eitaa logo
مهدی عبداللهی
659 دنبال‌کننده
504 عکس
238 ویدیو
33 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
شواهد ج17 و لاعجب فی أن‌یکون المفهوم المشتق (ص32، س15) تا فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر).mp3
25.78M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه هفدهم: و لاعجب فی أن‌یکون المفهوم المشتق (ص32، س15) تا فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) 1. تشبیه «حمل مفهوم کلی منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای آن» به حمل مفهوم ناطق و حساس بر افراد انسان و حیوان 2. مسافرت وجودی نفس از محسوس به متخیل سپس به معقول 3. اشراق دهم: پاسخی دیگر بر اساس مبانی قوم به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله متباین جوهر و کیف قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/19 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج18 فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) تا فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر).mp3
25.03M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه هجدهم: فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) تا فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر) 1. ادامه پاسخ به اشکال اجتماع جوهر و کیف در صورت ذهنی 2. اشکال استاد به پاسخ: عرض و جوهر موجود خارجی دو وجود مغایر اما متحدند که یکی مصداق جوهر و دیگر مصداق ماهیات عرضی است، اما موجود ذهنی واحد است. 3. تقسیم موجود به وابسته و غیروابسته 4. دیدگاه‌ها در مناط احتیاج به علت قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/24 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
✅ کرسی علمی ترویجی معرفت‌شناسی قرآن‌بنیان 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، گروه منطق فهم دین برگزار می‌کند: 🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🎙 با حضور: عبدالحمید واسطی مهدی عبداللهی حسن عبدی ✍️ دبیرعلمی: قاسم_بابایی 📅 سه شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه شما زوال دشمنان بشریت، یعنی همین تمدن آمریکایی منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید. 🔸️اگر صدتا از این حوادث هم شما مشاهده می‌کنید ناامید نشید. این اون توصیه قطعی و اصلی منه. همه چیز امیدبخشه برای ما. ما یک ملتی هستیم که عوامل مژده دهنده در پیرامون ما و در درون ما به‌مراتب بیشتر از عوامل مأیوس کننده و ناامیدکننده است. عوامل مژده دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دلگرم باشید. به خدا توکل کنید و قصد و نیتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنهایی که یک لگد به گربه نزده‌اند نگران خون شهدای مدافع حرم شده‌اند! ▪️امیر حسین حاجی نصیری - جانباز مدافع حرم: به دکتر معالجم گفتم پاهایم را برای بشار اسد ندادم، بلکه برای شما دادم که امروز در امنیت و در اتاق عمل، جراحی انجام بدهی. خیلی‌ها برای جذب فالوئر دارند می‌گویند خون شهدای مدافع حرم هدر رفت و حتی با گریه از حرم حضرت زینب(س) فیلم منتشر می‌کنند در حالیکه اگر کسی بخواهد طلبکار باشد من و رفقایم هستیم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
24.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ | دکتر سعید جلیلی: علی‌رغم تجربه‌ی برجام، باز از توافق جدید سخن می‌گویند / این یک کار خطاست دکتر جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان: 🔹تصویری که در سال ۹۴ و زمان تصویب برجام ارائه می‌شد، این بود که همه‌ی تحریم‌ها بالمره رفع می‌شوند و همه‌ی تحریم‌ها برداشته می‌شوند. 🔸در آن زمان وقتی افرادی، بیان می‌کردند که اینگونه نیست، یک هجمه‌ی رسانه‌ای شدید علیه آن‌ها ایجاد می‌شد؛ اما از محیط‌های دانشگاهی انتظار می‌رفت که این توافق را بخوانند و بررسی کنند. 🔹بند ۳۷ برجام، بیان می‌کند که صرف شکایت ایران نسبت به انجام تعهدات طرف مقابل، تمام تحریم‌ها بلافاصله برمی‌گردد. یعنی در تمام این سال‌ها، ما حتی حق شکایت نداشتیم. 🔸برجام باید سند طلبکاری ملت ایران باشد. دشمن باید با ملتی هوشیار مواجه شود تا جرات مکر و اقدام علیه ما را نداشته باشد. 🔹امروز گفته می‌شود که خب اگر برجام موفق نشد، توافق جدیدی بکنیم! این سخن بسیار خطاست. کسی مخالف مذاکره نیست اما طرف مقابل ۱۵ بار نسبت به انجام تعهدات ما اعتراف کرد اما نهایتا از برجام خارج شد. حال امروز برخی حرف از توافق جدید می‌زنند! 🔸طبق برجام، کشورهای اروپایی موظف بودند که در سال هشتم برجام، که مصادف با ۲۶ مهر سال گذشته بود، نسبت به رفع تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان اقدام کنند اما در همان روز اطلاعیه دادند و اعلام کردند که به تعهد خود عمل نخواهند کرد! ✅ @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رؤیایی که اسرائیلی‌ها با تمام وجود به دنبالش هستند. سخنان دیده‌نشده یاسر عرفات در مورد نقشه اسرائیل بزرگ! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡مدیریت انقلابی در دولت شهید رئیسی ♦️دولت شهید رئیسی چگونه توانست ناترازی برق و گاز را مدیریت کند؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می‌دانیم که دولت زمانی مسؤولیت را بر عهده گرفته بود که مدت‌ها بود بخش‌های وسیعی از کشور، در زمستان گاز نداشتند و در تابستان برق! اما در همان نخستین سال مسؤولیت‌شان همگان شاهد بودیم که به ناگهان این ناترازی‌ها از ادبیات اجتماعی و اقتصادی کشور رخت بربست! اما هیچ کس نپرسید چطور شد؟ چه اکسیری بر ذخایر گاز و نیروگاه‌های برق ما زده شد که چنین معجزه‌آسا همه مشکلات از میان رفت! پاسخ آن یک کلمه است: «اعجاز مدیریت انقلابی». سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم درباره چگونگی مدیریت ناترازی‌های گاز و برق در دولت شهید رئیسی اطلاعات مفیدی در اختیار قرار داده است، امید است مسؤولان دولت چهاردهم با استفاده از این الگو، بر مشکل ناترازی‌های گاز و برق فائق آیند و با بی‌توجهی از کنار این تجربه مهم عبور نکنند: «شهید رئیسی چند اقدام برای مدیریت ناترازی «برق در تابستان» و «گاز در زمستان» داشت، تا نه برق در تابستان که اوج مصرف را داریم قطع شود نه گاز در زمستان. ۱- ساخت انواع نیروگاه‌ها اعم از گازی و خورشیدی و بادی و... را هم توسط دولت و هم بخش خصوصی در اولویت قرار داد به نحوی که در دو سال و نیم دوره مدیریت ایشان، رکورد ساخت نیروگاه در کشور شکسته شد و مجموعا حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد. ۲- صنایع را الزام کرد که برای تامین برق خودشان نیروگاه بسازند و در همین راستا چند نیروگاه هم در دوره ایشان ساخته شد و افتتاح گردید از جمله نیروگاه بوتیا در کرمان و نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان و.... ۳- زمان توزیع برق بین صنایع را مدیریت کرد. مثلا با هماهنگی برخی صنایع، شیفت کاری خطوط تولیدی آنها بعضا به روزهای تعطیل و... جابه‌جا شد. ۴- اصلاح الگوی مصرف برق خانگی را هم با سیاست‌های تشویقی در دستور کار قرار داد. به‌طور همزمان از همان روزهای اول که دولت را هنوز تحویل نگرفته بود، از ناترازی گاز مطلع شد و همکاران متخصص خود در این زمینه را مأمور کرد برای حل بحران احتمالی گاز در زمستان چاره‌جویی کنند در این زمینه هم چند اقدام انجام شد: ۱- از فرصت شهریور تا آبان‌ماه که زمان طلایی ذخیره سوخت مایع برای نیروگاه‌هاست را کاملا استفاده کردند و توانستند در همان سال اول ذخایر را از حدود یک میلیارد مترمکعب در اوایل شهریور به حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب در آبان‌ماه برسانند. ۲- نسبت به تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌های استان‌های شمالی، شمال شرق و شمال غرب کشور با اولویت اقدام کردند. ۳- هماهنگی دو وزارتخانه نفت و نیرو برای عدم ایجاد چالش را شخصا مدیریت کرد. ۴- در همان تابستان نسبت به حل چالش فی‌مابین با ترکمنستان بابت بدهی و جریمه قرارداد گازی با ترکمنستان اقدام کرد و بدهی حدود ۳ میلیارد دلاری را قسط‌بندی و پرداخت کرد و در پاییز ۱۴۰۰ قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان امضا شد که در رفع ناترازی استان‌های شمالی بسیار مؤثر است. شاه بیت همه این اقدامات مدیریت مدبرانه و فرابخشی شخص رئیس‌جمهور در هماهنگی‌های بین وزارتخانه‌ای و مطالبه و پیگیری حل مسئله و البته مدیریت جهادی وزرای مربوطه بود که اجازه بحران را نمی‌داد. مثلا در زمستان سال ۱۴۰۲ که یک روز در تربت‌جام افت فشار اتفاق افتاد تمام وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها را بسیج کرد برای حل مشکل آنجا با انواع روش‌های مکمل. همه می‌دانستند رئیس‌جمهور شهید شخصا هم تلفنی هم بعضا با حضور در اتاق کنترل وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کرد و همین موضوع برای حل مسئله، انرژی و انگیزه مضاعف در بدنه مدیریتی کشور تولید می‌کرد و آنها را هوشیار می‌کرد تا بموقع اقدامات لازم را به‌عمل آوردند و مثلا در زمستان غافلگیر نشوند. لازم به ذکر است که میزان ذخایر سوخت مایع تحویلی در نیروگاه‌ها در مرداد‌ماه ۱۴۰۳ بیشتر از میزان ذخایر سوخت مایع در مرداد‌ماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و لذا با مدیریت صحیح می‌بینیم که در زمستان‌های آن سال‌ها قطعی برق و گاز نداشته‌ایم. در حالی‌که اگر تدابیر درست مدیریتی در آن سال‌ها نبود، در نتیجه «هم‌افزایی ناترازی برق و گاز» همین اتفاقی که الان رخ داده است می‌افتاد یعنی قطعی همزمان برق و گاز در زمستان!» درود و رضوان الهی بر روح پاک آن شهید مظلوم باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فریبکاری افتضاح خبرگزاری الحدث عربستان سعودی کودک سوری: اسم من عمر است 10 سال دارم و در زندان صیدنایا دنبال پدرم می گردم که 14 سال است دیده نشده!!! ‌ پ.ن: پس تو کِی به دنیا اومدی؟ 4 سال بعد از مفقود شدن بابات؟ بابات کیه؟ بحث علمی: 1. یکی از منابع و راه‌های کسب معرفت که در دانش به تفصیل از آن بحث شده، و است. 2. یکی از شرایط ضروری این روش، احراز راست‌گویی و اعتمادپذیری گوینده است. 3. این شرط همچنان که درباره اشخاص حقیقی جاری است، نسبت به اشخاص حقوقی مثل خبرگزاری‌ها، کانال‌های خبری، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز صادق است. 🔻 بر این اساس، کسانی که برای دریافت اخبار به منابع خبری دشمنان تابلودار اسلام و ایران همچون بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و... استناد می‌کنند، چه توجیهی برای اعتماد به این دشمنان دروغگو دارند؟ هیچ!!! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💠 آیت‌الله سبحانی: حکومت اسلامی باید از منکر بی‌حجابی جلوگیری کند. ✔️ آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره حجاب اجباری و وظیفه‌ی حکومت : بسم الله الرحمن الرحیم این جانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بی‌حجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است. اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است: ۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام می­‌دهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم. حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند ۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. مسلماً یک چنین منکراتی مایه گسترش گناه در جامعه می‌شود. بی‌حجابی نیز از این منکرات است که سبب می­‌شود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشه­‌دار شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامه‌­ریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روان­شناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است) 🔹 دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که می‌فرماید: إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ هر‌گاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر می­‌زند. نویسنده‌ای مسأله حجاب اجباری را مطرح می­‌کند و می‌­گوید: بله اگر بی‌حجابی به مرحله‌ای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد. در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بی­‌حجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می ­توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بی­‌حجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد می­‌سازد. مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد. 🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین می­‌فرمایند: انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ. امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز می‌­دهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمی­‌برد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمی‌شناسد. اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که می‌­فرماید: 🔹«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ. آنان که به آن­ها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا می­‌سازند و زکات می­‌دهند و به کارهای نیک فرمان می‌دهند و از منکرات مردم را باز می‌­دارند. سرانجام کارها با خدا است. جمله­ «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان ­های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi