین سطح انتظاری است که می‌توان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد. 💥 برای مطالعه مشروح این گفتگو بر روی لینک زیر کلیک کنید. b2n.ir/746859 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ⏮ #حکمت #پنجاه_هفت 💥 #قناعت 🔶 آرامش و #لذت_بردن در زندگی شخصی؛ 🔶 تفاوت #آرامش و #آسایش ؛ 🔶 حرص، ریشه بسیاری مفاسد اجتماعی! ◾️ آیت‌الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏪ پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل 🔶 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی 🔶
🔶 ▪️ آیت الله ملک زاده ⏪ قسمت ⏪ وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟ 🔶 سابقاً به صورت افواهی و جسته و گریخته مطالبی درباره این نظریه از بعضی شخصیت‌ها از جمله حضرات آیات و شنیده بودم و اندکی توجهم جلب شده بود ولی به صورت اساسی در درس استاد معظم، شیخ_جعفر_سبحانی که در پنجمین دوره از تدریس خارج اصول به وسیله ایشان (از سال 1379 تا 1385) خدمتشان بودم با این نظریه آشنا شدم و بعد از آن هم در هنگام تدریس خارج اصول، شخصاً به مطالعه و بررسی جدی این نظریه روی آوردم و در درس و بحث‌هایم به مناسبت، به آن پرداخته یا اشاراتی داشته‌ام.  ⏪ وسائل ـ یعنی می‌خواهید بفرمایید در دوران تحصیل و حضور در دروس خارج فقه و اصول، با طرح این نظریه از سوی سایر اساتیدتان، به جز آیت الله سبحانی، مواجه نشدید؟ 🔶 برای پاسخ به پرسش شما ناچارم کمی اطاله کلام داشته باشم و توضیحاتی درباره اساتیدم بیان کنم. اساتیدی که بنده در مقطع درس خارج در محضر مبارک‌شان تتلمذ کردم در یک تقسیم‌بندی کلّی به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه نخست، اساتیدی که بسیاری از دیدگاه‌هایشان برآیندی از آراء گذشتگان و اساتیدشان بود و سیطرۀ آراء و انظار یک استاد یا نظریه‌پرداز خاص در درس و بحث‌های‌شان چندان مشهود نبود. در این گروه، اعاظمی همچون مرحوم حضرت قرار می‌گیرد که بنده حدود سه سال و نیم توفیق بهره‌مندی از دروس خارج فقه ایشان را داشتم. همچنین ، که از تلامذه مرحوم حضرت# آیت_الله_بروجردی، (ره) و تعدادی از علمای نجف بودند؛ بنده بیش از شانزده سال از دروس خارج فقه این فقیه بزرگ اما کمتر شناخته شده استفاده کرده‌ام و هنوز هم ارتباط درسی و علمی‌ام با ایشان برقرار است.  همین طور مرحوم که در حدود سال 78 و 79 مدتی در بیروت در دروس این عالم نوگرا حضور داشتم. همان‌گونه که گفتم در درس این سه بزرگوار سیطره منحصر به فرد افکار و آراء فقیهی مشخص از فقهای گذشته حس نمی‌شد و بحوث آنها برآیندی از دیدگاه‌های فقهای سلف به همراه دیدگاه‌های خاص خود استاد بود. اما گروه دوم، اساتیدی که به لحاظ علمی، به نوعی امتداد یک یا دو نفر از استادان خود بودند و آراء و انظار آن یک یا دو استاد را به صورت جدی مطرح می‌کردند و مورد تأکید قرار می‌دادند. در این گروه، شخصیت‌های عظیم القدری مثل مرحوم حضرت قرار دارد که بنده حدود چهار سال از درس خارج فقه ایشان استفاده کردم و نیز حضرت که حدود دو سال از دروس خارج فقه و اصول‌شان بهره بردم. که مدتی در مشهد مقدس در درس خارج فقه ایشان (خمس) شرکت کردم و هر سه بزرگوار به نوعی مقرّر و مبیّن آراء مرحوم بودند. گرچه در درس حضرت آیت الله وحید، خروج از چارچوب ابحاث حضرت آیت الله خوئی بیشتر به چشم می‌آمد. استاد دیگری که از اساتید گروه دوم است و بنده سیزده سال در درس خارج اصول و یک سال در درس خارج فقه ایشان حضور یافتم از اقدم و افضل تلامذه است. آیت الله حائری به عنوان اعلم شاگردان شهید صدر و مقرّرِ زمان حیات و مماتِ آن نابغه مجاهد و همکار تألیف برخی کتب شهید صدر، نه تنها در ابحاث اصولی از شهید صدر متأثر بود بلکه اساساً درس اصول آیت الله حائری تقریر دقیق و تمام‌عیار دروس شهید صدر بود و حقیقتاً برای اینجانب فرصت ارزشمند و مغتنمی بود که دقیق‌ترین و عالمانه‌ترین تقریر آراء و اندیشه‌های اصولی و اجتهادی آن علامۀ فهّامه را از لسان شاگرد ممتاز وی دریافت نمایم. و سرانجام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، که گذشته از نوآوری‌ها و تحقیقات ارزشمند خویش، در هنگام تدریس به طور گسترده به طرح و ارائه دیدگاه‌های استاد خود، امام خمینی (ره)، البته در کنار حضرت آیت الله بروجردی، می‌پرداخت و شاگردان ایشان این سعادت را داشتند که از رهگذر شرکت در درس حضرت آیت الله سبحانی با مبانی فقاهیِ علما و فقهای قم همچون ، حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) نیز آشنا شوند. گمان می‌کنم بر اساس آنچه تا بدین جا بیان گردید و توضیحاتی که درباره شماری از اساتید دروس خارج که محضر مبارکشان را درک کردم عرض شد، مشخّص شد که در میان اساتیدم فقط دو نفر، یعنی حضرات آیات شریعتی نیاسر و سبحانی، شاگرد مرحوم امام(ره) بودند و آیت الله شریعتی، گذشته از آنکه به تدریس اصول اشتغال نداشت و زمینه چندانی برای طرح نظریه خطابات قانونیه برایش پیش نمی‌آمد، التزامی هم به ارائه دیدگاه‌های یک استاد خاص و از جمله امام خمینی نداشت. بنابراین تنها می‌ماند حضرت آیت الله سبحانی که هم درس خارج اصول می‌گفت و هم مقیّد به یادکرد از نظرات امام(ره) بود...
✅ #سخنرانی_علمی 💠موضوع: منطق لا اله الا الله نقد پلورالیسم پرستشی (اخیرا مطرح شده) 💠کارشناس: آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 میزبان: مرکز فرهنگی تربیتی سلام، #قم http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 اطلاعیه 🔊 🔶 صوت ✅ الحمدلله پس از پیگیری های مجدانه برخی از فضلا، صوت تدریس کتاب آیت الله ملک زاده حاصل شده است؛ 🔶 صوت این تدریس عالمانه، محققانه و متقن به صورت منظم در کانال بارگزاری شده است؛ ✅ تذکر: لازم به ذکر است که، استاد از سال 83 شمسی و همزمان با تدریس رسمی کتب به توصیه استاد خویش، حضرت آیت الله (پس از دورهایی تدریس غیر رسمی) به تدریس رسمی کتاب گرانسنگ (سه حلقه) در دورهای متعدد پرداخته اند. ⏪ دسترسی به صوت های حلقه اولی: 🔶 جستجو در کانال با ⏪ دسترسی به صوت های eitaa.ir/halghee2 ⏪ دسترسی به صوت های sapp.ir/halgheh3 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ گویی به نیازهای طلبه پسا انقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز؛ eitaa.ir/mabaheth
آیت‌الله ملک زاده
✅ درس #خارج_فقه #فضای_مجازی ⏪ جلسه #چهار 🗓 زمان: سال ۹۷ ◾️ آیت‌الله محمدحسین ملک زاده ⏪ مباحث: 🔶
💯 مسأله پژوهی مقدمه لازم برای یک بحث فقهیِ فنی است/ فقه فضای مجازی، یک فقه مضاف است 💠 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» بیان کرد؛ ✅ موضوع‌شناسی و مسأله‌شناسی، بلکه مسأله‌پژوهی، مقدمه لازم و بسیار مهمی برای یک بحث فقهیِ فنّی است. ✅ بحث کُبروی در زمینه موضوع‌شناسی، شامل بررسی اقسام هفتگانۀ موضوع، موضوعات احاله شده به فقیه یا عُرف برای تعیین مفهوم در شبهات مفهومیه یا تطبیق مفهوم بر مصداق در شبهات مصداقیه و مطالب دیگری از این دست می‌باشد. ✅ بخش عمده‌ای از ابحاث فقه معاصر و بررسی مسائل مستحدثه، از جمله در زمینه فقه فضای مجازی به تطبیق کُبرَیات موضوع‌شناسی بر صُغرَیات و مصادیق اختصاص دارد. ✅ فقه فضای مجازی، یک فقه مضاف است. فقه مضاف را می‌توان فقه موضوعی، فقه خاص و یا فقه تخصّصی نیز نامید. ✅ با هر اسم و عنوانی که از آن یاد کنیم، می‌توانیم فقه مضاف را این‌گونه تعریف نماییم «القسم المنسجم و المنظّم من الأحکام و الأبواب الفقهیّة حول موضوع عامّ.» ✅ به کارگیری اسلوب اجتهادی نظام‌مند برای استنباط احکام هر حوزه از مسائل؛ فقه مضاف به آن حوزه و عرصه را به وجود می‌آورد. ✅ استفاده از «شیوه مشروع، ضابطه‌مند و نظام‌مند اجتهادی»، «ضوابط و قواعد اصولی برای به دست آوردن و استنباط احکام مربوط به فضای مجازی» و «پاسخگویی فقهی به مسائل این عرصه که عمدتاً نوظهور و از قبیل مسائل مستحدثه هستند» فقه مضافی به نام «فقه فضای مجازی» را می‌سازد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ #بیان_نکته ⏪ #حلقات 🔶 #شهید_صدر ✅ کسی می تواند بین کتابهای #کفایه و #رسائل با #حلقات داوری و اظهار نظر کند، که مدرس مسلم همه این کتب باشد؛ 🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ درس #خارج_فقه #فضای_مجازی ⏪ جلسه #پنج 🗓 زمان: سال ۹۷ ◾️ آیت‌الله محمدحسین ملک زاده ⏪ مباحث: 🔶
✅ رمزارز پول است یا کالا؟ 🔹 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» اذعان کرد؛ 📝 یکی از مسائلی که درباره رمزارزها و از جمله بیت کوین مطرح است، این است که این‌ها پول هستند. 📝 پول، واسطه عامّ داد و ستد است و در باب ماهیت آن می‌توان گفت سه مؤلفه اساسی وجود دارد؛ 🔹 وسیله مبادله 🔹 واحد شمارش 🔹 ابزار ذخیره ارزش 📝 عرف و عقلای عالَم در مورد پول، مبتنی بر سه مؤلفه‌ای که برای آن ذکر شد، و در مقام بدل و عِوَض در مبادلاتی که به نحو مقایضه(معاملۀ پایاپای) انجام نمی‌شوند، به دنبال سه چیز هستند؛ 🔹 کمترین هزینه 🔹 امن‌ترین راه 🔹 سهل‌ترین راه 📝 در مورد پول بودن یا نبودن رمز ارزها، این مسأله قابل طرح است که از یک طرف، پول را به واسطه عامّ داد و ستد تعریف می‌کنند و از طرف دیگر شاهد آن هستیم که هنوز بین عموم مردم معمول نشده است که با رمزارزها به خریداری محصولات مختلف و مایحتاج خود بپردازند. 📝 چه بسا گفته شود که فعلاً رمزارزها کالا هستند و نه پول. ولی علی القاعده، وقتی به عنوان نقد فی البلد رواج و عرفیّت پیدا کنند، آنگاه محکوم به حکم پول خواهند بود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ #سخنرانی_علمی ⏮ #شهید_صدر 💥 موضوع: #سیر_مطالعاتی آثار شهیدصدر و توضیح ممیزات #مکتب_شهیدصدر 🕌 میزبان: دانشگاه امام صادق 🔶 آیت الله ملک زاده ✅ صوت جلسه 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ #المدرسة_القرآنیه #تفسیر_موضوعی 🔶 #شهید_صدر ⏪ جلسه #یک 🔶 #تبیین_نظریه تفسیر موضوعی؛ 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #تدریس ⏪ #المدرسة_القرآنیه #تفسیر_موضوعی 🔶 #شهید_صدر ⏪ جلسه #یک 🔶 #تبیین_نظریه تفسیر موضوعی؛
🔊 🔊 ✅ 🔶 شرح « قرآن کریم» 🔶 آخرین سلسله بحث های متفکر شهید آیت الله سید محمد باقر ✅ ارائه این بحث ها توسط مدتی قبل از و به جای ایشان، به صورت و دو روز در هفته برگزار می شده است. ⏪ سه بحث مهم مطرح شده در این ۱۴ جلسه عبارتند از: 1⃣ ارائه ی روش جدیدی در که مبنای می باشد. 2⃣ بررسی از دیدگاه . 3⃣ طرح از منظر قرآن. 🔶 این بحث ها در جلد۱۹ در بخش اول کتاب به چاپ رسیده است. 🔶 آیت الله ملک زاده طی سلسله جلساتی هفتگی در طول سال تحصیلی ۹۴ - ۹۵ به شرح، توضیح و تبیین این بحث ها پرداخته اند. 🔶 ان شاء الله و به توفیق الهی به صورت روزانه صوت این جلسات به همراه متن pdf المدرسة القرآنیه به اشتراک گذاشته می شود. ✅ مباحث: کانالی برای پاسخگویی به نیازهای طلبه پسا انقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز؛ ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ #المدرسة_القرآنیه #تفسیر_موضوعی 🔶 #شهید_صدر ⏪ جلسه #دو 🔶 تحقیقی پیرامون کلیدواژه #توفیق و جایگاه آن در #معارف_اسلامی 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9