May 11
تبیان مهدوی
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• #نامه31_قسمت_ششم: #سؤال3⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
#نامه31_قسمت_هفتم:
#بند11
#سؤال 7⃣2⃣: خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین و رنج و سختی را از تو دور کند منظور حضرت از خواسته و تامین جمال و زیبایی و دور شدن رنج و سختی چیست؟ لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید.
📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد.
🔴پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا"
⏪پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت!
#بند14
#سؤال 8⃣2⃣: حضرت می فرمایند: با نیکان نزدیک شو و از آنان باش و با بدان دور شو و از آنان دوری کن آیا شامل اقوام هم میشود؟
#جواب:
✳️بله شامل اقوام هم می شود منتهی با این شرط که دوری از اقوام بد نباید منجر به قطع رحم شود.
⛔️صله رحم با تعریف و شرایط خاصش واجب و قطع آن، حرام است.
💯اما انسان چنانچه خویشاوندان نزدیک اهل شر دارد می تواند از راههایی با او صله رحم کند که شرّش دامنگیر وی نشود؛ مثلاً تلفنی ، حضور در اماکن عمومی و ...
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
*⃣پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
⬅️پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#بند۱۵
#سؤال 0⃣3⃣: حضرت می فرمایند: افراد خانواده ات بدبخت ترین مردم نسبت به تو نباشند.
لطفاً این سطر را توضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️ یعنی اینطور نباشد که دیگران از وجود تو بهره مند شوند و از معاشرت با خوشنود و راضی باشند ولی خانواده ات از اخلاق ناپسند تو بدبخت و ناخشنود باشند.
🔴یعنی مانند مردانی نباش که با غریبه ها مهربان و حوش اخلاقند ولی با خانواده و در خانه بداخلاق و ترشرو.
#بند۱۶
#سؤال 1⃣3⃣: حضرت می فرمایند: که چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز ؛این جمله چطور با مناعت طبع معنی می شود؟
#جواب:
💯اتفاقاً این عبارت در تأیید و تأکید بر مناعت طبع و عزت نفس است.
⏪حضرت می فرمایند:« اینکه کسی در موقع تنگدستی و نیاز مالی، در مقابل ثروتمندان خضوع و فروتنی و اظهار ضعف کند خیلی زشت است»!
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#تبیین_نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی:
#طرح_علی_یاوران
👇👇👇👇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮
💥بسم الله الرحمن الرحیم💥
✅اصلاً قصد تلخ کردن ذائقه شما را نداشتم فقط مقصودم توجه دادن به دو نکته بود:
⭕️۱. برای امام زمان یار واقعی باشیم نه یار شعاری و ادعایی
⭕️۲. بروید بررسی و جستجو کنید در تمام عالم موقعیت و فرصتی برای تمرین یاری امام زمان بهتر و مناسبتر از #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی پیدا نخواهید کرد.
💯ما می توانیم با اعتماد به خداوند متعال و تقویت انگیزه های اعتقادی و معنوی همدیگر، لااقل بخشی از یاران اصلی و فرعی امام زمان ارواحنافداه باشیم و پیش از او، یار نایب امام حضرت آیت الله خامنه ای عزیز.
موفق باشید.التماس دعا
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به معاويه
🔹پند و هشدار به معاويه
♦️نسبت به آنچه در اختيار داری از خدا بترس، و در حقوق الهی كه بر تو واجب است انديشه كن، و به شناخت چيزی همت كن كه در نااگاهی آن معذور نخواهی بود، همانا اطاعت خدا، نشانه های آشكار، و راه های روشن. و راهی ميانه و هميشه گشوده، و پايانی دلپسند دارد كه زيركان به آن راه يابند، و فاسدان از آن به انحراف روند، كسی كه از دين سر باز زند، از حق رويگردان شده، و در وادی حيرت سرگردان خواهد شد، كه خدا نعمت خود را از او گرفته، و بلاهايش را بر او نازل می كند، معاويه اينك به خود آی ، و به خود بپرداز! زيرا خداوند راه و سرانجام امور تو را روشن كرده است. اما تو همچنان به سوی زيانكاری، و جايگاه كفر ورزی، حركت می كنی، خواسته های دل تو را به بديها كشانده، و در پرتگاه گمراهی قرار داده است، و تو را در هلاكت انداخته، و راه های نجات را بر روی تو بسته است.
📜 #نهج_البلاغه ، #نامه30
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به مردم بصره در سال ٣٨ هجری آنگاه که معاویه قصد توطئه در بصره را داشت
🔹هشدار به مردم بصره
♦️شما از پيمان شكستن، و دشمنی آشكارا با من آگاهيد، با اين همه جرم شما را عفو كردم، و شمشير از فراريان برداشتم ، و استقبال كنندگان را پذيرفتم، و از گناه شما چشم پوشيدم، اگر هم اكنون كارهای ناروا، و انديشه های نابخردانه، شما را به مخالفت و دشمنی با من بكشاند، سپاه من آماده، و پا در ركابند. و اگر مرا به حركت دوباره مجبور كنيد، حمله ای بر شما روا دارم كه جنگ جمل در برابر آن بسيار كوچك باشد، با اينكه به ارزش های فرمانبردارانتان آگاهم، و حق نصيحت كنندگان شما را می شناسم، و هرگز به جای شخص متهمی، انسان نيكوكاری را نخواهم گرفت ، و هرگز پيمان وفاداران را نخواهم شكست.
📜 #نهج_البلاغه ، #نامه29
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜جواب نامه معاويه، که یکی از نیکوترین نامه های امام (علیه السلام)است که پس از جنگ جمل در سال٣٦ هجری نوشته اند
(قسمت_اول)
1⃣ افشای ادعاهای دروغين معاويه
♦️پس از ياد خدا و درود! نامه شما رسيد، كه در آن نوشتيد، خداوند محمد (صل الله علیه و آله وسلم) را برای دينش برگزيد، و با يارانش او را تاييد كرد، راستی روزگار چه چيزهای شگفتی از تو بر ما آشكار كرده است! تو می خواهی ما را از آن چه خداوند به ما عنايت فرمود، آگاه كنی؟ و از نعمت وجود پيامبر باخبرمان سازی؟ داستان تو كسی را ماند كه خرما به سرزمين پرخرمای (هجر) برد. يا استاد خود را به مسابقه دعوت كند، و پنداشتی كه برترين انسانها در اسلام فلان كس، و فلان شخص است؟ چيزی را آورده ای كه اگر اثبات شود هيچ ارتباطی به تو ندارد، و اگر دروغ هم باشد به تو مربوط نمی شود، تو را با انسانهای برتر و غير برتر، سياستمدار و غير سياستمدار چه كار است؟ اسيران آزاده و فرزندشان را چه رسد به تشخیص امتيازات ميان مهاجران نخستين، و ترتيب درجات، و شناسایی منزلت و مقام آنان! هرگز! خود را در چيزی قرار می دهی كه از آن بيگانه ای، حال كار بدينجا كشيد كه محكوم حاكم باشد؟ ای مرد چرا بر سر جايت نمی نشينی؟ و كوتاهی كردن هايت را به ياد نمی آوری ؟ و به منزلت عقب مانده ات باز نمی گردی؟ برتری ضعيفان، و پيروزی پيروزمندان در اسلام با تو چه ارتباطی دارد؟ تو همواره در بيابان گمراهی سرگردان، و از راه راست روی گردانی.!.
2⃣فضائل بنی هاشم
♦️آيا نمی بينی؟ (آنچه می گويم براي آگاهاندن تو نيست، بلكه برای ياداوری نعمتهای خدا می گويم)، جمعی از مهاجر و انصار در راه خدا به شهادت رسيدند؟ و هر كدام دارای فضيلتی بودند؟ اما آنگاه كه شهيد ما (حمزه) شربت شهادت نوشيد، او را سيدالشهداء خواندند، و پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در نماز بر پيكر او بجای پنج تكبير، هفتاد تكبير گفت، آيا نمی بينی؟ گروهی كه دستشان در جهاد قطع شد، و هر كدام فضيلتی داشتند، اما چون بر يكي از ما ضربتی وارد شد و دستش قطع گرديد، طيارش خواندند؟ كه با دو بال در آسمان بهشت پرواز می كند! و اگر خدا نهی نمی فرمود كه مرد خود را بستايد، فضائل فراوانی را برمی شمردم، كه دلهای آگاه مومنان آن را شناخته، و گوشهاي شنوندگان با آن آشناست
↩️و ادامه دارد...
📜 #نهج_البلاغه، #نامه28
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛
#نامه28:
#سوأل1⃣: چرا امام با معاویه چنین ادبیات تندی دارد؟ چرا به او می گوید چیزی را یاد آورده ای(این که پنداشت برترین انسان ها در اسلام فلان شخص و فلان شخص است!) که اگر اثبات شود هیچ ارتباطی به تو ندارد و اگر دروغ باد هم به تو مربوط نیست؟
... "حال کار به اینجا رسید که محکوم، حاکم باشد"؟
اگر ممکن هست در مورد این عبارات و تعبیرات ، توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅یکی از راه های نفوذ در حکومت اسلامی و تضعیف ذهنیت ها نسبت به حقانیت حاکم به حق مثل امیرالمؤمنین علیه السلام این است که دشمن خودش را مدافع دین و یادآور ارزشهای دین نشان دهد.
✉️معاویه با نوشتن مثل این نامه ها میخواهد خودش را در ظاهر ،در چهره کسی نمایش دهد که:
🔴 اولاً: دین پیامبر،سنت پیامبر، قرآن کریم را بهتر از امیرالمؤمنین علیه السلام می شناسد و برای آن دلسوزی میکند.
🔴 و ثانیاً: با یاد کردن از خلفای قبلی میخواهد خودش را در طراز آدم های بزرگ و مؤثر قرار دهد، یعنی میخواهد همیشه در طراز یک آدم بزرگ جامعه ی اسلامی خودش را نگه دارد ، معرفی و مطرح کند.
⏪امیرالمؤمنین با این تعبیراتی که به نظر شما تند است میخواهد بگوید اصلا تو در این قد و قواره نیستی که بخواهی در مورد سنت پیامبر صحبت کنی، در مورد قرآن صحبت کنی و تازه این ها را به یاد من بیاوری و اینکه بخواهی در مورد خلفای قبلی حرف بزنی.
💢خلفای قبلی یا حق بودن یا باطل، به تو ربطی ندارد.
⛔️تو اصلاً در این قد و اندازه نیستی که خودت را یکی از خلفای اسلام بدانی و بگویی خلفای قبلی چنین و چنان بودن و آنان را ارزیابی و ارزشیابی کنی .
💯 بنابر این امیرالمؤمنین علیه السلام با این جواب تند، میخواهند به معاویه بفهمانند که تو اصلاً جایگاهت ، جایگاهی نیست که اجازه داشته باشی در مورد مسایل مهم و کلان اسلام صحبت کنی .
✳️و امیرالمؤمنین علیه السلام می دانند که معاویه با ورود به این مسایل میخواهد خودش را بالا نگه داشته ، مطرح کند
#سؤال2⃣:چه برسر قلب و اندیشه مردم و ارزشهای انسانی آمده بود که کسانی را با این همه فضایل کنار گذاشتند و حاکمیت کسانی را با آن همه رسوایی پذیرفتند؟
#جواب:
✳️این سقوط محصول تضاد بین گفتمان اهل بیت با گفتمان مردم رفاه زده ی عافیت طلب است.
⚠️ هرگاه امت به تبعیت از خواص آلوده، بجای آرمانخواهی، عافیت خواه شدند و در عوض شهادت طلبی رفاه طلب بشوند دیگر آرمان ها و اهداف امام عادل، اهداف و آرمانهای آنها را تأمین نمی کند
⏪بلکه آن را مخالف منافع خود می بینند در چنین جامعه ای مردم کسانی را به حاکمیت می پذیرند که همرنگ خودشان باشد .
📣ما در دهه اول محرم سخنرانی هایی با موضوع #تضاد_گفتمانی_امام_و_امت و #چرا_اهل_کوفه_نااهل_شدند؟ داشته ایم که میتوانید صوت آن را در #کانال_mahdaviarfae@ دریافت یا گوش بدهید.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به فرماندار مصر، محمد بن ابی بكر، زمانی که او را در سال ٣٧ هجری به سوی مصر فرستاد
(قسمت_اول)
1⃣ اخلاق اجتماعی
♦️با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش، در نگاههايت، و در نيم نگاه و خيره شدن به مردم به تساوی رفتار كن، تا بزرگان در ستمكاری تو طمع نكنند، و ناتوانها در عدالت تو مايوس نگردند، زيرا خداوند از شما بندگان درباره اعمال كوچك و بزرگ، آشكار و پنهان پرسش می كند، اگر كيفر دهد شما استحقاق بيش از آن را داريد، و اگر ببخشد از بزرگواری اوست.
2⃣اعتدال گرایی زاهدان
♦️آگاه باشيد، ای بندگان خدا، پرهيزكاران از دنيای زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند، با مردم دنيا در دنياشان شريك گشتند، اما مردم دنيا در آخرت آنها شركت نكردند، پرهيزكاران در بهترين خانه های دنيا سكونت كردند، و بهترين خوراكهای دنيا را خوردند، و همان لذتهایی را چشيدند كه دنياداران چشيده بودند، و از دنيا بهره گرفتند آنگونه كه سركشان و متكبران دنيا بهره مند بودند. سپس از اين جهان با زاد و توشه فراوان، و تجارتی پرسود، به سوی آخرت شتافتند، لذت پارسایی در ترك حرام دنيا را چشيدند، و يقين داشتند در روز قيامت از همسايگان خدايند، جايگاهی كه هر چه درخواست كنند، داده می شود، و هر گونه لذتی در اختيارشان قرار دارد.
3⃣ ضرورت ياد مرگ
♦️ای بندگان خدا! از مرگ و نزديك بودنش بترسيد، و آمادگی های لازم را برای مرگ فراهم كنيد، كه مرگ جريانی بزرگ و مشكلی سنگين به همراه خواهد آورد، يا خيری كه پس از آن شری وجود نخواهد داشت، و يا شری كه هرگز نيكی با آن نخواهد بود، پس چه كسی از عمل كننده برای بهشت، به بهشت نزديكتر؟ و چه كسی از عمل كننده برای آتش، به آتش نزديكتر است؟ شما همه شكار آماده مرگ می باشيد، اگر توقف كنيد شما را می گيرد، و اگر فرار كنيد به شما می رسد، مرگ از سايه شما به شما نزديك تر است، نشانه مرگ بر پيشانی شما زده شد، دنيا پشت سر شما در حال درهم پيچيده شدن است، پس بترسيد از آتشی كه ژرفای آن زياد، و حرارتش شديد، و عذابش نو به نو وارد می شود، در جايگاهی كه رحمت در آن وجود ندارد، و سخن كسی را نمی شنوند، و ناراحتيها در آن پايان ندارد، اگر می توانيد كه ترس از خدا را فراوان، و خوشبينی خود را به خدا نيكو گردانيد، چنين كنيد، هر دو را جمع كنيد، زيرا بنده خدا خوش بينی او به پروردگار بايد به اندازه ترسيدن او باشد، و آن كس كه به خدا خوش بين است بايد بيشتر از همه از كيفر الهی بترسد....
↩️ و ادامه دارد...
📜 #نهج_البلاغه ، #نامه27
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
#نامه27:
#سؤال 1⃣: حضرت میفرمایند:« پرهیزگاران در بهترین خانه های دنیا سکونت کردند و....»
این ویژگی ها با ویژگی های متقین در خطبه همام منافات ندارد؟
#جواب:
✅در خطبه ی متقین امیرالمؤمنین علیه السلام میخواهند این را بیان کنند که متقین دنیا طلب و دنیا پرست نیستند.
🔴لذا از زاویه ی بی رغبتی به دنیا آنان را توصیف میکنند.
⬅️اما در این نامه امیرالمؤمنین میخواهند بگویند که چه کسانی در بین اهل دنیا و اهل تقوا زرنگ تر و زیرک تر هستند و سود میبرند .
⏺ آنانی که ولو در دنیا از مال حلال در خانه های خوب زندگی میکنند و غذا های خوب میخورند ،به ظاهر مثل ثروت مندان زندگی می کنند، اما دلبسته متاع و لذات دنیوی نمیشوند و با وجود اینکه در دنیا از لذت های حلال بهره میبرند در آخرت جایگاه بسیار رفیعی دارند.
🔴بنابر این درخواندن احادیث،آیات، به خصوص نهج البلاغه باید به آن لحنی که مقام اقتضا میکند توجه کنیم.
⏪آن جا حضرت صرفاً اوصاف متقین را در مقابل سؤالی که " صف لی المتقین متقین" اوصاف متقین رو بیان میکنند.
⛔️اما اینجا بر حذر میدارند از دنیا پرستی؛
💯لذا می گویند که متقین فرقشان با دنیا پرستان این است که در همان حال که از بهترین ها استفاده میکنند ولی دلبسته و اسیر دنیا نمیشوند .
#سؤال2⃣:آیا چیزی که برای بندگان خدا مطلوب است ، خوف و رجا به یک اندازه می باشد ؟
#سؤال3⃣: آیا اگر رجای فرد بیشتر از خوف باشد، باید ترس از خدا را بیشتر از قبل در خود بوجود بیاورد؟
#سؤال4⃣:از کجا بفهمیم خوف و رجای ما به یک اندازه است؟
#جواب:
✅بله آنچه مطلوب است ، تعادل بین خوف و رجاست.
💯به همین دلیل امیرالمؤمنین علیه السلام در #نامه27 میفرمایند :« اگر می توانید ترس از خدا را فراوان و خوش بینی خود را به خدا نیکو گردانید ، چنین کنید . هر دو را جمع کنید زیرا بنده خدا خوش بینیش به پروردگار باید به اندازه ترسیدن او باشد .»
✅اگر خوف ما بر رجا غلبه پیدا کند ، آیات رحمت الهی ، حکایت حقیقی از عفو و بخشش خدا در بدترین شرایط عبد گنه کار ، واگر مشاهده کردیم رجای ما بر خوف غلبه پیدا می کند ، آیات غضب الهی ، آیاتی که از انتقام الهی از مجرمین حکایت می کند را بخوانیم تا اعتدال پیدا شود .
✳️این حالت را می شود از ضدش فهمید .
⁉️یعنی اگر رجای من از حد اعتدال خارج شده باشد ، نسبت به دستورات الهی ، حلال و حرام و قیامت ، حساب و کتاب بی اعتنا خواهم شد .
🔴آنجایی که احساس میکنم رحمت خدا نمی تواند شامل حال من شود و با این همه گناه مورد بخشش الهی قرار نخواهم گرفت ، حتی در درجات بعد دست و دل به توبه و ذکر و عبادت نمیرود ، چون به یأس نزدیک شده ام ، آن موقع است که خوف من از حالت اعتدال خارج شده و پسندیده نیست .
#سؤال5⃣: حضرت خطاب به محمدبن ابابکر میفرمایند :«نماز را در وقت خودش به جای آر... و بدان که تمام کردار خوبت در گرو نماز است»
یعنی هر عمل خیری که از ما سر بزند بستگی دارد به کیفیت نمازی که می خوانیم؟... واقعاً این نماز های دست و پاشکسته و بی ارزشی که ما می خوانیم چقدر در جهت دهی به اعمال خوب ما موثر است...؟
#جواب:
✳️بله اولاً نماز هر چقدر با کیفیت تر خوانده بشود درجه ایمان و قدرت بر اخلاص در عمل را بالا می برد.
💯ما باید همین نمازهای دست و پاشکسته را بجا بیاوریم و محافظت کنیم.
⏪ولی با ترک گناه و تفکر درباره فلسفه و آثار نماز و رعایت آداب آن، بر کیفیت حضور قلب بیافزاییم.
#سؤال6⃣:حضرت میفرمایند:« اگر میتوانید که ترس از خدا را فراوان، و خوش بینی خود را به خدا نیکو گردانید ، چنین کنید، هردو راجمع کنید، زیرا بنده خدا خوش بینی او به پروردگار باید به اندازه ترسیدن او باشد ، و آن کس که به خدا خوش بین تر است ، باید بیشتر از دیگران از کیفرالهی بترسد .»
آیا خوش بینی همان امید است ؟
#سؤال7⃣: چرا هرکس به خدا خوش بین تر است ،از خدا بیشتر میترسد ؟
#جواب:
🔴اولاً: خوش بینی همان رجا و امید به رحمت خداست.
🔴ثانیاً: وقتی انسان حال رجا و خوش بینی پیدا می کند باید مراقب آسیب آن هم باشد یعنی خیالی راحت که منجر به بی تفاوتی و لاابالی گری او نسبت به شریعت الهی میگردد.
✳️راه پیشگیری از این حالت بی تفاوتی، بالا بردن میزان خوف از خداست تا تعادل تامین شود.
⏪به عبارت دیگر همانگونه که "یأس از رحمت خدا" یکی از بزرگترین گناهان کبیره و نتیجه ی خوف افراطی است "
⚠️امن از مکر خدا " هم از کبائر بزرگ است که نتیجه افراط در رجا و خوش بینی است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄