eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
44 ویدیو
259 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
⏪ عنوان بحث: ، طريق جريان در سطوح مختلف حيات و ساز و کار فنى ورود به عرصه و حکومت؛ 💥 ميزبان: پژوهشکده تحول علوم انسانى دانشگاه علامه طباطبايى با همکارى شوراى تحول و ارتقاى علوم انسانى؛ 👤 آیت‌الله ملک زاده 🏢 مکان: دانشگاه علامه طباطبایی 🗓 زمان: ۱۱ اسفند ۹۶ eitaa.ir/mabaheth
⏮ موضوع: نقش فاطمه زهرا در ارشاد و هدایت جامعه؛ 👤 آیت‌الله ملک زاده 🕌 مکان: تهران، پونک، میدان عدل، مسجد النبی. 🔶 موسسه فرهنگی مهدی یاران 🗓 زمان: ۶ بهمن ۱۴۰۰ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ بدترین نوع 🔶 شهید می‎گوید بدترین نوع غیبت، است، زیرا سبب می‎شود در میان مردم، دیدِ بدی نسبت به علما پیدا شود و افراد مطلقا از علما استفاده نکنند و سراغ ایشان نروند. 🔶 برخی از شوخی‎هایی که بین طلبه‎ها در مورد روحانیت و علما رایج است، گذشته از اینکه شاید اصل آن مطلب درست نباشد، اما باید مراقب بود که در هر جمعی گفته نشود. 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 آیت الله ملک زاده 🔶 توضیح اصطلاحات ، و ؛ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹ 🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ 💥 تذکر: این گعدۀ علمی با حضور استاد هر هفته ‎ها دو ساعب به غروب برقرار است و حضور برای طلاب بلامانع می‎باشد. 💥 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔉 🔊 ✅ طبق اطلاع قبلی، گعده علمی است؛
⏪ موضوع: محل تلاقی ، و 🗓 زمان: ۱۵ آبان ۹۸ 🕌 مکان: قم، موسسه مفتاح 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 بررسی روابط خاجی رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) 🔹 جلسه 🗓 زمان: ۳۰ فروردین ۹۷ 🕌 مکان: تهران، دانشگاه جامع امام حسین (ع) 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 بررسی روابط خاجی رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) 🔶 تطبیق مسائل فقهی و اسلامی 🔹 جلسه 🕌 مکان: تهران، دانشگاه جامع امام حسین (ع) 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ موضوع: بررسـی شـریعت 🔶 به همراه ارائه 🔹 قسمت 👤 آیت‌الله محمدحسین ملک زاده 🗓 زمان: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مکان : تهران، سازمان تبلیغات اسلامی. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 مصاحبه اختصاصیِ پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با استاد محمد حسین ملک زاده 💥 موضوع: ابر نظریه اصولی 🗓 زمان: ۱۹ اسفند ۹۷ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی با استاد ملک زاده 🔶 بخش ⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی 🔹 وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد می‌کند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهی‌اش، به جای نظریه، می‌توان یک اَبَر نظریه اصولی نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشان‌گر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست. ⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند. 💥 به منظور تبیین نظریات (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونیه» کرده است. از این‌رو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان استاد محمد حسین ملک زاده، محقق و مدرس درس خارج حوزه علمیه قم نشستیم؛ ⏪ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:   🔹 وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید. 👤 «خطابات قانونیه» نام نظریه‌ای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیون یاد کرد. خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد می‌کند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهی‌اش، به جای نظریه، می‌توان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشان‌گر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست. اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشت‌ساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانون‌گذار و مردم تغییر می‌دهد و این‌گونه بیان می‌کند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی می‌باشند، نه افراد و آحاد. امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» می‌نامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاه‌های رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.  🔹 وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزه‌های علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟ 👤 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا می‌باشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گسترده‌ای که در بخش‌های مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است. این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامه‌دهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده می‌شود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن. بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفته‌ام با کمال تعجّب دیده‌ام که آنها می‌گفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بی‌اطلاع هستند. طبیعتاً انتظار می‌رفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه ده‌ها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی می‌کردند و قدمی جدّی برمی‌داشتند. اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بی‌اطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستی‌های غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت.  ادامه دارد ... http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 بخش 🔹 وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟ 👤 سابقاً به صورت افواهی و جسته و گریخته مطالبی درباره این نظریه از بعضی شخصیت‌ها از جمله حضرات آیات یزدی و مؤمن شنیده بودم و اندکی توجهم جلب شده بود ولی به صورت اساسی در درس استاد معظم، آیت الله شیخ جعفر سبحانی که در پنجمین دوره از تدریس خارج اصول به وسیله ایشان (از سال 1379 تا 1385) خدمتشان بودم با این نظریه آشنا شدم و بعد از آن هم در هنگام تدریس خارج اصول، شخصاً به مطالعه و بررسی جدی این نظریه روی آوردم و در درس و بحث‌هایم به مناسبت، به آن پرداخته یا اشاراتی داشته‌ام.  🔹 وسائل ـ یعنی می‌خواهید بفرمایید در دوران تحصیل و حضور در دروس خارج فقه و اصول، با طرح این نظریه از سوی سایر اساتیدتان، به جز آیت الله سبحانی، مواجه نشدید؟ 👤 برای پاسخ به پرسش شما ناچارم کمی اطاله کلام داشته باشم و توضیحاتی درباره اساتیدم بیان کنم. اساتیدی که بنده در مقطع درس خارج در محضر مبارک‌شان تتلمذ کردم در یک تقسیم‌بندی کلّی به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه نخست، اساتیدی که بسیاری از دیدگاه‌هایشان برآیندی از آراء گذشتگان و اساتیدشان بود و سیطرۀ آراء و انظار یک استاد یا نظریه‌پرداز خاص در درس و بحث‌های‌شان چندان مشهود نبود. در این گروه، اعاظمی همچون مرحوم حضرت آیت الله بهجت قرار می‌گیرد که بنده حدود سه سال و نیم توفیق بهره‌مندی از دروس خارج فقه ایشان را داشتم. همچنین آیت الله شریعتی نیاسر، که از تلامذه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی، امام خمینی و تعدادی از علمای نجف بودند؛ بنده بیش از شانزده سال از دروس خارج فقه این فقیه بزرگ اما کمتر شناخته شده استفاده کرده‌ام و هنوز هم ارتباط درسی و علمی‌ام با ایشان برقرار است.  همین طور مرحوم آیت‌الله سید محمدحسین فضل الله که در حدود سال 78 و 79 مدتی در بیروت در دروس این عالم نوگرا حضور داشتم. همان‌گونه که گفتم در درس این سه بزرگوار سیطره منحصر به فرد افکار و آراء فقیهی مشخص از فقهای گذشته حس نمی‌شد و بحوث آنها برآیندی از دیدگاه‌های فقهای سلف به همراه دیدگاه‌های خاص خود استاد بود. اما گروه دوم، اساتیدی که به لحاظ علمی، به نوعی امتداد یک یا دو نفر از استادان خود بودند و آراء و انظار آن یک یا دو استاد را به صورت جدی مطرح می‌کردند و مورد تأکید قرار می‌دادند. در این گروه، شخصیت‌های عظیم القدری مثل مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی قرار دارد که بنده حدود چهار سال از درس خارج فقه ایشان استفاده کردم و نیز حضرت آیت الله وحیدخراسانی که حدود دو سال از دروس خارج فقه و اصول‌شان بهره بردم. آیت الله شیخ علی فلسفی که مدتی در مشهد مقدس در درس خارج فقه ایشان (خمس) شرکت کردم و هر سه بزرگوار به نوعی مقرّر و مبیّن آراء مرحوم آیت الله خوئی بودند. گرچه در درس حضرت آیت الله وحید، خروج از چارچوب ابحاث حضرت آیت الله خوئی بیشتر به چشم می‌آمد. استاد دیگری که از اساتید گروه دوم است و بنده سیزده سال در درس خارج اصول و یک سال در درس خارج فقه ایشان حضور یافتم آیت الله سیدکاظم حائری از اقدم و افضل تلامذه آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است. آیت الله حائری به عنوان اعلم شاگردان شهید صدر و مقرّرِ زمان حیات و مماتِ آن نابغه مجاهد و همکار تألیف برخی کتب شهید صدر، نه تنها در ابحاث اصولی از شهید صدر متأثر بود بلکه اساساً درس اصول آیت الله حائری تقریر دقیق و تمام‌عیار دروس شهید صدر بود و حقیقتاً برای اینجانب فرصت ارزشمند و مغتنمی بود که دقیق‌ترین و عالمانه‌ترین تقریر آراء و اندیشه‌های اصولی و اجتهادی آن علامۀ فهّامه را از لسان شاگرد ممتاز وی دریافت نمایم. و سرانجام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، که گذشته از نوآوری‌ها و تحقیقات ارزشمند خویش، در هنگام تدریس به طور گسترده به طرح و ارائه دیدگاه‌های استاد خود، امام خمینی، البته در کنار حضرت آیت الله بروجردی، می‌پرداخت و شاگردان ایشان این سعادت را داشتند که از رهگذر شرکت در درس حضرت آیت الله سبحانی با مبانی فقاهیِ علما و فقهای قم همچون حاج شیخ عبدالکریم حائری، حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی نیز آشنا شوند. گمان می‌کنم بر اساس آنچه تا بدین جا بیان گردید و توضیحاتی که درباره شماری از اساتید دروس خارج که محضر مبارکشان را درک کردم عرض شد، مشخّص شد که در میان اساتیدم فقط دو نفر، یعنی حضرات آیات شریعتی نیاسر و سبحانی، شاگرد مرحوم امام بودند و آیت الله شریعتی، گذشته از آنکه به تدریس اصول اشتغال نداشت و زمینه چندانی برای طرح نظریه خطابات قانونیه برایش پیش نمی‌آمد، التزامی هم به ارائه دیدگاه‌های یک استاد خاص و از جمله امام خمینی نداشت.
بنابراین تنها می‌ماند حضرت آیت الله سبحانی که هم درس خارج اصول می‌گفت و هم مقیّد به یادکرد از نظرات امام بود و طبعاً در درس ایشان زمینه آگاهی از بحث خطابات قانونیه برای این حقیر فراهم شد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
بررسی فرایند استنباط شریعت2 - روندنمای اجتهاد -25شهریور1400 - دفتر تبلیغات تهران.mp3
19.09M
⏪ موضوع: بررسـی شـریعت 🔶 به همراه ارائه 🔹 قسمت 👤 آیت‌الله محمدحسین ملک زاده 🗓 زمان: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مکان : تهران، سازمان تبلیغات اسلامی. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ بررسی شخصیت 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ اسلام ابن عباس، پسر عموی رسول الله و امیرالمؤمنین است. وی در شعب ابی طالب به دنیا آمده و در زمان رحلت پیامبر خدا سیزده ساله بوده و جزء صحابه به حساب می‎آید، اما بعد از پیامبر خدا شاگرد خاص امیرالمؤمنین گشته و در زمان حکومت ایشان صاحب مناصبی نیز بوده است. 🔶 از مهمترین ویژگی‎های او ، مرضیّ بین الفریقین بودن است و برای شیعه امامیه علاوه بر روایاتی که ابن عباس در طریق آن است، جنبۀ احتجاجی و جدلی او نیز مهم می‌باشد. زیرا در مواردی برای اثبات حقانیت دیدگاه امامیه در مقابل فِرَق دیگر اسلامی از شخصیت وی استفاده می‎شود. به طور مثال در مسأله تشریع متعه در زمان رسول الله و جمع بین صلاتین توسط رسول الله، روایاتی از طریق ابن عباس در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد که دیدگاه شیعه را اثبات می‎کند. 🔶 در مورد او از دو منشأ شبهاتی مطرح شده است. منشأ اول، نامۀ ۴۱ نهج البلاغه که خطاب به یکی از خائنین به امیرالمؤمنین نوشته شده که بسیار شبیه ابن عباس است. منشأ دوم پنج روایت سنگینی است که در رجال کشّی در ذمّ ابن عباس وارد شده؛ 🔶 از جمله شخصیت‎هایی که تلاش کرده‎اند شبهات را علیه ابن عباس پاسخ بدهند مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی و مرحوم آیت الله خِرسان می‎باشند. 🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
اجتهادی آیت الله در 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۹ بهمن ۹۷ 🕌 مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💥 برگزار کننده: مرکز تخصصی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9