🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۲۸ شوال سالروز رحلت مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رحمةاللهعلیه
💠 گزیدهای از وصیت نامه ایشان
● ... بر تمام مؤمنین است با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچگاه اجازه ندهند بعضی با القاء شبهه، عوام از مؤمنین را فریب دهند؛ خصوصا در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است.
● به طلاب عزیز نصیحت می کنم که با جدّیت و تلاش تقوای الهی را پیشه کار خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مدنظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش می کردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود به جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند.
● عزیزانم! سکان هدایت مردم به دست شماست، کاری نکنید که دل امام زمان علیه السلام به درد آید، او ناظر بر اعمال ما به اذن خداست.
#نصایح
#احوالات
@madras_emb
💠 کرامتی از کریمه اهلبیت علیهاالسلام
❖ حجت الاسلام و المسلمین آقای سید رضا هاشمی گلپایگانی در سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد آقا تبریزی رحمةاللهعلیه:
دوستم که از وعاظ تهران است، گفت:
اولین باری که به عنوان روحانی کاروان حج، عازم سرزمین وحی بودم، قبل از حرکت، برای تحویل وجوهات به آیة الله العظمی تبریزی راهی قم شدم.
اول صبح رسیدم قم و ابتدا به زیارت حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها شرفیاب شدم و پس از زیارت، به حضرت عرضه داشتم : دوست دارم پول قربانی حج من را شما عنایت کنید.
سپس راهی دفتر آیة الله العظمی تبریزی شدم و خود آقا حضور داشتند و وجوهات را تقدیم ایشان کردم.
آنگاه ایشان پول زیادی به من دادند و فرمودند: این مبلغ را صرف قربانی حج کن.
بعد تاکید کردند: این پول، مال من نیست؛ این را حضرت معصومه سلاماللهعلیها عنایت فرمودهاند!
@madras_emb
#فقه
💠 جایگاه ابن ابی عقیل در طائفه
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مراد از قدیمین، ابن ابی عقیل و ابن جنید است.
ابن جنید در طائفه امامیه –از آن رو که قائل به قیاس بوده است- مطرود واقع شده و کتب او هم متروک بوده است. ولی ابن ابی عقیل در طائفه امامیه بسیار محترم بوده است.
● نجاشی در مورد کتاب او بیان کرده است که هر حاجی که از خراسان میآمد، کتاب او را میخرید:
«فقيه متكلم ثقة له كتب في الفقه و الكلام منها: كتاب المتمسك بحبل آل الرسول كتاب مشهور في الطائفة، و قيل: ما ورد الحاج من خراسان إلا طلب و اشترى منه نسخ، و سمعت شيخنا أبا عبد الله رحمه الله يكثر الثناء على هذا الرجل رحمه الله».
مراد از شیخنا در این عبارت، شیخ مفید است.
● در هر صورت فقه ابن ابی عقیل در طایفه بسیار مشهور و مورد اعتنا بوده است.
👈 ولی فقه او به لسان روایات نیست. بلکه عباراتی فقهی است.
🔺 درس خارج فقه؛ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
@madras_emb
🔆 چکاپ قلب
عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً، فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ! فَإِنْ كَانَ يُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَفِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.
📚 الکافي؛ ج۲؛ ص۱۲۶
حضرت امام باقر علیهالسلام فرمودند:
هرگاه خواستی بدانی که آیا در تو خیری هست، به قلبت بنگر!
اگر قلبت اهل اطاعت خداوند را دوست میداشت و از معصیتکاران متنفّر بود، پس در تو خیری هست و خداوند دوستت میدارد.
و اگر به اهل اطاعت از خداوند بغض دارد و معصیتکاران را دوست میدارد، پس هیچ خیری در تو نیست و خداوند نیز از تو متنفر است.
و هر کس همراهِ کسی است که دوستش میدارد.
@madras_emb
Kitab_Solaim-14030204.MP3
892.8K
💠 اعتبار کتاب سلیم بن قیس
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم میرسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسیای ندارد؛ چون نوع مضامین روایاتی که در این کتاب هست، در روایتهای دیگر هم آمده است.
@madras_emb
🌹 يا فاطِمَةُ اشْفَعي لي فى الْجَنَّةِ
فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ
@zanjani_net
✨ ... فَلَا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ
☘ توفیق نوکری و سربازی امام زمان علیهالسلام را از ما مگیر
نقل است که حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام را غلامی بود که هرگاه آن حضرت سواره به مسجد میرفت آن غلام همراه بود، چون آن حضرت از استر پیاده میگشت و داخل مسجد میشد آن غلام استر را نگاه میداشت تا آن جناب مراجعت کند. اتفاقاً در یکی از روزها که غلام بر در مسجد نشسته و استر را نگاه داشته بود چند نفر مسافر از اهل خراسان پیدا شدند یکی از آنها رو کرد به او گفت: ای غلام! میل داری که از آقای خود حضرت صادق علیه السلام خواهش کنی که مرا مکان تو قرار دهد و من غلام او باشم و به جای تو بمانم و مالم را به تو بدهم و من مال بسیار از هرگونه دارم تو برو و آن مالها را برای خود قبض کن و من به جای تو اینجا بمانم. غلام گفت: از آقای خود خواهش میکنم این را.
پس رفت خدمت حضرت صادق علیهالسلام و عرض کرد: فدایت شوم! میدانی خدمت مرا نسبت خود و طول خدمتم را، پس هرگاه حق تعالی خیری را برای من رسانیده باشد شما منع آن خواهید کرد؟ فرمود: من آن را به تو خواهم داد از نزد خودم و از غیر خودم منع میکنم تو را.
پس غلام قصه آن مرد خراسانی را با خود برای آن جناب حکایت کرد.
حضرت فرمود: اگر تو بیمیل شدهای در خدمت ما و آن مرد رغبت کرده به خدمت ما قبول کردیم ما او را و فرستادیم تو را، پس چون غلام پشت کرد به رفتن، حضرت او را طلبید و فرمود: به جهت طول خدمت تو در نزدیک ما یک نصیحتی تو را بنمایم آن وقت مختاری در کار خود، و آن نصیحت این است که:
چون روز قیامت شود حضرت رسول صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم آویخته و چسبیده باشد به نوراللَّه و امیرالمؤمنین علیهالسلام آویخته باشد به رسول خدا صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم و شیعیان ما آویخته باشند به ما، پس داخل شوند در جایی که ما داخل شویم و وارد شوند آنجا که ما وارد شویم، غلام چون این را شنید عرض کرد: من از خدمت شما جایی نمیروم و در خدمت شما خواهم بود و اختیار میکنم آخرت را به دنیا و بیرون رفت به سوی آن مرد.
آن مرد خراسانی گفت: ای غلام! بیرون آمدی از نزد حضرت صادق علیهالسلام به غیر آن رویی که با آن خدمت آن حضرت رفتی، غلام کلام آن حضرت را برای او نقل کرد و او را برد خدمت آن جناب، حضرت قبول فرمود ولاء او را و امر فرمود که هزار اشرفی به غلام دادند.
● ابن فقیر عباس قمی خدمت آن حضرت عرض میکنم: که ای آقای من! من تا خود را شناختهام خود را بر در خانه شما دیدهام و گوشت و پوست خود را از نعمت شما پرودهام، رجاء واثق و امید صادق که در این آخر عمر از من نگهداری فرمایید و از این در خانه مرا دور نفرمایید.
📚 منتهی الآمال؛ ج۲؛ در تـاريخ حضرت امام صادق علیهالسلام.
الخرائج و الجرائح؛ ج ۱؛ ص۳۹۰
#فضائلومعارف
@madras_emb
💠 کرامت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
مرحوم آقای مروارید نقل میکرد: شیخ حسنعلی تهرانی [جد أمی ایشان که اهل تقوی و کرامت بود] برادری داشت که برای أعیان و اشراف و سلاطین خیاطی میکرد و چون پولهای آنها مشتبه بود، قهراً مال شبههناک در اموال وی وارد میشد.
وی در زمان حیات شیخ حسنعلی از دنیا رفت و در قم دفن شد. شیخ حسنعلی متوسل میشود و از خدا میخواهد او را نجات دهد.
وی در رؤیا میبیند که حضرت معصومه علیهاالسلام وساطت کرد و فرشتگان عذاب که مأمور تعذیب برادر بودند، منصرف شدند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۳۴۸
#لطائفوطرائف
@madras_emb
💠 وجه تسمیه «فیضیه»
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
انتساب مدرسه فیضیه به مرحوم فیض کاشانی نیست، بلکه انتساب آن به حضرت معصومه علیهاالسلام است، زیرا در موقوفات آستانه، تعبیر «آستانه فیض آثار» رایج بود و چون آن مدرسه جزء آستانه و راهرو حرم بود، به «فیضیه» شهرت پیدا کرد.
ایوان مدرسه در سنه ۹۳۹ق در زمان شاه طهماسب ساخته شده و معروف است که شیخ بهایی مدّتی در فیضیه تدریس کرده است. همچنین میگویند ملاصدرا هم مدّتی در آنجا اشتغال علمی داشت.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۲۳
#لطائفوطرائف
@madras_emb
سخنراین .mp3
32.79M
#سخنرانی
📋 چگونگی تَلَقُّب حضرت ثامن الائمه علیه السلام به امام رضا
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری
📆 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
📍مشهد مقدس
@madras_emb
مداحی.mp3
15.33M
✨ مدح حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
🎙حاج علی اصغر #انصاریان
📆 شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 نماز یکشنبه ماه ذی القعده
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ؟ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ صلی الله علیه و آله: اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَة ...
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)؛ ج۱؛ ص۳۰۸
..................................
قال العلامة المجلسی:
إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم.
📚بحارالأنوار؛ج۲؛ ص۲۵۷
بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند.
و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است.
@madras_emb
💠 سیر و سلوک معنوی
به طور کلی راه صحیح رشد معنوی و تقرّب به خداوند، پیروی از فقه اهل بیت علیهمالسلام و روش فقهای بزرگ امامیه است که آن روش، عمل و تمسک به آداب و سنن مأثوره و روایات معتبری است که از پیامبر و امامان معصوم علیهمالسلام به ما رسیده است.
در تخطی از این روش خطر گمراهی و انحراف وجود دارد.
👈 کسی که قدرت تشخیص صحیح از غیر صحیح را ندارد، از پیروی و الگو قرار دادن آثار دیگر، اجتناب کند.
📚 احکام کاربردی؛ ص۲۲۷
#اعتقادات
@madras_emb
💠 دروایش گنابادی
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
من از مرحوم آقای شیخ فرج الله واعظی هیدجی از علامه مدّاح این مطلب را نقل میکنم.
علامه مداح میگفت: با یکی از رفقا به گناباد رفتیم، تا درباره عقاید دراویش گنابادی تحقیق کنیم. جمعی برای سرسپردگی تشریفات مخصوص داشتند و به اصطلاح خودشان به مقام فقر مشرّف میشدند و صالح علی شاه از عمامه اش چیزهای باز میکرد و از این فبیل کارها. وسط هفته بود. برای آخر هفته، وقتی تعیین شد تا برای تشرّف به مقام فقر مراجعه کنیم.
در این فاصله برای زیارت حرم امام رضا علیهالسلام به مشهد رفتیم و توسّل و انابه کردیم که مبادا به دام آنها بیفتیم و دیگر نتوانیم بیرون بیاییم و از حضرت رضا علیهالسلام خواستم که اگر طریق باطلی است، زودتر عنایتی بشود تا بفهمیم که این راه چگونه است.
روز بعد از توسّل در مشهد با یکی از تهرانیها برخورد میکنند. آن تهرانی میگوید که ما جلسه توسّلی داریم. شما نیز شرکت کنید، آنها قبول میکنند. وقتی وارد جلسه میشوند، یکی از اهل مجلس میگوید: علامه، خوب شد که شما را دیدم. دیشب من در خواب دیدم دیوی ریسمان به گردن شما و رفیقت انداخته است و شما را میکشد. در همان وقت سلطان الواعظین داد و بیداد کرد که مردم! نگذارید اینها را ببرند، و ما آمدیم شما را نجات دادیم. به او گفتم رفیق من را میشناسی؟ گفت: نه گفتم: اگر او را ببینی، میشناسی؟ گفت: بله، گفتم: ببین در این جلسه هست یا نه؟ آن شخص نگاهی به اهل مجلس کرد و همان رفیق ما که با هم به جلسه دراویش رفته بودیم، نشان داد و گفت: این شخص است. فهمیدم رویای صادق است، لذا از آن تصمیم منصرف شدم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۱۸
#اعتقادات
#احوالات
@madras_emb
💠 سیر و سلوک یا گمراهی؟!
🔹عنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ هَاشِمٍ صَاحِبِ الْبَرِيدِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ ... أَمَا إِنَّهُ شَرٌّ عَلَيْكُمْ أَنْ تَقُولُوا بِشَيْ ءٍ مَا لَمْ تَسْمَعُوهُ مِنَّا.
📚 الكافي؛ ج۲؛ ص۴۰۱ (بَابُ الضَّلَالِ)
امام صادق علیه السلام فرمودند : آگاه باشید که همانا شرّ است بر شما که چیزی را بگویید (و معتقد شوید) که آن را از ما نشنیده باشید!
🔹مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
ماها برای تکامل خود دنبال چیزی میگردیم که نه خدا گفته باشد نه پیغمبر و نه امام. دنبال یک چنین چیزی میگردیم. خیال میکنیم که راه سعادت یک چیزی است که نه خدا گفته نه پیغمبر نه امام. در صورتی که آنچه آنها بیشتر گفتهاند و بیشتر تأکید کردهاند آن موجب سعادت است.
چطور ممکن است چیزی بیشترین تأثیر را در سعادت انسان داشته باشد و آنها غفلت کرده باشند و نگفته باشند، واگذار کرده باشند به اینکه یک پیری، مرشدی، قطبی بیاید بیان بکند. آیا چنین چیزی ممکن است؟! و یا به چیزهایی تأکید کرده باشند که چندان اهمیّتی نداشته باشد و درباره ی امور مهم، خیلی کم دربارهاش گفتگو شده یا با یک بیان مثلاً خیلی سادهای گذشته باشند؟! اینها معقول نیست.
📚 فریادگر توحید؛ ص۶۴
#اعتقادات
@madras_emb
💠 مدیر حوزه های علمیه: مدرسۀ فقهی امام محمد باقر علیه السلام حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی است
🔹آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام و المسلمین شبیری فرزند آیت الله العظمی شبیری زنجانی و اعضای هیئت مدیره انجمن دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد با تمجید از فعالیت ها و اقدامات علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام، اظهار کرد: این مدرسه از امتیازات بالایی برخوردار است و حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی می باشد که برکات زیادی داشته است.
🔹آیت الله اعرافی گفت: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام با همین هویت حوزوی یک کار منضبط و منطبق بر اصول حوزوی دارد و تحت زعامت مرجعیت، فارغ التحصیلان و تجربیات بالایی دارد.
------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام»:
👉@mfeqhi
#اخبار
#کتابشناسی
💠 چرائی تألیف کتاب مبسوط
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مرحوم شیخ طوسی در مقدّمه کتاب مبسوط ذکر میکند که فقه ما بر دو قسم است. یک قسم از آن اصول، و قسم دیگر، فروع است.
ایشان در ادامه متذکّر میشوند که علمای ما عادت بر آن دارند که در کتب فقهی خودشان تنها فتاوایی را ذکر کنند که در روایات وارد شده است، و از ذکر فتاوایی که در روایات وارد نشده، خوف داشتند.
شیخ طوسی بیان میکند که ما اولین کسی هستیم که از این عادت تخطّی میکنیم و فروع را هم در کتاب خویش ذکر مینماییم.
● کتاب مبسوط شیخ هم مشتمل بر اصول و هم مشتمل بر فروع فتاوی است.
در مورد کتاب نهایه شیخ تعبیر میشود به «النهایة فی مجرّد الفتاوی». در این تعبیر، مراد از فتاوی، اصول فتاوی است.
🔺 درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
#لطائفوطرائف
@madras_emb
#احوالات
💠 حیات علمی یکی از فقهای اصحاب حضرت رضا علیهالسلام
كَانَ لِيُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعُونَ أَخاً يَدُورُ عَلَيْهِمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مُسَلِّماً، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَنْزِلِهِ فَيَأْكُلُ وَ يَتَهَيَّأُ لِلصَّلَاةِ، ثُمَّ يَجْلِسُ لِلتَّصْنِيفِ وَ تَأْلِيفِ الْكُتُبِ، وَ قَالَ يُونُسُ: صُمْتُ عِشْرِينَ سَنَةً وَ سَأَلْتُ عِشْرِينَ سَنَةً ثُمَّ أَجَبْتُ.
... سَمِعْتُ الْفَضْلَ بْنَ شَاذَانَ، يَقُولُ: حَجَّ يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعاً وَ خَمْسِينَ حَجَّةً، وَ اعْتَمَرَ أَرْبَعاً وَ خَمْسِينَ عُمْرَةً، وَ أَلَّفَ أَلْفَ جِلْدٍ رَدّاً عَلَى الْمُخَالِفِين.
📚رجال الكشي؛ ص۴۸۵
یونس بن عبدالرحمن چهل برادر [و قوم و خویش] داشت که هرروز برای سلام [و احوالپرسی] سراغ آنها میرفت. سپس به منزلش باز میگشت، غذایی میخورد و برای نماز آماده میشد. سپس به تصنیف و تألیف کتب مینشست.
او میگفت: بیست سال سکوت کردم، بیست سال سوال کردم و سپس به پاسخگویی پرداختم.
فضل بن شاذان میگوید: یونس بالغ بر یک هزار کتاب در رد مخالفان شیعه تالیف کرد.
#الگوهای_طلبگی
#اخلاقیات
@madras_emb
⚫️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
فاضل گرامی جناب آقای محمد نبی نژاد، درگذشت پدر بزگوارتان خادم اهل بیت علیهمالسلام، جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد باقر نبی نژاد را خدمت شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض کرده، با امید به شفاعت حضرات آل الله علیهمالسلام از ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال برای بازماندگان آن عزیز سفرکرده، از درگاه خداوند متعال خواستاریم.
● مراسم تشییع: پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۹ صبح
از مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام به طرف حرم مطهر
● مراسم ختم همان روز بعد از نماز عشاء در حسینیه شهداء واقع در صفائیه
#کتاب_استناد
💠 وجه تسمیه «بتریّه»
«بُتریّه» یا «بَتریّه» یا «اَبتَریّه»، شاخه ای از زیدیّه بودند.
در وجه تسمیه «بتریه»، نظرات گوناگونی بیان شده است:
أ. به گزارش کشّی، روزی رهبران این شاخه به محضر امام باقر علیه السلام رسیدند، در حالی که زید هم، نزد امام علیه السلام بود. آنان به امام باقر علیه السلام عرض کردند: «ما علی و حسن و حسین [علیهم السلام] را ولیّ خویش می دانیم و از دشمنان ایشان تبرّی می جوییم و به ابوبکر و عمر نیز تولّی می ورزیم و از دشمنان آنان تبرّی می جوییم.» ناگهان، زید رو به آنان کرد و گفت: «أَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ فَاطِمَةَ؟! بَتَرْتُمْ أَمْرَنَا بَتَرَكُمُ اللَّهُ! (آیا از فاطمه [علیهاالسلام] تبرّی می جویید؟! امر ما را قطع کردید؛ خدا [امر] شما را قطع کند!» طبق این نقل آنان از آن روز، «بتریه» نام گرفتند. (رجال الكشي؛ ص236)
ب. یکی از رهبران این شاخه، کثیر نوّاء است. برخی معتقدند چون وی ملقّب به ابتر بود (مقالات الاسلامیّین، ص68)، یا چون ابتر الید (مقطوع الید و دست بریده) بوده (السرائر، ج3، ص566) شاخه وی «بتریّه» نامیده شده است. گفته اند مغیرة بن سعید، لقب ابتر به او داده است (الحور العین، ص 155).
ج. در برخی منابع، آنان را به سبب تبرّی جستن از عثمان در شش سال پایانی خلافتش، «بتریّه» نامیده اند (مسائل الامامة، ص200).
با توجه به نام یکی از رهبران این شاخه، یعنی حسن بن صالح بن حیّ، آنان را «صالحیّه» نیز خوانده اند (رجال الطوسیّ، ص130، رقم1327).
📚 استناد؛ ص۴۵۴
#رجال
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت) ساعت ۲۱ در دفتر معظم له برگزار میگردد.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#شب_جمعه
🚩 ... بانی گریه اوست اگر روضه دائر است
● به یاد او که خیمههای عزا یادگار اوست
زید شحام نقل میکند که گفت: ما و گروهی از کوفیها در حضور امام جعفر صادق علیهالسلام نشسته بودیم که جعفر بن عفان به حضور امام صادق علیهالسلام مشرّف شد.
حضرت صادق علیهالسلام وی را نزدیک خود جای دادند و به او فرمودند: به من اینطور رسیده که تو خیلی خوب درباره امام حسین علیهالسلام شعر میگویی؟ گفت: آری فدای شما شوم. حضرت فرمودند: پس شعر بگو!
وقتی وی شعر گفت: امام صادق علیهالسلام بهقدری گریه کرد که اشکهای آن حضرت به گونههای صورت و ریش مبارکش فرو ریخت و افرادی هم که حضور داشتند، گریان شدند.
سپس حضرت صادق علیهالسلام فرمودند: ای جعفر! به خدا قسم ملائکه مقرّب خدا، شعر تو را که در اینجا برای امام حسین علیهالسلام گفتی شنیدند و بیشتر از ما گریه کردند. ای جعفر! خدا الساعه بهشت را بر تو واجب کرد و تو را آمرزید.
آنگاه فرمودند: ای جعفر! آیا زیادتر از این برای تو بگویم؟ عرض کرد: آری ای مولای من. حضرت فرمودند: احدی نیست که درباره مصیبت امام حسین علیهالسلام شعر بگوید و گریه کند و دیگران را گریان کند، مگر اینکه خدا بهشت را بر او واجب میکند و او را میآمرزد.
🌹صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ الحُسَین
📚رجال الکشی؛ ص۲۸۹
#فضائلومعارف
@madras_emb
#آداب_منتظران
🔆 دعای امام رضا علیهالسلام برای امام زمان علیهالسلام
الدُّعَاءُ لِصَاحِبِ الْأَمْرِ علیهالسلام الْمَرْوِيُّ عَنِ الرِّضَا علیهالسلام
رَوَى يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّ الرِّضَا علیهالسلام كَانَ يَأْمُرُ بِالدُّعَاءِ لِصَاحِبِ الْأَمْرِ بِهَذَا: اللَّهُمَ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ لِسَانِكَ الْمُعَبِّرِ عَنْكَ النَّاطِقِ بِحُكْمِكَ وَ عَيْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِك ...
وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَ تُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِيِّكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِنَا غَيْرَنَا فَإِنَّ اسْتِبْدَالَكَ بِنَا غَيْرَنَا عَلَيْكَ يَسِيرٌ وَ هُوَ عَلَيْنَا كَثِير...
📚مصباح المتهجد، ج۱، ص۴۰۹
(مفاتیح الجنان؛ بعد از دعای عهد)
روایت کرده یونس بن عبدالرحمن که حضرت امام رضا علیهالسلام امر میفرمودند به دعا کردن از برای حضرت صاحب الامر علیهالسلام به این دعا.
👈... و ما را از كسانى كه براى احياء دين خود از او نصرت و یاری خواهى و موفق به اعزاز ولىّ و حجتت گردانى، مقرر فرما
و ما را در این زمینه با دیگران عوض مکن، زیرا عوض کردن ما با دیگران بر تو آسان، ولی بر ما کاری بسیار دشوار است...
#زیارت_دعا
@madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹
سَلامٌ عَلى آلِ طه وَ یَس
سَلامٌ عَلى آلِ خَیْرِ النَّبِیّینَ
سَلامٌ عَلى رَوْضَةٍ حَلَّ فیها
اِمامٌ یُباهى بِهِ المُلْکُ وَ الدّینُ
@madras_emb