eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انقطاع وحی معنی ندارد چون انقطاع وحی یعنی انقطاع رحمت رحیمیه و رحمت رحیمیه یعنی همه موجودات عالم از نقص به کمال می رسند و این به کمال رسیدن ازلا و ابدا هست و این معنی ندارد که قطع شود. ✅ انقطاع وحی یعنی کل دارایی که هست و کل توحید احدی صمدی که آدم ساز است، نصیب حضرت خاتم شد و دیگر بالاتر از آن نبود که به غیر ایشان برسد. ✅وحی در عالم همیشه هست منتهی آنی که این وحی را دریافت کرد، عبارت از آن حضرت خاتم بود. ✅ انقطاع وحی یعنی همه دارایی ها پیدا شده معنی خاتم هم همین است. خاتم به این معنی نیست که فیض خداوند تبارک و تعالی ختم شده باشد بلکه به این معنی است که خداوند هر چه دارایی داشت در پیغمبر اکرم ظاهر کرد.✨ https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت صد و بیست و ششم🔰 🔹علامۀ طباطبایی در سورۀ بقره در مورد آیه ی «یومنون بالغیب» می گوید ما دو نوع ایمان داریم: ◀️یکی ایمان بالغیب است یعنی ندیدیم اما ایمان آوردیم؛ ◀️یک نوع هم ایمانِ از سرِ شهود است. مثال این نوع ایمان آن تعبیری است که "ما کذب الفواد ما رأی"، آنچه دل دید خطا ندید و همان بیانی که امیرالمؤمنین دارد که"لم أعبُد رباً لم اره"، من آن خدایی که نبینم نمی پرستم ، ❓«آن خدایی را که نبینم نمی پرستم» یعنی چی؟ یعنی من خدا را شهود می کنم دارم می پرستم. 🔹هم چنین کلاً همۀ عوالمِ بالا تاریک و پنهان حساب می شوند. پس همه «غیب» می شوند؛ یعنی از ما پنهان هست، اینجا شهادت و آشکار هست؛ پس برخی مومنین ایمان به غیب می آورند. ✅نکته: البته باید دانست که اکثرِ مؤمنینی که "یؤمنون بالغیب" هستند، شعاع هایی به دلشان می خورد و گرمای حضور حق را احساس می کنند، اما نمی توانند خوب ببینند، نه اینکه هیچ چیز نبینند. این را برخی از آقایان توضیح می دهند که یک نوع شهود ضعیف در دل مؤمنان دارد روی می دهد ولی متوجّه نیستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«من اخلص لله اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» چشمه های حکمت از قلبش بر لسانش می‌آید. واقعا ما بعضی که تو این مسیر بودند رو می‌بینیم حرف هاشون هر کدومش درّ است. هر کلمه ای که میگن هر نکته ای که میگن حساب شده است. گهگاهی در همین مومنین مطلبی رو ایشان به زبان میاره که آدم باید این رو با طلا بنویسه. به دلیل چی؟ به دلیل این که تجربه معنوی موفقی را در حق ایشون اجرا کردند و ایشون به زبان آورد. یعنی چشمه های حکمت بعضی موقع یک تعبیر، یا یک کلمه، گاه خیلی کوتاه هم هست ولی خیلی حرف ها دارد. کتاب الهی نامه از استاد حسن زاده را دیدید؟ الهی نامه انسان را خیلی می‌شوره. نکته ها و راه های حکمت زیاده توش و همش هم از سر معنویت قلم زده شد. گاهی من می‌شینم به اصطلاح با زحمت یک کلمه خیلی مسجع را درست میکنم چیزی است. گاهی آن نورانیت خود را تبدیل می‌کند به کلمات. این ها خیلی حساب شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚡️ اگرچه ممكن است مناجات غير محبّين را مردها بهتر بفهمند، اما مناجات محبّين امام سجّاد عليه السلام را زناني كه اهل سير و سلوك هستند بهتر درك مي كنند. زيرا روح عاطفه و گرايش و علاقه و محبت در اين صنف بيشتر از مردان است. يعني زن متوسط مناجات عارفين و مناجات محبّين را بهتر از يك مرد متوسط درك مي كند. چه اين كه ممكن است بيشتر مردان دعاي مرزداران و مناجات جهاد و شهادت طلبي را بهتر از زنان درك كنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! همــــگان در فــــراق می سوزند و دوســــتدار در ديدار چــــون دوست ديده ور گشــــت دوســــتدار را شـــــکيبايــــی چـــه کار ؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و ششم🔰 و حسن تاثير تربيت اسلامی و دینی به جايى رسيد كه : در زمان رسول خدا (ص) كسانى كه مرتكب گناهى شده بودند؛ ✔️ با پاى خود نزد آن جناب آمده ✔️و با زبان خود اعتراف مى‏ كردند به اينكه، فلان گناه را مرتكب شده‏ ايم ✔️و فعلا توبه كرده‏ ايم ✔️و يا اگر گناهى كه مرتكب شده بودند حدى داشته، تلخى آن حد را( كه يا اعدام بوده و تازيانه و يا ... )مى‏ چشيدند تا ✔️هم خدا از ايشان راضى شود ✔️و هم خود را از آلودگى و قذارت گناه پاك كرده باشند. 🔹 با مقدارى دقت در اين حوادث بخوبى مى‏ فهميم كه به ندرت اتفاق مى‏ افتد كه يك دانشمند خوب بتواند به آثار عجيب و غريبى كه بيانات دينى در نفوس بشر دارد پى ببرد، 🔹و بفهمد كه چگونه اين مكتب قادر است انسانها را عادت دهد به ترك لذيذترين لذائذ يعنى جان شيرين و زندگى دنيا و يا تحمل مشقات كيفرهاى پائين‏ تر از اعدام. و اگر سخن ما پيرامون تفسير نبود، پاره‏ اى از نمونه‏ هاى تاريخى را در اينجا نقل مى‏ كرديم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! با بهشت چه سازم و با حور چه بازم مرا ديده‌ای ده که از هر نظری بهشتی سازم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و هفتم🔰 🔹برخی از آقایان توضیح می‌دهند که نوعی شهود ضعیف در دل مؤمنان روی می‌دهد ولی متوجّه نیستند. ⬅️وقتی شما در مقابل خدا قرار گرفتید و از او چیزی خواستید و او برایتان فراهم کرده، در واقع راه را برایتان باز کرده است. در این حالت می بینید مثل اینکه خدا حاضر بوده است-واقعا هم حاضر است-، همه چیز را شنیده و جوابت را هم داده است. ❓در این حال مومن چه کار می کند؟ گرمای حضور خداوند را احساس می‌کند. 🔅این را مقام کاَنَّ می‌گویند؛ یعنی گویا دیده است. از یک جهت ندیده است و پنهان است ولی اثرش را می بیند؛ درست مثل اینکه ما جایی نشسته ایم و بیرون را نمی‌بینیم امّا علایمی وجود دارد که می‌فهمیم یک نفر آنجا هست. ✅مؤمنان هم به سمت عالم معنا سرک می‌کشند اما به اندازه خودشان. 🔅پس مومنان گرمای حضور خداوند را هم احساس می‌کنند. این گرمای حضور یعنی یک نحوه اشراقات ضعیف، یعنی یک دسته نورهای ضعیف به دل ایشان می‌خورد. ⬅️گاهی انسان از یک کوچه عبور می‌کند که بالای کوچه خانه‌هایی است و پنجره‌هایی دارد؛ وقتی در کوچه می‌رود احساس می‌کند یک نفر دارد از بالا او را نگاه می کند؛ سر را بالا نمی‌کند نگاهش کند، ولی احساس می‌کند یکی دیگر حضور دارد. این را احساس حضور می گویند؛ یعنی ما می‌بینیم او دارد به ما توجه می.کند. 🔸برخی از مؤمنان آنقدر جلو می‌روند که در عین اینکه لحظه به لحظه "یؤمنون بالغیب"هستند، در تک تک صحنه های زندگی خدا را لمس می‌کند ولی نمی‌تواند ببیند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! گـُـل بهشت در چشم عارفان، خار است و جوينده تو را با بهشت چه کار است؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بد مطلق جهان را نيست در كار بد و خوبى به نسبت شد پديدار كهن پيراهن گل گر دريدند برايش جامه اى از نو بريدند چو آگه نيستى از سر امكان مكن چون و چرا در كار يزدان لب از اين گفته بيهوده بربند كه خوش فرمود آن شيخ خردمند جهان چون خط و خال و چشم و ابروست كه هر چيزى بجاى خويش نيكوست بگويم قصه ديگر برايت كنم روشن چراغى پيش پايت پى تعيين اوقات شب و روز چو شد حاجت بانسان ساعت آموز نخست آورد انسان سنگ در چنگ برون آورد آهن از دل سنگ چو از تاب حرارت كرد گرمش بزور پتك و سندان كرد نرمش مدور چرخهايى آهنين ساخت مقعر طاسهايى نيز پرداخت براى رفع حاجت فكر استاد به آهن شكلهاى گونه گون داد براى ثانيه، ساعت، دقيقه مهيا كرد آلت با سليقه براى ثانيه استاد آگاه سبك رو آلتى پرداخت كوتاه كه در هر ثانيه گامى نهد پيش كند طى يك دقيقه دوره خويش نمود از بهر ساعت آلتى ساز ميان بالا و كند و بى تك و تاز يك آلت بر دقيقه ساخت برتر به قامت با دو يار خود برابر كه اندر راه خود آرام مى رفت به چندين ثانيه يك گام مى رفت شنيدستم كه روزى آلت خرد شكايت خدمت استاد خود برد كه من با كوچكى در دوره خويش بهر يك ثانيه گامى نهم پيش چرا آن قد بلند قامت آراى نميجنبد چو من بر رفتن از جاى بلند از قد ولى در كار پست است گرش با من بسنجى يك ز شصت است غم ديگر كز آن دل درگداز است ز ساعت گستر پر كبر و ناز است كز آن هم سست تر باشد به رفتار به هر ساعت نجنبد جز به يك بار همه از آهنيم اين از چه رويست كه هر يك را دگرگون رسم و خويست
تبسم كرد استاد هنرور بگفت اى ثانيه گرد محقر ز حد فكر تو برهان برونست تو چون دانى كه راه و رسم چونست مزن مافوق محسوسات خود راى ز پا افتى در اينجا گر نهى پاى به حكمت بود هر كارى نمودم كزين كم كرده بر آن يك فزودم تو را فكرت به حكمت آشنا نيست به كار حق ترا چون و چرا نيست اين بود آنچه كه از بيچون نامه به نقل آن تبرك جسته ايم. خداوند متعالى درجات مرحوم آقاى اخگر و نظاير وى را عالى گرداناد و به بهمنى و امثال وى توفيق هدايت و بيدارى مرحمت كناد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ويعلّمهم الكتاب والحكمة (بقره /129) ⚡️وجود مبارك رسول اكرم صلي الله عليه وآله گرچه معلم كتاب و حكمت است، اما اين تعليم است كه همه رهبران الهي داراي آن لقب مي باشند. ✨ لقب اختصاصي آن حضرت كه نمايانگر رشته تخصصي اوست، همانا است. او است و امتش امت حبيب اللَّه، و اگر گفته شد حبيب اللَّه تدريس مي كند، يعني درس محبت مي دهد. او معلم محبت و پيامبر محبت است.. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و هفتم🔰 🇮🇷هدف دشمنان ملّت ایران این است که نگذارند این کشور و این ملّت به جایگاه شایسته‌ی خودش، آن جایگاه تمدّنی، برسد؛ چون‌ احساس کرده‌اند که این حرکت در کشور آغاز شده است. 🇮🇷تحریم‌ها به‌خاطر این است. 🇮🇷بله، بنده هم عقیده‌ام این است که هدف تحریم‌ها ❌مسئله‌ هسته‌ای فقط نیست. ❌مسئله‌ی حقوق بشر هم نیست. ❌مسئله‌ی تروریسم هم نیست. 💠گفتند چرا فلانی برای روضه‌ی علی‌اصغر که روضه‌خوان خواند، گریه نکرد؟ گفت آن بنده خدا خودش صد علی‌اصغر سر بریده؛ این برای روضه‌ی علی‌اصغر گریه می‌کند؟ ✖️این‌ها خودشان تروریست‌ پرورند. ✖️ این‌ها خودشان ضدّ حقوق بشرند. ‼️این‌ها دنبال این هستند که برای حقوق بشر به یک کشوری فشار بیاورند؟ مسئله این نیست. 🇮🇷مسئله یک محاسبه‌ی بسیار بالاتر و فراتر از این حرف‌ها است؛ یعنی یک ملّتی، یک حرکتی، یک هویّتی به‌وجود آمده است مبتنی بر منابعی و مبادی‌ای، درست نقطه‌ی مقابل مبادی نظام استکبار و نظام ظلم و انظلام؛ نمی‌خواهند این حرکت، به جایی برسد. 🔸ما در یک‌چنین موقعیّتی هستیم؛ 🔸ما در یک‌چنین جایگاهی هستیم. 🇮🇷باید حرکت بکنیم. 🇮🇷باید تلاش کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! اگر بهشت چشــــم و چــــراغ است بی ديدار تو درد و داغ است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔆خداوند تبارک و تعالی می فرماید : بگو من بشری هستم مثل شما که به من وحی می شود: «إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» ✅ (قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا: بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! کهف/۱۱۰) ✅ و شما هم اگر امیدوارید که به شما وحی شود عمل صالح داشته باشید و به خداوند تبارک و تعالی شرک نداشته باشید. ✅ عمل صالح همان فرمان خداوند تبارک و تعالی است یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. ⭕️ و شرک عبارت از خود آدم است که عبارت از جهنم و شیطان است. 💠و انسان با هر عبادتی که می کند از خود بیرون می آید. عبادت الله عبارت از آخر آدم است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! بهشت بی ديدار تو زندان است و زندانی به زندان برون نه کار کريمان است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰ابعاد اجتماعی ایمان ▫️ قسمت سوم 📜در فرهنگ قرآنی از ایمان بالله صریحا در باب حاکمیت اجتماعی استفاده می‌شود. به عنوان نمونه: 1⃣ آیه «فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی» ✨موید این معنا، روایتی است که پایه‌های اسلام را بر می‌شمرد و بعد می‌فرماید: «و هیچ یک از این‌ها مانند ولایت نیست.» حضرت امام ره می‌فرمایند منظور از ولایت در اینجا حاکمیت دینی است. 2⃣ همچنین درآیه ۳۶سوره نحل آمده است که در هر امتی رسولی فرستادیم تا خدا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید. «خدا را بپرستید»، در اینجا یعنی در صحنه اجتماع از خدا تبعیت کنید. روش انبیا همواره اینگونه بوده است که با سردمداران کفر و ائمه مجرمین در اجتماع مبارزه می‌کردند، نه با یک تعداد شخص کافر؛ یعنی در مقابل کل حرکت اجتماعی مقابل دین، می ایستادند و معنای حاکمیت الهی و ایمان بالله در مکتب انبیا همین است. 3⃣ نمونه دیگر، مقبوله عمر بن حنظله است که می‌گوید امام صادق علیه‌السلام شیعیان را منع می‌کند از اینکه مسائل حقوقی خود را نزد حاکمان عباسی ببرند و آنها را به فقیه جامع الشرایط ارجاع می‌دهد. به دلیل عدم مقبولیت حاکمیت جور. 4⃣ این بیان که «قبول ولایت امیرالمومنین، شرط ایمان است»، برگرفته از آیه اولی الامر و ناظر به پذیرش حاکمیت دینی به این معنا است که ایمان در صحنه اجتماع یعنی تولی و اطاعت. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و هشتم🔰 🔹خداوند وقتی حاجت مومن را می دهد، راه را برای او باز کرده است و او گرمای حضور خداوند را احساس می کند 🔸بنده خدایی بود خانه سازی داشت .خانه سازی اش که تمام شد از نظر مالی تقریباً به صفر رسید؛ از یک طرف هم بالاخره باید غذای روز و شب خانواده را هم تهیه می کرد، برنج و یک وجهی احتیاج داشت. گفت خدایا فقط دو سه تا کیسه برنج به من بده؛ همین مقدار می خواهم. ⬅️شب آمد دید در خانه اش سه کیسه برنج هست و همان مقدار پول هم هست. تعجب کرد که این چه جریانی است؟! ▫️همسرش به او گفت: یکی از بستگان آمد گفت: من به دلم برات شده سه کیسه برنج بیاورم و انقدر پول به شما بدهم و کارت راه بیافتد، ان شاءالله بعداً حساب می کنیم. او اصلاً خودش هم نمی داند چه کاری کرده است. ✅مردی که محتاج بود، آنجا بسیار متحول شد؛ گفت خدایا ما صبح خواستیم تو همین شب به ما دادی، همان مقداری هم که من گفتم دادی. 🔅و این چنین گرمای حضور حضرت حق را احساس کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌳 بايد با نور علم و معرفت از روى طوع و رغبت، در برابر نظام احسن عالم، سر تسليم نهاد و گردن بندگى پيش كشيد كه وجود عالم بر اين نظام خير محض است و ايجاد آن كمال تام و واجب الوجود فياض على الاطلاق و جواد مطلق و خير محض و از خير محض جز نكويى نايد. 🌱بنده بيدار خداوند باش 🌱بندگيش مى كن و خرسند باش 🌴 امر هيچ عقد و حلى در نظام وجود در دست ما و وابسته به ما نيست تا دم از چون و چرا بزنيم! 🌳 خوشا به حال كسانى كه به خطاب «يا ايتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية» مخاطب اند و به دعوت «فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى مشرف.» به قول خواجه عبدالله انصارى: 🍂اگر دارى طرب كن اگر ندارى طلب كن🍃 و همو گفت: 🍀اگر آيى در باز است و اگر نيايى حق بى نياز است🍀 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 یکی از آثار زیارت انسان خو پذیر است و با هر کس بنشیند، تاثیر می‌پذیرد. هم‌نشینی با اهل بیت، به اندازه ظرفیتمان، خلقیات آن‌ بزرگواران را در جان ما می‌نشاند. یکی از راه‌های همنشینی با ایشان، رفتن به زیارت است. استمرار در زیارت، حال و هوای دل ما را اهل بیتی می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
محبت دو نوع است: ✅محبت باطل و ✅محبت حق. ⚡️ و اگر حبيب، معلمِ كتاب و حكمت باشد درس محبت مي دهد و كار او اين است كه محبت باطل را از محبت حق، جدا كند و به شاگردانش بياموزد كه علاقه به همسر و فرزند و مال دنيا ابزار كارند، نه راه كمال. (وتحبّون المال حبّاً جمّاً) (فجر/20) و مال را دوست داريد دوست داشتني بسيار. اين محبتها در دل شما راه پيدا نكند و اين نوع محبتها را به گِل بزنيد نه به دل. چرا كه اينها ابزار كارند و اگر به دل راه پيدا كردند، دل را تصاحب مي كنند. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰مزاج اعدل عالی ترین کشف ها و مشاهده های عرفانی از نظر عارفان از آن چه کسی است؟ بالاترین مقام های کشفی و سلوکی یعنی «کشف تام یا اتم» به رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اختصاص دارد. زیرا پیوند وثیقی میان مراتب طهارت و مراتب و درجات کشف وجود دارد. هرچه جان انسان پاک تر و دور از کدورت های دنیوی و ظلمانی باشد، کشف منزه تر از انحراف ها خواهد بود. همانگونه که در بحث‌های طب سنتی، بدن دارای مزاج است، عارفان، ساحت معنوی انسان را مرکب از اموری می دانند که به آن، مزاج معنوی و روحانی می‌گویند. روح انسان بنابر ترکیب ویژگی های فطری(بدو تولد) و اکتسابی (اعمال خود)، چنین مزاجی می یابد. هر چه اعتدال و استقامت در ترکیب این مزاج بیشتر باشد، مکاشفه ها و شهود های انسان شفاف تر خواهد بود. این که در احادیث ما وارد شده در هر انسان ترکیبی از جنود عقل و جهل یعنی ملکات روحانی و ملکات نفسانی وجود دارد، شاید تفسیری از همین عنوان مزاج روحانی باشد. در برخی از انسان های برگزیده، تنها جنود عقل هستند که ترکیب مزاجی را تشکیل می‌دهند و در جان آنها از جنود جهل، خبری نیست. این چنین مزاجی مزاج اعدل خواهد بود. اهل معرفت بر این باورند که با تشکیل مزاج اعدل، هر شهودی که برای این جان پاک رخ می‌دهد و خواهد بود؛ به دلیل آنکه طهارت نوعی نیروی فرقان در انسان ایجاد می کند و می توان با بهره مندی از نور آن از برتری توهم ها و خیال های صرف در امان ماند. هرچه مزاج روحانی انسان به مزاج اعتدالی نزدیک‌تر باشد مکاشفه های وی صحیح تر می گردد.
🔰مصداق جوانمردی 🌴یکی از مصادیق جوان‌مردی این است که اگر خیری به ما رسید، بی پاسخ نگذاریم. 🌴و اگر خیری به کسی رساندیم نیز منتظر پاسخ نباشیم. 🌴 چون جوان‌مرد کاری را به خاطر عوض گرفتن، انجام نمی‌دهد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab