eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.1هزار دنبال‌کننده
925 عکس
92 ویدیو
117 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مطلبی دربارۀ غرب‌زدگان در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» 🔹حکایت شاگرد سیّدمحسن امین ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» می‌نویسد: 🔻 باری، آقا سیّدمحسن امین را در دمشق، مدرسه ای است که محصّلین شیعه در آنجا تحت نظر آن جناب تحصیل میکنند. از جملۀ شاگردان مدرسه، صاحب همین قصّه است؛ و آن، این است که حاج سیّداحمد مصطفوی -از تجّار قم، پسر مرحوم حاج سیّدعلی- نقل کرد از خود آقا سیّدمحسن که: یکی از تربیت یافتگان مدرسۀ ما، برای تحصیل علم طبّ به آمریکا مسافرت نموده بود؛ از آنجا کاغذی به من نوشته بود که: چند روز قبل، شاگردان مدرسۀ ما را امتحان میکردند؛ من نیز، رفتم امتحان بدهم. مدّتی نشستم که نوبت به من برسد؛ نرسید تا اینکه وقت، دیر شد؛ دیدم اگر بنشینم، نمازم فوت میشود. من پا شدم که بیایم نماز بخوانم، حضّار که در آنجا بودند، گفتند: «کجا میروی؟ اکنون نوبۀ تو میرسد.» گفتم: «من یک تکلیف دینی دارم؛ وقتش میگذرد.» گفتند: «امتحان هم وقتش میگذرد و اگر این مجلس برگزار شد، دیگر مجلس امتحان تشکیل نخواهد شد و برای خاطر تو، مجلس مخصوصی هم تشکیل نمیدهند؛ آنگاه مجبوری که تا امتحان دورۀ دیگر، معطّل بمانی.» گفتم: «هر چه بادا باد! من از تکلیف دینی خود، صرفنظر نمیکنم.» خلاصه، رفتم. از قضا، هیئت ممتحنه ملتفت شده بودند که من به قدر ادای وظیفۀ دینی، غیبت اختیار کرده ام؛ انصاف داده، اظهار کرده بودند که این شخص در وظیفۀ خود جدّی است؛ روا نیست که او را معطّل بگذاریم. برای قدردانی از آنکه عمل به وظیفه نموده، باید مجلسی بالخصوص برای امتحان او تشکیل بدهیم. این بود که جلسۀ دیگر برای امتحان من ترتیب دادند؛ من حاضر شده، امتحان دادم. آقا سیّدمحسن، بعد از ذکر این قصّه فرمود: «من در مدرسه، چنین شاگرد تربیت کردهام که اگر به دریا بیفتد، دامنش تر نشود!» ● نگارنده میگوید: اروپا رفتگانِ مملکت ما بیایند قانون دینداری را از این جوان شامی یاد بگیرند. واقعاً خوب امتحان داده؛ هم امتحان علم و هم امتحان عمل؛ ولی در متجدّدین این مملکت ما، در پشتِ پا زدن به آیین اسلام، رفتن به اروپا لازم نیست؛ همینقدر با دو نفر اروپارفته، اگر دو روز مجالست کنند، کافی است در منقلب شدن و ترکِ کیش و آیین! چون نوعاً ضعف نفس دارند، فوراً مغلوب میشوند؛ و الّا، اشخاص قویّ النفس، تابع ارادۀ آنها نمیشوند. گرچه هدفِ تیر ملامت آنها میگردند، ولی با یک تیر، از میدان در نمیروند؛ بلکه پیروی از آن جماعت میکنند که خداوند در قرآن، دربارۀ آنها فرموده: «وَ لا یَخافونَ فِي اللهِ لَوْمَةَ لائِمٍ» ؛ یعنی دربارۀ خدا از سرزنشِ ملامتگو نمیترسند؛ و باید هم نترسند؛ چون چگونه عقل اجازه میدهد که غَضَب خالق را برای رضای مخلوق، بر خود بخرند؟! @madras_emb
هدایت شده از استناد
✳️ تعبیر «فاسد المذهب» این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند. 🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای‌ «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست. 🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶ @ketabe_Estenad
💠 عرضه اعتقادات در صبح و شام برای ورود به بهشت ● یکی از دعاهایی که مبانی اعتقادی شیعه را بیان می کند و تداوم در خواندن آن ، سبب عاقبت به خیری می گردد ، دعایی است که حضرت صادق علیه السلام تعلیم می فرمایند و باید در صبح و شام بر خواندن آن ، مواظبت داشت. ● حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: اگر کسی این ذکر را صبح بگوید و در آن روز بمیرد ، به بهشت وارد می شود ، و اگر این ذکر را در بعد از ظهر بگوید و در آن شب بمیرد، به بهشت وارد می شود. این ذکر چنین است: «اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ أُشْهِدُ مَلَائِكَتَكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ حَمَلَةَ الْعَرْشِ الْمُصْطَفَيْنَ أَنّکَ أَنْتَ اللَّهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، وَ أَنَّ أميرَ المُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أبِي طالِبٍ، وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ عَلِيَّ بْنَ‏ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ الحُجَّةَ بنَ الحَسَنِ ‏عَلَیهِمُ السَّلامُ أَئِمَّتِي وَ أَوْلِيَائِي، عَلَى ذَلِكَ أَحْيَا، وَ عَلَيْهِ‏ أَمُوتُ‏، وَ عَلَيْهِ أُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ أَبْرَأُ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ» پس اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد ، به بهشت وارد می شود. 📚 بحارالانوار، ج۸۶، ص۲۵۸ به نقل از کتاب محاسن. ● این روایت را مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی از رَزِین از حضرت باقر یا حضرت صادق علیهماالسلام با کمی اختلاف نقل می کند. (کافی، ج۲، ص۵۲۲) @madras_emb
مداحی.mp3
14.82M
✨میلاد مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🎙آقای احمد 📆 چهارشنبه 4 بهمن 1402 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆 وظیفه شیعیان در زمان غیبت و ظهور حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف" حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى الدَّقَّاقُ‏ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ الصُّوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو تُرَابٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الرُّويَانِيُ‏ قَالَ‏ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع الْحَسَنِيُّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِيُّ أَوْ غَيْرُهُ فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَجِبُ أَنْ يُنْتَظَرَ فِي غَيْبَتِهِ وَ يُطَاعَ فِي ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِي وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ كَلِيمِهِ مُوسَى علیه السلام إِذْ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِيٌّ ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِيعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ. 📚كمال الدين و تمام النعمة؛ ج‏۲؛ ص۳۷۷ عبد العظيم حسنىّ گويد: بر مولاى خود امام جواد عليه السّلام وارد شدم و مى ‏خواستم از قائم پرسش كنم كه آيا مهدى هم اوست يا غير او؟ امام آغاز سخن كرد و فرمودند: اى ابو القاسم قائم ما همان مهدىّ است كسى كه بايد در غيبتش او را انتظار كشند و در ظهورش او را فرمان برند و او سومين از فرزندان من است و سوگند به كسى كه محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را به نبوّت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص گردانيد اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى گرداند تا در آن قيام كند و زمين را پر از عدل و داد نمايد همچنان كه آكنده از ظلم و جور شده باشد و خداى تعالى امر او را در يك شب اصلاح‏ فرمايد چنان كه امر موسى كليم اللَّه عليه السّلام را اصلاح فرمود، او رفت تا براى خانواده‏اش شعله ‏اى آتش بياورد امّا چون برگشت او رسول و پيامبر بود. سپس فرمود: برترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج است. @madras_emb
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت 🔹جلسه دوم 🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین محسن قندهاری 🗓 شنبه‌ ۷ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۴۵ 🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ حسنیّه حضرت اُم‌‌‌الأئمه علیهاالسلام 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
هر چند نامِ نیک، فراوان شنیده‌ایم نامی، به باشکوهی زینب، ندیده‌ایم باغِ حیاست، کوچ بیابانی‌اش مبین فخرُالنساست، بی سر و سامانی‌اش مبین 🏴 روضه و توسل به حضرت زینب کبری "سلام‌الله‌علیها" ▪️با مرثیه سرایی: حجة الاسلام محمد قربانی 📆 یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۱:۵۰ 📍مدرس یک (حسنیّه حضرت ام‌الائمه علیهاالسلام) @madras_emb
سخنرانی.mp3
20.16M
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت" 📋 جلسه دوم: دو مساله مهمی که جامعه متدینین با آن مواجه هستند: ۱. توجه به حلال و حرام ۲. اتکاء به عالمان دینی 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محسن 📆 شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" @madras_emb
💠 سیادت و شجره نامه ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● در اثبات نسب، اطمينان را همچون مرحوم آقاى حكيم شرط نمى‌دانيم، بلكه مجرد اشتهار در محل را كافى مى‌دانيم... هر چند اطمينان به سيادت وى نباشد، و شجره نامه و امثال آن اصلاً معتبر نيست و در صورت اشتهار به سيادت نيازى بدان نيست. ● يك مطلبى در ميان عوام شهرت يافته كه اثبات سيادت را به شجره نامه مى‌دانند، و در پى بدست آوردن شجره نامه هستند، به خصوص بعد از انقلاب براى درج سيادت در شناسنامه بسيار به ما مراجعه مى‌كنند كه ما مثلاً شجره نامه داشته‌ايم و گم شده است، يا خواب ديده‌ايم يا... و ما سيّد هستيم و توقع دارند كه ما سيادت آنها را امضا كنيم، در حالى كه اين امور ناشى از عوامى و ناآگاهى است. ● همين ناآگاهى سبب مى‌شود كه برخى به طمع افتند و شجره نامه جعل كنند و بدست افراد بى‌سواد بدهند كه در بسيارى از آنها به راحتى مى‌توان مجعول بودن يا ناقص بودنشان را با مراجعه به كتب نسب يا قواعد نسب بدست آورد. 👈 ما تاكنون ياد نداريم كه از اين افرادى كه معروف به سيادت نبوده‌اند، شجره نامه بياورند كه جعلى نباشد يا در آن سقط و ايرادى راه نيافته باشد. برخى نيز شجره‌نامه‌هاى معتبرى را كه مثلاً در قرن هشتم بوده آورده انتظار دارند ما آنها را بدان شجره متصل بنماييم در حالى كه از زمان ما تا قرن هشتم حدود 20 واسطه در كار است و چگونه مى‌توان به اين مسئله واقف گرديد؟ ● برخى مى‌آيند و مى‌گويند: شما در نسب آگاه هستيد،ما تا شش پشت خود را مى‌گوييم شما بقيه را تعيين بفرمائيد، اينان نمى‌دانند كه شش پشت حدود 200 سال را شامل مى‌شود و به اوائل زمان قاجاريه برمى‌گردد، آن زمان مانند زمان حاضر بوده، معناى اين كه ما با دانستن شش پشت ساير اجداد را تشخيص مى‌دهيم اين است كه سادات زمان قاجاريه كه شايد چند ميليون بوده‌اند همه شجره‌نامه صحيح و مضبوط داشته‌اند و همه اين شجره‌نامه‌ها بدست ما رسيده و ما مى‌توانيم از ميان تمام آنها، نسب اين شخص خاص را پيدا كنيم. راستى اين مطلب معقول است‌؟! ● در زمانهاى قديم سادات، نقيب داشته‌اند كه از حقوق دولتى و تشكيلاتى برخوردار بوده و از وظايف آنها حفظ انساب سادات بود، در آن زمانها نسبها تا حدودى حفظ مى‌شده ولى با از بين رفتن دستگاه نقابت، نسلهاى بعدى كه چه بسا از افراد گمنام و بى‌سواد كه در قرار قصبات دور افتاده زندگى مى‌كردند را چگونه مى‌توان شناخت‌؟! ● بهر حال بايد آقايان مردم را آگاه كنند كه شجره نامه ملاك نيست، درباره خاندانهاى بسيار قطعى و مسلم از سادات چه بسا شجره‌نامه‌هايى در دست باشد كه صحيح نباشد، افتادگى يا تحريف در آن‌ها رخ داده و يا با شجره‌نامه ديگرى كه در دست بنى‌اعمام آنهاست، متفاوت نباشد، بنابراين، نادرستى شجره‌نامه بلكه مجعول بودن آنها به هيچ وجه دليل بر نفى سيادت نيست و كسانى كه مشهور به سيادت هستند از اين جهت نبايد در دل هراس داشته باشند تا در دام افراد فريبكار و طمّاع گرفتار نيايند. ● داستان عبرت انگيز جعل نسب وحيد بهبهانى و اتصال آن به شيخ مفيد در كتاب سردار كابلى وارد شده. جعلى بودن اين نسبنامه از جهات عديده ثابت گرديده است كه مجال پرداخت به آن نيست، بنابراين آقايان وظيفه دارند مردم را ارشاد كنند واين افكار عوامانه را از ذهنهاى آنها بيرون آورند و به آنها بفهمانند كه ملاك صحيح در اثبات سيادت چيست‌؟ 🔺برگرفته از دروس خارج ایشان @madras_emb
📣 بنا به درخواست دوستان ، ثبت‌نام مسابقات تنیس روی میز جام دهه فجر تا اخر وقت چهارشنبه 11بهمن تمدید شد. مسابقات بطور متمرکز در صبح جمعه 13 بهمن در سالن تختی برگزار خواهد شد. فرزندان اساتید و طلاب گرامی نیز می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. ◀️ ثبت نام از طریق پیام به اقای صندیدزاده: @Sandid99
مداحی.mp3
11.37M
🚩 روضه حضرت زینب کبری "سلام‌الله‌علیها" 🎙حجة الاسلام محمد 📆 یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 اشتباهی در معنای صله رحم ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) ● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) ● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. ● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ @madras_emb
قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله:‏ النَّظَرُ فِي‏ وُجُوهِ‏ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ. سُئِلَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیهماالسلام عَنْهُ فَقَالَ: هُوَ الْعَالِمُ الَّذِي إِذَا نَظَرْتَ إِلَيْهِ ذَكَّرَكَ الْآخِرَة ... ❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» امشب (۹ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار می‌شود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵ 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔸تشخیص محدودۀ شهر برای تعیین مبدأ مسافت شرعی پرسش: تعیین محدودۀ شهرها که در اندازه‌گیری مسافت شرعی اثر می‌گذارد به عهدۀ عرف است یا اگر شهرداری هم جایی را جزو محدودۀ شهری اعلام کند همان حکم را دارد؟ ✍️پاسخ: تعیین محدوده با عرف است، بله تعیین شهرداری ممکن است به تدریج عرف را تغییر دهد. 🔸شک در تعیین محدودۀ شهر ❓پرسش: اگر فردی شک کند که آیا منطقه‌ای که به‌تازگی جزو شهر اعلام شده و قبلاً با شهر فاصله داشته، از نظر عرفی جزو شهر محسوب می‌شود یا نه وظیفه‌اش چیست؟ ✍️پاسخ: بنا بر این بگذارد که جزو شهر نشده است. 🔺کتاب استفتائات، ج1، ص443 @zanjani_net
📣اطلاعیه شماره 3 بنا به درخواست اساتید و طلاب محترم؛ ثبت نام سفر زیارتی عتبات در ایام مبارک نیمه شعبان؛ تا جمعه ۱۳ بهمن تمدید شد. 🌹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِذَا كَانَ‏ أَوَّلُ‏ يَوْمٍ‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ نَادَى مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يَا وَفْدَ الْحُسَيْنِ لَا تُخْلُو لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهَا لَطَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّنَةُ حَتَّى يَجِي‏ءَ النِّصْفُ.
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت 🔹جلسه سوم 🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین مهدی مهدیان 🗓 چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۴۵ 🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس یک (حسنیّه حضرت اُم‌‌‌الأئمه علیهاالسلام) 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 میرزای شیرازی و عشق به مباحث علمی ❖ آیت‌ الله العظمی شبیری زنجانی: ● عشق میرزا به مسائل علمی در حدّی بوده که هفت ساعت مباحثه میکرده. ● از مرحوم آقای حائری شنیدم که به نظرم از مرحوم حاج شیخ نقل میکرده که ایشان میفرموده: «یک موقع که ارتباط بین ایران و عراق یکی دو سال قطع شد، مسافر کم می آمد و میرزا فراغت داشت، مباحثه های هفت ساعتی میکرده است». ● همین طور چون فکر جوّالی داشته و آن شاگردها هم افراد متفکّری بودند، به آنها اختیار می داده که فکر بکنید و نظر شاگردان را میپرسیده و درس جنبه ی مباحثه داشته و خودش محاکمه می کرده و ترجیح میداده است. ● میرزای نائینی در بحث «لباس مشکوک» از او به «فخر البشر» تعبیر میکند. 📚جرعه ای از دریا؛ ج1؛ ص112 @madras_emb
سخنانی.mp3
17.98M
❇️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت" 📋جلسه سوم: فرجام شوم گناه 🎙 حجت الاسلام و المسلمین مهدی 📆 چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" @madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ 📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲ 🔹پایه ۷ 1. آقای محمدحسین کابلی 2. آقای محمدصادق حسین زاده 3. آقای امیر جعفری 4. آقای علی اکبر حاج فتحعلی 5. آقای سیدمحمدجواد رحمانی 6. آقای مهدی شیاسی 7. آقای سیدحسین موسوی 8. آقای سیداحمد موسوی اطهر 9. آقای محمدطاها علی احمدی 10. آقای محمدصادق عطا آقایی 11. آقای علوی 12. آقای محمدهادی بهمئی 13. آقای امیرعلی فضیلی نژاد 14. آقای سعید علیپور 15. اقای محمدعرفان جابری 16. آقای محمدحسن عمادی 🔹پایه ۸ 1. آقای محمد نبی نژاد 2. آقای سیدحسین احمدی 3. آقای محسن خلیق آرانی 4. آقای علیرضا رحیم پور 5. آقای حبیب محمد علی 6. آقای محمدحسین توکلی 7. آقای مهدی باقری 8. آقای علی برهانی 9. آقای حسن عباسی 10. آقای سیدعلی ابطحی 11. آقای سیدمحسن شاهمیری 🔹پایه ۹ 1. آقای علیرضا بارانی 2. مصطفی نقدی 3. ابوالفضل کریمی 🔹پایه ۱۰ 1. آقای محمد مهدی پورحیدری 2. آقای هاشم نجفی اردبیلی 3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی 4. آقای سیدمهدی طباطبایی 5. آقای میثاق احمدی نژاد 6. آقای سیدعلی حسینی 7. آقای محمدعلی اصلانی 8. آقای سیدمحمدصادق فاطمی 9. آقای حمیدرضا بوستانی 10. آقای مهدی پور ایوانی 11. آقای ایمان حاجی نژاد 12. آقای حمیدرضا صوفی 12. آقای ایمان راستی 13. آقای علی دمساز 🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم.
💢احکام نگاه برای کسی که قصد ازدواج دارد ❖ آیت‌ الله العظمی شبیری زنجانی: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ كُلِّهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا بَأْسَ بِأَنْ‏ يَنْظُرَ إِلَى‏ وَجْهِهَا وَ مَعَاصِمِهَا إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا. (الكافي؛ ج‏۵؛ ص۳۶۵؛ ح۲؛ بَابُ النَّظَرِ لِمَنْ أَرَادَ التَّزْوِيج‏) ● با وجود اینکه لا بأس در روایت ظاهر در این است که شروع روایت از ناحیه امام علیه السلام است ولکن چون «وجهها و معاصمها (1)» با اسم ظاهر تعبیر نشده است و با ضمیر تعبیر شده است، اضمار مویّد قویی است که مرجع ضمیر قبلاً ذکر شده است و این روایت تقطیع شده است. ● بنابر این ممکن است قبلاً در این روایت راجع به مرأة و نگاه کردن به دست و وجه زن سوالی شده باشد، و عبارت حضرت که می فرمایند: « لَا بَأْسَ بِأَنْ‏ يَنْظُرَ ...» در جواب سوال باشد که در این صورت استفاده محدودیت از این روایت مشکل خواهد بود و این که حضرت صورت و معاصم را فقط ذکر کرده اند به این دلیل است که در سوال سائل فقط این دو عنوان بوده است، در نتیجه روایات دیگر با این روایت متعارض نخواهد بود. ——————————————— 1. معاصم: جایی از دست، که دستبند روی آن قرار میگیرد. 📚کتاب نکاح (تقریرات درس حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی)؛ ج۱؛ ص۱۲۹ @madras_emb
قال الامام المجتبی علیه السلام: مَنْ أکْثَرَ مُجالِسَة الْعُلَماءِ أطْلَقَ عِقالَ لِسانِهِ، وَ فَتَقَ مَراتِقَ ذِهْنِهِ، وَ سَرَّ ما وَجَدَ مِنَ الزِّیادَةِ فی نَفْسِهِ، وَکانَتْ لَهُ وَلایَةٌ لِما یَعْلَمُ، وَ إفادَةٌ لِما تَعَلَّمَ. ❇️ جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» امشب (۱۲ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار می‌شود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵ 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 طهارت مخالفین قبل و بعد از ظهور ❖ مرحوم علّامه مجلسی (رحمة الله‌ علیه): آنچه از أخبار ظاهر ميشود آن است كه غير مُستضعفين (۱) از مخالفان، در احكام آخرت حكم كفّار دارند و از جهنّم بيرون نمى آيند (و مخلّد خواهند بود) و در دنيا نيز حكم كفّار دارند، اما چون خدا ميدانست كه دولت باطل بر دولت حق پيش از ظهور قائم(علیه‌السلام) غالب خواهد آمد و شيعيان را معاشرت و مواصلت و معامله با مخالفان ضرور خواهد شد در اين دولتهاى باطل،اكثر أحكام اسلام را بر ايشان جارى گردانيد كه جان و مال ايشان محفوظ بوده باشد و حكم به طهارت ايشان بكنند و ذبيحه ايشان را حلال دانند و دختران از ايشان بخواهند و ميراث به ايشان بدهند و از ايشان بگيرند و ساير احكام اسلام را بر ايشان جارى كنند تا بر شيعيان كار تنگ نشود در دولت ايشان، و چون حضرت ظاهر شود حكم بُت پرستان را بر ايشان جارى كند و در همه احكام، مثل كفار باشند. چنانکه شیخ مفید و شیخ شهید ثانی به این تصریح کرده‌اند، و به این وجه جمع میان همه احادیث می‌شود. ---------------------------- ۱. مستضعف آنست که به اعتبار ضعف عقل، تمییز میان حق و باطل نتواند کرد یا آنکه دلیل حقّیت مذهب _با عدم تقصیر _ بر او تمام نشده باشد. (حیوة القلوب؛ ج۳؛ ص۲۸) 📚حقّ الیقین؛ ص۸۳۲ @madras_emb
🚩 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ 📿 توسل به انوار مقدّسه حضرات معصومین "علیهم‌السلام" 📆 شنبه‌ها ؛ ساعت ۱۰:۵۰ 📍مدرس یک (حسنیّه حضرت ام‌الائمه علیهاالسلام) 🌹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ.
❖ تجسس در وسایل و اطلاعات فرزند تجسس والدین در وسایل و اطلاعات شخصی فرزند (مانند موبایل) در صورتی مجاز است که علم به وقوع حرام داشته باشند یا خوف آن برود که از وی گناه بسیار مهمی سربزند و جلوگیری یا کاستن گناه بدون تجسس امکان پذیر نباشد. همچنین به میزانی که عرفاً وظیفه تربیتی، متوقف بر این تفحص باشد مجاز هستند. 📚احکام کاربردی؛ ص۹۰ @madras_emb
230122_0013.mp3
11.66M
🚩 روضه حضرت علی اصغر "علیه‌السلام" 🎙حاج علی اصغر 📆 شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb