🔆خداوند تبارک و تعالی می فرماید :
بگو من بشری هستم مثل شما که به من وحی می شود: «إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ»
✅ (قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا: بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی میشود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! کهف/۱۱۰)
✅ و شما هم اگر امیدوارید که به شما وحی شود عمل صالح داشته باشید و به خداوند تبارک و تعالی شرک نداشته باشید.
✅ عمل صالح همان فرمان خداوند تبارک و تعالی است یعنی انجام واجبات و ترک محرمات.
⭕️ و شرک عبارت از خود آدم است که عبارت از جهنم و شیطان است.
💠و انسان با هر عبادتی که می کند از خود بیرون می آید. عبادت الله عبارت از آخر آدم است.✨
#حاج_آقا_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهــــی!
بهشت بی ديدار تو زندان است
و زندانی به زندان برون نه کار کريمان است.
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰ابعاد اجتماعی ایمان
▫️ قسمت سوم
📜در فرهنگ قرآنی از ایمان بالله صریحا در باب حاکمیت اجتماعی استفاده میشود. به عنوان نمونه:
1⃣ آیه «فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی»
✨موید این معنا، روایتی است که پایههای اسلام را بر میشمرد و بعد میفرماید:
«و هیچ یک از اینها مانند ولایت نیست.»
حضرت امام ره میفرمایند منظور از ولایت در اینجا حاکمیت دینی است.
2⃣ همچنین درآیه ۳۶سوره نحل آمده است که در هر امتی رسولی فرستادیم تا خدا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید.
«خدا را بپرستید»، در اینجا یعنی در صحنه اجتماع از خدا تبعیت کنید.
روش انبیا همواره اینگونه بوده است که با سردمداران کفر و ائمه مجرمین در اجتماع مبارزه میکردند، نه با یک تعداد شخص کافر؛
یعنی در مقابل کل حرکت اجتماعی مقابل دین، می ایستادند و معنای حاکمیت الهی و ایمان بالله در مکتب انبیا همین است.
3⃣ نمونه دیگر، مقبوله عمر بن حنظله است که میگوید امام صادق علیهالسلام شیعیان را منع میکند از اینکه مسائل حقوقی خود را نزد حاکمان عباسی ببرند و آنها را به فقیه جامع الشرایط ارجاع میدهد. به دلیل عدم مقبولیت حاکمیت جور.
4⃣ این بیان که «قبول ولایت امیرالمومنین، شرط ایمان است»، برگرفته از آیه اولی الامر و ناظر به پذیرش حاکمیت دینی به این معنا است که ایمان در صحنه اجتماع یعنی تولی و اطاعت.
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و بیست و هشتم🔰
🔹خداوند وقتی حاجت مومن را می دهد، راه را برای او باز کرده است و او گرمای حضور خداوند را احساس می کند
🔸بنده خدایی بود خانه سازی داشت .خانه سازی اش که تمام شد از نظر مالی تقریباً به صفر رسید؛ از یک طرف هم بالاخره باید غذای روز و شب خانواده را هم تهیه می کرد، برنج و یک وجهی احتیاج داشت.
گفت خدایا فقط دو سه تا کیسه برنج به من بده؛ همین مقدار می خواهم.
⬅️شب آمد دید در خانه اش سه کیسه برنج هست و همان مقدار پول هم هست.
تعجب کرد که این چه جریانی است؟!
▫️همسرش به او گفت: یکی از بستگان آمد گفت: من به دلم برات شده سه کیسه برنج بیاورم و انقدر پول به شما بدهم و کارت راه بیافتد، ان شاءالله بعداً حساب می کنیم.
او اصلاً خودش هم نمی داند چه کاری کرده است.
✅مردی که محتاج بود، آنجا بسیار متحول شد؛
گفت خدایا ما صبح خواستیم تو همین شب به ما دادی، همان مقداری هم که من گفتم دادی.
🔅و این چنین گرمای حضور حضرت حق را احساس کرد.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🌳 بايد با نور علم و معرفت از روى طوع و رغبت، در برابر نظام
احسن عالم، سر تسليم نهاد و گردن بندگى پيش كشيد كه وجود عالم بر اين نظام خير محض است و ايجاد آن كمال تام و واجب الوجود فياض على الاطلاق و جواد مطلق و خير محض و از خير محض جز نكويى نايد.
🌱بنده بيدار خداوند باش
🌱بندگيش مى كن و خرسند باش
🌴 امر هيچ عقد و حلى در نظام وجود در دست ما و وابسته به ما نيست تا دم از چون و چرا بزنيم!
🌳 خوشا به حال كسانى كه به خطاب «يا ايتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية» مخاطب اند و به
دعوت «فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى مشرف.»
به قول خواجه عبدالله انصارى:
🍂اگر دارى طرب كن اگر ندارى طلب كن🍃
و همو گفت:
🍀اگر آيى در باز است و اگر نيايى حق بى نياز است🍀
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
#نکته_سلوکی
🔰 یکی از آثار زیارت
انسان خو پذیر است و با هر کس بنشیند، تاثیر میپذیرد.
همنشینی با اهل بیت، به اندازه ظرفیتمان، خلقیات آن بزرگواران را در جان ما مینشاند.
یکی از راههای همنشینی با ایشان، رفتن به زیارت است.
استمرار در زیارت، حال و هوای دل ما را اهل بیتی میکند.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#محبت_حق_و_محبت_باطل
محبت دو نوع است:
✅محبت باطل و
✅محبت حق.
⚡️ و اگر حبيب، معلمِ كتاب و حكمت باشد درس محبت مي دهد و كار او اين است كه محبت باطل را از محبت حق، جدا كند و به شاگردانش بياموزد كه علاقه به همسر و فرزند و مال دنيا ابزار كارند، نه راه كمال.
(وتحبّون المال حبّاً جمّاً) (فجر/20)
و مال را دوست داريد دوست داشتني بسيار.
اين محبتها در دل شما راه پيدا نكند و اين نوع محبتها را به گِل بزنيد نه به دل. چرا كه اينها ابزار كارند و اگر به دل راه پيدا كردند، دل را تصاحب مي كنند.
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
#عرفان_نظری
🔰مزاج اعدل
عالی ترین کشف ها و مشاهده های عرفانی از نظر عارفان از آن چه کسی است؟
بالاترین مقام های کشفی و سلوکی یعنی «کشف تام یا اتم» به رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اختصاص دارد.
زیرا پیوند وثیقی میان مراتب طهارت و مراتب و درجات کشف وجود دارد.
هرچه جان انسان پاک تر و دور از کدورت های دنیوی و ظلمانی باشد، کشف منزه تر از انحراف ها خواهد بود.
همانگونه که در بحثهای طب سنتی، بدن دارای مزاج است، عارفان، ساحت معنوی انسان را مرکب از اموری می دانند که به آن، مزاج معنوی و روحانی میگویند.
روح انسان بنابر ترکیب ویژگی های فطری(بدو تولد) و اکتسابی (اعمال خود)، چنین مزاجی می یابد.
هر چه اعتدال و استقامت در ترکیب این مزاج بیشتر باشد، مکاشفه ها و شهود های انسان شفاف تر خواهد بود.
این که در احادیث ما وارد شده در هر انسان ترکیبی از جنود عقل و جهل یعنی ملکات روحانی و ملکات نفسانی وجود دارد، شاید تفسیری از همین عنوان مزاج روحانی باشد.
در برخی از انسان های برگزیده، تنها جنود عقل هستند که ترکیب مزاجی را تشکیل میدهند و در جان آنها از جنود جهل، خبری نیست. این چنین مزاجی مزاج اعدل خواهد بود.
اهل معرفت بر این باورند که با تشکیل مزاج اعدل، هر شهودی که برای این جان پاک رخ میدهد #حق_صُراح و #کشف_تام خواهد بود؛ به دلیل آنکه طهارت نوعی نیروی فرقان در انسان ایجاد می کند و می توان با بهره مندی از نور آن از برتری توهم ها و خیال های صرف در امان ماند.
هرچه مزاج روحانی انسان به مزاج اعتدالی نزدیکتر باشد مکاشفه های وی صحیح تر می گردد.
#مبانی_و_اصول_عرفان_نظری
#نکات_ناب
#نکته_سلوکی
🔰مصداق جوانمردی
🌴یکی از مصادیق جوانمردی این است که اگر خیری به ما رسید، بی پاسخ نگذاریم.
🌴و اگر خیری به کسی رساندیم نیز منتظر پاسخ نباشیم.
🌴 چون جوانمرد کاری را به خاطر عوض گرفتن، انجام نمیدهد.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تمدن_نوين_اسلامی
🔰قسمت بیست و هشتم🔰
تحریمها هم البتّه زحمتهایی ایجاد میکند
❗️امّا میتواند مانع پیشرفت نشود؛
🇮🇷باید از ظرفیّتهایمان استفاده کنیم. و شما اساتید در این زمینه نقش دارید؛ و وزارت علوم و وزارتهای مربوط به مسئلهی دانش، نقشهای اساسی و مهمّی دارند؛
🇮🇷این نقشها را قدر بدانید و دنبال کنید و انشاءالله از خدای متعال هم کمک بخواهید.
این آیهی شریفه را هم که دوستان خواندند -اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم-(۷)
این وعدهی بیتخلّف الهی است.
۱۳۹۴/۰۴/۱۳
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
#نکته_سلوکی
🔰 اسرار نماز
📿نماز، تلقین بندگی است و ما با نماز به خودمان تفهیم می کنیم که قبل از هر چیزی، بنده خدا هستیم.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗓 جلسه ۶۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ قیامت برای آدم است. قیامت توحید می آورد
✅ توحید یعنی نمودی که از بود حکایت می کند و عکس از عاکس و بدن حکایت از جان می کند.
✅ قیامت یعنی جان روشن می شود. وقتی جان روشن شد قیامت پیدا می شود.
✅ باید عدل داشته باشیم. عدل حقیقی این است که آیه هست و ذوالآیه ای که آیه از ذوالآیه حکایت می کند.
✅ این یعنی قربان شدن در عبادات ما قربان می شویم. قربان شدن یعنی قرب به خداوند تبارک و تعالی. و هر چه حکایت بیشتر باشد قرب زیاد تر است.✨
#حاج_آقا_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab