هدایت شده از استاد یزدانپناه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ویژه مبعث رسول الله ص
▫️در ابتدای بیستمین جلسه سلوک اجتماعی، به مناسبت مبعث پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم، حضرت استاد یزدانپناه به ارائه نکاتی پیرامون بعثت حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم پرداختند؛
- با بعثت فتح باب به سوی بشر شد.
- انقلاب اسلامی یکی از شعلههای بعثت حضرت رسول ص است.
- بعثت آرزوی کل انبیاء است.
- شب بعثت شب زیارتی امیرالمؤمنین علیهالسلام است چراکه باب رسولالله، علی مرتضی است.
- امیرالمؤمنین علیهالسلام امشب دستافشانی میکنند. خوشایند رسولالله این است که از باب امیرالمؤمنین خدمتشان برسیم.
- سعی کنیم در این شب و روز مستقیما یا از طریق امیرالمؤمنین، به حضرت رسول وصل شویم و ارتباطی پیدا کنیم.
#مبعث
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌یادداشت نهم
🔹بعضی میگویند تمام خوشیهایی که در ناحیه بدن داریم در حدِّ اوّلیّه، لذّت حیوانی است.
❗️ولی اگر عقل عملی بر سر این لذّت حیوانی در بیاید می شود "انسانی".
یعنی این لذّتِ حیوانی و نفس امّاره، تحت حیطۀ فطرت در بیاید، حتّی غذا خوردن، انسانی میشود!
⬅️ عقل حکم بکند، نه لذّت حسی.
☑️ مثلاً من غذا باید بخورم، توان داشته باشم، که عبادت کنم، کار کنم،
عقل می آید ما را می کشاند به این لذّت حسی⬅️ اشکال ندارد.
❌لذا دین یکی از کارهایی که کرده [این است] که لذّت حسی را حذف نکرده است.
✅ لذّت حسی را تحت حیطه عقل و فطرت درآورد ⬅️ هر جایی که منافی عقل است می گوید نه؛
نه اینکه بگوید اصلاً لذّت حسی نه؛ این غلط است
❗️بعضی ها خیال می کنند اصلاً لذّت حسی نباید باشد!
❓لذّت حسی در جایش[باید باشد] اما چه کسی باشد که قضاوت کند؟
❓ خود حس و نفس امّاره بیاید قضاوت کند؟
❓ یا فطرت بیاید قضاوت کند؟
⬅️ لذا شریعت تمام این لذّت ها را برای همه شان محدوده می گذارد مثلاً
حلال باشد بخور
حرام باشد نخور ولو لذیذترین غذا باشد.
❓چرا این را میگوید؟
چیزی اینجا هست؛ یعنی بحث فقط در مورد لذّت حسی نیست؛
عقل می گوید این حرام است و خلاف.
▫️ مال مردم می خوری،
▫️تعدّی می کنی به حقِّ دیگران.
امّا اگر:
مالِ حلال است
و به فکر دیگران هم بودی؟
⬅️ [پس] تو هم میخواهی بخوری، بخور، اشکالی ندارد؛ تو هم قوّت پیدا بکن.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم؛
تو از ما بگذر!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عن الحسین علیه السلام:
«اَيّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ».
امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آنگاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آنگاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى نياز شوند».
📚بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱.
🍃🌸 میلاد امام حسین علیه السلام مبارک🌸🍃
#ماه_شعبان
#میلاد_امام_حسین علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
⚖️ میـــزان الحکـمـة
🖇 «منطق» و «فلسفه» و «کلام» رو بهم پیوسته و ساده تجربه کنید
📣 اگـــر به دنبال خواندن فلسفه و کلام به شیوه منطقی هستید👇
📣 اگــــر به دنبال یادگرفتن مهارت قیـاس سازی منطقــی هستید 👇
ما رو اینجا دنبال کنید👇
https://eitaa.com/mizan_alhekmah/2454
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🌿🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌿
🌸 هر مخلوقی در فصل شکوفاییاش، نیاز بیشتری به غذا دارد.
🌸 به همین خاطر، در بهار که فصل شکوفایی گیاهان است، نیاز به غذای نباتی افزایش مییابد.
🌸 از این روی، گیاهان به آب و نور و هر چه که غذایشان است، احتیاج بیشتری پیدا میکنند.
🌸 در حالیکه در پاییز و زمستان که فصل فسردگی و ایستایی گیاهان است، نیاز به غذا در آنها کمتر است.
🌸 آدمی نیز اینگونه است. انسان دو فصل شکوفایی آدمیت دارد:
1⃣ رجب و شعبان و رمضان
2⃣ذیقعده و ذیحجه و محرم
🌸 آدم در این دو فصل شکوفایی، نیازش به غذای حقیقیاش که توحید است، بیشتر است.
🌸 چرا که زمینه رشد و شکوفایی آدمیتِ آدم در این ایام بیشتر فراهم است.
🌸 لذا در این ایام دستورات بیشتری از سوی شریعت وارد شده، تا در این بستر آماده، آدمیت ما رشد بیشتری داشته باشد.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💚 السلام علیک ایها العبد الصالح
🌱دست بر سینه رو به کرب و بلا
🌱السلام علیک یا سقا
🌱قمر خانواده خورشید
🌱صدقه دارد این قد و بالا
🌱پسر چهارمِ امیر حُنین
🌱دست بر سینه بنی الزهرا
🌱چشم و ابروی تو سپاه حسین
🌱کاشف الکرب سید الشهدا
🌱سیزده ساله فاتح صفین
🌱سومین بچهْ شیرِ، شیرِ خدا
🌱ارمنیها مُرید نام تواند
🌱شاهدم سفرههای تاسوعا
🌱نامِ تو هم ردیف یا فَتّاح
🌱چشمهایت مُفَرِّجُ الغَمّاء
🌱سایبانِ مُخَدّراتِ حرم
🌱پشتْ گرمیِّ زینب کُبری
🌱دست گیرِ همه خدایِ ادب
🌱دست پرورده امیر عرب
🌱نسلْ در نسلْ خاک پایِ توایم
🌱به تو دادیم دلْ نَسَبْ به نسبْ
🌱إعطِنی یا کریم، انا سائل
🌱مستجیرٌ بِکَ ابوفاضل
#ماه_شعبان
#شعبان
#حضرت_عباس
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 وقت معنوی
توصیه استاد يزدان پناه در ابتدای ماه شعبان جهت بهره گیری از اوقات خاص در فضای سلوک
▫️برگرفته از بیست و یکمین جلسه سلوک اجتماعی.
🏷 اهم نکات:
🔹وقت معنوی یک نیاز سلوکی
🔹اهمیت وقت معنوی در عمر انسان
🔹ظرفیت ویژه شیعه در پدیدآوردن وقت معنوی به برکت اهل بیت علیهم السلام
🔹لزوم تنبه پیدا کردن و اتصال به آسمان در اوقات معنوی
🔹برنامه کوتاه برای بهره گیری از اوقات معنوی
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💢مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 لذت عارفان 🔰
🌱قسمت اول
🕊مناجات شعبانیه که مورد تاکید بسیار مرحوم امام خمینی (ره) بود، مناجاتی است که حضرت امیر علیهالسلام و پس از ایشان تمام اهلبیت علیهمالسلام در ماه شعبان، میخواندند.
در این مناجات فرازی است که اسرار بسیاری در آن نهفته است:
«إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ»
🕊این فراز، با توجه به برخی فرازهای دیگر این مناجات، دقیقا موضع نزاع میان اهل غفلت و اهل معرفت را روشن میکند. غفلت از خدا و حقایق ماوراء و از سویی مستی غفلت که ناشی از جذب و غرق دنیا بودن است، مانع از حرکت آدمی بدان سو میشود.
🕊در فرازهای پایانی این مناجات، چنین آمده است:
«إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ»
در این مناجات شریف، صحبت از معدن عظمت و مقام عِزِّ قدس و عزّ أبهج پروردگار است که حقیقتی بالاتر از حجابهای نوری است و در این فرازها از خداوند متعال طلب شکافتن آنها میشود.
🕊باید از حجابهای نوری گذشت و به معدن عظمت و عِزّ قدس رسید.
🔹حجب نوری در ادبیات دینی، ملایکه هستند، و از این منظر حتی ملایکه مقرب الهی همچون جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و عزرائیل و حتی بالاتر از آنها، عقل اول یا روح اعظم که همان مخلوق اول است را شامل میشود. اینها حجابهای نوری هستند و دنیا و هر آنچه در اوست، حجابهای ظلمانی.
▪️مانع بودن حجابهای ظلمانی آشکار است و انسان میبیند که دنیا چگونه او را غرق ظلمت میکند؛ اما حجاب بودن ملایکه چندان آشکار نیست.
🕊انسان وقتی به عوالم بالاتر راه یافت، آنجا را سراسر نور مییابد، اما آنگاه که در آن ساحتها استقرار یافت، میفهمد که همین نورها، نسبت به خداوند سبحان حجاباند و مانع از شهود بیپیرایه او. ملایکه مقرب و روح اعظم، با همه عظمت و صفایی که دارند، نسبت به خداوند سبحان، حجابهای نوریاند. حتی حجاب نورانی بالاتر از این هم قابل فرض است و آن هم وجود نازنین رسول الله؛ چرا که حقیقت حضرت خود سراسر نور است و طبق برخی روایات حضرت «تجلّی اعظم» است، اما خداوند متعال ورای این حقیقت است.
🕊با این توضیح میتوان گفت: معدن عظمت و عزّ قدس و نور عزّ أبهج، همان حقیقت حضرت رسول است که در این مناجات و سایر ادعیه، به عنوان مقصد نهایی آدمی، طلب میشود.
🕊بر اساس این فرازهای مناجات شعبانیه، انسان باید از تمام حجابهای ظلمانی و نورانی بگذرد تا به سر منزل مقصود که همان رسیدن به معدن عظمت و تعلیق به عزّ قدس و ملحق شدن به مقام عزّ أبهج است، دست یابد. مقامی که بالاتر از جایگاه ملایکه مقرب همچون جبرئیل است. این مقام در حقیقت همان موطنی است که در شب معراج از آن، سخن به میان آمد. در آن شب وقتی پیغمبر اکرم همراه جبرائیل به سدرةالمنتهی رسیدند و حجابها به پایان رسید، جبرائیل ایستاد و عرض کرد:
«من بیش از این نمیتوانم بالا بیایم، اگر به اندازه بندانگشتی نزدیکتر شوم، خواهم سوخت!»
🕊اما رسول الله از آن عبور کرد و رفت تا به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رسید.
احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل
تا ابد بیهوش ماند جبرئیل
چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش
و ز مقام جبرئیل و از حدش
گفت او را: هین، بپر اندر پیام
گفت: رو رو، من حریف تو نیام
باز گفت او را: بیا ای پرده سوز
من به اوج خود نرفتستم هنوز
گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من
گر زنم پرّی بسوزد پرّ من
این مقام، که بالاترین مقام و جایگاهیست که آدمی میتواند بدان دست یابد، همان «معدن عظمت» و «نور عزّ» و «معدن قُدس» است که برای هر یک از این تعابیر وجهی وجود دارد.
🕊مقام نور عزّ، بهجت آفرین است. أبهج یعنی بانشاطتر، شیرینتر و دلنشینترین حقیقت هستی؛ بر این اساس اگر آدمی به این مقام برسد، آنچنان لذت بی حد و حصری نصیبش میشود که نمونهاش را هیچگاه در دنیا و مخلوقات دیگر نخواهد یافت. لذتی که آن را فقط در قرب الهی میتوان یافت؛ لذتی که هیچ لذّتی به پایش نمیرسد و تمام لذتها در برابر آن رنگ میبازد و در حقیقت لذت محسوب نمیشود.
🌱 لذت حقیقی فقط در ناحیه حق است و از قرب به او حاصل میشود. 🌱
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
📚 جلسه ۱۴
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab