eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
214 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
🔥 کتاب پرفروش تنباکوی هندی • عنـــــوان: تنبـاکــوی هنــدی • مؤلّف: مسعود یوسف پور • نشــــــــــر: مَدرَس هشــــــت • تعـــــداد صفـحـــــــات: 120 • روش دریافت: دانلــود فایل • حجم محتــوا: یک مگـابایت پشتیبانی :
09330933369
👇لینک سفارش و تهیه آنی کتاب 👇 https://zarinp.al/589042 👇نظرات اساتید و دوستان در مورد کتاب: https://eitaa.com/madras8/845 ═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═
«نسخه الکترونیک کتاب تنباکوی هندی به صورت رایگان در کارگاه جامع قرار گرفته‌ست»
مشکلات ریشه‌ای در بعضی نقدها، برمی‌گردد به عدم احصاء جوانب یک سبک و آثار قدیم. مثلا در بحث حذف عین، هیچ‌کس رفرنس ندارد. دیدم بعضی از منتقدین نام برخی از شاعران سبک هندی را آورده‌اند حال آنکه ما از سبک خراسانی رفرنس داریم. یا بحث مهم «غزل مثنوی» را از یکی از پژوهندگان جویا شدم ایشان فلان شاعر از سبک هندی را مثال زدند حال آنکه در خراسانی داریم! و خدا را شکر کلی مبحث بسیار مهم را در «نسخۀ خطی» ذکر کردم که راهگشای نسل امروز است. موضوع کتاب نسخه خطی، پرداخت عمیق‌تر به شاعران سبک خراسانی‌ست و شاید قبل از کتاب، در قالب یک کارگاه صوتی به بیان مسائل مهم و ساختاری پرداختم. 📝 مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
🏷️ گاهی می‌گویم چطور یک فرد مسیحی لبنانی «ژوزف الهاشم» فهمید که شعر مقاومت و شعر ولایی پیوند عمیق دارند امّا بعضی دوستان ما هنوز بین این دو فرق می‌گذارند! • هنوز بعضی دیدگاهشان این است که شعر انقلاب نه در موضوع بلکه در موضع با شعر ولایی متفاوت است! • حال آنکه اگر به هاشمیات کمیت (سیر منطقی برائت) یا قصائد اعتراضی دعبل یا شاعران معاصر معصوم چنانکه باید و شاید پرداخته می‌شد، این دودستگی نیز در ذهن دوستان پیش نمی‌آمد. • یکی از تبعات رونمایی‌ گرفتن‌های مکرّر برای کتابی که نویسنده‌اش موضع درستی در مسائل روز مثل قضیه فلسطین، فتنه زن زندگی آزادی و غیره اتّخاذ نکرده، جز هدر رفت بودجه‌ای که علی القاعده باید مصروف مقاصد دیگری می‌شد _ و شاعران مشهد از آن بی‌بهره هستند همیشه_ این است که دارد قدم نادرستی در تبیین همان مسئله فوق برمی‌دارد! • شاید ورود به مسئله اخیر، داد بعضی را درآورد طبق معمول و تکفیرمان کنند امّا امیدوارم جایی این چرخه نادرست متوقف شود... 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ المام (سَلخ) • شَرِبْنَا على ذكْرِ الحبيبِ مُدامَةً سكِرْنَا بها من قبل أن يُخلق الكَرْمُ 🏷️ الفارض، قرن ششم • پیش از این کاندر جهان باغ و می و انگور بود از شراب لایزالی جان ما مخمور بود 🏷️ ، قرن هفتم 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
• اجمالا با این سخن موافقم منتها فال گرفتن مدلول آن دلیل نیست. یکی از ساحت‌های شعر حافظ، حساب ابجدی و ارزش عددی کلمات و چینش غزلیات اوست که الگوی تفألی ساخته‌ست. شرح این مهم را ندیدم جایی در کتب حافظ پژوهان. ضمن اینکه تفال دقیق به دیوان حافظ خودش از رموزی‌ست که نمی‌توانم اینجا بگویم منتها آن را در نجف از یک بزرگواری آموختم و شرطش این بود تدریس یا نقل نکنم. • خلاصه آنکه این حساب ابجدی بسیار دقیق است. شماره غزل، بیت شاهد، جمع کردن شماره غزل به شکلی خاص و همه اینها در فهم ساختار تفالی دیوان حافظ موثر است. نمونه بسیار آشکار از کاربرد ابجدی و زبان رمز حافظ، آنجا که می‌گوید: می دوساله و معشوق چارده ساله همین بس است مرا صحبت صغیر و کبیر 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
مَدرَس/ ۸
♨️ المام (سَلخ) • شَرِبْنَا على ذكْرِ الحبيبِ مُدامَةً سكِرْنَا بها من قبل أن يُخلق الكَرْمُ 🏷️ #ا
حجه الاسلام علی مقدم (عاصی) افزودند که: بودم آن روز درین میکده از دردکشان که نه از تاک نشان بود و نه از تاکنشان ، قرن نهم
• مدرس هشت هیچ‌گونه رضایتی از عزیزانی که لینک کانال خصوصی دوره‌ها را برای یکدیگر ارسال می‌کنند ندارد. بارها نیز گفتیم که این کار حرام است و در صورت مشاهده تذکر داده می‌شود. با این وجود چون بارها شاهد این بودیم، پیشنهاد می‌کنیم از طرح که به زودی اعلام می‌شود استفاده کنید.
♨️ طرح ویژه سیزده • از امروز تا سیزده رجب، سیزده دوره مدرس هشت را تنها با ۱۳۰ تومان تهیه کنید! • لیست دوره ها: ۱_ نردبان (مقدمات شاعری_۲۳ جلسه) ۲_معادن (مضمون‌یابی_۲۰ جلسه) ۳_ امکان (شعر شیعی_ ۱۵ جلسه) ۴_ اقلیم مردگان (زبان ادبی _۱۱جلسه) ۵_ ساحت فصاحت (دستور_۶ جلسه) ۶_ انزوا (فرم در شعر منزوی_۸ جلسه) ۷_عروض پیشرفته (۳ جلسه) ۸_جهان خیال (۳ جلسه) ۹_ نبض شناسی (۴ جلسه ) ۱۰_ راهبرد (۱۲ جلسه ) ۱۱_ بی‌نفخ صور (۷ جلسه ) ۱۲_ شمشیر پادشاه (۱۵ جلسه) ۱۳_ جریان (تصنیف_ ۷ جلسه) 💎 ثبت و دریافت: https://zarinp.al/663238 💎 سوال از پشتیبان: @Admine8 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
مَدرَس/ ۸
♨️ طرح ویژه سیزده • از امروز تا سیزده رجب، سیزده دوره مدرس هشت را تنها با ۱۳۰ تومان تهیه کنید! • ل
135 جلسه تصویری و صوتی با کیفیت و حجم مناسب، تماما آفلاین و دانلودی با لینک مستقیم و ترافیک نیم‌بها در دسترس شماست! از این فرصت ویژه استفاده کنید.
هدایت شده از مشق حماسه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوگواره! از تو ای سرزمین شیون‌ها شعر دردی نکرده‌ است دوا شعر، دنبال وصف پاییز است ای گل سرخ اوفتاده ز پا! شعر، غرق خیال خال و خط است ای ز خون هر کناره‌ات دریا شعر، جویای سکّه‌های خود است ای سرِ سوگواره‌ات دعوا شاعری در کنار شومینه دلخوش از کشف تازۀ معنا آن‌ طرف مرده‌ است در غزّه کودکی چندماهه از سرما ✍🏻 🏷 | | 🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
کتاب خاکستر.pdf
4.53M
• کتابچۀ خواندنی «کتاب خاکستر» • بازنشر روایتی از «محمد موسـی» شاعر فلسطینی از وضعیت شعــر و شاعری در بمباران‌های غـــزه...] [ درک موقعیــــت شاعـــران غــــزّه و کتابفـــــروشی‌هــــــــای سـوختــــــــــــــــه و بمبـــــــــاران مکــــــرّر، برای اهالـــــــی قلم الزامـــی‌ و بسیــار مهم اســـــــت. محمد موسی کسی‌ست که انجمـــنِ شاعران غزه را تاسیــــس کرده و این روایتی شاعرانه از یک جنـــگ اسـت. سهمی در نشر آن داشتــه باشیــم ] 👈 کپی تنها با ذکـــر منبع 👉 ‌‌┅═✧ مدرس ۸ | موسسه رواج ✧═┅
الشعر لا أن تطيرَ العصافير الشعر أن يطير القفص! • شعر، نه پرواز کردن گنجشک‌هاست شعر پرکشیدن قفس است!            🏷️ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
کارگاه جامع شاعری به ۲۰۰ فراگیر رسید! • از اعتماد شما ممنونیم🌷 قریب به ده نفر از عزیزان، سطح چهار حوزه علمیه هستند و پانزده نفر کارشناسی ارشد ادبیات. سایر دوستان با تحصیلات غیر مرتبط شرکت کردند. همچنین پایین‌ترین سنّی که در دوره‌ها حضور دارد، ۱۴ سال و بالاترین ۵۳ می‌باشد. • ما تلاش کردیم که در عین تنوّع گفتاری و تفنّن عبارات، نه آنچنان سخت سخن بگوییم که مخاطب عام نفهمد و نه چندان سطحی که خواص را ملال انگیزد. کارگاه نقد نیز پنجشنبه‌های هرهفته پابرجاست. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
• صفحات مسعود یوسف پور در ایتا: 🏷️ رواج | آموزش گرافیک: https://eitaa.com/ravaaj 🏷️ صفحه اشعار: https://eitaa.com/yosefpoor_ir 🏷️ مدرس۸ | آموزش ادبیات: https://eitaa.com/madras8 🏷️ قفسه | ویژه کتاب: https://eitaa.com/ghafasehh
♨️ درنگ • به‌نظرم مفر شعارزدگی در شعر، ساحت ساخت و پرداخت واژگان است. بی‌شبهه پیداست که درنگ شاعر در کلمات از دیده خواص پنهان نمی‌ماند. 🏷️ چینش: غزلی بسیار زیبا از مجتبی خرسندی خواندم که در مورد مطلع، به فراخور بحث چینش و گزینش سخنی خواهم راند: اگرچه خوانده‌اند از فضل تو بسیار ذاکرها نمی‌گنجد ولی وصف تو در اشعار شاعرها • دوخوانیِ «ها»ی جمع که می‌تواند ادات تنبیه هم باشد، لذت خوانش مصرع دوم را دوچندان کرده‌ست و این یعنی شاعر به کاربرد واژگان اهتمام دارد. چینش واژگان خوب است، لیکن سخن اینجاست که برخی قیود، می‌تواند جنبه رتوریک در شعر را ارتقا ببخشد. نمی‌گنجد «ولی» «وصف» تو در اشعار شاعرها • اگر «ها»ی مذکور جمع باشد، شاید جمع بستن شعر به اشعار چندان مناسب نباشد هرچند موسیقی را نوعی جهت‌دهی کرده به سمت ذوقافیه شدن: بسیار ذاکرها، اشعار شاعرها. 🏷️ گزینش: همیشه فکر می‌کنم شاعر، دست کم ده انتخاب دارد که می‌تواند روی آن تأمّل کند. مثلا اگر کلمه «ولی» با «هنوز» جایگزین می‌شد، رتوریک بهتری داشت. به تناسب این انتخاب، وصف هم می‌تواند جمع بیاید: نمی‌گنجد هنوز اوصاف تو... ادامۀ این مسیر، حوزۀ گزینش کلمه‌ست. نمی‌گنجد هنوز اوصاف تو در ذهن شاعرها. نمی‌گنجد هنوز اوصاف تو در فهم شاعرها، در شعر شاعرها... به‌نظر کلمه فهم، به اصل شاعری که از ماده فطن یفطن و واکاوی‌ست نزدیک‌تر است. • نیز می‌توان گنجیدن را با دیگری عوض کرد. در این فرض، مصرع اول نیز می‌تواند دست‌خوش تغییر شود. چه نزدیک است مهرت دم به دم با خیل ذاکر‌ها چه دور اما هنوز اوصاف تو از درک شاعرها دست کم در پنج بافت مجزا و مستقل می‌توان مطلع را بازآرایی کرد که به‌نظر بهترین شخص برای بازآرایی هماره خود شاعر است چه اینکه ذهنیت او به اثر نزدیک‌تر است تا سایرین. این جمله از شکلوفسکی خیلی در جهت فهم ریورنج (بازآرایی) دقیق است که: A new form creates a new content فرم جدید، به منزله پیام جدید است. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
تضمین شرایط شغلی در کارگاه «بینهایت»: https://eitaa.com/ravaaj/294
مَدرَس/ ۸
♨️ درنگ • به‌نظرم مفر شعارزدگی در شعر، ساحت ساخت و پرداخت واژگان است. بی‌شبهه پیداست که درنگ شاعر د
اگر در سال‌های ابتدایی سرودن هستید، سراغ گزینش نباید بروید. این امر شما را دچار وسواس فکری می‌کند و شاید به تجربه شاعری شما صدمه وارد کند. به سرودن ادامه بدهید منتها به انتخاب‌های اول خودتان اتکا نکنید.
مَدرَس/ ۸
اگر در سال‌های ابتدایی سرودن هستید، سراغ گزینش نباید بروید. این امر شما را دچار وسواس فکری می‌کند و
کسی را می‌شناسم که ده سال است بعلت این وسواس‌ها سراغ شعر نرفته‌ست! هیچ وقت تجویز نکردم برای شاعری در ابتدای مسیر. همیشه به لذت بردن از شعر و کشف زوایای مختلف آن بپردازید و دست از سرودن برندارید. لزومی ندارد آنچه می‌نویسید را بلافاصله منتشر کنید. صبور باشید و اثر را به مرور منقح کنید. انتشار زودهنگام قاتل اثر و موثر است. بیشتر از سرودن نیز مطالعه کنید.
♨️ ارتجالی • دوستان شاعر! که بالای هر اثری می‌نویسید «بداهه‌ای تقدیم به فلان و بهمان». شعر ارتجالی گفتن معنای خاصی ندارد. اگر مراد شما شعر بی‌فکر و آنی‌ست، نامش را هذیان بگذارید. اگر مرادتان تبحر شما در آنی شعر گفتن است باز تجربه زیسته شاعر ضمیمه آن است. ببینید، جاحظ در جایی _گمانم البیان_ به ارتجالی سخن گفتن اعراب فخر می‌فروشد، چندخط پایین‌تر امّا فخر عرب را به حولیات آن می‌داند. حولیات مُنَقّحات (که ریشه آن بی‌شک مکتب زهیر ابن ابی سُلمی‌ست) قصائدی‌ست که شاعر یک‌سال را به بررسی و نقد آن اختصاص داده‌ست. حالا بگوییم یک قصیده هشتاد بیتی می‌شود مثلا پانزده غزل شاید که امروز کسی بخواهد بنویسد. آن‌ها که ارتجالی می‌سرودند، در تاریخ به آن فخر نکردند. شعر در اندیشه ریشه دوانیده‌ست. ممکن است فلان شاعر، در یک ساعت بتواند غزلی زیبا بنویسد امّا آیا ما تجربه ده پانزده ساله شاعری او را لحاظ نمی‌کنیم؟ پس این شعر، سرودنش ده سال و یک ساعت زمان برده! چون تجربه زیسته، مطالعات و همه‌چیز دخیل امر سرایش است پس اساسا ارتجالی سخن گفتن بی‌معناست. مگر کسی مستقیم به وحی متّصل باشد امروز! فلذا برای پوشاندن ضعف شاعری خود یا فرار از نقدهای احتمالی، این واژه «بداهه» را انقدر ابتدای غزل‌های خودتان نیاوردید. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
• این چند بیت در شب آرزوها، تقدیم شما: وَتَشاءُ أَنتَ مِنَ البشائِرِ قطرةً ويشَاء ربكَ أن يغيثَكَ بالمَطَرْ وتَشَاء أنتَ من نجمةً و يشَاء ربُّك أنْ يناولكَ القمَرْ و تَشَاء أنتَ من الحَيَاةِ غنيمةً و يَشَاءُ رَبّك أن يسوقَ لكَ الدرَرْ وتَظلّ تَسعَىٰ جاهدًا في همةٍ واللهُ يعطي مَن يشاءُ إذا شَكَرْ واللهُ يمنَعُ إن أرادَ لحِكمَةٍ لا بُدَّ أن ترضَىٰ بمَا حَكمَ القَدرْ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
لطفا این پیام رو بخونید 👇
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
💠 | دوره نردبان • به نظرم ما به هدفی که از دوره نردبان داشتیم رسیدیم... یکی از هنرجویان دوره آقای صباغیان، چهارده سال دارد و با پشتکار، حل تمارین، نقد شعر و قریحه‌ای که ریشه در ذات دوانیده، به جایی می‌رسد که چنین بیتی از او صادر شود: باران، زیاد سر به زمین تو می زند هر بار بوسه ای به نگین تو می زند... تا باد چنین بادا یوسف پور مدرس هشت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
🏷️ در تمام این سال‌ها، بارها خواستم از اتفاقات خوب و خروجی‌ کلاس‌های ادبیات مطلبی منتشر کنم. فی المثل ما فراگیرانی داریم که در کمتر از دو سه ماه، شعر اول فنّی و بی ایراد و بسیار نغزی نوشتند. کجا چنین کارگاهی آن‌هم مجازی و آفلاین پیدا می‌کنید؟ این دوستان و اساتید که آنلاین برگزار می‌کنند، نیم کلاس به احوال‌پرسی می‌گذرد نیمی به خواندن شعر! کی تدریس جامع شکل می‌گیرد؟ 🏷️ ما چیزی حدود ۱۳۵ جلسه آموزشی داریم که در نوع خود اولین اتفاق آموزشی است! منتها چون به جایی وصل نبوده و نیستم، هیچ وقت اتفاقات شگفت مدرس۸ جایی مطرح نشده‌ست. علاوه بر این، بسیارانی از مطالب و سرفصل‌های این حقیر در دوره‌های خودشان بهره بردند که نامی از ما نیاوردند. حتی چند کانال از شاعران پیدا کردیم که عینا مطالب بنده را بدون ذکر نام می‌گذراند! شرح دردها بماند برای بعد... 🏷️ اولین شعر فراگیران دوره ما، از آخرین شعر خیلی‌ها من جمله خود بنده بهتر است به مراتب. این‌ها به یک دلیل منتشر نمی‌شود در کانال، آن‌هم اینکه فردا شاعران بسیار موفقی خواهند بود و سزا نیست من مصادره کنم اشخاص را. راستش را بخواهید در این سالها هیچ وقت‌ کسی را مصادره نکردم که مردم بدانند هرچه دارد از تدریس من یا پیشنهاد من دارد. دوستان گواهی می‌دهند که هیچ وقت از عنوان استاد استفاده نمی‌کنم و پیشنهاد می‌کنم دوستان هم استفاده نکنند. انسانی که پیوسته نشسته‌ است و در حال یادگیری، نمی‌سزد استاده باشد و استاد. این دوستان نیز بیشتر مرهون طبع خود و مطالعه و اندیشه هستند. • یوسف پور/مدرس هشت 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
🎁 هر روز یک هدیه میلیونی در کانال اختصاصی «بینهایت» قرار خواهد گرفت! 💎 هدیه اول، پکیج بزرگ «بُعد چهارم» در دسترس هنرجویان قرار گرفت! این کارگاه، مشابهی نداره👇 https://eitaa.com/ravaaj/286
مَدرَس/ ۸
♨️ طرح ویژه سیزده • از امروز تا سیزده رجب، سیزده دوره مدرس هشت را تنها با ۱۳۰ تومان تهیه کنید! • ل
💎 طرح ویژه ۱۳ • مهلت تا سیزده رجب • ویژه سیزده دوره ما 👈 از صفر شاعری تا مباحث پیشرفته https://zarinp.al/663238
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب] 🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو ✅ بالاترین و بهترین خروجی‌های ادبی ✅ کارگاه نقد فعال ✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو ✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور ✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی ✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد 👇از اینجا وارد شوید 👇 https://eitaa.com/madras8 ‌‌┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ