eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و پنجاه و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🔶 وجه دیگر در این شهادت، اعلان به قوای ملکیه و ملکوتیه است که: 🔆 نماز که حقیقت معراج مومنین و سرچشمه معارفِ اصحاب عرفان و اربابِ ایقان است، نتیجه کشف تامّ محمّدی صلّی الله علیه و آله و سلّم است که خود، 📍به سلوک روحانی 📍و جذبات الهیّه 📍و جذوات رحمانیّه به وصول به مقام قاب قوسین أو أدني کشف حقیقت آن را به تبع تجلّیات ذاتیّه و صفاتیّه و الهامات انسیّه در حضرت غیب احدی فرموده. ✔️ فی الحقیقة این(نماز)، سوغات و ره آوردی است که از این سفر معنوی روحانی برای امّت خود، که خیر اُمم است آورده و آن ها را قرین منّت و مستغرق نعمت فرموده. ✳️ چون این عقیدت در قلب مستقر شد و به تکرار متمکن گردید⬅️ 🔸البتّه سالک عظمت مقام و بزرگی محل را ادراک می‌کند؛ 🔸و با قدم خوف و رجاء طیّ این مرحله را می نماید؛ ✅و امید است ان شاالله اگر به مقدار مقدور قیام به امر کند⬅️ 📌آن سرور دستگیری از او بنماید؛ 📌و او را به مقام قرب احدی که مقصد اصلی و مقصود فطری است برساند؛ 📌و در علوم الهیّه به ثبوت پیوسته که معاد همه موجودات به توسّط انسان کامل تحقق پیدا کند. " کَما بَدَأكُم تَعودون، بكم فَتَحَ اللهُ و بكم يَختِم، و إيابُ الخَلقِ إلَيكُم" 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٠ و١٥١ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این که شیطان از بسم الله فرار می کند معنی اش این است که بسم الله خوراک شیطان نیست، شیطان معاند با اوست لذا فرار می کند. ⬅️ پس این غذای زمینی ها نیست، در زمین پیدا نمی شود. شیطان هم در حد زمین است، دیگر تا حد آسمان نمی تواند صعود کند. ✅ آسمان ملائک هستند. ملائک مجردند و موجوداتی ازلی و ابدی هستند یعنی ابتدای زمانی ندارند و مسبوق به عدم هم نبوده اند و آخرشان هم نیستی نیست. نیست هم نمی شوند ⬅️ بنابراین همیشه به شعاع خداوند تبارک و تعالی به ظل خداوند تبارک و تعالی زنده اند و از عشق خداوند موجوداتی آسمانی هستند. آن ها هم این خوراک را ندارند، خوراک خودشان را دارند. آن ها یک خوراک مخصوصی دارند، همه از همان خوراک تغذیه می کنند و همان را دارا هستند و بس. ✅ اما انسان یک خوراک دیگری دارد که نه خوراک زمینی است و نه خوراک آسمانی. این خوراکی که انسان دارا هست، خوراک معراجی است که پیغمبر اکرم از معراج آورده است. ✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت اول 🔹وهم و برداشت بعضی ها این است: هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛ ☑️ مثلاً انسان غذا را می‌خورد چقدر کیف می‌کنیم؟ بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت می‌کنیم. ✅به این لذّت حسّی می‌گویند. ❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است. بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد. لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم. ✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند. بعضی‌ها برداشت می‌کنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف می‌کند همین لذّات حسی است؛ ❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛ ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛ و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد! ◀️لذّت های خیالی ◀️لذّت های وهمی ⬅️و چیزهای دیگر هم داریم ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد. ❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد. ⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذت‌های بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذت‌های حسی می‌گذرد. برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند! 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 گزارش تصویری جشن میلاد حضرت زینب سلام الله علیها 🎙 با سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری این جلسه دوشنبه ۲۹ آبان در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار شد. سلام الله علیها
۱۴۰۲.۸.۲۹_مرلسم ولادت حضرت زینب س_استاد منصوری.mp3
32.4M
📍موضوع سخنرانی مراسم بزرگداشت حضرت زینب سلام الله علیها: حضرت زینب سلام الله علیها و تقابل رویکرد انفعالی با آزادسازی ظرفیت‌های نهفته سلام الله علیها
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت دهم 🌱آفريدگارا! مرا به سجده هاى طولانى مدد فرما و شب زنده داريم ده كه نواى سحر دلسوختگان از نغمه هاى مرغان بهشتى گيراتر است! 🔸فروغ فروغى بسطامى در فزون باد كه گوهر غزلى پر فروغ آورده است: 🌱مردان خدا پرده پندار دريدند 🌱يعنى همه جا غير خدا هيچ نديدند 🌱هر دست كه دادند از آن دست گرفتند 🌱هر نكته كه گفتند همان نكته شنيدند 🌱يك طائفه را بهر مكافات سرشتند 🌱يك سلسله را بهر ملاقات گزيدند 🌱يك فرقه به عشرت در كاشانه گشادند 🌱يك زمره به حسرت سرانگشت گزيدند 🌱جمعى به در پير خرابات خرابند 🌱قومى به بر شيخ مناجات مريدند 🌱يك جمع نكوشيده رسيدند به مقصد 🌱يك قوم دويدند و به مقصد نرسيدند 🌱فرياد كه در رهگذر آدم خاكى 🌱بس دانه فشاندند و بسى دام كشيدند 🌱همت طلب از باطن پيران سحر خيز 🌱زيرا كه يكى را ز دو عالم طلبيدند 🌱زنهار مزن دست به دامان گروهى 🌱كز حق ببريدند و به باطل گرويدند 🌱چون خلق درآيند به بازار حقيقت 🌱ترسم نفروشند متاعى كه خريدند 🌱كوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است 🌱كاين جامه به اندازه هركس نبريدند 🌱مرغان نظر باز سبك سير فروغى 🌱از دامگه خاك بر افلاك پريدند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا. نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را می‌زد و از این نور دوازده امام پدید آمدند. مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا می‌کند و کل عالم را فرا می‌گیرد. اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است. همه آنچه در عالم می‌بینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند. در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است. حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🖋 فرعٌ فِقهيٌّ و اصلٌ عِرفانيٌّ 🔶 در بعضی از روایات غیر معتبره وارد شده است که پس از شهادت به رسالت در اذان بگویند:"أشهدُ أنّ عليّاً وليّ الله مَرَّتين" و در بعضي روايات است كه:"أشهدُ أنّ عليّاً أميرَالمؤمنين حقّاً مَرَّتين". و در بعضی دیگر است:" مُحمّدٌ و آلُ محمّدٍ خيرُ البَريّةِ" . 1⃣ شیخ صدوق (ره) این روایات را از موضوعات مفوّضه قرار دادند و تکذیب آن ها کردند و مشهور بین علما عدم اعتماد به این روایات است. 2⃣ بعضی از محدّثین آن را جزء مستحبی قرار دادند به واسطه تسامح در ادلّه سُنَن؛ این قول بعید از صواب نیست. ✅ گرچه به قصدِ قربتِ مطلقه گفتن، اولی و احوط است. زیرا پس از شهادت به رسالت، مستحب است شهادت به ولایت و امارت مؤمنین. 🔶 چنانچه در حدیث احتجاج وارد است که قاسم بن معاویه گفت که به حضرت صادق عرض کردم که اهل سنّت حدیثی در معراج نقل کنند که چون رسول خدا را به معراج بردند دید بر عرش ،لا إله إلا الله أبوبكر الصدّيق. ❌ فرمود: سُبحانَ الله تغيير دادند هر چیز را حتی این را. گفت: آری. 🔻(امام) فرمود:خدای عزّوجلّ چون خلق فرمود عرش را نوشت بر آن" لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله عَلیٌّ أميرُالمؤمنين". پس ذکر فرمود کتابت این کلمات را بر آب و کرسی و لوح و جبهه إسرافيل و دو جناح جبرئیل و اکناف آسمان ها و سر کوه ها و بر شمس و قمر.🔺 ادامه در پست بعدی👇👇👇
🔆 (امام صادق علیه السلام) فرمود وقتی یکی از شما گفت :لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله، بگوید: عَلیٌّ أميرُالمؤمنين. ✳️بالجمله اين ذکر شریف، مطلقاً پس از شهادت به رسالت مستحب است؛ و در فصول اذان بالخصوص، بعید نیست که مستحب باشد؛ 🔷 گرچه به واسطه تکذیب علماء اعلام این روایات را احتياط اقتضا کند که به قصد قربت مطلقه گویند نه خصوصیّت در اذان. 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٢ و١٥٣ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️ قسمت اول ▫️اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند؛ یعنی ✔️الگوی زهرایی ✔️الگوی زینبی ✔️زنان بزرگ ✔️زنان با عظمت ✔️زنانی که می‌توانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند 🔚 آن وقت زن به مقام شامخ حقیقی خود نائل آمده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت دوم 🔹ابتدائاً می گوییم کسانی که معتقد به دین نیستند، {لذت های حسی را ترجیح می دهند.} ❌امّا فقط این نیست! بعضی متدیّنین ما هم هستند. ☑️بنده خدایی می گفت اگر بهشت باغ نداشته باشد و در آن جنّات تجری و مساکِن [طیّبه نباشد]، اصلاً ما برای چی داریم عبادت می کنیم؟! ❗️اصلاً مثل اینکه {خود} عبادت، برایش لذّت ندارد. من به عموم مردم حق می دهم {اینگونه فکر کنند} چون نچشیده اند. [اگر] بچشد، این حرف ها را نمی زند. ☑️ آیت الله العظمی بهجت می فرمود: آن موقعی که {آدم} نماز می خواند، این پادشاهان عالم کجا هستند که بیایند ببینند ما چه لذّتی می بریم. یعنی این لذّت های فانی به پای این لذّت های ما نمی رسد ⬅️ اگر آدم بچشد اصلاً می گوید این نباید باشد. ❗️آن ها چیست؟! اما اوهام عموم اینچنین است که ⬅️ بقیه لذّات {غیر حسی} ضعیف و ناچیز است. به چشم نمی آید ⬅️ یعنی باید کنارشان بگذاریم. ✅ بلکه اصلاً باید یک چیز دیگر گفت، اگر خوب نگاه کنیم جز لذّت حسّی نداریم، بقیّه خیالات است. اگر واقعاً بود، آدم را می کِشید. ❓ چرا ما به سمت لذات حسی می آییم؟ ☑️بنده خدایی را می دیدم، مثلاً درمورد غذا صحبت می کرد، دهانش آب می افتاد. نشان می داد چقدر با غذا و با این نوع غذا دارد کیف می کند؛ ❗️یک جوری که مثلاً گویا [اگر] کلِّ عالم را بگردید، انگار یک همچین لذّتی پیدا نمی‌شود. 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️ قسمت دوم زنی که ▪️ در حجره‌ای کوچک ▪️و خانه‌ای محقر انسان‌هایی تربیت کرد که ▪️ نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک ▪️و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد. ✨صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. ۱۳۶۱/۱/۲۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت یازدهم 🌳جناب خواجه نصيرالدين طوسى در ابتداى رساله شريف آغاز و انجام فرمايد: سپاس آفريدگارى را كه آغاز همه ازوست و انجام همه، بدوست بلكه خود، همه اوست ☀️ اگر از بيشتر مردم پرسى كه شب به فروغ ماه روشن است يا خورشيد هر آينه گويند ماه و شايد پرسنده را پاسخ ندهند كه پرسشى نابخردانه است. ✔️ ولى آنكه در دانش ستاره شناسى دست دارد مى‌گويد: شب هم از فروغ خورشيد روشن است نه از ماه! 🌙 زيرا كه ماه، خود از خورشيد فروغ مى‌گيرد. ✨ اين مثل را بدان آوردم تا گفتار خواجه را دريابى و بدانى كه الله نور السموات و الارض! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت دوازدهم: دوگانه تحصیل و طهارت 🌱علامه حسن زاده به طلبه مبتدی تا مُنتهی می‌فرمود: 🔸 تحصیل 🔸طهارت ✔️ این ضابطه برای سلوک کافی و کامل است. عرفان نظری برای اوج بسیار خوب است، ولی اگر هنوز به آنجا نرسیدیم، نباید کاری کنیم؟! ✔️ باید دست به کار شد. هرچند طهارت هم مراتبی دارد و هر کس متناسب با مرتبه‌ای که هست، باید طهارت داشته باشد. 🗂جلسه ۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و هفتم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل پنجم: در بعضی از آداب حیّعلات 🔶 چون سالک الی الله 📌 با تکبیرات، اعلان عظمت حق تعالی را از توصیف، نمود؛ 📌و با شهادت بألوهيت، قصر توصيف و تحمید،بلکه هر تاثیر را در حق نمود و خود را از لیاقتِ قیام به امر انداخت؛ 📌و با شهادت به رسالت و ولایت، اختیارِ رفیق و مُصاحب کرد و تمسّک به مقامِ قدسِ خلافت و ولایت پیدا نمود، کما قیل: الرّفیق ثُمَّ الطَّریق؛⬅️ پس از آن باید به صراحتِ لهجه، قوای مُلکیّه و ملکوتیّه را مهیّا نماید برای نماز ؛ و اعلان حضور را به آن ها بدهد به قوله: حیّ علی الصلوة. ✅و تکرار آن(حیّ علی الصلوة) برای تنبیه کامل و ایقاظ تامّ است یا یکی به قوای مملکتِ داخل است و دیگر به قوای مملکت خارج است. 🔷در این مقام ادبِ سالک آنست که: 🔸قلب و قوای خود را تفهیم کند؛ 🔸و به باطن قلب بفهماند قرب حضور را، تا خود را مهیّا کند برای آن؛ 🔸و آداب صوریه و معنویه را کاملا مراقبت نماید. 💠 پس از آن سرّ صلوة و نتيجه آن را اجمالاً اعلان کند(یعنی) "حَیِّ علی الفَلاحِ و حَیِّ علی خَیرِ العَمَل"؛⬅️ تا فطرت را بیدار نماید. ✔️زیرا که فلاح و رستگاری، سعادت مطلقه است و فطرتِ همه بشر عاشق سعادت مطلقه است. ♦️فطرت، کمال طلب و راحت طلب است و حقیقتِ سعادت، کمال مطلق و راحت مطلق است و آن در نماز که خیرُ الاعمال است قلباً و قالباً و ظهوراً و بطوناً حاصل آید. 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٤ و١٥٥ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️قسمت سوم «مَا کانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کانَتْ تَقُومُ حَتَّی تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا» عابدتر از فاطمه در دنیا نبود؛ (آن قدر عبادت کرد) که پاهای [مبارکش] ورم می کرد. 📚مناقب آل ابی طالب، ج3، ص341. https://eitaa.com/joinchat/3838181378C8d1d2d5742
✅ چون حضرت زهرا الله لا إلهَ إِلَّا الله را پیدا کرد کوثر شد .ائمه اثنی عشر علیهم السلام هم چون لا إِلهَ إِلَّا الله را پیدا کردند کوثر شدند. ⬅️ ما هم به اندازه ای که از 《بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم» و «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَرُ》 بهره داشته باشیم کوثر میشویم . 🔺کوثر را آتش فرض کنید و خودمان را ذغال هر چه ذغال خودش را پیش آتش ،ببرد به اندازه ای که آتش به او سرایت کند روشن میشود ؛ اوّل آتش به اوجرقه ای میزند و یک مقدار سیاهی او را بر میدارد و روشن میکند اگر آتش همۀ ذغال را فرا گرفت تمام آن میشود آتش ؛به هر اندازه آتش گرفت خاصیت آتش را دارد و آنجا که آتش نگرفت ظلمت است و سیاه می‌ماند . ✅ کوثر و خیر کثیر یعنی معرفت خدا نه آب؛ آب که کوثر نیست، نمونه و مثالی است که از آن ، آب حقیقی حکایت میکند. آب حقیقی معرفت خداست. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️ قسمت چهارم: همپای علی کسی است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین علیهم‌ السّلام فرمود: «یا علی... انت قائد المؤمنین الی الجنّة... و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة... تقود مؤمنات امّتی الی الجنّة». یعنی در روز قیامت، امیرالمؤمنین علیه السلام، مردان مؤمن را و فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها، زنان مؤمن را به بهشت الهی راهنمایی می‌کنند. او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت سوم 🔹بنده خدایی چاه می کند. چیزی شد و او را پیش پادشاه آوردند. ❓پادشاه به او گفت چه می خواهی؟ گفت یک قرمه سبزیِ کامل ⬅️ یعنی بنده خدا حداکثر آرزوهایش این است. من به بعضی ها حق می دهم. بندگان خدا [لذات غیرمادی را] نخورده و نچشیده اند. ❌واقعیّتش در زندگی ما الان، در هر شهری بروید، این را می بینید [که] منطقِ اوّل، خوردن، خوابیدن، کیف کردن [است]؛ در کام برخی ها خیلی شیرین است. ◀️اصلاً به خاطر این آدم می کُشد ◀️به خاطر این خلاف می کند. ❗️حتّی در متدیّنین هم هست. گهگاهی می چشد، ولی برایش واضح نیست. ای کاش این می آمد یک دور حرف های بوعلی را می خواند، می فهمید از این خبرها نیست؛ خیلی خبرهاست. ❓اصلاً غرب جز این لذّت چی دارد به ما می دهد؟ ❗️حتی علم شان در خدمتِ بدن است ⬅️ یعنی علم شان هم نمی گذارند [گونه ی دیگری] باشد. خیلی چیز عجیبی است. ☑️مثلاً زیجِ خاصِّ ما که دستِ ما بود، از دستِ ما گرفتند [و] آنجا بردند، [وقتی] می خواهند چاپ کنند، دوازده تا چاپ می کنند ⬅️ چون دوازده تا محقّق دارند، نمی خواهند نفر سیزدهم داشته باشد. منطق اصلی غرب، همین لذّت است. ❓الان، نوع لباسی که غرب می سازد برای بدن، چرا اینجوری است؟ ✅ دلیلش این است که منطقش، منطق لذت حسی است. ❌من نمی‌گویم الان قرار است همه غربی ها [اینطور باشند]، منطقِ حاکمِ غرب را می‌گویم. جوان ما هم دائم همین‌ها را می‌بیند. 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
🔰 انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان شرح این عبارت از کتاب اسفار: «و حاشى الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية و تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) (درس اسفار، ج8، جلسه 119) https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
اصول برخورد با منافق.mp3
3.4M
🔰 اصول برخورد با منافق 🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند. ◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد. 🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید! ◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است. 🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟! 🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ». (شرح تفسیر المیزان، جلسه 470) https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت دوازدهم مثل ديگر: اگر در صحن خانه چراغى روشن است و بر ديوارهاى خانه آيينه‌هايى به كار رفته باشد كه همه از آن چراغ نور بگيرند، آن‌كه از دور آينه‌ها را مى‌بيند و از چراغ بى‌خبر است، پندارد كه نور از آنِ آيينه‌ها است ولى آن‌كه از واقع آگاه است، گويد همه از نور چراغ است. ✔️ اين نكته بلند را پيشواى عارفان امير مؤمنان وصى خاتم پيمبران على عليه السلام در دعاى عظيم الشأن صباح آورده است آنجا كه گويد: ✨ و جعلت الشمس و القمر للبرية سراجا و هاجا؛ يعنى گردانيدى آفتاب و ماه را براى خلائق، يك چراغ بسيار درخشنده. اين كه ترجمه كرده‌ام به (يك چراغ) علتش اين است كه با دو بودن شمس و قمر اميرالمؤمنين به صيغه تثنيه سراجين و هاجين نفرموده و بدون هيچ شك و ريبى اگر قمر هم بالذات چون شمس مضیء بود، به صورت تثنيه مى‌فرمود. ⬅️ هم چنان كه نور ماه از ضياء آفتاب است، ماسوا از يك شمس حقيقت نورانى اند. لا اله الا الله وحده وحده وحده. 🔸وحده اول، توحيد در ذات 🔸و دوم در صفات 🔸و سوم در افعال است. 🕊 از خداى متعال توفيق حضور تام و مراقبت كامل بخواه تا نور وحدت حقه در جانت بتابد و از پاى تا سرت همه نور خدا شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab