eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
#الهی_نامه الهی! حسن تویی! و حسن، حسن نماست! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰راهکار تقویت اراده🔰 1⃣ گاهی ممکن است یک خانم به اقتضای شئونات زندگی و خانواده با وجود علاقه به فهم عمیق دین، عزمش کم شود اما با برنامه‌ریزی می‌تواند مدیریت کند. ✅ در برنامه‌ریزی باید واقعیت زندگی را مد نظر قرار داد و برنامه را به گونه‌ای تنظیم کرد که در حد توان و شدنی باشد. اگر برنامه متناسب نباشد و توان انجامش نباشد، انسان را دچار فشار روحی می‌کند. برنامه باید بر اساس واقعیت‌ها باشد. مثلا اگر خانمی فقط هفته‌ای دو فایل صوتی گوش دهد، بسیار تاثیرگذار است و عملا دائم با این مباحث در ارتباط است. ✅ پس برای تدوام برنامه علمی ⬅️ برنامه درستی داشته باشید. 2⃣ هم چنین معامله و تعامل سلوکی داشته باشید؛ یعنی آن چه که تحصیل می‌کنید، سر سفره تعامل با خدا بیاورید. ✅ داشتن برنامه‌ و معامله‌ سلوکی در زندگی، از هر جهت سود است؛برنامه‌ای هرچند کوتاه اما مستمر، حتی هفته‌ای یک جلسه، بسیار راه‌گشا است. مثلا با جان و دل به فرزند خدمت کردن؛ همه مادران به طور غریزی محبت به فرزند دارند و به همین دلیل به او خدمت می‌کنند، اما اگر مادری نیت کند و بگوید خدایا چون تو دوست داری به فرزندم خدمت می‌کنم، کار همان کار است اما آثار بسیار شریفی دارد. بحث‌هایی که در زمینه عمل ( در درس عرفان در وادی عمل) بیان گردید، سرمایه است. مادر _ که زمینه برایش فراهم است و همیشه با جان و دل، کار می‌کند._ اگر یاد بگیرد هرچه بتواند خالص‌تر کار کند، ⬅️ همه کارهایش تعامل با خدا شود و بگوید خدایا به خاطر تو این کار را انجام می‌دهم. ⬅️ این تعامل سلوکی، بسیار موثر و پیش‌برنده است. ✔️ لازمه‌ داشتن چنین تعاملی، شنیدن صحبت‌های عالی است، بحثهای عرفان در وادی عمل را گوش کنید و در زندگی خودتان بیاورید. مساله این است که ما هم باید بشنویم و هم در زندگیمان بیاید. باید یاد بگیریم که حرف بشنویم و در زندگی بیاوریم. بعضی از نکات فقط دو کلمه است اما ⬅️ «عمر انسان آباد می‌شود.» ✅هفته‌ای یک بار، مباحث سلوکی را بشنوید. توجه داشته باشید که: 🔻همیشه کار سلوکی باید همراه عقل باشد.🔻 اساسا در شریعت، سلوکی که با عقل و شریعت همراه نباشد، سودی ندارد و سلوکِ همراه با شریعت، ارزشمند است. 🔺سلوک باید با واقعیات زندگی و تمام شئون آن تناسب داشته باشد.🔺 https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک 6⃣ تا بيننده و گيرنده نشدى، انسان نيستی! 7⃣انسان كارخانه و دستگاهى است كه هم از عوالم ملك عكس بردارى مى‌كند و هم از ملكوت؛ اولى را بالا مى‌برد و دومى را تنزل مى دهد؛ بى تجافى و همه را در گنجينه سرش و عيبه غيبش درج مى كند. درست بنگر تا به حقيقت كريمه « لاكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم» برسى! 8⃣ بينشم از «تن» نيست كه ديگر جانوران و رستنى‌ها و هرچه را آخشيج است در آن انبازند؛ از روانى است كه از آنِ «من» است؛ پس نه تن جاى روان است و نه روان، جاى تن و گرنه در اندازه او بودى و دانستى كه نيست: «تن بر خاك است و روان بر فراز خاك.» ⬅️ اين سخن كوتاه، در نزد دانا، بسيار بلند است. #علامه_حسن_زاده #نامه_ها_و_برنامه_ها https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! اگر مُذنب نباشد غفّار کیست! و اگر قبیح نباشد ستّار کیست! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#مراتب_تجلی_حق قسمت بیست و پنجم 🌿منشأ گرايش مرد به زن و آرميدن مرد در سايه انس به زن همانا #مودت و #رحمتي است كه خداوند بين آنها قرار داده و اين مودت الهي و رحمت #خدايي غير از گرايش غريزي نر و ماده است كه در حيوان‌ها نیز موجود است، و در قرآن كريم از گرايش شهوي حيوان ها به عنوان آيه الهي ياد نشده و روي آن اصراري ديده نمی‌شود. #آیت_الله_جوادی_آملی #زن_در_آينه_جلال_و_جمال https://eitaa.com/madresehbagherain
❓سوال: 🔍جناب استاد از نگاه شما چه مقدار از فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را بخوانیم به فلسفه اشراف پیدا کنیم؟ لزوما باید فیلسوف شویم؟ 🖍پاسخ جناب استاد: 📍لزومی ندارد فیلسوف شوید، بلکه اگر فلسفه را بتوانید بفهمید، خوب است. به عبارت دیگر بعضی از پستوهای فلسفی را بدانید به این معنا که مبنای اندیشه مشرب‌های فلسفی را به دست آورید، هر چند که مبنا را بیان نکرده باشند. همین که بدانید مثلا این مکتب فلسفی، بر اساس این مبنا، چنین اندیشه‌ای دارد و این مبنا مقابل مبنای آن مکتب است، حتی اگر به مبانی تصریح نشده باشد، خوب است. اما لزومی نیست که محقق به معنای فیلسوف باشید. همین که اشراف داشته باشید، در حل متون و دیدگاه‌های فلسفی توانمند می‌شوید در غیر این صورت، فقط لب تر کردن است. 📍اگر می‌خواهید کار فلسفی جدی، مفید و عمیق داشته باشید، باید فلسفه را خوب بخوانید. در هر علمی، تمام مطالب، قابل استفاده نیست. ممکن است علاوه بر مطلب، حواشی بسیاری نیز وجود داشته باشد که چون ما تمام مباحث را می‌خوانیم، می‌توانیم تصمیم بگیریم کدام قسمت به بحث ما می‌خورد و کدام نمی‌خورد، به همین دلیل باید مباحث فلسفی را خوب بخوانید. به عنوان مثال بحث نفس که در اشارات می‌خوانید، در هستی شناسی کاربرد دارد. بحث معرفت شناسیِ برهان شفا، از مباحث بسیار کاربردی و قابل استفاده است و باید آن را جدی بگیرید. (پیاده سازی: خانم مدملی) https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! این بنده‌ات را از نیّت گناه حفظ کن! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
قسمت بیست و چهارم 🔰 فصل پنجم🔰 محافظت عبادت از تصرف شیطان 💠در قسمت قبل گفتیم که قلب و روح، غذایی دارند. هر يك از اين غذاها اگر 🔸از تصرّف شيطان خالص باشد 🔸و با دست ولايت مآبى رسول ختمى و ولىّ اللّه اعظم صلوات اللّه عليهما و آلهما فراهم آمده باشد، ⬅️ این روح و قلب: 🔹 از آن تغذّى می‌کند 🔹و به كمال لايق انسانيّت و معراج قرب إلى اللّه نائل می‌شود. ✔️ خلوص از تصرّف شيطان، كه مقدّمه اخلاص است، حقيقتا حاصل نمی شود مگر آن كه: 🔻سالك در سلوكش شود. 🔻و خودخواهى و خود پرستى را، كه منشأ تمام مفاسد و امّ الأمراض باطن است، زير پا نهد. 🔺و اين حقیقت، به تمام معنى در غير انسان كامل و به تبع او در خلّص أولياء عليهم السلام و ديگر اشخاص ميسور نيست. ادامه دارد... https://eitaa.com/madresehbagherain
♦️ روش های گوناگون اشراف به مباحث علمی♦️ در هر درسی باید به گونه‌ای ویژه، توانمند شد: ۱) در ریاضیات: ابتدا استاد توضیح کوتاهی می‌دهد، سپس دانش‌پژوه مطلبی ارائه می‌کند و در ادامه، استاد مطلب صحیح را می‌گوید. مثلاً در اصول اقلیدس صورت ها را می‌گوید، شکل‌ها را خودشان مطالعه و بیان می‌کنند. این روش سقراط است که می‌گفت: مادرم قابله بود و من قابلگی افکار را می‌کنم. ۲) در بسیاری از دروس باید آنچه می‌خوانید، گوش کنید، بنویسید و ترجمه و شرح کنید. اگر حرف مبهمی بود، تفصیل و شرح آن را در سایر کتاب‌ها بیابید. با مطالعه صفحه به صفحه، آشنایی بیشتری با کتابها و مقالات پیدا می‌کنید. ۳) گاهی ممکن است با مقاله‌ای برخورد کنید، می‌توانید یکی از مطالب آن را تا شفاف شدن تمام جوانب موضوع،پیگیری کنید. ✅ این روش، طولانی است ولی بسیار عالی است و کم‌کم مقاله‌های خوبی می‌توانید بنویسید. درس اشارات، تیر ماه ۹۸، دوره ملاصدرا https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! به نعمت حضور، قلبم را از خطور ذنوب باز دار! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
قسمت بیست و چهارم 🇮🇷ما چه‌ کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینه‌های تاریخی، با این میراث، با این تجربه‌ی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه به‌وجود آمد -همه‌ی اینها را در کنار هم قرار بدهیم- بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟ 🇮🇷چون هدف این است دیگر؛ 🇮🇷هدف، ایجاد یک حاکمیّت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعه‌ی مورد نظر و آرمانی اسلام تبدیل کند؛ ما دنبال این هستیم. 🇮🇷ما می‌خواهیم کشور خودمان -در درجه‌ی اوّل، حالا بحث کشورهای دیگر و مسائل بین‌المللی و جهانی را نمیکنیم- یک کشوری بشود که به آن خطوط آرمانی اسلام برسد؛ که این خطوط آرمانی یک چیز مطلوب و شیرینی برای هر انسان متفکّری است؛ 🇮🇷 یعنی هرکسی که بنشیند فکر کند، مطالعه کند، از این وضع آرمانی جامعه‌ی اسلامی لذّت می‌برد؛ 🇮🇷جامعه‌ای که در آن 🔸هم علم هست، 🔸هم پیشرفت هست، 🔸هم عزّت هست، 🔸هم عدالت هست، 🔸هم قدرت مقابله‌ی با امواج جهانی هست، 🔸هم ثروت هست؛ ♦️🔸ما به این می‌گوییم تمدّن نوین اسلامی🔸♦️ 🇮🇷می‌خواهیم کشورمان به اینجا برسد. 🇮🇷دانشگاه در این زمینه‌ چه نقشی می‌تواند ایفا کند و چه‌کار باید بکند؟ 🇮🇷اوّلا نقش‌آفرینی دانشگاه لازم است. 🇮🇷ثانیاً سؤال این است که: چه باید کرد؟ ما چه‌کار کنیم که بتوانیم به اینجا برسیم؟ 🇮🇷 این‌ها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد؛ من فقط می‌خواهم این را تذکّر بدهم که 1⃣دانشگاه ما روی این فکر کند. 2⃣شما به‌عنوان مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان دستگاه آموزش عالی کشور ⬅️ 🔹روی این فکر کنید؛ 🔹مسئولیّت دانشگاه را بر این اساس قرار بدهید؛ 🔹برنامه‌ها را بر این اساس بریزید که دانشگاه با این سوابقی که گفته شد، با این ریشه‌ی عمیق تاریخی که گفته شد، با این آزمون بزرگی که از خودش در انقلاب نشان داد، این دانشگاه چه نقشی می‌تواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آن‌چنان جامعه‌ای و آن‌چنان ایرانی؟ 🇮🇷 روی این باید فکر کنید؛ یعنی همه‌ی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.۱۳۹۴/۰۸/۲۰ https://eitaa.com/madresehbagherain
❓چرا باید متون فلسفی گذشته مانند اسفار و اشارات را بخوانیم؟ 🔎برای تحصیل درست، باید کتبی مانند اشارات و اسفار خوانده شود. یقین بدانید برای کار باید این متن‌ها را بخوانید. 🖌راه بهتری برای فیلسوف شدن، خواندن متون است. برخی می‌گویند برای فیلسوف شدن باید کنیم. ما نمی‌گوییم فکر نکنید اما فکر کردن، سرمایه می‌خواهد. سرمایه فکر فلسفی، اسفار و اشارات است. 📖ما برای فکر کردن، نیازمند سرمایه فکری افراد قدری مانند ابن سینا و ملاصدرا هستیم. 📝اگر قرار است به سطح بالایی از اندیشه برسیم و نظری در برابر فلاسفه بزرگ داشته باشیم، باید با دانستن افکار آن‌ها، ورزیدگی فکری پیدا کنیم و بر آثار این فلاسفه مسلط باشیم. 🖌به عبارت دیگر سرمایه فکری، هم و هم فکری ما را درست می‌کند و به همین دلیل است که می‌گوییم باید این متن‌ها را خواند و سرمایه فکری بدست آورد. https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! شکرت که توشه ای جز توکّل ندارم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 #توحید 🌸معنی علم یعنی نبوت؛ نه علم رسمی که صنعت است و به نام علم نامیده شده است. ☘معنی عالم یعنی نبی ⬅️ نبوت یعنی چراغی که به ماورای طبیعت می تابد: ⬅️و خدا را می بیند. ⬅️و خدا را می شنود. ⬅️و خدا را می فهمد. ✅ مولانا: 🔅خرده کاریهای علم هندسه یانجوم وعلم طب وفلسفه 🔅که تعلق به همین دنیستش ره به هفتم آسمان برنیستش 🔅این همه علم بنای آخورست که عماد بود گاو و اشتراست 🔅بهراستبقای حیوان چند روز نام آن کردند این گیجان رموز #استاد_امامی #از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده #مهر_جانان https://eitaa.com/madresehbagherain
#طینت_پاک قسمت بیست و پنجم ❄️یکی از فلسفه‌های این‌ که گفته می‌شود بهشت، بالا قرار می‌گیرد و جهنم، پایین، این است که: 💧روح پاک، به عالمِ نور جذب می‌شود و روح ناپاک، به ماده جذب می‌شود و این‌سویی است. 🔥اگر بخواهید الآن جهنّمیان را نگاه کنید، می‌بینید روی همه‌شان به سمتِ اين طرف هست. اين‌سویی هستند. 🔥وقتی اين‌سويی است يعنی همه‌شان پایین قرار می‌گیرند. ⬅️ و وقتی پایین قرار می‌گیرند، یعنی همین‌جا سجّین می‌شود.. 🔥 توضیحاتی که در قرآن در مورد سجّین آمده است این است. #استاد_یزدان_پناه #لغت_موران https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! ما هنوز حرف‌های این جهانی را نفهمیدیم تا توقّع آن جهانی را داشته باشیم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#مراتب_تجلی_حق قسمت بیست و پنجم 🌴نگرش اسلام به زن و تنظيم حقوق او و اين كه حيثيت وي جنبه #حق_اللَّه دارد؛ نه حق الناس و هتك حُرمت او براي احدي روا نيست و همگان موظف به پاسداري از #مقام_زن هستند، در خلال احكام ديني مشهود است. #آيت_الله_جوادی_آملی #زن_در_آينه_جلال_و_جمال https://eitaa.com/madresehbagherain
شما خانم‌ها باید تمام تلاشتان برای فلسفه‌ و فهم آن انجام دهید. ما احتیاج داریم به یک نسل از بانوانی که در فلسفه تبحر داشته باشند؛ زیرا برخی ریز بینی‌ها و ظرایفی وجود دارد که شما بانوان به آن می‌رسید. (درس اشارات، مرداد ۹۸) https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! شکرت که تا خودم را شناختم، تنِ خسته و دلِ شکسته دارم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک 9⃣ از خاموشى، گفتار زايَد و از انديشه، كردار! 🔟 آنچه در احوال و اطوار سالك در خواب و بيدارى عائدش مى‌شود، ميوه‌هايى است كه از كمون شجره وجودش، بروز مى‌كند. 1⃣1⃣ گرسنگى و تشنگى، دائند (بیماری و مرض) و غذا و آب، دوا؛ دوا را تا چه اندازه بايد خورد؟ #علامه_حسن_زاده #نامه_ها_و_برنامه_ها https://eitaa.com/madresehbagherain
به این نکته توجه کنید که صدرا در کتاب‌هایش عباراتی مشابه هم می‌آورد. نوع کتاب‌های ایشان، به حسب ترتیبشان برای ما اهمیت دارد و این عبارات مشابه، معنادار است. ملاصدرا با توجه، به دنبال بیان نکاتی است؛ 🔸گاهی تعبیری را مختصر تغییر می‌دهد. مثل اینکه قلم را کمی بهتر می‌کند. ✅در کار ملاصدرا به این نکته توجه کنید. 🔸گاهی مطلبی را گفته که از قرائن مشخص می‌شود که در چهل یا پنجاه سالگی است، دوباره در شصت سالگی، آن را با کمی تغییر، تکرار می‌کند. در کتاب‌های متاخر صدرا، گاهی با عنایت بناست تغییر ایجاد کند، البته گاهی نیز عنایت ندارد و فقط می‌خواهد مطلبی را سریع از جایی نقل کند. 🔻مثلا مشاعر را بسیار با عنایت می‌نویسد. 🔻در مسایل قدسیه قرار بود به گونه‌ای بنویسد که نه مانند الشواهد الربوبیه، خیلی خلاصه باشد، نه مانند اسفار بسیار گسترده. بنا بود قلم متوسط بنویسد. 🔻الشواهد الربوبیه در اثنای نگاشتن اسفار نوشته شده، اسفار تا آخر عمر صدرا ادامه پیدا کرد اما جلدهای اولش را نوشته و در اثنای اسفار و بعد از شروع آن، الشواهد الربوبیه را نوشته و خواسته یک کتاب میانه بنویسد، مسایل قدسیه را نگاشته. ✔️این کتاب‌ها برای ما ارزشمند است. قلم‌پردازی صدرا در رساله شواهد ( در مجموعه رسائل)، ارزشمند است. 🔻گاهی قلمی که در سه جلد اول تفسیر می‌زند، برای ما مهم است. 🔹گاهی باید ده متن ایشان را کنار هم بگذاریم و ببینیم کدام متن می‌تواند برای ما معنادار تر باشد. 🔸گاهی باید خودمان متنی را انتخاب کنیم اما نوعا خود صدرا با عنایت قلم پردازی را شروع کرده‌است. همه عبارات مورد استفاده، می‌تواند درست باشد اما گاهی، احساس می‌کند اگر این گونه قلم پردازی کند بهتر است. ✅ما در مطالعه باید به این نکات توجه کنیم. ✅✅مثلا مطلبی که در اسفار گفته در مسایل قدسیه کمی تغییر داده، در مشاعر کمی بیشتر تغییر داده، دقت به این کارهای صدرا، به ما کمک می‌کند متن‌های ایشان را بهتر بفهمیم. https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسلام_و_انسان #اسلام_و_نیازها_ی_عصر_ما 🔰قسمت دهم🔰 🔎تا به اینجا بیان شد دینی که یک دانشمند غربی معرفی می‌کند با اتکا به مبانی اجتماعی و روانی و فلسفی‌اش، مادی تعریف می‌شود؛ بدین نحو که دین «مجموعه مقرراتی است که از سوی افراد نابغه و دارای صفای نفس، وضع شده است و همانطور که جامعه‌های انسانی در یک حال ثابت نیستند، همچنین مقررات قابل اجرا در جامعه‌ها نیز به یک حال باقی نمی‌مانند. لذا نه دنیای امروز مقررات دنیای پیشینیان را می‌پذیرد و نه می‌توان توقع این پذیرش را از آن داشت. مثلا مقررات عصری که مسافرت‌ها با اسب و الاغ بود برای عصری که یکی از وسایل عادی‌اش هواپیماهای جت و زیر دریایی‌های اتمی است چه دردی را می‌تواند دوا کند؟ و آنچه علامه (ره) در ادامه با توجه به دیدگاه این گروه می‌فرماید این است که: 📍به دنبال تغییر مقررات عمل، اخلاق نیز قابل تغییر خواهد بود؛ زیرا اخلاق همان ملکات و صورت های نفسانی ثابت می باشد که از تکرار عمل حاصل می شود. ⛔️ زندگی ساده دو هزار سال پیش، سیاست باریک پرپیچ و خم امروز را نمی‌خواست، زنان اجتماعی امروز نمی‌توانند عفت زنان پرده نشین دو هزار سال پیش را به کار بندند. ⏸ خلاصه این که: جامعه‌های انسانی هر عصری، مقررات و اخلاق مناسب طبیعت همان عصر را می‌خواهد. #علامه_طباطبایی #اسلام_و_انسان_معاصر https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! چه فکرهایی می‌کردم و به دنبال این و آن می‌رفتم و این در و آن در می‌زدم و موفق نمی‌شدم و خدا خدا می‌کردم که چرا موفق نمی‌شوم. بار خدایا! شکرت که جوابم را ندادی و چه نکو شد که نشد. و گر نه، حسن نمی‌شدم. تسلیم توأم؛ حکم آنچه تو فرمایی، لطف آنچه تو اندیشی! https://eitaa.com/madresehbagherain