#توقیعات
💠 پاسخ به ایرادات در باب مکاتبات
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔸 روایات مکاتبهای یکی از دو اشکال را دارند:
اول: حکم به اینکه این خط امام است مشکل است؛ چون خط امام بودن امر حدسی است نه حسی، و در امور حدسی دلیلی بر حجیت اخبار ثقات وجود ندارد و ادله حجیت خبر واحد، خبر از محسوسات و چیزهای قریب به حسّی را حجّت میکند.
دوم: در مکاتبات به جهت احتمال افتادن نوشته در دست نااهلان اصل بر تقیّه است؛ چرا که جاهایی که احتمال در خطر بودن کم باشد، اصل عدم تقیه است ولی در مثل نامه که سندی برای گرفتار نمودن امام معصوم است، اصل بر تقیه است و لذا حکم عقلاء و بناءشان در مورد مکاتبات بر اجراء اصل عدم تقیه نیست.
🔸جواب:
اولاً: در مواردی که لازم است که نامه را بنویسد و زمینه خطر هم هست، احتمال تقیه را از آن نمیتوان نفی کرد، ولی در جایی که لزومی ندارد که جواب بدهد و نامه بنویسد، مثلا میتواند آن را مسکوت بگذارد و زمینه ارعاب هم وجود ندارد، احتمال تقیه نفی میشود.
ثانیاً: بناء عقلاء در مکاتبات بر این است که انسان به خط طرف اطمینان پیدا میکند و خیلی نادر است که انسان در مورد یک نامهای که آشنا است تردید نماید. [شخصی مانند] علی بن مهزیار وکیل حضرت بوده است و سر و کارش با اینگونه نامهها بوده است، لذا نمیشود حکم به عدم اعتبار شهادت او نمود.
📚کتاب الصوم، ج۱، ص۱۸۷-۱۸۹
#فقه
@madras_emb
☀️ از معجزات حضرت جواد الائمه علیهالسلام
🗯 از مذهب باطل زیدی دست برداشتم
قاسم بن عبدالرحمن روایت کرده است که گفت من زیدی مذهب بودم وقتی رفتم به بغداد، روزی در بغداد بودم دیدم که مردم در حرکت و اضطرابند بعضی میدوند و بعضی بالای بلندیها میروند و بعضی ایستادهاند، پرسیدم: چه خبر است؟ گفتند: ابن الرضا! ابن الرضا! یعنی حضرت جواد پسر حضرت امام رضا علیهماالسلام میآید. گفتم به خدا سوگند که من نیز میایستم و او را مشاهده میکنم، پس ناگاه دیدم که آن حضرت پیدا شد و سوار بر استری بود من با خود گفتم لعن اللَّه اصحاب الإمامة؛ یعنی دور باشند از رحمت خدا گروه امامیه هنگامی که اعتقاد کردند که خداوند طاعت این جوان را واجب گردانیده تا این خیال در دل من گذشت حضرت رو به من کرد و فرمودند:
یا قاسم بن عبدالرحمن! اَبَشَراً مِنّا واحداً نَتَّبِعُهُ اِنّا اذاً لَفی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ. (سوره قمر، آیه۲۴)
«آیا ما از بشری از جنس خود پیروی کنیم؟! اگر چنین کنیم در گمراهی و جنون خواهیم بود!
دوباره در دل خود گفتم که او ساحر است، دیگر دوباره رو کرد به من و فرمود:
ءَاُلْقِیَ الذِّکْرُ عَلَیْهِ مِنْ بَیْنِنا بَلْ هُوَ کَذّابٌ اَشِرٌ. (سوره قمر، آیه۲۵)
آیا از میان ما تنها بر او وحی نازل شده؟! نه، او آدم بسیار دروغگوی هوسبازی است!
آن وقت که حضرت از خیالات من خبر داد من اعتقادم کامل شد و اقرار بر امامت او نمودم و اذعان نمودم که او حجة اللَّه است بر خلق خدا.(۱)
قَالَ الْقَاسِمُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ وَ كَانَ زَيْدِيّاً قَالَ: خَرَجْتُ إِلَى بَغْدَادَ فَبَيْنَا أَنَا بِهَا إِذْ رَأَيْتُ النَّاسَ يَتَعَادَوْنَ وَ يَتَشَرَّفُونَ وَ يَقِفُونَ فَقُلْتُ مَا هَذَا فَقَالُوا ابْنُ الرِّضَا فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَأَنْظُرَنَّ إِلَيْهِ فَطَلَعَ عَلَى بَغْلٍ أَوْ بَغْلَةٍ فَقُلْتُ لَعَنَ اللَّهُ أَصْحَابَ الْإِمَامَةِ حَيْثُ يَقُولُونَ إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ طَاعَةِ هَذَا فَعَدَلَ إِلَيَّ وَ قَالَ يَا قَاسِمَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَ بَشَراً مِنَّا واحِداً نَتَّبِعُهُ إِنَّا إِذاً لَفِي ضَلالٍ وَ سُعُرٍ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي سَاحِرٌ وَ اللَّهِ فَعَدَلَ إِلَيَّ فَقَالَ أَ أُلْقِيَ الذِّكْرُ عَلَيْهِ مِنْ بَيْنِنا بَلْ هُوَ كَذَّابٌ أَشِرٌ قَالَ فَانْصَرَفْتُ وَ قُلْتُ بِالْإِمَامَةِ وَ شَهِدْتُ أَنَّهُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ اعْتَقَدْتُهُ.(۲)
..............................
۱. منتهی الآمال؛ ج۲؛ در تـاريخ حضرت امام جواد علیهالسلام.
۲. كشف الغمة؛ ج۲؛ ص۳۶۳
#فضائلومعارف
#تاریخ_رجال
#زیدیه
@madras_emb
🔆 حرف حساب
عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْقَمَّاطِ، قَالَ:، قَالَ لِي رَجُلٌ مِنَ الزَّيْدِيَّةِ أَيَّامَ زَيْدٍ، مَا مَنَعَكَ أَنْ تَخْرُجَ مَعَ زَيْدٍ قَالَ، قُلْتُ لَهُ إِنْ كَانَ أَحَدٌ فِي الْأَرْضِ مَفْرُوضَ الطَّاعَةِ فَالْخَارِجُ قَبْلَهُ هَالِكٌ، وَ إِنْ كَانَ لَيْسَ فِي الْأَرْضِ مَفْرُوضُ الطَّاعَةِ فَالْخَارِجُ وَ الْجَالِسُ مُوَسَّعٌ لَهُمَا، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيَّ شَيْئاً، قَالَ فَمَضَيْتُ مِنْ فَوْرِي إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَأَخْبَرْتُهُ بِمَا قَالَ لِيَ الزَّيْدِيُّ، وَ بِمَا قُلْتُ لَهُ، وَ كَانَ مُتَّكِئاً فَجَلَسَ، ثُمَّ قَالَ أَخَذْتَهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ ثُمَّ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً.
📚رجال الكشي؛ ص۴۱۱
ابوخالد قَمّاط گوید: مردی از زیدیه در زمان زید به من گفت: چرا با زید قیام نمیکنی؟! گفتم: اگر در روی زمین امامی وجود داشته باشد که اطاعت او واجب است، پس کسی که با زید قیام کند هلاک شده است، و اگر امامی نباشد، قیام کننده و کسی که قیام نکند فرقی با هم ندارند! مرد زیدی نتوانست جوابی بدهد.
من فوراً خدمت امام صادق علیهالسلام رسیده و جریان را به ایشان عرض کردم؛ امام تکیه کرده بودند، نشستند و سپس فرمودند: از جلو و عقب و راست و چپ و بالا و پایین او را گیر انداختی و راه فراری برایش نگذاشتی.
#تاریخ_رجال
#زیدیه
@madras_emb
💠 زیدیه در مقابل امامیه
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
زیدیه دارای طوایف مختلفی است.
دو طایفه مهم آنها، «جارودیه» و «بتریه» است. جارودیه جزء شیعه محسوب می شود و بتریه جزء عامه حساب می شود.
البته هر دو طایفه زیدیه، امامیه نیستند و زیدیه و امامیه در مقابل هم هستند.
امامیه کسانی هستند که به سه اصلِ: لزوم امامت، لزوم نصّ [نص بر امامت امیرالمومنین علیه السلام] و عصمت امام پایبند هستند ولی زیدیه هیچ یک از این سه اصل را قبول ندارند. نه امام را معصوم میدانند نه به نصّ قائل هستند و نه به لزوم امامت قائل هستند. در نتیجه امامت را جزء فروع دین میدانند نه اصول دین.
🔺درس خارج فقه؛ ۶ آذر ۱۴۰۱
#تاریخ_رجال
#زیدیه
@madras_emb
💠 عدم همراهی خواص اصحاب
● اصحاب خاص ائمه علیهمالسلام به پیروی از ایشان، راضی نشدند زید را همراهی کنند.
● سلیمان بن خالد اقطع که نجاشی میگوید: «کان قارئا فقیها وجها روی عن ابی عبدالله علیهالسلام و ابی جعفر علیهماالسلام و خرج مع زید و لم یخرج معه من اصحاب ابی جعفر علیهالسلام غیره».
از یاران امام باقر علیهالسلام فقط همین سلیمان بن خالد بود که جزء یاران زید شد، بقیه همراهی نکردند چون میدانستند نظر امام مثبت نیست.(۱)
● سلیمان بن خالد اقطع نیز پس از مدتی، از مذهب «زیدیّه» فاصله گرفت و توبه کرد و مستبصر شد.(۲)
...................................
۱. آیت الله شهیدی؛ درس خارج فقه؛ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳.
رجال النجاشی؛ ص۱۸۳
۲. کتاب استناد؛ ص۴۵۰
#تاریخ_رجال
#زیدیه
@madras_emb
🔆 سیره عملی و تربیتی امام باقر علیهالسلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ يَنْتَهِي إِلَيْهِ إِلَّا الذِّكْرَ فَلَيْسَ لَهُ حَدٌّ يَنْتَهِي إِلَيْهِ ... وَ كَانَ أَبِي علیه السلام كَثِيرَ الذِّكْرِ لَقَدْ كُنْتُ أَمْشِي مَعَهُ وَ إِنَّهُ لَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ آكُلُ مَعَهُ الطَّعَامَ وَ إِنَّهُ لَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ لَقَدْ كَانَ يُحَدِّثُ الْقَوْمَ وَ مَا يَشْغَلُهُ ذَلِكَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ كُنْتُ أَرَى لِسَانَهُ لَازِقاً بِحَنَكِهِ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ كَانَ يَجْمَعُنَا فَيَأْمُرُنَا بِالذِّكْرِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ وَ يَأْمُرُ بِالْقِرَاءَةِ مَنْ كَانَ يَقْرَأُ مِنَّا وَ مَنْ كَانَ لَا يَقْرَأُ مِنَّا أَمَرَهُ بِالذِّكْر...
📚 الكافي؛ ج۲؛ ص۴۹۸
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
● ... پدرم عليهالسلام بسيار ذكر خدا مىگفت، هر وقت با ايشان راه مىرفتم مىديدم ذكر خدا مى گويد. هر وقت با ايشان غذا مىخوردم مىديدم ذكر خدا مىگويد. با مردم مشغول صحبت كردن بود، امّا اين كار او را از ذكر خدا باز نمىداشت . مىديدم زبانش به كامش چسبيده است و لا إله إلاّ اللّه مىگويد.
👈 او ما را جمع مىكرد و دستور مىداد تا هنگام طلوع آفتاب ذكر بگوييم. به كسانى از ما كه قرآن بلد بوديم مىفرمود قرآن بخوانيم و به كسانى كه قرآن خواندن نمىدانستند، دستور مىداد ذكر بگويند.
#فضائلومعارف
@madras_emb
استاد شربتداران.mp3
15.13M
#سخنرانی
🏴 مجلس عزای شهادت امام محمد باقر علیهالسلام
📋موضوع: دین مظلوم
🎙حجتالاسلاموالمسلمین شیخ محمدحسن شربتداران
🗓 چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
📍مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
شهادت امام باقر علیه السلام 1445.pdf
238.7K
📋 متن سخنرانی مجلس شهادت حضرت امام باقر علیهالسلام
📝موضوع: دین مظلوم
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن شربتداران
🗓 چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
@madras_emb
#اعتقادات
🔆 دین امام باقر علیهالسلام و اجداد طاهرینشان، که باید به آن پایبند بود
عَنْ أَبِي الْجَارُودِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَر علیهالسلام يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ هَلْ تَعْرِفُ مَوَدَّتِي لَكُمْ وَ انْقِطَاعِي إِلَيْكُمْ وَ مُوَالاتِي إِيَّاكُمْ قَالَ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقُلْتُ فَإِنِّي أَسْأَلُكَ مَسْأَلَةً تُجِيبُنِي فِيهَا فَإِنِّي مَكْفُوفُ الْبَصَرِ قَلِيلُ الْمَشْيِ وَ لَا أَسْتَطِيعُ زِيَارَتَكُمْ كُلَّ حِينٍ قَالَ هَاتِ حَاجَتَكَ قُلْتُ أَخْبِرْنِي بِدِينِكَ الَّذِي تَدِينُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَنْتَ وَ أَهْلُ بَيْتِكَ لِأَدِينَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ قَالَ إِنْ كُنْتَ أَقْصَرْتَ الْخُطْبَةَ فَقَدْ أَعْظَمْتَ الْمَسْأَلَةَ وَ اللَّهِ لَأُعْطِيَنَّكَ دِينِي وَ دِينَ آبَائِيَ الَّذِي نَدِينُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الْإِقْرَارَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ الْوَلَايَةَ لِوَلِيِّنَا وَ الْبَرَاءَةَ مِنْ عَدُوِّنَا وَ التَّسْلِيمَ لِأَمْرِنَا وَ انْتِظَارَ قَائِمِنَا وَ الِاجْتِهَادَ وَ الْوَرَع.
📚الكافي؛ ج۲؛ ص۲۱
ابوجارود گويد: به امام باقر عليهالسّلام عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه! آيا شما دوستى و دلباختگى و پيروى مرا نسبت به خود ميدانيد؟ فرمود: آرى، عرض كردم: من از شما پرسشى دارم كه ميخواهم بمن پاسخ فرمائى، زيرا چشمم نابيناست و كمتر راه ميروم و نميتوانم هميشه به زيارت شما آيم، فرمودند: حاجتت را بپرس.
عرض كردم: دينى كه شما و خاندانتان خدا را با آن عبادت ميكنيد، به من بفرمائيد تا من هم خداى عز و جل را با آن ديندارى كنم. حضرت فرمودند: اگر سخنرانی را كوتاه آوردى، ولى پرسشى مهمی کردی، به خدا دين خود و دين پدرانم را كه خداى عز و جل را با آن ديندارى ميكنيم، به تو ميگويم.
آن دين:
شهادت به وحدانيت خدا
و رسالت محمد صلىاللَّهعليهوآله
و اقرار بهآنچه او از جانب خدا آورده
و ولايت ولىّ ما (خانواده)
و بيزارى از دشمن ما
و تسلیم به فرمان ما
و انتظار قائم ما
و كوشش (در امر واجب و حلال)
و پرهيزگارى و ورع (از محرمات) است.
#انتظار
@madras_emb
☀️از معجزات و وصایای حضرت امام باقر علیهالسلام
💠 ما را حاضر بدانید و خود را به خیر عادت دهید
ابوبصیر گفته که از حضرت باقر علیهالسلام شنیدم که به مردی از اهل افریقیّه فرمود: « مَا حَالُ رَاشِدٍ؟» حال راشد چگونه است؟ عرض کرد: وقتی که من بیرون آمدم از وطن زنده و تندرست بود و سلام فرستاد بر شما. حضرت فرمود: خدا او را رحمت كند. آن مرد پرسيد: مگر مرده است؟ حضرت فرمود: آرى. پرسيد: چه وقت؟ فرمود: دو روز بعد از بیرون آمدن تو، عرض کرد: به خدا سوگند مرض و علّتی نداشت، حضرت فرمود: مگر هر که میمیرد به سبب مرض و علت میمیرد؟
راوی گوید: گفتم: راشد کیست؟ فرمود: مردی از موالیان و محبان ما بود.
سپس فرمود: «لَئِنْ تَرَوْنَ أَنَّهُ لَيْسَ لَنَا مَعَكُمْ أَعْيُنٌ نَاظِرَةٌ أَوْ أَسْمَاعٌ سَامِعَةٌ لَبِئْسَ مَا رَأَيْتُمْ وَ اللَّهِ لَا يَخْفَى عَلَيْنَا شَيْءٌ مِنْ أَعْمَالِكُمْ فَاحْضُرُونَا جَمِیعاً وَ عَوِّدُوا أَنْفُسَكُمْ الْخَيْرَ وَ كُونُوا مِنْ أَهْلِهِ تُعْرَفُونَ بِهِ فَإِنِّي بِهَذَا آمُرُ وُلْدِي وَ شِيعَتِي.»
هرگاه چنان دانستید که از برای ما نیست چشمهایی که ناظر بر شما باشد و گوشهایی که شنونده آوازهای شما باشد، پس بد چیزی دانستهاید.
به خدا سوگند که بر ما پوشیده نیست چیزی از اعمال شما، پس ما را جمیعاً حاضر دانید و خویشتن را عادت به خیر دهید و از اهل خیر باشید که به آن معروف باشید.
به درستی که من به این مطلب امر میکنم اولاد و شیعه خود را.
📚 الخرائج و الجرائح؛ ج۲؛ ص۵۹۶
#فضائلومعارف
@madras_emb
#توحید
🔆 ابواب انحصاری توحید و معرفت خدا
قال الباقر علیهالسلام: بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى.
📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۱۴۵
امام باقر علیهالسلام فرمودند:
به وسیله ما خدا بندگی میشود.
و به وسیله ما خدا شناخته میشود.
و به وسیله ما توحید خداوند متعال تحقق مییابد.
و حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله حجاب خدای متعال است.
#اعتقادات
@madras_emb
◾️ وصیتی که خبر از مرگ قاتلش دارد
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● حضرت امام باقر "علیهالسلام" در وصیتی به امام صادق "علیهالسلام" میفرمایند که ده سال در مِنا برای ایشان عزاداری شود:
قَالَ لِي أَبِي: يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى (الكافي؛ ج۵؛ ص۱۱۷) نوادب جمع نادبه است یعنی زنهای ندبه خوان.
● حاج آقای والد نکته جالبی در مورد "نَوَادِبَ تَنْدُبُنِي" ذکر میکردند؛ میفرمود: این ده سال عزاداری که در وصیت حضرت ذکر شده خصوصیت دارد؛ امام باقر علیهالسلام در سال ۱۱۴ ق به شهادت رسیدند و گویا این وصیت نامه یک نوع اشاره اجمالی به قاتل حضرت دارد.
● حضرت باقر علیهالسلام میفرمایند: ۱۰ سال در منا برایم عزاداری کنند و الان هم مرسوم است و در منا قمیها که روز دوازدهم عزاداری میکنند، بمناسبت همین وصیت نامه است.
● هشام بن عبدالملک در سال ۱۲۵ ق به درک واصل شده، و قبل از ایام حج هم بوده. بعد از شهادت امام باقر علیهالسلام، هشام ۱۰ حج بیشتر زنده نبوده است.
حاج آقای والد میفرمود: این وصیت نامه اشاره اجمالی و اخبار غیبی به زمان مرگ هشام است.
🔺درس خارج فقه؛ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
#لطائفوطرائف
@madras_emb