eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
📿خواجه را بيش از پيش بيدارى بايد كه وقتى چندان نمانده است! 🔮چه اگر به مثل صد سال زندگى كند نسبت به ابد، يكآن بلكه كمتر از آن است، بلكه نسبت خطا است. ✅ نسبت، بین دو چيز متجانس است و اين دنيا است و آن عقبى؛ اين كجا و آن كجا! 📿بايد بيشتر به فكر بنشيند و به نماز برخيزد. دنيا را به اهل دنيا واگذارد و نصيب خود را فراموش نكند. خداى تعالىفرمود: «و لا تنس نصيبك من الدنيا» 📿نصيب اين سرا، زاد و آن سرا، گرفتن است. 📿هر چه بود بر خواجه بگذشت و گذشته‌هايش نگذشت كه هم اكنون يوم الجمع خود است. https://eitaa.com/madresehbagherain
💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺 #مراتب_تجلی_حق قسمت بیست و هفتم 🔹رسالت زن كه همانا ارائه جلال الهي در كسوت جمال دلپذير رأفت و عاطفه است؛ 🔹چنانكه رسالت مرد، همانا ارائه جمال دلجو در جامه جلال خردمندي است، 💠گرچه جلال و جمال از سنخ مفهوم‌اند نه ماهيت و تحديد ماهوي آنها ميسور نيست؛ 💠ولي همان‌طوري كه جمال ظاهر با حواس ظاهر درك مي‌شود، جمال باطن نيز با حواس باطن ادراك خواهد شد. #آيت_الله_جوادی_آملی #زن_در_آينه_جلال_و_جمال https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰بدبختی زن‌ها، بی‌سوادی آن‌ها است.🔰 🔵 مقصود از «سواد»، فنون امروزه که مشکل دیگری برای آنان به وجود آورده نیست بلکه علم و دانش انسان شناسی و فضایل اخلاقی و تهییج و تحرک است که انسان ساز باشد و فرهنگ استعمار زده آنان را عوض نماید و با وظیفه شخصی و اجتماعی و بندگی خدا آنان را آشنا کند؛ 🔸زیرا علم، وجود است و کسی که به سعه وجود دست یابد، حتما اوصاف و اخلاق نامطلوبش عوض خواهد شد و اگر چه وجود بزرگان و دانشمندان و محققان ـ مد ظله العالی ـ نوربخش جامعه مسلمانان جهان اند. ✔️ ولی معیار ارزش فضیلت زن‌ها باید از خود آنان باشد. باید: 🔹عالم و فاضل و مجتهد و محقق از خود آنان تربیت شود تا محرک نفسشان واقع گردد. 🔸و بانوان عالمه و مهذبه و با تقوا از جماعت نسوان به وجود آیند. 🔹و به دیگران بپردازند و اوصاف و وظیفه آنان را کنترل نمایند. 🔸و کلاس‌ها و مدارس و انجمن‌های علمی و دینی از خود آنان تشکیل گردد؛ اگر چه تحت نظر علما و دانشمندان مرد اداره شود. (شاگرد بانو مجتهده امین) https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! این و آن گویند بهای یک گرده نان پنج قران است. حسنِ بی بها گوید هرگز آن به بها در نمی آید! در ازای هر لقمه و جرعه از ازل تا ابد شکرت! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
قسمت دوازدهم 🔰در قسمت قبل تفسیر قرآن کریم را از دین شروع کردیم که دین اسلام که یک سلسله عقاید و اخلاق و مقررات ثابت دارد، چگونه می تواند به احتیاجات گوناگون انسان در هر عصری پاسخ دهد؟ ⁉️واقعا می‌شود باور کرد اسلام بتواند با این امور ثابت، جهان بشریت را با این همه ترقیات و پیشرفت های حیرت انگیز اداره کند؟ ✅ پاسخ اجمالی قرآن کریم را در قسمت قبل دانستیم. ✅ اینک به پاسخ تفصیلی این پرسش مبتلا به خواهیم پرداخت: مقدمه اول: ملاک پیدایش مقررات اجتماعی چیست؟ 1.انسان به دلیل احتیاجات حیاتی و عدم رفع همه آن‌ها به تنهایی، ناچار زندگی اجتماعی را انتخاب می‌کند و طبعا مدنی و اجتماعی بار می‌آید. 2.جامعه وقتی می‌تواند احتیاجات حیاتی افراد را واقعا رفع کند که یک سلسله قوانین و مقررات مناسب آن احتیاجات به وجود آید و در میان افراد حکومت کند. بنابراین: ⏸ نتیجه مستقیم تشکیل اجتماع، عامل اصلی و اولین پیدایش مقررات اجتماعی، و به موقع اجرا شدن آنها، همان حیاتی افراد است. پس بدیهی است که: ⏸ اجتماعی که به طور دسته جمعی به رفع هیچ گونه احتیاجی نپردازد؛ یعنی در آن کارهای هر فرد هیچ ارتباطی با کارهای افراد دیگر نداشته باشد را نمی‌توان اجتماع نامید. ⏸ همچنین قوانین و مقرراتی که پیدایش یا اجرای آن.ها تاثیری در رفع احتیاجات اجتماعی مردم و خوشبختی و سعادت آن‌ها نداشته باشد، قوانین و مقررات واقعی یعنی تامین کننده لوازم زندگی و حقوق مردم نخواهد بود. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰ادبیات ولایت پذیری🔰 🍃🌸«ولایت پذیری»، سوره‌ای دارد به نام «مائده» که من اسمش را می‌گذارم سوره ولایت پذیری. 🍃🌸در سوره مائده، صحبت «بلغ ما انزل الیک» و «الیوم اکملت لکم دینکم» و... است. ابتدای سوره نیز، بحث عهد و میثاق است که اگر به آن عمل نکنید، گرفتار می‌شوید. ♦️با این توضیحات، این سوره، سوره امیر المومنین علیه السلام است.♦️ این سوره: 🔸هم قبل الغدیر (بلغ ما انزل الیک) 🔸و هم حین الغدیر (الیوم اکلمت لکم) 🔸و هم بعد الغدیر (اوفوا بالعقود) را شامل می‌شود. https://eitaa.com/madresehbagherain
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✨عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ ع فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ: ✨«يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ.» ✨ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل می‌کند که فرمود پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در حجه‌الوداع فرمود: ✨«ای مردم! به خدا سوگند هیچ چیزی نیست که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند مگر اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچ چیزی شما را به جهنم نزدیک و از بهشت، دور نمی‌کند مگر اینکه من شما را از آن نهی کردم.» (اصول کافی، ج 2، ص 74) https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰تحلیل هستی شناسی برآمده از هستی شناسی قدسی🔰 ❓چطور می‌شود از دل شریعت، محتوای هستی شناسانه به دست آورد؟ ⚫️برخی می‌گویند شریعت فقط بیان گزاره‌ای و توصیفی داشته‌است و خداوند متعال فقط «این‌گونه‌بودن حقیقت» را مطرح کرده است؛ اما ما از آن استدلالی نیافتیم. 🔻در صورتی که با دقت در توصیفات قرآنی، می‌توان به حد وسط‌های بسیاری رسید که در توصیفات قرآنی خوابیده است. 🔹مثلا ملکیت حضرت حق به راحتی از قرآن قابل استفاده است. «له ما فی السموات و ما فی الارض»، معنای برجسته و به چشم آمده قرآنی است. به راحتی می‌توان از تعبیر «له» برای ملکیت حضرت حق، استدلال در آورد. ☑️اگر اهلش باشید، به راحتی می‌توانید از دل این آیه، استدلال در بیاورید. این شیوه بسیار خوب، مشابه کاری است که عارف با شهودش می‌کند؛ 🔹عارف حقیقتی را شهود می‌کند البته نه به عنوان حد وسط، می‌بیند که می‌توان آن را حد وسط‌قرار داد؛ به عبارت دیگر حقیقت را دیده، از آن راحت به عنوان حد وسط استفاده می‌کند. 🔴مگر فیلسوف چگونه استدلال را به دست می‌آورد؟ 🔹تامل در شی می‌کند که ما از حیث ظاهر، می‌گوییم از استدلال به حقیقت پی‌برد یا مقدماتی را کنار هم قرار داد تا به نتیجه رسید. 🔹اما در واقع، کار فیلسوف این است که به معلومش تقرب ایجاد می‌کند تا حدی که حقیقت آن شی را بیابد. 🔹یعنی کار فیلسوف، تقرب است که از آن، این گونه تعبیر می‌کنیم: «تصور صحیح یک مطلب، به نتیجه می‌رساند.» ✅صدرا نیز می‌گوید تقرب مفهومی، حقیقتا مفهومی نیست، بلکه یک نوع تقرب وجودی ضعیف است. تقرب وجودی یعنی به متن واقع رسیدن، به همین دلیل، به سادگی قابل استدلال است. 🔹حجت خدا که همه چیز را به شهود دید، راحت استدلال می‌کند. چون می‌داند چه خبر است و حتی می‌گوید این امر، باعث این مسأله شد. توضیح نبوت در کلام امام صادق علیه‌السلام را ببینید. گویا حکمت خدا را خوب پیگیری کرده و راحت آورده و استفاده نموده است. ✅✅قرآن وقتی حقیقتی را می‌گوید اگر خوب به حقیقت تقرب پیدا کنید، خود، حد وسط است. ♦️🔸هزار و یک دلیل برای وحدت شخصیه در قرآن آمده، اگر اهلش بشویم، می‌فهمیم.🔸♦️ شیوه قرآن، شیوه ایجازی است. قرار نیست فقط فیلسوف، زبان قرآن را بفهمد. قرار است اهل فطرت هم می‌شنود، همراهی کند، مومن هم می‌شنود، همراهی کند. ✔️ولی به گونه‌ای است که فیلسوف وقتی بخواهد، بتواند از آن استدلال کند. https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! این حرف‌ها را چه کسی به من یاد می‌دهد و از کجا نازل می‌شود؟ #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات #اسرار_نماز قسمت بیست و هشتم 🔰محافظت قلب از تصرفات شیطان🔰 🔻دو مورد دیگر از تصرفات شیطان: در قسمت قبل به دو مورد از تصرفات شیطان اشاره شد، در این قسمت دو مورد دیگر نیز مطرح می‌گردد: 3⃣ و همين‌طور در طلاب علوم نقلي شرعي، اشخاصى را ديديم كه 🔸علم در آنها تأثير #سوء بخشيده 🔸و بر مفاسد اخلاقى آنها افزوده 🔸و علم كه موجب فلاح و رستگارى آنها بايد باشد، باعث هلاكت آنها شده و آنها را به جهل و ممارات و استطاله و ختل كشانده است. 4⃣ و همين‌طور در بين اهل عبادت و مناسك و مواظبين به آداب و سنت‌ها، كسانى هستند كه عبادت و نسك، كه سرمايه اصلاح احوال و نفس است، 🔹قلب آنها را كدر و ظلمانى نموده 🔹و آنها را به عجب و خودبينى و كبر و تدلّل و تغمّز و سوء خلق و سوء ظنّ به بندگان خدا وادار نموده. ✅ و اين مشکلات نيز از عدم مواظبت بر اين معجون‌های الهي است. 📛البته معجونى كه با دست ديو پليد و تصرّف نفس سركش فراهم آمد، جز خلق شيطانى از آن زاييده نشود و چون قلب در هر حال از آنها تغذىه می‌نمايد و آنها، صورت باطني نفس می‌شوند. ❌پس بعد از مدتی مداومت، انسان يكى از وليدهاى شيطان می‌شود كه با دست تربيت و در تحت تصرّف او رشد نموده است. ⚫️وقتی چشم مُلكى بسته شود و چشم ملكوتى باز گردد، خود را یک شیطان می‌بيند و در آن حال جز خسران نتيجه‌اى نمی‌برد و حسرت‌ها و افسوس‌ها به حالش سودى ندارد. #حضرت_امام_خمینی_ره #آداب_الصلاة https://eitaa.com/madresehbagherain
قسمت بیست و هفتم 🇮🇷هدف دشمنان ملّت ایران این است که نگذارند این کشور و این ملّت به جایگاه شایسته‌ی خودش، آن جایگاه تمدّنی، برسد؛ چون‌ احساس کرده‌اند که این حرکت در کشور آغاز شده است. 🇮🇷تحریم‌ها به‌خاطر این است. 🇮🇷بله، بنده هم عقیده‌ام این است که هدف تحریم‌ها ❌مسئله‌ هسته‌ای فقط نیست، ❌مسئله‌ی حقوق بشر هم نیست، ❌مسئله‌ی تروریسم هم نیست. 💠گفتند چرا فلانی برای روضه‌ی علی‌اصغر که روضه‌خوان خواند، گریه نکرد؟ گفت آن بنده خدا خودش صد علی‌اصغر سر بریده؛ این برای روضه‌ی علی‌اصغر گریه میکند؟ ✖️این‌ها خودشان تروریست‌ پرورند. ✖️ این‌ها خودشان ضدّ حقوق بشرند. ‼️این‌ها دنبال این هستند که برای حقوق بشر به یک کشوری فشار بیاورند؟ مسئله این نیست. 🇮🇷مسئله یک محاسبه‌ی بسیار بالاتر و فراتر از این حرف‌ها است؛ یعنی یک ملّتی، یک حرکتی، یک هویّتی به‌وجود آمده است مبتنی بر منابعی و مبادی‌ای، درست نقطه‌ی مقابل مبادی نظام استکبار و نظام ظلم و انظلام؛ نمی‌خواهند این حرکت، به جایی برسد. 🔸ما در یک‌چنین موقعیّتی هستیم؛ 🔸ما در یک‌چنین جایگاهی هستیم. 🇮🇷باید حرکت بکنیم. 🇮🇷باید تلاش کنیم. ✅تحریم‌ها هم البتّه زحمت‌هایی ایجاد می‌کند امّا می‌تواند مانع پیشرفت نشود؛ 🇮🇷باید از ظرفیّت‌هایمان استفاده کنیم. و شما اساتید در این زمینه نقش دارید؛ و وزارت علوم و وزارتهای مربوط به مسئله‌ی دانش، نقشهای اساسی و مهمّی دارند؛ 🇮🇷این نقش‌ها را قدر بدانید و دنبال کنید و ان‌شاءالله از خدای متعال هم کمک بخواهید. این آیه‌ی شریفه را هم که دوستان خواندند -اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم-(۷) این وعده‌ی بی‌تخلّف الهی است.۱۳۹۴/۰۴/۱۳ https://eitaa.com/madresehbagherain