eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
45 ویدیو
260 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻از شش طریق که مجموع آنها عقود سلمیه نام دارد، می‌توان با کفار غیر ذمی ارتباط برقرار کرد. 1️⃣ عقد سلم: به صلحی که از هر طریقی انجام گیرد، عقد سلم گفته می‌شود. 2️⃣ الهدنه یا مهادنه: مهادنه به معنای آتش‌بس است که به آن صلح موقتی نیز گفته می‌شود. 3️⃣ الامان: ویزا که در ادبیات موجود رایج است یکی از مصادیق امان می‎‌باشد. درحقیقت کافری که قصد کرده از دارالاسلام عبور کند یا به هر دلیلی وارد دارالاسلام شود، از طریق عقد امان به او اجازه داده می‌شود که وارد سرزمین مسلمین شود. 4️⃣ المعاهده: معاهده عنوان کلی توافق است که هم بر اهل ذمه و هم بر کفار حربی صدق می‌کند. 5️⃣ الموادعه: به معنی مسالمه و ترک مخاصمه و جنگ است. 6️⃣ الذمه: عقدی است که اهل کتاب در ازای پرداخت هزینه‎ای تحت حمایت حکومت اسلامی قرار می‌گیرند. ⬅️ با توجه به تقسیم بندی فوق، رابطه حکومت اسلامی با جهان کفر مخصوصا کافر حربی قابل حل است. لذا در صورت پذیرش تقسیم‎بندی مذکور می‎توان مشکل ارتباط و تعامل حکومت اسلامی با کفار حربی را برطرف کرد. ⬅️ هرچند اسرائیل در بسیاری از معاهدات بین‎المللی جزء اعضای معاهده به حساب می‎آید، اما به واسطه قتال گسترده‎ای که انجام داده است، ناقض عهد محسوب می‎شود؛ بنابراین از نگاه حکومت اسلامی، اسرائیل ناقض تعهد است و وظیفه مسلمانان در مقابل این کافر حربی مبتنی بر اصل جنگ است. این جنگ دائمی می‌باشد مگر اینکه در قالب مهادنه متوقف شود؛ از این رو مشکل ایران با اسرائیل یک اصل فقهی است که در حال حاضر حکومت اسلامی آن را رعایت می‎کند و به همین دلیل با آنها از طرق مختلف درحال جنگ است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ سخنرانی #محرم ⏪ شب #نهم، جلسه #نه ✅ موضوع: عوامل بازدارنده ی #پذیرش_حق ⏪ زندگی، خصائص و جایگاه حضرت #اباالفضل_العباس 🔶 آیت الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
✅ اجتهاد و شیوه رسیدن به آن از منظر ⏪ #رهبری_معظم_انقلاب؛ 🔶 عالم دین می خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔶 این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔶 اگر این طریقه‌ استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش های اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔶 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می گفتیم، کفایه می گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می گفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمی توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی توانید به مردم چیزی یاد بدهید. درس فقه را جدی بگیرید. 1398/2/18 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سخنرانی #محرم ⏪ شب #دهم، جلسه #ده ✅ موضوع: مقام #تسلیم_و_رضا ⏪ و تطبیق آیات پایانی #سوره_فجر بر امام حسین علیه السلام؛ 🔶 آیت الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
🔊 🔊 ✅ با توجه به مشکلاتی که برای پیام رسان به وجود آمده است، متأسفانه مطالب و صوتهای قدیمی تر، قابلیت استفاده را از دست داده اند. 💥 برای دسترسی به اکثر موجود در کانال به mabaheth.ir مراجعه شود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سخنرانی #محرم ⏪ #ظهر_عاشورا ✅ موضوع: شرح آیه ۱۵ سوره احقاف. (آیه مخصوص اباعبدالله الحسین) ⏪ #چهار_وعده_خداوند در قبال شهادت امام حسین؛ 🔶 آیت الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
🔊 #پیشنهاد_عضویت به طلبه پساانقلاب و تمدن ساز 💥 «نظام درسی حوزه باید کوتاه، کارآمد و به روز شود.» (مقام معظم رهبری؛ ۷۹/۷/۱۴) ⏮ #لبیک_عملی و نه #شعاری به دغدغه حضرت آقا: 🔶 برنامه درسی #کوتاه_مدت، #کاربردی و #کارآمد، برای خواندن #دروس_حوزوی از آغاز تا ورود به #درس_خارج و دستیابی به مرتبه نخست #اجتهاد حداکثر در #مدت_شش سال؛ ⏮برای دسترسی به : 🔶 برنامه کامل درسی 🔶 پاسخ به پرسش های پرتکرار 🔶 جبران کاستی های درسی 🔶 ملکه شدن ادبیات 🔶 و ... http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ سخنرانی #محرم ⏪ شب #یازدهم، جلسه #یازده ✅ موضوع: بحث #رضا_تسلیم 🔶نقش #حضرت_زینب در نهضت عاشورا شرح روایت #حضرت_عیسی ⏪ آیت الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
اجتهاد: 🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. 1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداخته‌اند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشته‌اند. از جمله این کتب می‌توان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد. 2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کرده‌اند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی می‌باشد. 3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کرده‌اند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دسته‌اند. 🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه می‌کنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه می‌کند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آن‌ها نام می‌برد. 🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و می‌گویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است. دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی می‌توان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت می‌باشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث می‌باشد. اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه می‌کند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. این کتب، عمدۀ کتاب‌های لغت مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند. ⏮ برگرفته از درس و اجتهاد 🔶 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه
یا ⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛ 🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری می‌پردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بی‌هیچ دغدغه می‌توان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، می‌تواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که می‌تواند شامل موارد مهم و سرنوشت‌سازی هم باشد، متفاوت خواهد بود. ⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛ 🔶 همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، برای زندگی انسان می‌توان پنج سطح در نظر گرفت: 1⃣ فردی 2⃣ خانوادگی 3⃣ اجتماعی 4⃣ حکومتی 5⃣ تمدنی همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنج‌گانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدام‌یک از این سطوح و با لحاظ کدام‌یک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدف‌گیری و هدف‌گذاری کرده است. 🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسان‌ها خود را نشان می‌دهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت می‌دهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایه‌های دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست. پس اگر مثلاً می‌خواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومت‌داری و حکم‌رانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسان‌ها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمی‌باشد که به محض شکل‌دهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام می‌شود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق می‌کند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته ♦️آزاد بخوانم یا تخصصی؟ ⏮ به خودت نگاه کن! ▫️برشی از جلسه #سوم سلسله جلسات #گرایش_تحصیلی و تخصص_گرایی ⏮ آیت‌الله ملک زاده 📆 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #سخنرانی ⏮ موضوع: تخصص گرایی و رسالت طلبگی 👤 آیت‌الله ملک زاده 🔶 ملاک کار طلبگی 🔶 هرچه در قالب دو امر #تفقه و #انذار باشد، در قالب وظایف حوزویان است. 🔶 طلبه پایه ششم، متقفه در دین نیست که بتواند وارد رشته های تخصصی شود. 🔶 در ورود به عرصه های تخصصی، سخن از اشکال نیست بلکه سخن از #رسالت های طلبگی است و اینکه آیا طلبگی طلبه متوقف بر این امور است؟ 🔶 آسیب های ورود دانشگاهیان به عرصه نظریه پردازی 📆 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی ⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقه‌ای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک می‌باشد. ⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف می‌تواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی می‌شود. ⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمین‌های اسلامی می‌باشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد. ⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومت‌های اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمی‌توان گفت ثغر و مرز وجود دارد. ⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشور‌های مسلمانِ اطراف ایران صدق می‌کند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کرده‌اند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب می‌شوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ #کلان_نظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع 💥 نظام جامع اسلام شناسی تخصصی و فرایند دستیابی به معارف الهی و علوم اسلامی؛ ⏮ برای پاسخگویی به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر 1⃣ شناخت پایه نسبت به اسلام 2⃣ نظام انتظارات 3⃣ نظام احتیاجات 4⃣ نظام مسائل 5⃣ استنباط و استخراج پاسخهای دین به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر؛ 🔶 برگرفته از آثار و تألیفات آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد ⏮ #قوه_قدسیه در اجتهاد 🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از #مقدمات_اجتهاد یا خود اجتهاد وارد کرده‌اند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد می‌شود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا می‌دهی؟ می گوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛ از دیگری سوال می‌شود تو چرا اینطور می‌گویی؟ او نیز می‌تواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً». لذا لازمۀ آن #معنای_عرفانی که برخی از آقایان می‌خواهند از قوه قدسیه برداشت کنند، این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از #اشراقات_الهیه بوده است. 🔶 بله، #امداد_غیبی و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا می‌شود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل می‌شود. 🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفته‌اند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!» ⏮ برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #بریده_کتاب ⏪ قسمت #سیزده ⏪ #مبادی_کلامی فقه و اجتهاد؛ 🔶 « #المرسل و الرسول و الرسالة» نوشته آیت الله #شهید_صدر؛ 🔶 « #محاضرات_فی_الإلهیات» تالیف آیت الله #سبحانی؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد 🔊 #سخنرانی 🔊 ⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی 🔶 جلسه #یک 🗓 ۹ دی ۹۵ 🕌 قم مقدسه 🔶 کلیات برنامه ریزی ناظر به وظایف و مسئولیتهای #طلبگی ▪️ آیت الله ملک زاده ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶