eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
224 عکس
100 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ هشدار به شرکت کنندگان محترم • دوستانی که با اکانتی جز اکانت خودشان در دوره ما عضو می‌شوند لطفا اطلاع بدهند! خیلی از دوستان در کانال ویژه ما حضور دارند که اینها دوره‌ای از ما تهیه نکردند! این شکل استفاده حرام است قطعا! ما رمز اعمال نکردیم اما حس می‌شود بارها مورد سوءاستفاده قرار گرفته دوره‌های ما!
📌 کارگاه نقد • در آستانۀ ششمین کارگاه نقد هنرجویان، سری بزنید به قسمت‌های قبلی: 🏷️ اولین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1130 🏷️ دومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1158 🏷️ سومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1182 🏷️ چهارمین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1219 🏷️ پنجمین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1351 🏷️ ششمین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1649 🏷️ نقد کتاب: https://eitaa.com/madras8/247 ═✧مدرس هشت | @madras8✧═
♨️ کارگاه ششم نقد • با شعری از یکی از فراگیران عزیز و جوانان آینده‌دار شعر تبریز: خسته از روزهای تکراری پیش رو سرنوشت نامعلوم بی هدف باز هم گریزانم رو به آینده با دلی مغموم مثل زنبور رفته در کندو سر فرو برده ام به غم‌دارو عرصه ام تنگ شد در این بارو تا شود قلب سنگی ام چون موم مشتعل شد شب از حرارت ماه رعشه افتاد بر تنم ناگاه می نشانی مرا به خاک سیاه هر زمان می بری به خانه هجوم در اتاقم خطوط هر کاشی شده از خنده هات نقاشی رو به من تا همیشگی باشی سر‌ درآوردی از دریچه ی بوم باز هم می شوی تو از من دور شدم از روزمرگی رنجور بی صدا مثل مرده ای در گور پرم از عاشقانه ای موهوم سر به زانو نهاده افسرده کنج ایوان گلی که پژمرده خسته از روزگار و سرخورده شده بیزار از این زمانه ی شوم از حرارت اگر برشته شدیم در ازل با غمی سرشته شدیم روی شب‌نامه ها نوشته شدیم "بی گناهان تا ابد محکوم" ═✧مدرس هشت | @madras8 ✧═
جلسه ششم.mp3
15.93M
📌 کارگاه نقد • شعر و مقصود • شعر علت است یا طبیب؟ • مخاطب‌شناسی • رفرنس بعضی مطالب: https://eitaa.com/madras8/1652 ═✧مدرس هشت | @madras8 ✧═
مَدرَس/ ۸
📌 کارگاه نقد #شماره_ششم • شعر و مقصود • شعر علت است یا طبیب؟ • مخاطب‌شناسی • رفرنس بعضی مطالب: http
دوستان عزیزتر از جان، ناگفته پیداست در مجال کم نمی‌توان به بسط نشست و بسیاری از نکات در قالب کلیدواژه مطرح می‌شود. بر پژوهنده الزامی‌ست که آن عبارات را خود تحقیق کند. هرچند که مطالبی را به‌طور کامل در کارگاه گفته‌ام و می‌توانید مراجعه کنید.
♨️ شعر علت، شعر طبیب سخن پیرامون این جلسه بسیار است: https://eitaa.com/madras8/1649 مثلا عنوان یکی از آثار ژان استاروبینسکی این است: داروی در دلِ شعر. او و بسیارانی، شعر را هم «درد» و هم «درمان» می‌دانستند. یعنی ادبیات تنها بیان دردها و زخم‌ها نیست، ادبیات رسالتی دارد. اسم او را آوردم، جالب است که استاروبینسکی سال دو هزار و ده میلادی کتابخانه‌ شخصی خودش را که مشتمل بر «چهل هزار کتاب» بوده، به کتابخانه ملی سوئیس اهدا می‌کند! بسیاری از آثارش هم در ایران ترجمه نشده. نام این اثرش را نیز در کتاب «فایده ادبیات» اومبرتو اوکو خواندم. صفحه ۵۱ آن کتاب به ترجمه روح الله حسینی، بحثی در باب دارو بودن ادبیات درگرفته که متناسب با مطالب این حقیر در ششمین کارگاه نقد است. ═✧مدرس هشت | @madras8 ✧═
از زمان مالارمه و برگسون به این‌ سو، شعر به مثابه دارویی‌ست که نه تنها درد جامعه را بلکه ناپاکی‌های زبان را معالجه می‌کند! 📚 اومبرتو اوکو | فایده ادبیات ═✧مدرس هشت | @madras8 ✧═
هدایت شده از yosefpoor.ir
• فهرست اشعاری در مدح امیرالمومنین به قلم 🏷️ میِ مطنطن https://eitaa.com/yosefpoor_ir/693 🏷️ ایلیا https://eitaa.com/yosefpoor_ir/607 🏷️ فاتح نبرد https://eitaa.com/yosefpoor_ir/511 🏷️ آئینه پوش https://eitaa.com/yosefpoor_ir/498 🏷️ انگور ضریح https://eitaa.com/yosefpoor_ir/257 🏷️ لولاک https://eitaa.com/yosefpoor_ir/490 🏷️ یادآور https://eitaa.com/yosefpoor_ir/484 🏷️ بحر مرکب https://eitaa.com/yosefpoor_ir/405 🏷️ انگشتری https://eitaa.com/yosefpoor_ir/404 🏷️ مرشد https://eitaa.com/yosefpoor_ir/403 🏷️ غدیریه https://eitaa.com/yosefpoor_ir/401 🏷️ عیسادم https://eitaa.com/yosefpoor_ir/263 🏷️ احیا https://eitaa.com/yosefpoor_ir/181 🏷️ شقشقیه https://eitaa.com/yosefpoor_ir/118 🏷️ بی نقطه https://eitaa.com/yosefpoor_ir/112 •‌‌┅═✧ اشعار | @yosefpoor_ir ✧═┅•
🥇 یک نکته مهم دستوری، عدم فاصله انداختن بین اجزاء فعل مرکب هست چون این قید و صفت در کنار فعل، وحدت معنایی ایجاد می‌کنه. باز هم در مصادیقی که به فرم منجر شده حکایت متفاوت هست.
♨️ بدون شعر • فیلسوف فرانسوی که شاید برخی با نظریۀ «استمرار محض» و مبانی شهودی عرفانی او آشنا باشند، در جایی زندگی بدون شعر را به مثابه عکسی می‌داند که هنوز درآب نرفته تا ظاهر بشود. این تعبیر یعنی بازنمود رگه‌هایی از هیجان و اندیشه‌ست که تا پیش ازآن، دقتی درآن نبود. جایی می‌گوید: «شاعر، بر ما آشکار می‌کند آن‌چیزی که درون ما بوده و از آن بی‌خبر بودیم» ═✧مدرس هشت | @madras8 ✧═
♨️ خدعۀ فخیم • برگسون، در مورد یک تعبیر زیبایی دارد که نظرم را جلب کرد. او ادبیات را نیرنگی در زبان می‌داند و قدرتی که باعث می‌شود ما به کلمات خارج از قوۀ شنیداری نیز بنگریم. در یک کلمه می‌گوید «خدعۀ فخیم!» ═✧مدرس هشت | @madras8 ✧═
♨️ در مورد مستور • اولین کتابی که از مستور خواندم این بود. یکی از دوستانم سفارش کرد بخوان که عنوانش را از تعبیر حضرت امیر در خصوص دنیا برگزیده‌ست. از آن‌ سالها تا امروز، چیزی از مستور نخواندم تا اینکه در برنامه دیدمش. حرف‌های او به یک نوجوان خام می‌مانست نه استاد سخن، خاصه آنجا که گفت: «بی‌خود نیست شیمبورسکا نوبل می‌گیرد. پنجاه شاعر ما _نه ما که جهان را_ بگذارید روی هم به شیمبورسکا نمی‌رسند!» 🏷️ آقای مستور! من هم آن مونولوگِ ادبی که بین نه و آری از شیمبورسکا هست را دوست دارم. کیارستمی از آنها زیاد دارد. اما نه شاعران ایران که بسیارانی در مجاورت ما و کشورهای همسایه از آن بانو جلوترند. شما مسحور فرهنگ غرب شدید. شما و امثال شما کشته مردۀ غرب هستید. ولله که اگر مطالعات دینی داشتید به خزعبلات داروینی پناه نمی‌بردید. نمی‌گفتید که نسل ما به گوریل برمی‌گردد. تئوری را مطرح نمی‌کردید! آقای شبکه خانگی چه داری بر سر نسل جوان می‌آوری؟؟ تا قبل از برنامۀ فکر می‌کردم فقط رسواست! دیدم از آن رسواتر هم هست! 🏷️ در انتها به قول جناب اسفندقه عزیز: اسکار یا نوبل! چه تمنای باطلی باید قبول مردم این کشورت کنند!