eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
91 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حس حضور ▪️نکته سلوکی که باید از ایام محرم استفاده کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السلام است؛ ▪️خودمان را در محضر حسین بن علی علیه السلام ببینیم و نسبت به او اظهار محبت کنیم. ▪️احساس حضور حتی اگر به مرتبه شهود نرسیده باشد، با یک سلام به حسین علیه السلام هم اتفاق می‌افتد. این حال و حس کارساز است و انسان را از ولای اباعبدالله علیه السلام بهره مند می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 استفاده از فرصت محرم ▪️باید بهترین استفاده را از این محرم‌ها کرد. ❕نکند محرمی بیاید و برود ما حتی یک بار یک ارتباط مستقیم با اباعبدالله علیه السلام برقرار نکنیم. ❕نکند محرمی بیاید و برود، ثمره ما ثمره حقیقی نباشد. ▪️آنی که شرف ماست. ▪️آنی که حیات ماست. ▪️آنی که عزت ماست. ▪️آنی که نورانیت ماست. ⬅️ همین محرم‌هاست و این ها را باید به درستی استفاده کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدم یک غذای مردگی دارد و یک غذای زندگی. البته غذای مردگی بعد از این که جان آمد و آدم پیدا شد، زنده می شود. ✅ ما باید این مغز و جان و غایت را پیدا کنیم اگر آن غایت آمد همه مقدمات زنده می شود. لذا غایت است که به همه چیز رنگ می دهد. ✅ اگر غایت شریف بود آن مقدمات هم شریف و نورانی می شوند و آن نور به این تاریکی ها می تابد ⬅️ و لذا همه ادارکات و دریافت های انسان از ابتدا، حقیقت و بهشت می شود و اگر آن نور نیامد همه این ادراکات وزر و عذاب می شود. ⬅️ تا مادامی که آن توحید احدی صمدی نیامده و تا مادامی که آدم اسم الله رحیم نشد انسان غذای مرده می خورد و غذای مرده وزر است و وزر بار می کند «يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ»(انعام/۳۱) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دویست و دوم🔰 🔹علامه طباطبایی ذیلِ آیۀ: 🔅"هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن"، ⬅️اوّل معنایی آوردند که عموم هم بتوانند همراهی کنند. ⬅️یک معنا هم فرمودند «یحتمل؛ احتمال دارد» ☑️ معنای دوّمی که در قالب احتمال فرمودند بسیار عالی است. خودشان هم می دانند معنای اصلی آیه، همین است ولی خواستند سخت نگیرند. خودشان در قسمت های دیگر المیزان توضیح داده اند. طبق معنای دوم: فقط خدا مانده است که ⬅️هم اوّل است هم آخر، ⬅️هم ظاهر است هم باطن. فقط او مانده؛ ❓فقط او مانده یعنی چه؟ ☑️از بس شدّت ظهور دارد، دیگران اصلاً پیدا نیستند. ایشان دارد اینجوری معنا می کند مسأله فنایِ اشیاء را. در روایتِ امام صادق در روز قیامت که حالِ فنایی روی می دهد، آمده است: وقتی خداوند می گوید: 🔅"لمَن الملک الیوم لله الواحد القهار"، امام صادق می فرماید: خدا خودش می گوید "لمن الملک الیوم"، ❓چه کسی است که این مُلک و پادشاهی از آنِ اوست امروز؟ و بعد خودش جواب می دهد "لله الواحد القهّار" ❌یعنی دیگری وجود ندارد. 📚جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️ قسمت دوم در قسمت قبل این آیه بیان شد⬇️ ✨ «و اسئل من أرسلنا من قبلك من رسلنا...؛ اى پيامبر از پيامبران پيشين بپرس.» (طبق این آیه) آرى صاحب نفس مكتفى با اين كه در عالم شهادت است، وارد در عالم غيب مى‌شود و از پيامبران پيشين مى‌پرسد. ❌نيازى به تقدير مضاف نيست كه مثلا گفته شود: «أى و اسئل أمم من ارسلنا من قبلك و علمائهم» و نيز راز اينگونه روايت را فهم كن كه راوى از معصوم مى‌پرسد: ❓آيا انسان كه از اين سرا رخت بربسته است، دوباره مى‌تواند كسان خود را در اين نشأت ديدار كند؟ در پاسخ فرمود: آرى . ❓پرسيد تا چه اندازه؟ در روايتى فرمود: 🔸 على قدر منزلته و در ديگرى: 🔸 على قدر عمله و در سومى: 🔸 على قدر فضائلهم از اين القاء سبوحى به حقيقت و واقع يك معنى رجعت هم رسيده‌اى... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️قسمت ششم: میان‌بر سلوک کار علمی، میان‌بر فضای سلوک است؛ به چند دلیل: 🔸 شما حقیقت را همان‌گونه که هست می‌یابید و با نقشه راه، دست به کار سلوک می‌شوید. 🔸 موقع ذکرگفتن، چشم و گوش‌تان باز است. 🔸 اگر شبهاتی پیش بیاید، دستِ سالک باز است و می‌داند چه خبر است. به همین دلیل معمولاً کسی که: ✔️کار علمی اساسی کرده باشد. ✔️و مرتکب گناه هم نشده باشد. ⬅️ شیطان به لحاظ علمی در او رخنه و نفوذ نمی‌کند. ❗️ تنها به لحاظ نفسانی در او نفوذ می‌کند. ⚠️ اما اگر کسی کار علمی نکرده باشد، شیطان به لحاظ علمی هم در او رخنه و رهزنی می‌کند. 🗂 جلسه۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید سلسله مباحث تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین، از سلسله نشست‌های علمی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام تقدیم می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت اول: فایده فلسفه ❓چرا به دنبال حکمت و فلسفه می‌رویم؟ ❓ارتباط فلسفه با دنیای واقعی چیست؟ ✅ بزرگانمان می‌گویند فلسفه امتداد دارد و باید به دنبال امتداد آن بود. ⁉️اما این امتداد را کجا می توان جستجو کرد؟ ✔️یک پاسخ این است که فلسفه، یک نظام فکری است و می تواند مقدمه‌ای برای فلسفه های مضاف(مانند فلسفه علم، فلسفه ذهن، فلسفه هنر و ...) باشد. 🎙 استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت دوم: ارتباط فلسفه با سبک زندگی ❓فلسفه در سبک زندگی ما چه تاثیری دارد؟ 🔹فلسفه علاوه بر تاثیر بر فلسفه‌های مضاف، در متن زندگی به صورت عینی اثرگذار است. ✔️مثلا سبک زندگی غربی فقط به ظواهری که ما از آن می‌بینیم نیست؛ بلکه ریشه در اندیشه‌های بنیادین فلسفی آنها نظیر تکثرگرایی، سوبژکتیویسم و... دارد. 🔴 در پست‌های آینده به بررسی تاثیر این اندیشه‌ها بر فهم و عمل، با محوریت سبک زندگی غربی می‌پردازیم. 🎙 استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ لقاء الله آخر آدم است.مگه قبلا لقاء الله نداشتیم؟ چرا داشتیم اما فقط شانی از شئون لقاء خداوند را داشتیم و بعد از این که همه را نمود دیدیم و همه عالم حکایت شد و همه را «رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ» دیدیم به کل لقاء الله می رسیم. ✅ این دارایی آدمی است و بقیه دارایی ها ، دارایی انسانی و بشری است ⬅️ و انسان باید کوشش کند که این دارایی آدمی را با عبادت به دست آورد، آن هم عبادتی که پیامبر اکرم آورده است نه این که از خودمان عبادتی دربیاوریم. 🔆 این عبادات تمرین است. با این عبادات تمرین می کنیم تا عبد بشویم تا به لقاء الله برسیم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دویست و سوم🔰 🔹 سرنوشت عارفان را که می‌خوانیم، می‌بینیم خیلی اوج می گیرند. ❗️ با خود می گوییم ما که با این‌ها خیلی فاصله داریم! این راه کجا و ما کجا! ما گویا یک میلیونیومش هم نتوانستیم انجام دهیم! چقدر عمرم رفته! ❌ مطالبی که گفتیم را نخواندیم که ناامید بشویم. اگر این است، لزومی ندارد آدم بخواند. این ها را خواندیم که ⬅️بدانیم چقدر راه هست ⬅️و چقدر کار داریم ⬅️و چقدر باید آدم زحمت بکشد! ☑️بصیرت پیدا بکند، شروع به کار بشود، دست به کار بشود. ❌پس یأس اصلا معنا ندارد. ☑️ این ها باید نشاط آور و حرکت آفرین باشد. ❌نباید مانعِ حرکت بشود؛ گاهی آدم می گوید: رها کنیم دیگر! هیچی نمی‌شود! اینجوری نیست. به ما گفتند هر خیری را که به رسول الله دادند، خدایا! به ما هم بده. ❓در همین دعای عید فطر چه می‌گوییم؟ هر خیری را که رسول الله و اهل بیت را در آن داخل کردی، "أدخلتَ فیه محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم"، من را هم داخل کن. ❗️این "هر خیر"، خیلی حرف سنگینی است. در همین دعای کمیل به ما گفتند: که مرا از خصّیصینِ خودت قرار بده. "أخصِّهم زُلفةً لدیک" ☑️اینجور صحبت ها یعنی اوجی وجود دارد. ما را هم تشویق می کند. ✅ما باید آهسته آهسته یاد بگیریم. 🗂 جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زوج حقیقی در قیامت نیز می‌شود با هم بود، ولی با هم بودن شرطی دارد و آن هم، زوج حقیقی شدن در دنیاست. ▪️زوج حقیقی شدن از راه ایمان میسور است. ▪️ کسانی که در دنیا روابطشان بر اساس ایمان باشد، زوج حقیقی شده و در قیامت نیز می توانند با هم باشند. ▪️ اما همه نسبت‌های ظاهری دنیایی، در آنجا برچیده می‌شود. 🗂 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️قسمت سوم رسول خاتم صلى الله عليه و آله فرمود: ✨ «العلم امام العمل و العمل و تابعه» علم، امام عمل است؛ زيرا كه: 🔹كارى بى‌راهنمائى و پيشوائى دانش صورت نمى‌گيرد. 🔹و سعادت حقيقى انسان بدون نور علم وقوع نمى يابد. 🔹 و مدينه فاضله انسانى جز با علمِ بايسته و عملِ شايسته، شكل نمى‌پذيرد. ⚫️به قول حكيم سنائى غزنوى: 🌱علم نر آمد و عمل ماده 🌱دين و دنيا بدين دو آماده https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت هفتم: علم مانع ورود شیطان 🔹 اگر علم باشد، شیطان از راه علم در انسان، نفوذ نمی‌کند. ❗️ از راهِ ❌ امور نفسانی ❌ و عمل انسانی، نفوذ می‌کند. 🔹 کار علمی، نقشۀ راه سلوک است و موانع را برطرف می‌کند؛ ⚠️ اما ❗️ اگر نفسانیاتِ انسان زیاد باشد، عِلم را هر قدر هم که زیاد باشد، بر می‌دارد. ✔️ در روایات آمده است، علم دعوت به عمل می‌کند. اگر به آن عمل نکردی، از تو جدا می‌شود. 🗂 جلسه۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اصالت و استقلال زن ▪️ قسمت اول 🔸انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراواني براي تكامل در اختيار خود دارد، و هرگز خودش ابزاري براي كالاهاي دنيا و متاع زودگذر آن نخواهد بود. 🔺چه اين كه وظايفي كه براي انسان ها تعيين شده هرگز او را به صورت ماشين كار و ابزار رفع نياز در نمي آورد و در اين جهت هيچ امتيازي بين زن و مرد نيست تا گفته شود: 💫نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقي مي شود مثلاً هميشه مي گويند: زنِ نمونه يك همسر خوب، يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. ✖️البته اين گونه تعبيرها براي مرد نيز وجود دارد. ❗️ و هرگز منظور از اين تعابير حذف استقلال هويتِ انساني زن يا مرد نبوده ❌و مقصود آن نيست كه زن چون همزه وصل است كه بين مردها سقوط كند. ❌يا ابزار خانواده يا جامعه گردد تا ديگران به كمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند. ✅ چون انسان متكامل، داراي شؤون گوناگون است و نشانه كمال او در چهره وظايف محوّله ظهور يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. 💥نشانه مسؤوليت متقابل زن و شوهر در حريم خانوادگي را مي توان از بيان رسول اكرم صلي الله عليه وآله استنباط كرد كه آن حضرت چنين فرمود: « مرد مسؤول تأمين نياز و نگهداري اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداري مال شوهر مي باشد و هر مسؤولي در قبال مسؤوليتي كه استقلالِ ذاتي محروم باشد.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید سلسله مباحث تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین، از سلسله نشست‌های علمی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام تقدیم می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی 🔹اولین اندیشه‌ای که تاثیر بسزایی در سبک زندگی غربی دارد، سوبژکتیویسم یا اصالت سوژه است. ریشه این اندیشه را باید در دکارت جستجو کرد. 🔸او برای مقابله با شکاکیت فراگیر عصر خود، به دنبال امر یقینی غیر قابل انکار بود. 🔹 وی به مطلق شک (مطلق اندیشه) رسید و معتقد شد تنها چیزی که نمی‌تواند در آن شک کند، اصل اندیشه و تفکر به معنای عام است. 🔸 جمله معروف او بر این اساس، «من می‌اندیشم پس هستم»، است. این گزاره، در فلسفه او، گزاره پایه قرار گرفت. 🔹 ملاک یقینی بودن این گزاره، از نظر دکارت، وضوح و تمایز بود به همین دلیل، ملاک یقینی بودن تمام گزاره‌ها را وضوح و تمایز برای «من» دانست. وی سایر اجزای جهان را نیز بر همین مدار، اثبات کرد. 🎙 استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59abع
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی 🔸به این ترتیب دکارت در مقابله با شک، طرحی را ارائه کرد که در بادی امر، مطلوب به نظر می‌رسید اما پیامدهای سویی به دنبال داشت؛ از جمله اینکه: ❗️واقعی بودن یا نبودن اشیا، وابسته به یقین «من» است. گویا «من» تعیین می‌کنم چه چیزی واقعی باشد یا نباشد. 🔹اصالت سوبژه به اين معناست كه اگر قبل از دكارت، صرف‌نظر از يقينِ من، اشيای عالم، موجودیت داشتند و من هم شی‌ای در كنار آنها بودم، اکنون، منْ اصالت بخش و واقعيت بخشِ تمامی اشيای ديگر حتی خدا هستم. خدا هم چون به يقين من درآید، می‌تواند واقعی باشد. 🔺اين تفكر دكارت، در کانت به اوج خود رسيد. وی معتقد شد به جای اينكه ذهن را تابع عين بدانيم، این عین است که تابع ذهن است. 🔚 نتیجه این دیدگاه، اصالت یافتن «من» یا فاعل شناسا (یا سوبژه) شد و اشیاء دیگر، دائرمدار و تابع یقین سوبژه. 📍بنابراین، سوبژه هست که اشیاء را واقعی یا غیر واقعی تعیین می‌کند. 🖇 این اندیشه، متوقف به ساحتِ بنیادین معرفت‌شناسی نشد و در جهات مختلف ادامه پیدا کرد. 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab