🚩
در فراز و در نشیب این جهان دریافتم
هرچه بالا رفت پائین آمد الّا پرچمت
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ الحُسَین
@madras_emb
مهارت های تبلیغی.pdf
168.2K
🌱 بایستههای تبلیغ
✅ نکاتی پیرامون مهارتهای تبلیغی
#تبلیغ
@madras_emb
🌤 روزگار سخت
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَذُوبُ فِيهِ قَلْبُ الْمُؤْمِنِ فِي جَوْفِهِ كَمَا يَذُوبُ الْآنُكُ فِي النَّارِ- يَعْنِي الرَّصَاصَ- وَ مَا ذَاكَ إِلَّا لِمَا يَرَى مِنَ الْبَلَاءِ وَ الْأَحْدَاثِ فِي دِينِهِمْ لَا يَسْتَطِيعُ لَهُ غَيْراً.
📚الأمالي (للطوسي)؛ ص۵۱۸
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
بر این مردم زمانی میرسد که در آن قلب مومن در سینهاش آب میشود چنانکه سرب در آتش ذوب میشود؛
زیرا او در دین مردم آفت و بدعت میبیند و نمیتواند در آن تغییری دهد.
#مهدویت
@madras_emb
💠 اهمیت روضهخوانی
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم حاج آقا رضا زنجانی میگفت: اخیراً من دارم با روضه خوانها آشتی میکنم. روضه خوانها به همه خانهها رفتهاند و سبب شدهاند که دین در همه جای کشور منتشر شود و اگر آنها نباشند، در خیلی از جاها از دین خبری نخواهد بود.
● روضه خوانها چه قصد قربت داشته باشند، چه نداشته باشند، این اثر خارجی را دارد و باید از این جهت تأیید شوند.
● مرحوم حاج آقا رضا میگفت: بارها وقتی من به بالای شهر تهران میرفتم، بچه هایی که در حال بازی بودند، میگفتند: آقا روضه خوان آمد! آقا روضه خوان آمد! با این که حاج آقا رضا روضه خوان نبود، ولی مردم، معمّم را به عنوان روضه خوان میشناسند.
● در اهمیت روضه خوانی همین بس که رضاخان وقتی میخواست جلو دین را بگیرد و ایران را به سمت غرب سوق دهد، اوّل روضه خوانی را غدغن کرد و جلو مجالس روضه را گرفت.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۱۷
✍ پ.نوشت: نسبت به حفظ حرمت و نگهداری این میراث گرانقدر مسئولیم.
#تبلیغ
#احوالات
@madras_emb
درسنامه روضه خوانی ـ آئین ابکاء نسخه آزمایشی.pdf
471.1K
❇️ درسنامه روضه خوانی - آئین ابکاء
✍ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قاسمی
#تبلیغ
@madras_emb
🌱 روز هل من ناصر
گر دعوت دوست میشنودم آن روز
من گوی مراد میربودم آن روز
آن روز که بود روز هل من ناصر
ای کاش که ناصر تو بودم آن روز
✍ شاعر: ناصرالدین شاه قاجار
@madras_emb
قَالَ الرِّضَا علیهالسلام:
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة.
اى پسر شبيب اگر خواهى با ما در درجات بلند بهشت باشى براى حزن ما محزون باش و براى شادى ما شاد باش و ملازم ولايت ما باش و اگر مردى سنگى را دوست دارد با آن خدا روز قيامت محشورش كند.
🥀 عَظّمَ اللهُ لكَ العَزاء يا صاحبَ الزمان عجلاللهفرجهالشریف بمُصابِ جَدِّكَ الحُسين عليهالسلام
@madras_emb
❓عاشورا عید است یا عزا؟
🔹 آیا این مطلب صحیح است که چون شهادت حضرت باعث زنده شدن دین شد، پس عاشورا عید است نه عزا؟
اگر حضرت روز عاشورا پیروز شد، چرا آن روز را جشن نمیگیریم؟ چرا گریه میکنیم؟ (۱)
برخی از ارباب عرفان گفتهاند:
مراحل سیر و سلوک مختلف است؛ و پس از عبور سالک از عالم کثرات و رسیدن به فنای مطلق فی الله برای او عزا نیست. (۲)
🔹 پاسخ:
کشته شدن سالار شهیدان و اهلبیت و یاران فداکار آن حضرت چون سکهای است که دو رو دارد. برای آنان همهاش قرب، وصال و سرور است. آنان با شهادت مقامی یافتهاند که جز با شهادت بدان نمیرسیدند. ولی برای ما که آنان را از دست دادهایم و شاهد آن فاجعه ناگوار بودهایم، غم و عزا و گریه است.
آنچه از سیره معصومین علیهمالسلام به ما رسیده همه دلالت بر عزا دانستن، مصیبت زده بودن و گریه آنها در این روز دارد و بلکه آن را از مصائب با عظمت اسلام و مسلمین بلکه همه عالم امکان دانستهاند. و این دشمنان بودند که به آن تبرک جسته آن را عید گرفتهاند.
این اشکال با روایات تنافی واضح دارد.
.........................
۱. مثنوی مولوی، دفتر ششم ۹۶۰
۲. روح مجرد؛ ص۸۵
📚عزاداری رمز محبت؛ج۲؛ ص۸۲
#شبهات
#اعتقادات
#صوفیه
@madras_emb
⛔️ وقتی دین و علم از غیر اهلش اخذ شود ...
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیهالسلام ... وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ أَخْذَ الْعِلْمِ مِنْ أَهْلِهِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ الْخَبَائِثُ قَوْلُ مَنْ خَالَفَ ...
📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۴۲۹
از امام باقر علیهالسلام روایت شده که درباره آیه شریفه "وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ" (اعراف؛۱۵۷) فرمودند:
طیّبات، گرفتن علم و دانش از اهلش (یعنی امامان معصوم علیهمالسلام) و خبائث کلام مخالفین است.
#اعتقادات
#ضرورت_معرفت_امام
@madras_emb
💠 لحظهای غیر از در این خانه، جای دیگر عمر نگذرانیم
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● تردید دارم این قضیه را مستقیماً از حاج میرزا علی محدث زاده شنیدم یا از آقای حاج سید صدرالدین از ایشان. به احتمال زیاد از خود آقای حاج میرزا علی شنیدهام.
میگفت: یک وقت آمیرزا محسن (اخوی ما) مریض شد و ظاهراً مریضی او خطرناک بود. پدرم گفت مقداری سوپ رقیق یا آب (تردید دارم) بیاورند و شروع کرد با انگشتش آن را به هم زد و فرمود: این انگشت هزاران حدیث نوشته است، لذا نمیشود در آن شفا نباشد. اخوی ما آن را خورد و خوب شد.
● حاج شیخ عباس درباره عالم معنا، آدم باور کردهای بود. به آنچه مینوشت و میگفت، ایمان داشت.
ایشان تربیت شده اهل بیت علیهمالسلام بود.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۵۰۹
#احوالات
@madras_emb
🔆 اهمیت و ارزش کار تبلیغ و روضهخوانی و طلبگی
دعبل خزاعی گوید: در مثل این ایام (ظاهراً محرّم) بر حضرت رضا علیهالسلام در حالی که محزون در جمع اصحاب بود وارد شدم. حضرت به من خوش آمد گفتند و فرمودند:
✔️ مَرحباً بناصرِنا بیدِه و لسانِه
مرحبا به یاور ما که با دست و زبان ما را یاری میکند.
مرا در کنار خود نشاند و فرمود: دوست دارم برایم شعری بخوانی که ایام حزن ما اهلبیت و سرور دشمنان ما بخصوص بنی امیه است.
✔️ ای دعبل! هر کس در مصائب ما بگرید و بگریاند -حتی اگر یک نفر را- پاداش او بر خداست...
✔️ ای دعبل برای امام حسین علیهالسلام تا جان در تن داری، مرثیه سرایی کن -که تو یاور و مادح ما هستی-
"فلا تقصّر عن نَصرِنا ما استَطعتَ"
تا میتوانی در یاری ما از هیچ کوششی دریغ مدار و کوتاهی مکن...
📚بحارالانوار؛ ج۴۵؛ ص۲۵۷
#تبلیغ
#فضائلومعارف
@madras_emb
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ
✍ ... والسلام
@madras_emb
💠 روضه خانگی
❖ مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدتقی شريعتمداری "قدس سره"
هرکس میخواد در امر دین به جایی برسه؛ یا ملّا بشه، یا خطیب بشه یا روضهخون بشه باید اول بره در خونهی امام حسین علیهالسلام.
من خودم هم اجتهاد، هم تدریس، ... از وقتی پیدا کردم که بهخصوص در منزل عزاداری امام حسین علیهالسلام رو شروع کردم.
#روضه_خانگی
@madras_emb
💠 نَقل مطالب مُتقن
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● آقای محقق کاشانی داماد آقای گلپایگانی کتابی به نام «بر منبر خاطره» نوشته و در آنجا به این مضمون نقل کرده است که موقوفهای بدون اجازه متولّیاش تخریب شده بود و آقای حاج سید احمد خوانساری برای اینکه گردوغبار آنجا بر لباسش ننشیند، احتیاط میکرد و از مسیر دیگر عبور کرد (۱).
● من میخواستم به آقای محقق بگویم اگر این مطلب را نمینوشتید، بهتر بود. چون یک فقیه چنین کاری نمیکند. آن موقوفه تلف شده بود و اگر بالقطع گرد و غبارش بر لباس بنشیند، هیچ اشکالی ندارد.
● این نظیر همان قضیه معروفی است که به محقق اردبیلی نسبت میدهند (قضیه نامه و مَرکَب کرایهای) و مرحوم حاج آقای والد میفرمود: این ساختگی است و یک فقیه هرگز چنین کاری انجام نمیدهد.
👈 عقیده من است که نقل نکردن این حرفها بهتر است، چون وجه علمی مقبول ندارد و از یک فقیه بعید است.
..................................
۱. بر منبر خاطره؛ ص۸۸
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۲۶
#نصایح
#تبلیغ
@madras_emb
#تسلیت
⚫️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
ضایعهٔ درگذشت عالم وارسته استاد معظم آیتالله آقای حاج شیخ علی نکونام گلپایگانی رحمةاللهعلیه، را به حوزههای علمیه، عموم شاگردان و بیت مکرّم ایشان تسلیت میگوییم.
تواضع، مهربانی و سجایای ممتاز اخلاقی آن استاد بزرگوار در خاطرهها خواهد ماند.
رضوان الله علیه و حشره الله مع محمد و اهل بیته الطاهرین علیهمالسلام.
🔆 فقیه و دین شناس واقعی
عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُوءْمِنِینَ علیه السلام: أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُوءْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُرَخِّصْ لَهُمْ فِی مَعَاصِی اللّه ِ...
📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۶
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: آیا به شما خبر دهم که فقیه (دین شناس) واقعی کیست؟
✔️ آن کسی است که مردم را از رحمت الهی مایوس نکند
✔️ و از عذاب الهی هم ایمن نکند
✔️ و اجازه انجام معاصی هم ندهد.
#تفقه
@madras_emb
💠 معانی فقاهت
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی
● فقاهت سه معنا دارد:
۱. دین شناسی و بصیرت در دین است. اختصاص به علم به فروع ندارد.
در روایت داریم أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِوَ لَمْ یُوءْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللّه. خب این فقیه یعنی دین شناس.
دین بالمعنی الاعم نه خصوص فقه مصطلح. آیه نفر هم ظاهرا همین است، لیتفقهوا فی الدین فقط تفقه مصطلح نیست. لیتفقهوا فی الدین یعنی دین شناس بشوند، چه در عقائد، چه در تفسیر و چه در فروع دین.
۲. علم به احکام فرعیه است اعم از اجتهاد یا تقلید
اینکه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمود: یَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ، این نه یعنی اول بروید مجتهد بشوید. بلکه، علم به احکام فرعیه پیدا کنید ولو تقلیدا.
۳. علم به احکام شرعیه است از روی اجتهاد. که مقصود از تفقه در مصطلح فقهاء همین معنای سوم است.
در تفسیر امام عسکری علیهالسلام هم هست که: فأما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه مطیعا لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه. این همان معنای سوم است.
#فقه
#تفقه
@madras_emb
▪️از همین باب و به مناسبت ایام
📜 دعوت نامه شخصی از یک فقیه
... حیف است شما نباشی
✍ بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمّ
مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی الرَّجُلِ الفَقِیهِ حَبِیبِ بنِ مَظَاهِرِ الأسَدِیّ،
امّا بَعْد یا حبیبُ، فَاَنْتَ تَعْلَمُ قَرابَتَنا مِن رَسُولِ اللّه ِ وَ اَنْتَ اَعْرَفُ بِنا مِن غَیْرِکَ وَ اَنْتَ ذُو شَیْمَةٍ وَ غیرَةٍ فلا تَبْخَلْ عَلَیْنا بِنَفْسِکَ، یُجازیکَ رَسُولُ الله یَوْمَ الْقَیامَةِ.
#تفقه
#توقیعات
@madras_emb
💠 فقیه که باشی، قیمت سرت هم فرق میکند
● فضيل بن زبير گوید: ميثم تمّار با حبیب بن مظاهر در محلّى كه جمعى از بنى اسد نشسته بودند سوار بر اسب، به هم رسيدند. و با يكدیگر بهطورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد.
● در این حال حبيب گفت:
فَكَأنّى بِشَيْخٍ أصْلَعَ ضَخْمِ الْبَطْنِ يبيعُ الْبِطّيخَ عِنْدَ دارِالرِّزْقِ، قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ.
گويا من دارم مىبينم پيرمردى را كه شكمش بر آمده و جلوى سرش مو ندارد، و كنار دار الرّزق خربزه میفروشد. او را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار میزنند و شكمش را پاره میکنند.
● ميثم در پاسخش گفت:
وَ إنّى لأعْرِفُ رَجُلاً أحْمَرَ لَهُ ضَفيرَتانِ، يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ.
و من مىشناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مىكند و كشته مىشود و سرش را در کوفه مىگردانند.
اين بگفتند و از يكدیگر جدا شدند.
اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغگوتر از اين دو مرد كسى را نديدهايم!
● هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رُشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان مىگفتند.
رشيد گفت:
رَحِمَ اللَهُ مَيْثَمًا؛ أنْسَى: وَ يزادُ فى عَطآءِ الَّذى يجىءُ بِالرَّأسِ مِأةُ دِرْهَمٍ! ثُمَّ أدْبَرَ.
خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: و آن اینکه کسی که سر حبیب را میآورد، صد درهم از دیگران بیشتر جایزه میگیرد! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت.
● آن جماعت گفتند:
هَذا وَ اللَهِ أكْذَبُهُمْ!
«سوگند به خدا اين دروغگوترين آنهاست!»
سپس گفتند كه:
وَ اللَهِ ما ذَهَبَتِ الأيّامُ وَ اللَيالى حَتَّى رَأيْنا مَيْثَمًا مَصْلوبًا عَلَى بابِ دارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، وَ جىءَ بِرَأسِ حَبيبِ بْنِ مَظاهِرٍ وَ قَدْ قُتِلَ.
📚 رجال الکشّی؛ ص۷۸
#تفقه
@madras_emb
💠 فقیه که باشی؛ مرگت هم برای امام فرق میکند
▪️لمّا قُتِلَ حبیب بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَیْن وَقَالَ: لِلّهِ درّک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَه وَاحِدَة. (۱)
هنگامى که حبیب شهید شد، در چهره امام حسین علیهالسلام شکستگى نمایان گشت و فرمود: حبیب خدا تو را پاداش نیک دهد، تو مرد دانشمند و بافضلى بودى و در یک شب یک ختم قرآن مىکردى!
▪️لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا.(۲)
شهادت حبیب بن مظاهر، امام حسین علیهالسلام را درهم شکست.
۱.مقتل أبي مخنف، ص۶۶
۲. تاریخ طبری؛ ج۵؛ ص۴۴۰
#تفقه
@madras_emb
💠 عمل و باور، لازمه فهم دین
💭 صرفِ فقاهت کفایت نمیکند
▪️قَالَ الإمامُ الباقرُ عليهالسلام: ... إنَّ الفَقيهَ حَقَّ الفَقيهِ: الزاهِدُ في الدنيا، الراغِبُ في الآخِرَةِ، المُتَمسِّكُ بسُنَّةِ النبيِّ صلىاللهعليهوآله.(۱)
فقيه (دین شناس) حقیقی كسى است كه: به دنيا بى اعتنا و به آخرت مشتاق باشد و به سنّت پيامبر صلىاللهعليهوآله، چنگ در زند.
▪️قالَ الإمامُ الصّادقُ عليهالسلام: لا يكونُ الرجُلُ فَقيها حتّى لا يُبالِيَ أيَّ ثَوبَيهِ ابتَذَلَ و بما سَدَّ فَورَةَ الجُوعِ.(۲)
امام صادق عليهالسلام: آدمی فقیه نمیشود مگر برایش مهم نباشد کدام یک از دو لباسش کهنه شده است و با چه چيزی شدت گرسنگی را فرو نشاند.
۱. الکافی؛ ج۸؛ ص۷۰
۲. الخصال؛ ج۱؛ ص۲۷
#تفقه
@madras_emb
🔆 ملاک ارزش و اعتبار عبادت
قال امیرالمومنین علیهالسلام: لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفقُّهٌ ...
📚 تحف العقول؛ ص۲۰۴
در عبادتى كه با تفقّه (فهم) همراه نباشد، خیری نیست.
#تفقه
@madras_emb
نخل میثم.pdf
24.92M
🌴 نخل میثم
استاد غلامرضا سازگار
@madras_emb
◾️ اعتراف
ثُمَّ ضَرَبَ [الْحُرُّ بْنُ یَزِیدَ] فَرَسَهُ قَاصِداً إِلَى الْحُسَیْنِ علیهالسلام وَ یَدُهُ عَلَى رَأْسِهِ وَ هو یَقُولُ:
اللَّهُمَّ ... فَقَدْ أَرْعَبْتُ قُلُوبَ أَوْلِیَائِکَ
📚 بحارالانوار؛ ج۴۴؛ ص۳۱۹
خدایا من دلهای اولیای تو را لرزاندم و به وحشت انداختم ...
✍ پ.ن: من هم دل امام زمان را شکستهام
یا ایها العزیز ببخشا گناه من
@madras_emb